صفقة قطارات ضخمة لمصر مع عملاق الصناعة الالمانية سيمنز

غير صحيح الضرائب في أوروبا وامريكا ليست علي الأغنياء فقط الضرائب علي الدخل أي دخلك يتم تحصيل جزء منه كل عام للدوله سواء كان دخلك عشره الالاف أو مليون تختلف لو كان دخلك يتخطي رقم معين في تلك الحاله تتضاعف الضريبه لكن الضريبه في الاصل علي الكل
متأكد إنها على أى دخل ؟؟؟

يا ريس انا بأحكيلك واقع أنا عايشه
مواطن مصرى 40 عام
متزوج و لديه طفلان
شوف محتاج كام لمصروفاته اليوميه الأساسيه
إسأل كده حد قريب منك كام يحتاج علشان يفتح بيت

و بالنسبه للإسكان تحب أصورلك العقد ؟؟
أنا دافع 60 ألف مقدم الطبيعى انه يكون فى حدود 30
لكن البنك أراد ذلك لأنى أعمال حره و لست موظف له مرتب ثابت
و الباقى على عشر سنوات و ممكن أدفع على عدد سنوات أكثر لكن ستزيد الفائده

و بالنسبه للمتلقى
يعنى أكذب و أقول إن إحنا زى دول الخليج مثلآ و لا زى أوروبا

و الله ده رأيى و دى تجربتى الشخصيه اليوميه فى البلد
و لن أستفيد شيىء من تحسين الواقع أو إظهاره أكثر سوء
و اللى عايز ما يصدقش هو حر
بكره اكيد لما تزيد مسئؤلياته هيشوف السيستم اللى البلد ماشيه به
ربنا معاك ويساعدك
في اتنين متتناقش معاهم الاخواني واللي ماشي مع الحكومه ع طول الخط اللي هو اي حاجه صح وتمام وممنوع الاعتراض

غير صحيح الضرائب في أوروبا وامريكا ليست علي الأغنياء فقط الضرائب علي الدخل أي دخلك يتم تحصيل جزء منه كل عام للدوله سواء كان دخلك عشره الالاف أو مليون تختلف لو كان دخلك يتخطي رقم معين في تلك الحاله تتضاعف الضريبه لكن الضريبه في الاصل علي الكل
لكن هل من المنطقي رفع الدعم ع الشعب وهو اساسا اغلبه تحت خط الفقر!!
رفع الدعم شيء ممتاز والسبيل للنهوض بالاقتصاد ده حقيقه لا نقاش فيها لكن ارفع من دخل الشخص الاول وبعدين ارفع الدعم
ميكونش الدخل ثابت بل الاسعار بتتضاعف ع الدخل الثابت وكمان ترفعللي الدعم
لولا ان البلد ممكن تضيع خالص ولا يوجد بديل منطقي للسيسي مكنش هيقعد يوم مع كميه رفع الدعم دي لكن علشان الشعب عارف اللي فيها ساكت بالعافيه والسيسي عارف كده ان هو او الفوضي

ربنا معاك ويساعدك
في اتنين متتناقش معاهم الاخواني واللي ماشي مع الحكومه ع طول الخط اللي هو اي حاجه صح وتمام وممنوع الاعتراض
يا سيدنا انا ليا تعامل فى أوروبا من وقت طويل تحديدا فرنسا وإيطاليا وانجلترا الضريبه على اى شيئ بيشترى او يباع 20٪
مفيش حاجه ببتمشي هناك بدون ضرائب بلاش اتكلم اكتر

يا سيدنا انا ليا تعامل فى أوروبا من وقت طويل تحديدا فرنسا وإيطاليا وانجلترا الضريبه على اى شيئ بيشترى او يباع 20٪
الواقع ده مفيش حد هنا عاوز يستوعيه انه رغم اللي حصل انت في ميغه حرفيا في مصر

واللله عارف لكن ف اوروبا ايضا شيئين في ضرائب تصاعديه ع الاغنياء اكثر من غيرهم
في دعم للبطاله ولمحدودي الدخل
في حد ادني للاجور ثابت مش انت ونصيبك مع رب العمل ف مصر اذا كان يعرف ربنا ام لا
ده بخلاف انا بدفع ضرائب وبتعالج مجاني وتعليم جيد

رفع الدعم شيء ممتاز والسبيل للنهوض بالاقتصاد ده حقيقه لا نقاش فيها لكن ارفع من دخل الشخص الاول وبعدين ارفع الدعم
لولا ان البلد ممكن تضيع خالص ولا يوجد بديل منطقي للسيسي مكنش هيقعد يوم مع كميه رفع الدعم دي لكن علشان الشعب عارف اللي فيها ساكت بالعافيه والسيسي عارف كده ان هو او الفوضي
ماينفعش رفع الدخل قبل رفع الدعم لايلتقيان رفع الدعم علاج مر اه بس هو الحل الوحيد

أخ ايجل نتكلم اقتصاد ؟
لا يوجد شئ إسمه دعم علي كل السلع والخدمات والخ هذا إسمه تبديد أموال الدوله بل حرقها
الحل هو توجيه أموال الدعم تلك للضخ في الاقتصاد البني التحتيه المستشفيات والمدارس وخلافه والتركيز علي المشاريع والاستثمارات كثيفه العماله في تلك الحاله تضمن شيئين تحريك الاقتصاد وتقليل البطاله وبالتالي زياده الدخل وهكذا

ربنا معاك ويساعدك
للأسف المجتمع منقسم
حتى هنا فى المنتدى
موضوع حقول المتوسط و ترسيم الحدود أنا مؤيد له تمامآ و لا الحكومه تخلت عن حقوقنا و لا اى من هذه الترهات
كما اؤيد صفقات السلاح الروسى
ينتقدنى البعض و يقولون سيساوى

أما عند الحديث عن الإقتصاد و إنتقادى له أو إنتقادى لصفقة تسليح غربيه مرتفعة الثمن و بدون نقل تكنولوجيا عندها أكون إخوانى
الله المستعان

الواقع ده مفيش حد هنا عاوز يستوعيه انه رغم اللي حصل انت في ميغه حرفيا في مصر
يا باشا حرفيا هو. بيوفرلك كل حاجه من جيبك بفوائدها لفترة محدوده ولازم تشتغل والا تجوع حرفيا
الناس عائشه هنا في خيال مالوش دعوه بالحقيقه
واحقاقا للحق ودى مشكلتنا أن الأعمال بتتوافر لكل إلى عاوز يشتغل انما احنا هنا ممكن نرفض العمل ونروح بره نقبله وده بيعوضه فرق العمله

اللي عايزه تعمله الحكومه صح لكن مش وقته الشعب مش مستحمل ممكن ينفجر ف اي لحظه
مبدايا ده مش صحيح لسبب زي مافي مستفيدين في منتفعين وقبل مالحكومه تاخد قرار ليها ادوات لقياس الراي العام والشعبيه فموضوع الانفجار ده انساه مش هيحصل لان الفئه المستفيده كبيره
لكن اي انفجار علي الرغم ان ده مستبعد مش هتلاقي رغيف عيش حاف اصلا الموضوع هيبقي اسواء مليون مره

متأكد إنها على أى دخل ؟؟؟
الضريبه علي الدخل ولا يوجد أي اعفاءات طالما عندك دخل تدفع ضريبه كم النسبه يتوقف علي مستوي دخلك لكن الثابت هو الضريبه والمتغير هو نسبتها لدخلك

ماينفعش رفع الدخل قبل رفع الدعم لايلتقيان رفع الدعم علاج مر اه بس هو الحل الوحيد
طيب انا راضي زمتك واحد مرتبه مثلا 1500 بعد 2016 الاسعار بقت الدوبل بعد التعويم وبعدين ضريبه قيمه مضافه ورفع ضرائب والبنزين والكهرباء والمياه والغاز 3 او 4 مرات
وكمان عاوز تكمل ف رفع الدعم
ده يموت احسن والله

للأسف المجتمع منقسم
حتى هنا فى المنتدى
موضوع حقول المتوسط و ترسيم الحدود أنا مؤيد له تمامآ و لا الحكومه تخلت عن حقوقنا و لا اى من هذه الترهات
كما اؤيد صفقات السلاح الروسى
ينتقدنى البعض و يقولون سيساوى

أما عند الحديث عن الإقتصاد و إنتقادى له أو إنتقادى لصفقة تسليح غربيه مرتفعة الثمن و بدون نقل تكنولوجيا عندها أكون إخوانى
الله المستعان
مش انقسام اكتر منه رؤيه انا درست شوية اقتصاد المؤشرات العامه فوق الممتازة بس فيه مشكله مين الطبقات إلى لتستفيد الاول من الإصلاح الاقتصادى ومين الطبقات إلى بتضار للاسف الشديد أن عموم الشعب يعانى لان اثار الاصلاح إلى حصل هتاخد مده علشان الناس يحسون بيها
هو كلام صعب بس دى الحقيقه للاسف

واللله عارف لكن ف اوروبا ايضا شيئين في ضرائب تصاعديه ع الاغنياء اكثر من غيرهم
في دعم للبطاله ولمحدودي الدخل
في حد ادني للاجور ثابت مش انت ونصيبك مع رب العمل ف مصر اذا كان يعرف ربنا ام لا
ده بخلاف انا بدفع ضرائب وبتعالج مجاني وتعليم جيد

اللي عايزه تعمله الحكومه صح لكن مش وقته الشعب مش مستحمل ممكن ينفجر ف اي لحظه

طيب انا راضي زمتك واحد مرتبه مثلا 1500 بعد 2016 الاسعار بقت الدوبل بعد التعويم وبعدين ضريبه قيمه مضافه ورفع ضرائب والبنزين والكهرباء والمياه والغاز 3 او 4 مرات
ده يموت احسن والله
أويدك تمامآ
و هذا رأيى 100%

ده يموت احسن والله
في اي دوله في العالم هيقولك ده مشكلتك مش مشكلتي هقولك تفكير اي واحد في العالم هيعمل ايه مرتبي ضعيف لاسباب
منها ان المجال اللي شغال فيه متشبع
او مستوايا فيه مش كويس الحل
1-المجال ده مش مجالي هشوف مجال عليه الطلب كتير واتعلمه واشتغله
2-اطول تفسي في المجال لو مش نافع ارجع للخطوه 1
3اخد الرسيك واخد قرض وتمويل اعمل مشروع
الكلام ده اللي بيحصل في اي دوله في العالم المرتبات بيحددها القيمه المضافه والعرض والطليب

مش انقسام اكتر منه رؤيه انا درست شوية اقتصاد المؤشرات العامه فوق الممتازة بس فيه مشكله مين الطبقات إلى لتستفيد الاول من الإصلاح الاقتصادى ومين الطبقات إلى بتضار للاسف الشديد أن عموم الشعب يعانى لان اثار الاصلاح إلى حصل هتاخد مده علشان الناس يحسون بيها
هو كلام صعب بس دى الحقيقه للاسف
وده يعتبر العلاج الوحيد رغم انه مر بس ده الحقيقه او لبنان

وقبل مالحكومه تاخد قرار ليها ادوات لقياس الراي العام
انت عاوز تقنعني ان الحكومه اما تنزل قرار غلاء شرائح الكهرباء مثلا بتكون متوقعه ان الشعب يكون راضي وفرحان!!!!!!
ي راجل دي السوشيال ميديا كفايه توضح للحكومه لو هنقول مش هينزلوا الشارع والتقارير تبقي ع مكاتبهم مثلا

كن اي انفجار علي الرغم ان ده مستبعد مش هتلاقي رغيف عيش حاف اصلا الموضوع هيبقي اسواء مليون مره
منا عارف كده والشعب عارف كده والسييسي عارف كده علشان كده مطمن
الشعب مقدموش بديل علشان كده صابر بالعافيه وساكت لكن الضرب ف الميت حرام

بالرغم طبعا انه له ايجابيات كثيره ف البنيه التحتيه والجيش

يا باشا حرفيا هو. بيوفرلك كل حاجه من جيبك بفوائدها لفترة محدوده ولازم تشتغل والا تجوع حرفيا
الناس عائشه هنا في خيال مالوش دعوه بالحقيقه
واحقاقا للحق ودى مشكلتنا أن الأعمال بتتوافر لكل إلى عاوز يشتغل انما احنا هنا ممكن نرفض العمل ونروح بره نقبله وده بيعوضه فرق العمله
والله معظم المصريين مايقدرو يعيشو عيشه الاوربينن والاصعب في امريكا اما تكون ترس في ماكينه او تخطف الاكل من القرود في الغابه ملهاش حل تالت

عودة
أعلى