صفقه مع عملاق الصناعه البحريه شركه لورسن الالمانيه

يا فندم انا مقولتش ان احنا في دوله مثاليه ولا احنا ملوك الاقتصاد في المنطقه انا بقول ان المبدا اليساري في الاقتصاد غلط واحنا بدانا نتحرر منه
والفساد اللي في الشركات والمصانع في القطاع العام هتفضل موجوده مهما عملت لانه مش صاحب المصنع ولا تعبان فيه ولا صارف عليه من جيبه يبقي نسيب المصانع دي ليه وهي مش قادره تنافس اساسا وغرقانه في الروتين والبيروقراطيه
والحكومه شغاله صح مؤخرا في موضوع تنظيم الاقتصاد عندك مدن صناعيه زي مدينه دمياط للاثاث ومدينه الروبابيكي للجلود وقريبا مدينه السادات للمنسوجات
اللي عايز يستثمر يروح هناك هيلاقي مناطق صناعيه كتيره جاهزه تحط المعدات وتجيب العماله وتنتج
هو ده دور الحكومه والباقي القطاع الخاص شغلته الانتاج
موضوع البيرقراطيه لسه موجود لكن في المناطق الصناعيه الموضوع اسهل شويه
تعقيبي الوحيد ان المتر تكلفته غاليه شويه ومحتاجه تكون تنافسيه اكتر
الاراضي الزراعيه في مشاريع استصلاح كتيره مؤخرا واخرهم مشروع مستقبل مصر في الساحل الشمالي نص مليون فدان نصهم تقريبا خلصوا كل مستثمر 1000 فدان علي الاقل وممكن اكتر
كان فيه مشاكل بتواجههم والحكومه وعدت تحلها علشان المشاريع تكمل
وممكن نتكلم عن مشاريع للصبح بتتعمل بس هتلاقي الحكومه دورها بيقف عند التشغيل والانتاج وبتديها للقطاع الخاص يشغلها هو بمعرفته
لو روحت اي مدينه صناعيه او منطقه صناعيه هتقدر تخلص الاجراءات كلها من المبني الاداري في المنطقه الصناعيه مع مشوارين تلاته برا المكان وخلاص
الروتين مازال موجود فعلا لكن في مجهود اتبذل في النقطه دي
فكره انك تشوف الدنيا كلها سواد ده مش كويس ومهما حصل هتفضل شايف ان انا بنرجع مع ان فيه تقدم ملحوظ (ده كلام مؤسسات دوليه كتير ممكن اجيبهولك )
نقطه كمان حضرتك عمال تقول الديون حلوه الديون حلوه انا مقولتش كده خالص انا مش مسؤل عن كلام واحد تاني الديون مش حلوه ولا حاجه لكن انت مضطر علشان تمول كل ده لو عندك مصادر تانيه للتمويل هيبقي افضل طبعا
لكن الديون الخارجيه هي الاخطر ولازم نراقبها( كنسبه من دخلك )
ده رايي الشخصي لا اكتر ولا اقل
متفق معاك بنسبة 90%
تحياتى لأسلوبك الراقى فى الحوار
عرض وجهة النظر مع الشرح بدون تسويه أو تخوين الأخر
لأن اكيد ان أنا و أنت عايزين مصلحة البلد دى

مصانع الأسمدة فمصر لمناطق سكنية كدة كدة لازم تتنقل ودة مش بمزاجك دة هيبقى غصب عنك مستقبلا علشان قوانين البيئة و اتفاقيات التصدير. ( فى اتفاقيات دلوقتى بتجبر المصانع أنها تقدم إقرار عدم وجود عمالة اطفال)

اغلاق المصنع مش هيؤثر عالانتاج لانه اصلا واقف.
مصنع السخنة المفروض يشتغل السنادى و السويس اصلا شوية و هيتقفل.

المصنع اتعملوا عمرة فعلا و فرقع ساعت التشغيل لو تفتكر.

الأرض فعلا هتتباع بأرقام خرافية بس لاحظ أن المنصورة معندهاش ظهير صحراوى يعنى لما قرروا يوسعوها و عملوا المنصورة الجديدة عملوها قريبة من دمياط.

العمالة فعلا هى المشكلة...

انا معاك فى اللى بتقوله لكن فى نقطة احب اوضحها بخصوص مصنع الدلتا لانه فى نطاق عملى.
اولا المصنع متوقف توقف تدريجى منذ 7 سنوات ( بيتم انتاج نصف طاقته خلال العام لقدم معداته).

إضافة إلى أن المصنع يخسر فعليا حوالى 100 مليون دولار سنويا و دة لان إنتاجه بيكون معظمه للسوق المحلى عن طريق بنك الائتمان الزراعى و وزارة الزراعة و طبعا بيتم أخذ البضاعة بالاجل.

إضافة إلى أن فترة نقص الغاز فى مصر كانت كارثية عليه ...
حاليا مصر تقريبا بإنتاج 6.5 مليون طن من سماد اليوريا فالمصنع ليس له وجود ضرورى.

كذلك المصنع متواجد لمنطقة سكنية و زراعية و هو مسبب للتلوث بصفته مصنع و هناك مصنع بالفعل يتم إنشاءه بالسخنة ليحل محله.

معلومة: المصنع متوقف عن الإنتاج منذ 4 سنوات وذلك لضرورة إحلال الافران الخاص به و ثمنها تقريبا نصف ثمن المصنع الحديث
اكيد حضرتك عرفت ان شيكارة النترات زادت النهارده 25%و أصبحت ب300ج
و على فكره المصنع لم يكن متوقف بل كان يعمل جزئيآ ليس بكامل طاقته
و مشكلة نقص الغاز من السبب فيها من البدايه ؟؟؟
أنا ما عنديش مانع من الأحلال و التجديد و التحديث و تقليل حجم العماله و ان الدوله ترفع ايديها عن المصانع القديمه لكن يكون بمراحل على عدة سنوات مع وجود البديل الحقيقى للحفاظ على السوق و نسبه من العماله
و بخصوص نقل المصنع للسويس و نقل ٥٠٠ عامل النهارده قالو للعمال ان ده بعد ٣ سنين و خلال الفتره دى هيقبضو الأساسي يعنى المهندس هيقبض ٥٦٠ جنيه فما بالك بالعمال
وبالنسبه للتلوث حتى و المصنع شغال نسبة التلوث فى المنطقه أقل من القاهره
و بالنسبه للكتله السكانيه من السبب فى زحف العمران تجاه المصنع بطريقه عشوائيه أليست الحكومه متمثله فى المحليات؟؟؟
مشكلة غاز
مشكلة تقدم و عماله زائده
مشكلة زحف عمرانى و تلوث
لو فى اداره بدون فساد كان ممكن تفادى كل هذه المشاكل و عدم تدمير مصنع منتج

أنا بأكد لحضرتك ان الهدف الأساسي هو الاستيلاء على أرض المصنع ال٣٠٠ فدان مبانى اللى سعرهم لن يقل عن ٢٠ مليار
برده ما عنديش مانع بس كان فى طرق أفضل من كده

غواصاتكم الالمانيه بعهد مين ؟
لمعلوماتك اخر سنوات حكم مبارك كان في عداء مع امريكا بشهادة ابو الغيط والتفاوض علي الميج 29 و البوك و التور الروسيةو الغواصات الالمانية و الفريم الفرنسي كان خصومة في امريكا

طب لو انطلب من مصر الانضمام لحلف الناتو هل ترو أنها خطوه فعاله ولا تؤثر علي عقيده الجيش
دا اقصي حلم لأمريكا ان مصر تنضم للناتو وتستخدم امريكا جيش مصر في سوريا و العراق و افغانستان.. مصر حاليا غير متحالفة مع قوة عظمي ضد اخري مصالح مصر مع الجميع و مستحيل ننضم لأي حلف شرقي او غربي

لمعلوماتك اخر سنوات حكم مبارك كان في عداء مع امريكا بشهادة ابو الغيط والتفاوض علي الميج 29 و البوك و التور الروسيةو الغواصات الالمانية و الفريم الفرنسي كان خصومة في امريكا
مبارك توقف عن زياره واشنطن منذ ٢٠٠٦ وكانت له زياره سنويه دوريه إلى أميركا

علاقته مع بوش الصغير كان سيئه جدا ، حتي في احد اجتماعات في الامم المتحدة علي ما اذكر ترك القاعة مع الوفد المصري عندما بدا بوش كلمته

السيسي حاليا مركز مع روسيا و اوروبا تسليح وسياسة و اقتصاد.. مستغرب جدا التعامل بين مصر و امريكا و الصين حاليا..

علاقته مع بوش الصغير كان سيئه جدا ، حتي في احد اجتماعات في الامم المتحدة علي ما اذكر ترك القاعة مع الوفد المصري عندما بدا بوش كلمته
بدأت المشكله اثناء غزو العراق ورفض مصر الانضمام التحالف الذي شكلته أميركا لغزو العراق واعتبرها بوش الأرعن الصغير أنه نكران وجحود مصري وأطلق عبارته البلهاء من ليس معنا فهو ضدنا !!

السيسي حاليا مركز مع روسيا و اوروبا تسليح وسياسة و اقتصاد.. مستغرب جدا التعامل بين مصر و امريكا و الصين حاليا..
مصالح بتخدمها سياسات انيه هي اللي بتوجهك في الأول كنا مع الروس والصينيين الان مع الاوربيين بكره مع الأمريكيين .... مصالح بتخدمها سياسات

اكيد حضرتك عرفت ان شيكارة النترات زادت النهارده 25%و أصبحت ب300ج
و على فكره المصنع لم يكن متوقف بل كان يعمل جزئيآ ليس بكامل طاقته
و مشكلة نقص الغاز من السبب فيها من البدايه ؟؟؟
أنا ما عنديش مانع من الأحلال و التجديد و التحديث و تقليل حجم العماله و ان الدوله ترفع ايديها عن المصانع القديمه لكن يكون بمراحل على عدة سنوات مع وجود البديل الحقيقى للحفاظ على السوق و نسبه من العماله
و بخصوص نقل المصنع للسويس و نقل ٥٠٠ عامل النهارده قالو للعمال ان ده بعد ٣ سنين و خلال الفتره دى هيقبضو الأساسي يعنى المهندس هيقبض ٥٦٠ جنيه فما بالك بالعمال
وبالنسبه للتلوث حتى و المصنع شغال نسبة التلوث فى المنطقه أقل من القاهره
و بالنسبه للكتله السكانيه من السبب فى زحف العمران تجاه المصنع بطريقه عشوائيه أليست الحكومه متمثله فى المحليات؟؟؟
مشكلة غاز
مشكلة تقدم و عماله زائده
مشكلة زحف عمرانى و تلوث
لو فى اداره بدون فساد كان ممكن تفادى كل هذه المشاكل و عدم تدمير مصنع منتج

أنا بأكد لحضرتك ان الهدف الأساسي هو الاستيلاء على أرض المصنع ال٣٠٠ فدان مبانى اللى سعرهم لن يقل عن ٢٠ مليار
برده ما عنديش مانع بس كان فى طرق أفضل من كده

اولا .... عشان تبقى عارف ... الحكومة رفعت ايدها بنسبة 80-85% من دعم الاسمدة يعنى دلوقتى هتبباع بالسعر العالمى ( ممكن الشهر اللى جاى تلاقى شيكارة اليوريا زادت 25% او اكثر).

ثانيا ..... المشاكل اللى حضرتك تفضلت بطرحها مثل الزحف تلوث فساد ... معلش دى مش وليدة اللحظة و اليوم ... دة نتاج اكثر من 40 سنة فشل. ( مش بخرج الحكومة الحالية من اللوم و لكن اللوم اللى على عاتقها ليس مثل سابقيها)

ثالثا .... الغاز .. دة كان بسبب العجز اللى حصل الفترة السابقة و كان بيتم اغلاق الغاز عن المصانع كاملا من اجل توليد الكهرباء ( عشان ساعتها الشعب كان عنده بيببى فى دماغه بيخليه يشوف لمبة بيته احد محركات صواريخ فالكون ... و لما تطفى فدة بيهدد خطة مصر التنموية لكوكب المريخ)

رابعا .... القاهرة من اعلى 3 مدن تلوثا على مستوى العالم ... فبلاش تقارنها بمدينة تانية

خامسا ... هم 368 فدان مش 300

سادسا ... كل المصانع دية هتقفل لانه شغال خصخصة بس بدل ما يبيع المصنع زى ايام مبارك ... لا هو هيقفل المصنع و يبيع الارض و هتجيب فلوس اكثر من بيع المصنع نفسه ....

سابعا ... الحكومة تقريبا من ايام المماليك و هى شغالة بمبدأ " محدتش بيبات من غير عشا"

فربنا يسترها على الجيل اللى بيتولد حاليا ... لان لو الاقتصاد مش هيتحسن ..... هيشيل خرة 60 سنة عك

اولا .... عشان تبقى عارف ... الحكومة رفعت ايدها بنسبة 80-85% من دعم الاسمدة يعنى دلوقتى هتبباع بالسعر العالمى ( ممكن الشهر اللى جاى تلاقى شيكارة اليوريا زادت 25% او اكثر).

ثانيا ..... المشاكل اللى حضرتك تفضلت بطرحها مثل الزحف تلوث فساد ... معلش دى مش وليدة اللحظة و اليوم ... دة نتاج اكثر من 40 سنة فشل. ( مش بخرج الحكومة الحالية من اللوم و لكن اللوم اللى على عاتقها ليس مثل سابقيها)

ثالثا .... الغاز .. دة كان بسبب العجز اللى حصل الفترة السابقة و كان بيتم اغلاق الغاز عن المصانع كاملا من اجل توليد الكهرباء ( عشان ساعتها الشعب كان عنده بيببى فى دماغه بيخليه يشوف لمبة بيته احد محركات صواريخ فالكون ... و لما تطفى فدة بيهدد خطة مصر التنموية لكوكب المريخ)

رابعا .... القاهرة من اعلى 3 مدن تلوثا على مستوى العالم ... فبلاش تقارنها بمدينة تانية

خامسا ... هم 368 فدان مش 300

سادسا ... كل المصانع دية هتقفل لانه شغال خصخصة بس بدل ما يبيع المصنع زى ايام مبارك ... لا هو هيقفل المصنع و يبيع الارض و هتجيب فلوس اكثر من بيع المصنع نفسه ....

سابعا ... الحكومة تقريبا من ايام المماليك و هى شغالة بمبدأ " محدتش بيبات من غير عشا"

فربنا يسترها على الجيل اللى بيتولد حاليا ... لان لو الاقتصاد مش هيتحسن ..... هيشيل خرة 60 سنة عك
الوقتى الفلاح هيشترى الأسمده بالسعر العالمى
ده غير الوقود الجاز المستخدم فى جرارات الحرث و طلمبات المياه بسعره العالمى
و منطقه زى منطقتى بتزرع بطاطس التقاوى أيضآ مستورده إنجليزى
بنشتريها بالسعر العالمى
المفروض بعد ده كله نبيع المحصول بسعره المحلى مش العالمى و نخسر
في حاجه غلط

و كلامك صح الجيل ده شال كل أخطاء ما بعد الملكيه و هو اللى بيدفع التمن

عودة
أعلى