موضوع ترفيهى : كيف ومتى كانت بدايتك مع العلوم العسكرية؟

Raptor6

Radar & EW
التفاعل
8,032 99 0

مرحبا جميعا ....كل من فى هذا المنتدى يجمعهم الشغف وحب العلوم والتكنولوجيا العسكرية ...ربما كانت بدايتك هو خبر قرأته عن سلاح ما فبحثت على الانترنت حتى وصلت لهذا المنتدى او ربما كان أحد افراد اسرتك او عائلتك ممن يخدمون فى جيش بلدهم و زرع فيك حب العسكرية و عشق السلاح .....ايا كانت بدايتك مع هذا المجال فنحن نريد ان نستمع الى قصتك ...كيف ومتى بدأ حبك لهذا المجال ...وما هو سلاحك المفضل او السلاح الذى كنت لتود الخدمة عليه لو تم اختيارك للخدمة بالجيش سواء كان طائرة او دبابة او سفينة الخ ؟

فليسرد كل منا قصته وسأبدأ انا :

بدأت قصتى عام 2007 تقريبا وكنت حينها ما زلت طالبا فى المدرسة عندما وجدت طريقى للانترنت لاول مرة و استكشفت احد المواقع الامريكية التى تعرض انواع وقدرات السلاح والذخائر الامريكية ...كنت اعتقد حينها اننى وصلت لكنز من الاسرار العسكرية الامريكية :ROFLMAO: ...استهوانى الامر كثيرا و ظللت اتابع هذا الموقع ومواقع شبيهة بشكل دائم حتى وصلت الى موقع عربى يسمى " موسوعة مقاتل من الصحراء" وكان كنزا ثمينا بمعنى الكلمة فعليه الكثير من المقالات والمعلومات والدراسات العسكرية باللغة العربية و ووصلت حينها لمرحلة الادمان لهذا الموقع و اكتشفت بعدها ان هناك مجتمع كبير ممن يجمعهم نفس الشغف فى منتدى "ساحات الطيران العربي" الذى اغلق فيما بعد ووصلت بعدها الى منتدانا الكبير " منتدى الدفاع العربي " وتستمر الحكاية ;)
سلاحى المفضل ؟ ربما تعرف من اسمى فى المنتدى :مخ:

هذه حكايتى فما حكايتك انت؟

و انا صغير كان بيلفت نظرى المشاهد العسكرية فالتليفزيون و بعد كدا الثورة قامت و لقيت المدرعات و الدبابات فالشوارع و ازداد وهمي بيها شوية بدأت ابحث و كان مستهوينى اوي الصواريخ الروسية الضخمة
و بعد بحث انضميت لصفحات كتير على الفيس بوك و بعدين منتدي تاني بقا مهجور دلوقتي و بعدها كنت براقب المنتدى هنا *ايام ما كان واجهه المنتدى توجع البطن* ?
انضميت بحساب غير ده و بعدين مش عارف ايه حصل فيه و انضميت له تاني بالحساب الي انا بكتب منه
حاليا أكتر سلاح بحبه F 15 طيارة هيبة و قدرات و سجل عمليات
مشوفتش و معتقدش هشوف طيارة زيها

البداية بالنسبة لي كانت مع سلسلة ألعاب command and conquer والأغاني الوطنية :LOL: ......بعد ذلك بدأ شغفي بالعسكرية وبدأت ابحث علي النت علي أي معلومة عسكرية لاستمتع بها وللأسف كل ما كنت أصل اليه في هذا العمر مقالات سبونتك :اخ: وتطور الأمر ان وجدت جلوبال فاير باور كنت أظن أني وصلت لشئ جيد في ذلك الوقت :اخ: .....ثم في مره كنت أبحث عن معلومات عن أسراب اف ١٦ المصرية وجدت هذا المنتدي وكان ذلك في أواخر ٢٠١٤ وعلمت أني كنت في ضلال مبين :sot4:
سلاحي المفضل هو المدفعية لو كنت سأخدم في الجيش فأفضل سلاح المدفعية

و انا صغير كان بيلفت نظرى المشاهد العسكرية فالتليفزيون و بعد كدا الثورة قامت و لقيت المدرعات و الدبابات فالشوارع و ازداد وهمي بيها شوية بدأت ابحث و كان مستهوينى اوي الصواريخ الروسية الضخمة
و بعد بحث انضميت لصفحات كتير على الفيس بوك و بعدين منتدي تاني بقا مهجور دلوقتي و بعدها كنت براقب المنتدى هنا *ايام ما كان واجهه المنتدى توجع البطن* ?
انضميت بحساب غير ده و بعدين مش عارف ايه حصل فيه و انضميت له تاني بالحساب الي انا بكتب منه
حاليا أكتر سلاح بحبه F 15 طيارة هيبة و قدرات و سجل عمليات
مشوفتش و معتقدش هشوف طيارة زيها

وانا صغير كنت اظن الاواكس طيارة عليها خزان ماء للرحلات الطويلة ?

من دراسات لمهندسين عسكريين من معارف لى . وتصنيع العسكرى والمجلات الاجنبيه ل احدث ما وصلت إليه التكنولجيا ..وكان الاهتمام من الحرب العالميه التانيه ... ويعود ذلك الاهتمام من 2008 لمنتديات الساحات

انا القصه عندي بدأت ع الفيس من فتره طويله وكنت متابع لصفحات عسكرية كتير خصوصاً بوابه الدفاع وغيرها وكل سلاح جديد كان بيدخل الجيش كنت احب اعرف معلومات عنه اكتر لحد ما لقيت المنتدي بالصدفه وفضلت فتره متابع قبل ما اسجل..

السلاح المفضل : الضيف الجديد مقاتله السياده والبلطجه الجويه SU-35 :cool:

كان لقريب لنا مكتبة كتب في مدينة العين الامارتية وصار لها حادثة حريق وبعدها قرر السفر فأعطانا بقية الكتب الموجودة وكان من ضمنها عدد كتب عسكرية استهوتني وبعدها احداث الحرب العراقية الايرانية ومعركة تحرير الكويت كلها جعلتني اهتم بالاسلحة المستخدمة ...

وانا صغير كنت اظن الاواكس طيارة عليها خزان ماء للرحلات الطويلة ?

مشاهدة المرفق 280031
بسبب أفلام حرب أكتوبر انا كنت فاكر ان اي حاجه لونها بيچ (التمويه الصحراوي) تبع جيش مصر و اي حاجه لونها زيتي (أخضر غامق) تبع جيش إسرائيل
فمره و انا صغير شوفت اباتشي افتكرت ان خلاص إسرائيل احتلتنا و دخلت استخبا (بغض النظر عن انها لونها اسود اصلا بس اي حاجه مش بيچ مش تبعنا معروفة)

بسبب أفلام حرب أكتوبر انا كنت فاكر ان اي حاجه لونها بيچ (التمويه الصحراوي) تبع جيش مصر و اي حاجه لونها زيتي (أخضر غامق) تبع جيش إسرائيل
فمره و انا صغير شوفت اباتشي افتكرت ان خلاص إسرائيل احتلتنا و دخلت استخبا (بغض النظر عن انها لونها اسود اصلا بس اي حاجه مش بيچ مش تبعنا معروفة)
فعلا لون الاباتشى من الحاجات اللى طول عمرى بستغربها :D

بالصدفه على الفيس بوك وقع تحت ايدي بوست عسكري كان حد مشيره كانت صفحه القوات المسلحة اللي دلوقتي اسمها بوابه الدفاع بتاعت محمد الكيناني وبدأت اتابعها
واتشديت ليها

عدم المؤاخذة كنت عفى الشاطئ مع اسرتي وكان عندي ١٢ سنة تقريبا

مقاتلة ال ١٦ مصرية كانت تطير على ارتفاع منخفض للغاية لدرجة اني كنت قادر اميز خوذة الطيار.. وفجأة، الطيار فتح الحارق اللاحق والطيارة حرفيا اختفت وصوت انفجار صم اذان الجميع ??? كان الاطفال بيبكوا بجنون وانا كنت واقف عدم المؤاخذة بشورت البحر وفي ايدي سندوتش صغير والصفارة في ودني وعلى وشي ماسك فيس.... كنت متنّح خالص ونظري مازال موجه للسماء القريبة اللي كانت فيها المقاتلة ??

ومن ساعتها قلبي دق وحبيت ادور أكتر لغاية ما وصل بينا الحال لما هو عليه اليوم... منتدى الساحات ثم منتدى العربي للدفاع... ولم اقتنع بصفحات الفيس بوك نهائيا?

ظهر مسدس الجلوك مع الامن العام في 2003 تقريبا واحضره والدي وشغفت به وبدأت ابحث عنه ومن موقع لأخر وقعت على ساحات الطيران العربي ومنها بدأت اتعلم عن الاسلحة واستفيد ولهذا اليوم اتعلم

بداية احداث ١١ سبتمبر نشأة حب القراءة والمطالعة والمتابعة للاحداث بالرغم من صعوبة الاتصال بالانترنت والحصول عليه والتكاليف الباهظة عند الاتصال بالنت
اما هذا المنتدى ربما ليس اكيد كنت اقرأ صفحات على النت عن الامور العسكرية من ٢.١١ مدري كانت الصفحات تتبع لهذا الموقع اما لا

البداية كانت مع برامج طلائع النصر وبانوراما حرب اكتوبر على القناة الاولى المصرية
بعد كده انجذبت للالعاب الاستراتيجية زى red alert لكن نسيتها تماما لما لعبت stronghold crusader كانت العشق الحقيقي

بعدها بدأت اتابع فيديوتها الجيش المصرى على اليوتيوب من ناس زى AmirPharaoh / Colonel999 .. مع الاسف ملحقتش فترة الساحات
ومع الوقت كنت بدور فلقيت منتدى الجيش العربى Arabic-military وقتها كانت صدمة بالنسبالى .. حجم نقاشات ومعلومات عسكرية ضخمه واعضاء مش هلاقى زيهم حقيقي زى Abojo / محمد علام / field marshal / المشير / بوتين الجزائر / Anas Ali / EGY Gladiator / سكنان / عبد المنعم رياض / منجاوى / fulcrum77 / the red general وكان فى عضو اختفى واتقال بعد بعد كده انه استشهد فى سيناء .. الخ مع الوقت اعتزلوا مع الاسف ولقيت المنتدى ده بعد كده بالصدفه و كان حجم النقاشات العسكرية ضخم جدا لكن مع الاسف قعدت حوالى شهر بعيد عن المنتدى بسبب الامتحانات ولما رجعت صُدمت ان اغلب الاعضاء التقال والمؤثرين فى المحتوى العسكرى اعتزلوا وعرفت بعد كده ان حصلت مشكله مع الادارة
مش هنسى ابدا الاعضاء القدامى
AL RAGH @AL RAGH Tubacooo @Tubacooo@ كاهن حرب@ practical magic@ نمر@
EGY THUNDERBOLT ahmedessa @ahmedessa F @Fawzy@ Paton @Paton@ مارشال@
IBRAHIM_EGYPT @IBRAHIM_EGYPT alaa tamer @alaa tamer House @House mig 21 fighter @mig 21 fighter the egyptian force @the egyptian force@
MrHBK adel dwedar @adel dwedar Hero of Chaos @Hero of Chaos batteryneon @batteryneon@
الموريسكي@ Divisions_ amrhamde @amrhamde Black Shaheen @Black Shaheen hammer head @hammer head@
BERKUT_SU @BERKUT_SU soly @soly jack.beton.agent @jack.beton.agent RAPTOR @RAPTOR كاميكازى الامارات@
Raptor6 the red general @the red general@
طبعا فى اسامى كتيره انا نسيتها ..
الناس دى اغلبها اختفت و فى ناس محدوده الى بتشارك على استحياء

من قديم وانا احب الاخبار العسكريه والصفقات

وكنت احد قراء مجلة الدفاع القوات الجويه الحوادث

البداية كانت مع برامج طلائع النصر وبانوراما حرب اكتوبر على القناة الاولى المصرية
بعد كده انجذبت للالعاب الاستراتيجية زى red alert لكن نسيتها تماما لما لعبت stronghold crusader كانت العشق الحقيقي

بعدها بدأت اتابع فيديوتها الجيش المصرى على اليوتيوب من ناس زى AmirPharaoh / Colonel999 .. مع الاسف ملحقتش فترة الساحات
ومع الوقت كنت بدور فلقيت منتدى الجيش العربى Arabic-military وقتها كانت صدمة بالنسبالى .. حجم نقاشات ومعلومات عسكرية ضخمه واعضاء مش هلاقى زيهم حقيقي زى Abojo / محمد علام / field marshal / المشير / بوتين الجزائر / Anas Ali / EGY Gladiator / سكنان / عبد المنعم رياض / منجاوى / fulcrum77 / the red general وكان فى عضو اختفى واتقال بعد بعد كده انه استشهد فى سيناء .. الخ مع الوقت اعتزلوا مع الاسف ولقيت المنتدى ده بعد كده بالصدفه و كان حجم النقاشات العسكرية ضخم جدا لكن مع الاسف قعدت حوالى شهر بعيد عن المنتدى بسبب الامتحانات ولما رجعت صُدمت ان اغلب الاعضاء التقال والمؤثرين فى المحتوى العسكرى اعتزلوا وعرفت بعد كده ان حصلت مشكله مع الادارة
مش هنسى ابدا الاعضاء القدامى
AL RAGH @AL RAGH Tubacooo @Tubacooo@ كاهن حرب@ practical magic@ نمر@
EGY THUNDERBOLT ahmedessa @ahmedessa F @Fawzy@ Paton @Paton@ مارشال@
IBRAHIM_EGYPT @IBRAHIM_EGYPT alaa tamer @alaa tamer House @House mig 21 fighter @mig 21 fighter the egyptian force @the egyptian force@
MrHBK adel dwedar @adel dwedar Hero of Chaos @Hero of Chaos batteryneon @batteryneon@
الموريسكي@ Divisions_ amrhamde @amrhamde Black Shaheen @Black Shaheen hammer head @hammer head@
BERKUT_SU @BERKUT_SU soly @soly jack.beton.agent @jack.beton.agent RAPTOR @RAPTOR كاميكازى الامارات@
Raptor6 the red general @the red general@
طبعا فى اسامى كتيره انا نسيتها ..
الناس دى اغلبها اختفت و فى ناس محدوده الى بتشارك على استحياء
ياااه strong hold ?

عودة
أعلى