هجوم مليشيات اثيوبيه مدعومة من اثيوبيا على السودان

بعض الاخونجية السودانيين التافهين ميعرفوش غير جملة " ورينا شطارتك " يا اخي عيب عليك دانتا لسه مضروب داخل حدودك من اخت بلادك
فعلا الخضوع والذل مرض
اعذروهم..دا مرض نفسي اسمة المازوخية.

متفهم ان بعض المصريين "ينتقدو" التوجه السودانى السابق لاثيوبيا لكن باحترام مهما كان لا نتمنى الشر للاخوه حتو لو اتخذو مواقف ضدنا "من وجهه نظرنا"

واضح الاثيوبيين يلعبون لعبة قذرة غير مباشرة لان الهجوم لو تم من قبل القوات الحكومية الاثيوبية سيعد اعتداء مباشر من الحكومة الإثيوبية اما في حال كان الهجوم من ميليشيات مسلحة فهدف اديس ابابا التنصل من الهجوم وانها ستحقق في هذا الامر لكن في النهاية ماهو هدفها الفعلي من هذا الهجوم

ضرب السودان رسالة موجهة الى مصر
موجه لمين يا راجل انا اللى قلقنى هو اى مقاس للمنفاخ هتستخدمه مصر معاهم وخايف يستخدموا مقاس كبير وتبقى على راى المثل (جيت اغزة سرحت)

لا خوف على الجيش السوداني الشقيق
لديهم قدرات كبيرة وتجارب حربية حقيقية باليمن لا يستهان بها .. وقدرات صاروخية ودفاعية كبيرة بالتعاون من الصينيين

الحيش الاثيوبي أضعف من أن يواجه السودان مباشرة ولن يقدر على ذالك

متفهم ان بعض المصريين "ينتقدو" التوجه السودانى السابق لاثيوبيا لكن باحترام مهما كان لا نتمنى الشر للاخوه حتو لو اتخذو مواقف ضدنا "من وجهه نظرنا"
يامكي انت عارف احنا كمصرين طبعنا ازاي مهما سخرنا بس اللي في قلبنا غير واقسم بالله احنا محروقين ودمنا بيغلي عشانهم وديما بنحاول نساعدهم ونطورهم بس هما الحقد عاميهم واحساس النقص غير طبيعي
ولو تيجي تقولوا اقيف معاك يقولك انتم عايزين كده ومؤمره وبتاع علشان توقعوا مع اخت بلادي مفكرين اننا محتجين ليهم اصلا لا نحتاج الا الله يامكي
ويحسسوك انهم مركز المجره والكوكب كلو بيتامر تحب انزلك صوره من مجله في سنه 1997 للمهدي بيتكلم فيها انو العالم كلو بيتامر على السودان
اقسم بالله زي مابقولك انا محتفظ بالمجله ده لحد دلوقتي
الشعب السوداني ارضيه خصبه جدا لدراسات النفسيه وامراضها
تعمل ابحاث برحتك وهطور الطب النفسي بشكل لن تتوقعه اشياء مازوخيه فعلا غير طبيعيه يتهمك افتراء انك بتستعلي عليه لاحساسه بالنقص و هوا ينتقص منك ويردك انت تتقبل ويريدك ان تتقبله بفكره الخاطئ اللي بيظهر مردوده على الارض
شئ يصيبك بالجنون حرفيا

عندنا مثل بيقول الجمل مابيشوف عوجة رقبتو يعني الجمل لايري الالتوء في رقبتة
ربنا يهديكم
انت عارف اني بقدر اسلوبك وانت قلتها بنفسك وعارف ان المثل ده بيطلق على الشخص اللي بيتهم الناس ويشتكي من تصرفات هوا شخصيا بيعملها
مع غيره

الملك العقرب @الملك العقرب انا كنت حابب اسال بتفصيل عن الوضعيه الجولوجيه مابين الطرفين ف يالوضع الحالي لتمركزاتهم انا اعلم ان الحبشه على هضبه وعندما كنت ازور حظيرة التندره شوفت حدود السودان واثيوبيا بس انا اقصد بدقه تمركزات الجيشين لاني اتوقع ان المدفعيه والهاون الاثيوبي واخد افضليه لو تمركز بشكل جيد في المرتفعات فهل تمركزات الجيش السوداني في وضع مناسب ولا يحتاج انه يغير التمركزات
لرد بشكل انسب ؟؟

حلايب ارض مصرية كانت وستظل الى ان يرث الله الارض و من عليها .
و من يقول غير ذلك علية مراجعة طبيب امراض عقلية
حلايب مين انا لا اعترف بذالك ولا اعترف بتقسيم وفتنه لللبريطانين لم يوجد بالتاريخ شئ اسمو السودان بالشكل التفصيلي
ماهم الا اهلنا وشعبنا وارضنا
بس محتاجين ارشاد لعقولهم والاستيضاح بالحق بدل الغرور الاجوف اللي هما عيشين فيه

حلايب مين انا لا اعترف بذالك ولا اعترف بتقسيم وفتنه لللبريطانين لم يوجد بالتاريخ شئ اسمو السودان بالشكل التفصيلي
ماهم الا اهلنا وشعبنا وارضنا
بس محتاجين ارشاد لعقولهم والاستيضاح بالحق بدل الغرور الاجوف اللي هما عيشين فيه
يا جدع بالراحة كفاية قصف بقة

لهجته والطريقة الي يحكي بيها توحي انه اثيوبي فعلا والاثيوبيين فيهم ناطقين باللغة العربية اصلا
بص هوا في قبائل حدوديه كثيره لعى كل الاتجاهات السودانيه وفعليا في تقاربات عرقيه لدى البعض وفي احباش يعيشون بالسودان بس السودان فيه تقريبا فوق ال200 لغه اصلا
ومتعدد الاعراق والثقافات
وفوق كده اقرب شعب لاثيوبيا اللي هيتعلم منو العربي هوا السوداني فعشان كده انت صعب تفرق بس من الصوره اللي هوا حططها ده صورة الشهيد عبدالمنعم الطاهر رحمه الله مش اي حد هيحط الصوره ده اصلا الا لو عارف مين ده بدقه وخصوصا ان ليه موجهات مع الاثيوبين فصعب اثيوبي محب لاثيوبيا يحبه الا لو هوا بيحاول يتقمص شخصيه مش بتاعتوا ده قصه تاني
بس المهم في الموضوع انو يشبه سيد رجب ??

يا جدع بالراحة كفاية قصف بقة
هوا الحق بقى قصف جبهه ??
امال لو دخلنا في التقيل يحصل ايه
المشكله تجد فينا كمصرين نحب الوحدة وانها تبقي بلد وحده ويرجعوا يقولوا علينا مستعلين عليهم المستعلي يعمل زي ماعملو مع الجنوب وخلوه ينفصل عنهم بتفكيرهم وتصرفاتهم

انت عارف اني بقدر اسلوبك وانت قلتها بنفسك وعارف ان المثل ده بيطلق على الشخص اللي بيتهم الناس ويشتكي من تصرفات هوا شخصيا بيعملها
مع غيره
اذا لم تستطيع ان تفهم قصدي وتفتح بصيرتك لتري الامور بشكل اكبر لاتحاول باي شكل اظهار نقاط الضعف في كلامي تقبل مروري وشكرا

الملك العقرب @الملك العقرب انا كنت حابب اسال بتفصيل عن الوضعيه الجولوجيه مابين الطرفين ف يالوضع الحالي لتمركزاتهم انا اعلم ان الحبشه على هضبه وعندما كنت ازور حظيرة التندره شوفت حدود السودان واثيوبيا بس انا اقصد بدقه تمركزات الجيشين لاني اتوقع ان المدفعيه والهاون الاثيوبي واخد افضليه لو تمركز بشكل جيد في المرتفعات فهل تمركزات الجيش السوداني في وضع مناسب ولا يحتاج انه يغير التمركزات
لرد بشكل انسب ؟؟
الجيش السوداني تمركزاتة مدروسة وطائرات الاستطلاع تعمل عل. مدار الساعة لتحديث الاحداثيات لازالت القوات مأمورة بعدم التصعيد لاسباب نجهلها

عودة
أعلى