اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

بموجب تفويض الرئيس
أي مصري يتكلم في السد حنقوله بلاش هري ويمنع من المشاركة
ألتزموا بتوجيه الرئاسة وبلاش هري

president egypt GIF

العضوية الجديدة اللي قي الوقت ده وكل هدفها التحطيم المعنوي و "فرش الملاية" مش جريمة ولا حاجه، كل واحد يكتب اللي هوا عايزه بس يتقبل النقد بقي

مش انا اللي بقول اي كلام!
وهي مشكلتنا كتاب الاخلاق لطلاب الثانوية العامة؟! وهل احنا اصلا في عصر توصل بيه لطلاب الجامعات بكتاب يتكلف ٢٠ مليار؟
وبعد ما يقروه، كل مشاكلنا هتتحل خلاص كده؟
ده علي اساس ان الشعب ماشي يشتم بعضه في الشوارع واول ما هيقرأ الكتاب خلاص هتبقي يوتوبيا!

هجومك عليا في حد ذاته وافتراض سوء نيتي والايحاء ان انا مندس وهدفي شر هو دليل على عدم التسامح وتقبل الرأي الآخر (عدم التسامح = خلل في الاخلاق).
تحقيرك من اهمية الكتاب ودوره في بناء العقل دليل على غياب الوعي.

الجمعية الملكية في بريطانيا - اللي كان بيرأسها اسحاق نيوتن - اتأسست في القرن السابع عشر، وكان شعارها ٣ كلمات باللاتيني
Nullius in Verba
يعني: تحقق بنفسك من كل شئ (اشارة لأهمية العقل الناقد، وعدم التسليم لاي ادعاء بدون اعمال العقل).

ال ٣ كلمات بتعكس سبب تقدم الغرب وانطلاقه خارج عصور الظلام بعد التحرر من سلطة الكنيسة.

انا قلت ايه غلط علشان تهاجمني وتصورني على اني اجرمت؟
انا ماتكلمتش عن آداء الحكومة، ولا قلت انها فشلت في الملف. كل الى انا قلته اسباب تخلفنا - وتخلف العرب عموما - عن ركب الحضارة.
في انسان عاقل عنده مشكلة مع (التعليم - الاخلاق - الوعى والتثقيف العام) ؟
كلامى هدفه اخذ العبر من الماضي، لبناء مستقبل افضل. هل ده معناه انى مش وطني وبهاجم البلد؟ الحكم للقارئ.
اخيرا: اغلب التعليقات على الموضوع : هنضرب / لاء مش هنضرب السد/ او مناكفات بين الاعضاء.
مايجراش حاجة لو بصينا للموضوع من زاوية تانية بدل التكرارالممل لنفس الكلام.

التعديل الأخير:
هجومك عليا في حد ذاته وافتراض سوء نيتي والايحاء ان انا مندس وهدفي شر هو دليل على عدم التسامح وتقبل الرأي الآخر (عدم التسامح = خلل في الاخلاق).

الجمعية الملكية في بريطانيا - اللي كان بيرأسها اسحاق نيوتن - اتأسست في القرن السابع عشر، وكان شعارها ٣ كلمات باللاتيني
Nullius in Verba
يعني: تحقق بنفسك من كل شئ (اشارة لأهمية العقل الناقد، وعدم التسليم لاي ادعاء بدون اعمال العقل).

ال ٣ كلمات بتعكس سبب تقدم الغرب وانطلاقه خارج عصور الظلام بعد التحرر من سلطة الكنيسة.

انا ماتكلمتش عن آداء الحكومة، ولا قلت انها فشلت في الملف. كل الى انا قلته اسباب تخلفنا - وتخلف العرب عموما - عن ركب الحضارة.
كلامى هدفه اخذ العبر من الماضي، لبناء مستقبل افضل. هل ده معناه انى مش وطني وبهاجم البلد؟ الحكم للقارئ.
اخيرا: اغلب التعليقات على الموضوع : هنضرب / لاء مش هنضرب السد/ او مناكفات بين الاعضاء.
وهل من العقل انك تقرا كلمتين تيجي ترجعهم علينا هنا العقل بيقول انك تبقى عندك معلومات كافيه عن الموضوع وبعدين يبقى عندك العقل أهمها وبعدين تيجي مرحله هضم المعلومات دى وتطلع لينا بسينريوهات للحلول حضرتك كل تعليقاتك تنظير من المستوى الفوقي طيب نسمعلك او نقرأ رايك ليه

ممارسة الحكمة والجنوح للسلام لا يعني السماح بالمساس بمقدرات هذا الوطن والذي لن نسمح لأي ما كان أن يقترب منه .. ولدينا في سبيل الحفاظ عليه خيارات متعدده نقررها طبقًا للموقف والظروف ....
إن المساس بأمن مصر القومي خط أحمر ولا يمكن إجتيازه شاء من شاء و أبى من أبى

نملك أدوات سياسية و عسكرية تمكننا من حماية مقدراتنا

مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها و إنفاذ إرادتها

قبل ما يحصل حاجة لمصر لازم أروح أنا و الجيش

مصر دولة كبرى ، ولا يليق بنا كمصر أن نقلق

الحكمة لا تعني المساس بمقدرات مصر

عبد الفتاح السيسي القائد الاعلي و رئيس جمهورية مصر العربية

خلص الكلام بقى وبلاش هري من النعاج

حاضر يا جماعه محديش يتكلم عشان الريس قال بلاش هري ومحديش يتكلم بس اخر مره سمعت منه الكلمتين دول راح فيها جزرتين

Nullius in Verba

اوك
عايز تتكلم بجد، ومداخلتك تحترم
أنت شايف نوعية النقاش هنا
وشايف حجم الهجوم والتحقير لكل ما هو مصري بسبب او من غير
وشايف ان لا احد مع احترامي يجرؤ يفكر انه يكتب كلمة سلبية عن بلده ، لا يجرؤ
لذلك انا هاجمت التوقيت في الاساس

اما بالنسبة للتعليم، كلامكم مع احترامي حالم بعيد عن الواقع المصري المعاصر
لما يكون نسبة التعليم الحقيقي عندك في الستينات علي احسن تقدير، مع زياده سنوية مضطردة في السكان، اولوياتك يجب اعتبار فيها الكم والكيف معا، لا اعتقد ان الاخلاق سبب ولكنها نتيجة، عالج المثلث (فقر، مرض، جهل) هترتقي بالاخلاق،

اما التسامح - او ال tolerance - نحن شعب نقبل الي حد كبير الاخر، سواء دينه او ثقافته او جنسيته، وطول عمرنا عايشين متجانسين ومنفتحين علي الاخر

لكن ده مش معناه ان علشان التسامح ننتقد وللانتقاد فقط، يوجد ايضا ايجابيات كثيرة وسط واقع صعب، ما تتسامح فيها دي كمان؟ ولا لازم نصدر الصورة السوداء علشان نبقي متسامحين ومنفتحين اخلاقيين؟

- كلام السيسي النهارده كان واضح وصريح ومن أهداف الاحتفاليه دي انه يلقي كلمات للشعب المصري ليطمئنه

- الحرص علي طمئنه السيسي للشعب المصري بهذا الشكل دليل علي ان النظام واصله كم القلق اللي عند الناس اللي مينفعش يتسكت عنه

- تأكيد السيسي وحلفانه بانه شريف وامين وصادق ده رده علي الناس اللي بتقول انه هو سبب الازمه الحاليه بسبب اتفاقية 2015 او انه خاين وهيبيع النيل والكلام التافهه ده

- حفظ الله مصر وشعبها

للاسف الخطاب لم يعلن عن بداية الحرب على اثيوبيا وانما استمر كخطاب متوازن هدفه الاساسي ازالة القلق عن الشعب المصري

الجانب الايجابي فيه هو التأكيد على الخط الاحمر لمصر في حالة المساس بالامن القومي والمساس بالامن المائي ولكن لم يذكر تفاصيل

المساس بنقطة واحدة من مياه مصر كم كان خطاب قناة السويس ولم يكن واضحا ماهي حدود المساس بالامن القومي والامن المائي

مازال التأكيد على سياسة التعاون وظهر ذلك في جملة ": «من فضلكم، كلامي لكل الناس، ولكل المصريين، ولكل الأشقاء في إثيوبيا والسودان، تعالوا نعمل اتفاق قانوني ملزم، يحقق لنا الخير جميعًا، ونعيش كلنا في سلام وأمان».

مازال التأكيد على سياسة محاربة اهدار الماء وتبطين الترع وهذا موضوع لا اعرف لماذا يتم مناقشته مع موضوع السد

مصر دولة كبرى ولا يليق بنا كمصر أن نقلق

الخلاصة من وجهة نظري التي قد تكون خاطئة ان هذا الخطاب لسحب مخاوف وقلق المصريين وتطمينهم خطاب للداخل وليس الخارج

واقوى كلمة فيه "إن المساس بأمن مصر القومي خط أحمر ولا يمكن إجتيازه شاء من شاء و أبى من أبى" ولكن جاءت ككلمة فضفاضة وليست

كما قال في خطاب السويس بان المساس بنقطة واحدة من مياه مصر خط احمر وحددها بال55 مليار

ورغم ذلك قالت رئيسة اثيوبيا وقتها ان هذا خطاب للداخل المصري وليس موجه لنا

اما الان فقال المساس بامن مصر القومي او المائي بدون تفاصيل واضحة وهذا قد يكون مجرد صيغة كلام او مؤشر غير جيد عن تحمل تضرر

وجاء الخطاب بالتاكيد على اننا مستمرين في التفاوض للوصول لاتفاق قانوني وعلى المصريين ان يعيشوا حياتهم وينسوا التفكير في الموضوع ده

النتيجة : لاجديد

غير ان الملئ الثاني مستمر ومازلنا في مرحلة hold للخطوة الشجاعة الجريئة التى لا نعرف متى ستكون وباي تكلفة

ممارسة الحكمة والجنوح للسلام لا يعني السماح بالمساس بمقدرات هذا الوطن والذي لن نسمح لأي ما كان أن يقترب منه .. ولدينا في سبيل الحفاظ عليه خيارات متعدده نقررها طبقًا للموقف والظروف ....
إن المساس بأمن مصر القومي خط أحمر ولا يمكن إجتيازه شاء من شاء و أبى من أبى

نملك أدوات سياسية و عسكرية تمكننا من حماية مقدراتنا

مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها و إنفاذ إرادتها

قبل ما يحصل حاجة لمصر لازم أروح أنا و الجيش

مصر دولة كبرى ، ولا يليق بنا كمصر أن نقلق

الحكمة لا تعني المساس بمقدرات مصر

عبد الفتاح السيسي القائد الاعلي و رئيس جمهورية مصر العربية

خلص الكلام بقى وبلاش هري من النعاج
تمام

اوك
عايز تتكلم بجد، ومداخلتك تحترم
أنت شايف نوعية النقاش هنا
وشايف حجم الهجوم والتحقير لكل ما هو مصري بسبب او من غير
وشايف ان لا احد مع احترامي يجرؤ يفكر انه يكتب كلمة سلبية عن بلده ، لا يجرؤ
لذلك انا هاجمت التوقيت في الاساس

اما بالنسبة للتعليم، كلامكم مع احترامي حالم بعيد عن الواقع المصري المعاصر
لما يكون نسبة التعليم الحقيقي عندك في الستينات علي احسن تقدير، مع زياده سنوية مضطردة في السكان، اولوياتك يجب اعتبار فيها الكم والكيف معا، لا اعتقد ان الاخلاق سبب ولكنها نتيجة، عالج المثلث (فقر، مرض، جهل) هترتقي بالاخلاق،

اما التسامح - او ال tolerance - نحن شعب نقبل الي حد كبير الاخر، سواء دينه او ثقافته او جنسيته، وطول عمرنا عايشين متجانسين ومنفتحين علي الاخر

لكن ده مش معناه ان علشان التسامح ننتقد وللانتقاد فقط، يوجد ايضا ايجابيات كثيرة وسط واقع صعب، ما تتسامح فيها دي كمان؟ ولا لازم نصدر الصورة السوداء علشان نبقي متسامحين ومنفتحين اخلاقيين؟

بعني انت مشكلتك في الكلام "صورتنا"، وان المكان مش مناسب، وان الناس هنا لا تجرؤ تتكلم عن بلدها بصراحة واحنا لازم نعمل زيهم؟

هو انت فاكر ان انت لوحدك اللى عندك مشكلة؟
العرب كلهم بلا استثناء ضايعين، الفرق الوحيد ان فيه ناس معاها فلوس بزيادة، وفيه ناس ممعهاش.
سمعت ان حد من العرب مثلا عنده شركات عملاقة زي Apple - IBM - Google- Facebook ? ابدا
طب سمعت عن حد منهم عنده شركات فضاء زي Space-x ? بتاتا. سمعت عن حد بينتج طيارات زي مصانع بوينج وايربس وداسو رافال ولوكهيد مارتن...الخ؟
سمعت عن حد مثلا ابتكر شئ عملاق ونفذه زي الانترنت الفضائي وقطار الماجلاف في اليابان؟
سمعت ان العرب عندهم شبكات صناعة محتوي علمي او تاريخي .. زي BBC او ناشيونال جيوجرافك او ديسكوفري تشانل؟ سمعت عن حد من العرب بينتج افلام عالمية فى العلوم والتاريخ والرسوم المتحركة زي Walt Disney او ماكسار؟ سمعت ان العرب ابتكرو شئ ثقافي عملاق زي Ted و Ted-ed ؟
كل شئ عند العرب من صناعة او ابتكار الاخرين، تليفونات طيارات موبايلات دبابات خطوط انتاج الكترونيات اجهزة اتصال...كل شئ تقريبا.

يبقى متزعلش اوي وتاخد على خاطرك. لو غيرك ساكت او ميعرفش حال بلده، ده معناه انه اسوأ حال من اللي بيتكلم وبيشاور على المشكلة.

ومش صحيح اطلاقا ان ضياع الاخلاق بسبب (الفقر - الجهل - المرض). فيه ناس مش فقيرة وخريجة جامعات ومعندهاش مرض ومع ذلك لصوص وخونة ونصابين وانتهازيين وفيهم العبر (ياراجل ده في دكاترة جامعات مش بتنجح الطلاب الا لو اشترو كتاب الدكتور).

نعاج فعلا،
#
سيأتي على الناس سنوات خدّاعات، يُصَدق فيها الكاذب، ويُكذَّب فيها الصادق، ويُؤتمن فيها الخائن، ويُخوَّن فيها الأمين، وينطق فيها الرويبضة. قيل وما الرويبضة يارسول الله؟ قال: الرجل التافه يتكلم في أمر العامة#
اتمنى ان كلاموا يبقى صح لكن التمنى مختلف عن تحقيق واقع.
لكن الكثير مفكرش يشوف كلاموا دا صح ولا لا!
يعنى محدش قال بطل هرى مثلا علشان مقوماتنا السياسية نجحت فى كذا وكذا!
مقومتنا الاقتصادية متاحه بكذا وبكذا!
مقومتنا العسكرية تتمثل فى كذا!
فقط بلاش هرى تسقيف!

كلنا ثقة في القيادة السياسية المصرية والجيش المصري .

حفظ الله مصر وشعبها .

بعني انت مشكلتك في الكلام "صورتنا"، وان المكان مش مناسب، وان الناس هنا لا تجرؤ تتكلم عن بلدها بصراحة واحنا لازم نعمل زيهم؟

هو انت فاكر ان انت لوحدك اللى عندك مشكلة؟
العرب كلهم بلا استثناء ضايعين، الفرق الوحيد ان فيه ناس معاها فلوس بزيادة، وفيه ناس ممعهاش.
سمعت ان حد من العرب مثلا عنده شركات عملاقة زي Apple - IBM - Google- Facebook ? ابدا
طب سمعت عن حد منهم عنده شركات فضاء زي Space-x ? بتاتا. سمعت عن حد بينتج طيارات زي مصانع بوينج وايربس وداسو رافال ولوكهيد مارتن...الخ؟
سمعت عن حد مثلا ابتكر شئ عملاق ونفذه زي الانترنت الفضائي وقطار الماجلاف في اليابان؟
سمعت ان العرب عندهم شبكات صناعة محتوي علمي او تاريخي .. زي BBC او ناشيونال جيوجرافك او ديسكوفري تشانل؟ سمعت عن حد من العرب بينتج افلام عالمية فى العلوم والتاريخ والرسوم المتحركة زي Walt Disney او ماكسار؟ سمعت ان العرب ابتكرو شئ ثقافي عملاق زي Ted و Ted-ed ؟
كل شئ عند العرب من صناعة او ابتكار الاخرين، تليفونات طيارات موبايلات دبابات خطوط انتاج الكترونيات اجهزة اتصال...كل شئ تقريبا.

يبقى متزعلش اوي وتاخد على خاطرك. لو غيرك ساكت او ميعرفش حال بلده، ده معناه انه اسوأ حال من اللي بيتكلم وبيشاور على المشكلة.

ومش صحيح اطلاقا ان ضياع الاخلاق بسبب (الفقر - الجهل - المرض). فيه ناس مش فقيرة وخريجة جامعات ومعندهاش مرض ومع ذلك لصوص وخونة ونصابين وانتهازيين وفيهم العبر (ياراجل ده في دكاترة جامعات مش بتنجح الطلاب الا لو اشترو كتاب الدكتور).
ايه يا عم كل الاحباط ده؟ هوا انا فاكر اننا دول عظمي؟ وبعدين انا بتكلم علي مصر وخصوصا في تحدي النيل
نعم تحديتنا ضخمة، وامامنا اجيال من العمل ولكن البديل هو الكفاح مش الاستسلام للواقع الصعب

بالنسبة للاخلاق بقي - سمعت عن واحد عربي تزوج رجل مثله؟ او مسيرة باعلام القوس قزح في شوارع عواصمنا تحرض علي الرذيلة بكل بجاحة؟ هل العادي ان نترك اهالينا في مصحات كبار السن او ندفع فتياتنا الي الشارع في سن ١٦ لتوفير مصاريفهم! ماذا عن ساكني الشوارع في مدن الغرب بالالاف؟ هل تعلم ان بعضهم يضع حدا قوانين تمنه مساعدتك لل homeless علشان ما يكتروش وكانهم كلاب ضاله وليسوا بشر!
دي مش اخلاق؟ وهل لا يوجد فساد مؤسسي في الغرب بالمليارات من منتجات مسرطنة او تلاعب في البورصة او نهب أموال التامينات…الخ
الغرب ليسوا ملائكة علي الاطلاق ايضا

عزيزي ، الصوره ليست ظلامية الي هذا الحد ودورنا تجاه اولادنا واهلنا ان نجتهد في تحسينها ما استطعنا، وعلي فكرك انا محب للقرأة ولا اختلف معاك في اهميتها بالتوازي مع مجهودات اخري

وبرضه ماحدش هيقدر ياخد نقطة ميه من مصر
تحياتي

عودة
أعلى