اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

معلش بس كلامك عباره عن عصير خلاط سمك لبن تمر هندى انا معاك فى كل نقطه لكن كل نقطه منفصله عن النقطه اللى قبلها وعن الموضوع من الاساس
عصير خلاط بالنسبة لصاحب النظرة السطحية. مفيش دولة في الدنيا بتتقدم وشعبها مش متعلم، او عايش على خرافات، او عنده ازمة مبادئ. الموضوع اكبر من السد الموضوع متعلق بتقدم الدولة وقدرتها على البناء والتصنيع. انا لو انسان متميز علميا، وشايف شوارع بلدي ضايعة واخلاق المواطنين منحرفة من اول الموظف لغاية العيل الصغير المبرشم وماشي عامل فرح في التوكتوك او المتوسكل، دا انا هدور على اي فرصة اطلع بيها من البلد. دا مثال واحد يبين لك علاقة الفشل والجهل بانحدار الدول. الناس اللي عايشة في جاردن سيتي والتجمع الخامس بعيد عن العوام جايز مش شايفين ومش حاسين لكن باقي البلد احوالها بقت لا تطاق.

الخلاصة ان الدولة محتاجة التعليم والاخلاق علشان تضمن قدرة على التصنيع والبناء والابتكار، وبالتالى تبقى قوية مستقلة صاحبة سيادة مطلقة ومبتعملش اعتبارات لدول تانية.

التعديل الأخير:
عصير خلاط بالنسبة لصاحب النظرة السطحية. مفيش دولة في الدنيا بتتقدم وشعبها مش متعلم، او عايش على خرافات، او عنده ازمة مبادئ. الموضوع اكبر من السد الموضوع متعلق بتقدم الدولة وقدرتها على البناء والتصنيع. انا لو انسان متميز علميا، وشايف شوارع بلدي ضايعة واخلاق المواطنين منحرفة من اول الموظف لغاية العيل الصغير المبرشم وماشي عامل فرح في التوكتوك او المتوسكل، دا انا هدور على اي فرصة اطلع بيها من البلد. دا مثال واحد يبين لك علاقة الفشل والجهل بانحدار الدول. الناس اللي عايشة في جاردن سيتي والتجمع الخامس بعيد عن العوام جايز مش شايفين ومش حاسين لكن باقي البلد احوالها بقت لا تطاق.

الخلاصة ان الدولة محتاجة التعليم والاخلاق علشان تضمن قدرة على التصنيع والبناء والابتكار، وبالتالى تبقى قوية مستقلة صاحبة سيادة مطلقة ومبتعملش اعتبارات لدول تانية.
وطبعا التعليم ممكن يتغير بعد اما ناخد القرار بنص ساعة..ايه العمق اللي انت فيه دا؟

وايه علاقة الاخلاق بالتقدم و الصناعة و والابتكار وسد النهضة؟

بصراحة لو الخلطبيطة بالصلصة دي عمق فانا مش جعان

وطبعا التعليم ممكن يتغير بعد اما ناخد القرار بنص ساعة..ايه العمق اللي انت فيه دا؟

وايه علاقة الاخلاق بالتقدم و الصناعة و والابتكار وسد النهضة؟

بصراحة لو الخلطبيطة بالصلصة دي عمق فانا مش جعان

لا انت مش مستوعب كويس. خليني اشرح لحضرتك بالتفصيل:

انا بتكلم عن "اسباب الماضي" اللى ادت "لواقع الحاضر". انا مش بتكلم عن ايه "المفروض نعمله دلوقت" ، انا بتكلم عن "اللى لو كان تم في الماضي"، كان زمان بلدنا دلوقت دولة متقدمة، مصنعة، صاحبة سيادة مطلقة. لكنه متعملش في الماضي، والنتيجة زي مانت شايف قدام عنيك.

الاخلاق، ليها علاقة طبعا بالتقدم، لان الاخلاق بتمنع الموظف يسرق، وبتمنع الفقير ياخد زيت وسكر في الانتخابات، وبالتالى تضمن حسن اختيار النواب، وبالتالى تضمن ناس مؤهلة لمناصبها.

الامثلة لا حصر لها لكن هنكتفي بالمثالين دول.

الدولة المصرية حاليا شغالة بايديها وسنانها علشان تعمل تنمية، انا معنديش أدنى شك في ده، والمشاريع اللي اتنفذت وبتتنفذ في المدن الجديدة والاستصلاح الزراعي ومحطات المياة والمدن الصناعية الجديدة زي الروبيكي ومدن الغزل والنسيج ...الخ كلها مشروعات عظيمة جدا ورائعة تحسب للرئيس عبد الفتاح السيسي والحكومة، وماينكرش ده الا حاقد او جاهل.

لكن زي ما قلت لك انا بتكلم عن فشل الماضي وأثره على الحاضر.

ولو في حاجة واحده مش عجباني في أداء الحكومة، هتكون غياب برامج تثقيف الناس ورفع الوعي العام.

على سبيل المثال ما يجراش اي حاجة لو الدولة خصصت ٢٠ مليار جنية لطباعة كتب في "الاخلاق - التذوق الجمالي - التفكير النقدي" ووزعتهم على الطلاب مجانا، ويمتحنوها في الاجازة تحت اسم "مادة الثقافة العامة" ويكون ليها جوايز كمان ايه المشكلة. ده اثره هيكون كبير جدا جدا على الناس وعقولها. في مليون برنامج توعوي ممكن يتعمل لو توفرت الارادة.

انت مش قادر تفهم ان كلامك مظبوط لكن ليس له علاقه الان بمفاوضات سد النهضه

نخاف كده مثلا

الجيش الإثيوبي يتعهد بتأمين سد النهضة ومواجهة أي قوى تحاول دخول المنطقة​

تعهد الجيش الإثيوبي بتأمين عملية بناء سد النهضة حتى إتمامها ومواجهة أي قوى ستحاول اجتياح حدود المنطقة التي يقع السد فيها.

وأفادت وكالة الأنباء الإثيوبية الرسمية مساء أمس الأربعاء بأن قيادات وعناصر الفرقة الـ22 للجيش أعلنوا أن وحدتهم تعمل على "توفير حماية منيعة كي تثبت أنها أهلا للثقة التي أولاها إياها الشعب لتأمين عملية بناء سد النهضة".

وقال نائب قائد الفرقة أزينيه شيميليس للوكالة إن قواته توفر الحماية اللازمة لإتمام عملية بناء السد وتؤمن إمدادات مواد البناء إلى المنطقة، مضيفا أن مهمة أخرى أوكلت إلى الفرقة تتمثل بـ"مواجهة أي قوى ستحاول دخول هذه المنطقة الحدودية".

انا بتكلم عن "اسباب الماضي" اللى ادت "لواقع الحاضر". انا مش بتكلم عن ايه "المفروض نعمله دلوقت" ، انا بتكلم عن "اللى لو كان تم في الماضي"، كان زمان بلدنا دلوقت دولة متقدمة، مصنعة، صاحبة سيادة مطلقة. لكنه متعملش في الماضي، والنتيجة زي مانت شايف قدام عنيك.

الاخلاق، ليها علاقة طبعا بالتقدم، لان الاخلاق بتمنع الموظف يسرق، وبتمنع الفقير ياخد زيت وسكر في الانتخابات، وبالتالى تضمن حسن اختيار النواب، وبالتالى تضمن ناس مؤهلة لمناصبها.

الدولة المصرية حاليا شغالة بايديها وسنانها علشان تعمل تنمية، انا معنديش أدنى شك في ده، والمشاريع اللي اتنفذت وبتتنفذ في المدن الجديدة والاستصلاح الزراعي ومحطات المياة والمدن الصناعية الجديدة زي الروبيكي ومدن الغزل والنسيج ...الخ كلها مشروعات عظيمة جدا ورائعة تحسب للرئيس عبد الفتاح السيسي والحكومة، وماينكرش ده الا حاقد او جاهل.

ولو في حاجة واحده مش عجباني في أداء الحكومة، هتكون غياب برامج تثقيف الناس ورفع الوعي العام.

على سبيل المثال ما يجراش اي حاجة لو الدولة خصصت ٢٠ مليار جنية لطباعة كتب في "الاخلاق - التذوق الجمالي - التفكير النقدي" ووزعتهم على الطلاب مجانا، ويمتحنوها في الاجازة تحت اسم "مادة الثقافة العامة" ويكون ليها جوايز كمان ايه المشكلة. ده اثره هيكون كبير جدا جدا على الناس وعقولها. في مليون برنامج توعوي ممكن يتعمل لو توفرت الارادة.
ما اسهل ان الواحد يطلع الاخطاء ويتكلم عليها ليل ونهار..المهم الحلول انما نقعد نجتر من مشاكل الماضي ونلطم عليها بدل مانتعلم منها ونشوف هنحلها ازاي

وبعدين اللي مبيسرقش عشان فيه قانون مش عشان الاخلاق خالص على فكرة انت فاهم غلط

ما اسهل ان الواحد يطلع الاخطاء ويتكلم عليها ليل ونهار..المهم الحلول انما نقعد نجتر من مشاكل الماضي ونلطم عليها بدل مانتعلم منها ونشوف هنحلها ازاي

وبعدين اللي مبيسرقش عشان فيه قانون مش عشان الاخلاق خالص على فكرة انت فاهم غلط

حضرتك بتقول كلام غير صحيح وغير منضبط من باب الجدال لا اكثر ولا اقل.

اما بخصوص الاخلاق فواضح انك فعلا غير مهتم بيها وشايفها عديمة القيمة وغير مؤثرة في تقدم الشعوب، ودي كارثة حقيقي.

- نرجع للسرقة: بتقول الى بيمنع الناس من السرقة هو القانون، وده صحيح جزئيا، وليس كليا، والا فما هو تفسيرك للسرقة من خلال التحايل على القانون؟
فيه قانون صارم بيعاقب على السرقة، ومع ذلك الحرامية في كل مكان، حرامية الاراضي، والاختلاس، والغش التجاري..الخ.
ده معناه انهم بسبب انعدام الاخلاق، تحولو الى مجرمين واضرو بمصالح الدولة بعد ان تمكنو من التغلب على القانون. لو كان عندهم ضمير و "نفس لوامة"، ما كانوش هيتحايلو على القانون ويسرقو، او يرتشو او يغشو..الخ

اما بخصوص الجزء الاول من تعليقك:

انا وضعت لك الحلول التي تضمن تقدم اي دولة ( تعليم + اخلاق + مجتمع مثقف واعي). دي حلول بعيدة المدي، لو كانت اتنفذت في الماضي كان الحاضر اختلف. اما بخصوص سد النهضة، فانا لم ازعم انني املك حل للمعضلة، فلا تخلط ولا تسئ فهم تعليقاتي، وارجع واقرأها من البداية.

كان الله في عون الدولة المصرية على ايجاد حل لمسألة السد.

التعديل الأخير:
عضويات جديدة عماله تنط وتفط وكلها علي علم عميق بمشاكل مصر واساليب حلها وفي الاخر يقولك ٢٠ مليار جنيه اطبع بيها كتب عن القيم الجمالية! ايه الجمال ده؟ ازاي تاهت عنا الفكرة
دي قبل كده، اعلم الناس تقرا وتكتب الاول ولا اطبعلهم كتب يقروها؟

عضويات جديدة عماله تنط وتفط وكلها علي علم عميق بمشاكل مصر واساليب حلها وفي الاخر يقولك ٢٠ مليار جنيه اطبع بيها كتب عن القيم الجمالية! ايه الجمال ده؟ ازاي تاهت عنا الفكرة
دي قبل كده، اعلم الناس تقرا وتكتب الاول ولا اطبعلهم كتب يقروها؟
هى العضوية الجديدة دي سُبة او جريمة لا سمح الله وانا معرفش؟
طلاب الثانوية العامة مبيعرفوش يقرأو؟ طلاب الجامعات مش بيعرفو يقرأو؟ انت بتقول اي كلام وخلاص؟

اما بخصوص الاخلاق فواضح انك فعلا غير مهتم بيها وشايفها عديمة القيمة وغير مؤثرة في تقدم الشعوب، ودي كارثة حقيقي.

- نرجع للسرقة: بتقول الى بيمنع الناس من السرقة هو القانون، وده صحيح جزئيا، وليس كليا، والا فما هو تفسيرك للسرقة من خلال التحايل على القانون؟
فيه قانون صارم بيعاقب على السرقة، ومع ذلك الحرامية في كل مكان، حرامية الاراضي، والاختلاس، والغش التجاري..الخ.
ده معناه انهم بسبب انعدام الاخلاق، تحولو الى مجرمين واضرو بمصالح الدولة بعد ان تمكنو من التغلب على القانون. لو كان عندهم ضمير و "نفس لوامة"، ما كانوش هيتحايلو على القانون ويسرقو، او يرتشو او يغشو..الخ

انا وضعت لك الحلول التي تضمن تقدم اي دولة ( تعليم + اخلاق + مجتمع مثقف واعي). دي حلول بعيدة المدي، لو كانت اتنفذت في الماضي كان الحاضر اختلف. اما بخصوص سد النهضة، فانا لم ازعم انني املك حل للمعضلة، فلا تخلط ولا تسئ فهم تعليقاتي، وارجع واقرأها من البداية.

الأخلاق Ethics والفضيلة Morality والنزعة الجمالية Aesthetics هي البيئة التي تسمح لكل شيء أن ينمو ويتطور ويصبح قائدا للعقل الجمعي البشري مما يؤهل تلك المجتمعات التي ترعى تلك العناصر للصعود في هرمية النفوذ عالميا والتأثير على التاريخ دون اختيار طريق خشنة.

كلامك اتفق معه تماما وأثق أنه يجب أن يكون هو الأولوية لأي بلد يريد أن يحقق نهضة يكون مركزها الإنسان وليس الجمادات.

تحية،

كلام غير صحيح دي ممكن نتكلم فيها..انما غير منضبط ازاي؟ اشركت والعياذ بالله مثلا؟

السرقة او غيره تُضبط بالقانون فقط لدينا قوانين لكن لايتم تطبيقها كما يطبقها الغرب عديم الاخلاق

بخصوص الحلول كلام مظبوط لكن محتاج وقت اد ايه؟

وازمة السد هي معقدة فعلا لكننا نثق كل الثقة في الله ومن بعده القيادة

الأخلاق Ethics والفضيلة Morality والنزعة الجمالية Aesthetics هي البيئة التي تسمح لكل شيء أن ينمو ويتطور ويصبح قائدا للعقل الجمعي البشري مما يؤهل تلك المجتمعات التي ترعى تلك العناصر للصعود في هرمية النفوذ عالميا والتأثير على التاريخ دون اختيار طريق خشنة.

كلامك اتفق معه تماما وأثق أنه يجب أن يكون هو الأولوية لأي بلد يريد أن يحقق نهضة يكون مركزها الإنسان وليس الجمادات.

تحية،

وإذا أردنا أن نتتبع الأسس النظرية للنزعة الجمالية الحديثة سنرجع بها إلى شوبنهاور بحسب المؤرخ الفني ارنولد هاوزر، والذي يعتقد في فلسفته التشاؤمية أن الحياة مجرد صراع بائس كله ألم وشقاء ومعاناة، وأن الاستثناء الوحيد من عبثية هذه الحياة يقبع في الفن، فإنه يقدّم ارتياحاً وجيزاً من الآلام. وهذا المعنى عبّر عنه بصورة مباشرة الروائي الشهير غوستاف فلوبير حين قال: ”الحياة فظيعة إلى حد أن المرء لا يستطيع أن يتحملها إلا بتجنبها، ولا يمكن أن يتجنبها إلا بالعيش في عالم الفن”. ويتحدث الكاتب الإسباني الفذّ إرنستو ساباتو عن أنه وفي هذه الفترة من التاريخ والتي يعيش فيها العالم في أزمة مريرة، وأمام هذا الانشطار العميق الذي يعاني منه الإنسان المعاصر “يظهر الفن باعتباره أداة لإنقاذ الوحدة المفقودة”. وتأكيداً للمعنى الخلاصي في الفن الحديث يعتقد ساباتو أن الرواية العميقة لا يمكنها ألا أن تكون ميتافيزيقيا.

كلام غير صحيح دي ممكن نتكلم فيها..انما غير منضبط ازاي؟ اشركت والعياذ بالله مثلا؟

السرقة او غيره تُضبط بالقانون فقط لدينا قوانين لكن لايتم تطبيقها كما يطبقها الغرب عديم الاخلاق

بخصوص الحلول كلام مظبوط لكن محتاج وقت اد ايه؟

وازمة السد هي معقدة فعلا لكننا نثق كل الثقة في الله ومن بعده القيادة
غير منضبط بقواعد التفكير العقلاني يا فندم.
اللى تشوفه حضرتك.

النظام المصرى نظام وطنى لكن ليس نظام قومى

ازاي يعني هو مين القائد الأعلى ومن المسئول الأول عن مصير مقدرات البلد وأمنها القومي
لو كان مرسي مكان السيسي ويتصرف كده هل كان هيبقى دا كلامك؟
نعم. لو كان مرسي والجيش متفقان علي هذا الاسلوب كنت هبقي مع مرسي. وابقي فاهم ان اكيد هناك شيء ما يدبر.....طيب وليه...
ما مره مرسي لمًا سؤل عن موضوع المياه. تهرب من الاجابه وقال سيبعث الله علينا بالماء من السماء. وانا تفهمت موقفه. وانه ليس من المفترض افشاء نوايانا مثلا...
الفكره هنا ليست في شخص يا عزيزي.
الفكره اننا لسنا في عزبه كي يتلاعب احدهم بهذه البساطه بمقدرات سكان العزبه.
مش... ممكن... !!! صدقني.

عودة
أعلى