اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

هى العضوية الجديدة دي سُبة او جريمة لا سمح الله وانا معرفش؟
طلاب الثانوية العامة مبيعرفوش يقرأو؟ طلاب الجامعات مش بيعرفو يقرأو؟ انت بتقول اي كلام وخلاص؟
العضوية الجديدة اللي قي الوقت ده وكل هدفها التحطيم المعنوي و "فرش الملاية" مش جريمة ولا حاجه، كل واحد يكتب اللي هوا عايزه بس يتقبل النقد بقي

مش انا اللي بقول اي كلام!
وهي مشكلتنا كتاب الاخلاق لطلاب الثانوية العامة؟! وهل احنا اصلا في عصر توصل بيه لطلاب الجامعات بكتاب يتكلف ٢٠ مليار؟
وبعد ما يقروه، كل مشاكلنا هتتحل خلاص كده؟
ده علي اساس ان الشعب ماشي يشتم بعضه في الشوارع واول ما هيقرأ الكتاب خلاص هتبقي يوتوبيا!

العضوية الجديدة اللي قي الوقت ده وكل هدفها التحطيم المعنوي و "فرش الملاية" مش جريمة ولا حاجه، كل واحد يكتب اللي هوا عايزه بس يتقبل النقد بقي

مش انا اللي بقول اي كلام!
وهي مشكلتنا كتاب الاخلاق لطلاب الثانوية العامة؟! وهل احنا اصلا في عصر توصل بيه لطلاب الجامعات بكتاب يتكلف ٢٠ مليار؟
وبعد ما يقروه، كل مشاكلنا هتتحل خلاص كده؟
ده علي اساس ان الشعب ماشي يشتم بعضه في الشوارع واول ما هيقرأ الكتاب خلاص هتبقي يوتوبيا!
ياباشا برا مصر مفيش اخلاق بالمعايير الشرقية ومع ذلك متقدمين فكك بدل مابقولك تفكيرك غير منضبط عقلانيا

ازيك يا فايبر..... كيف حالك
طيب ايه دخل ماسبيرو وجماعته الان. وما لا شك فيه ان ليناير اثار سلبيه كثيره.
نعم كانت فيها من الاصوات الشريفه الكثير جدا وكان لها اهداف محترمه جدا جدا. ولكن لا يستفيد من الثوره من قام بها غالباً.... للاسف. وانا في التاريخ نمازج كثيره.
ولكن ايضا في النهايه. انا اعرف بلدي جيدا واعلم ان قرار مثل هذا ليس في يد رجل واحد.
ولا استطيع ان اتقبل ان السيسي غلط او خاين فضاع النيل.
هذا كلام سطحي لا اتقبله بالمره....
ماسيبرو انا قولك قبل كم يوم خرج احد البرامج يبرر مايحدث بانه نتاج حراك يناير ياراجل ماسيبرو حتخلي يناير سبب الاحتباس الحراري

ايش هذا !!!

الرئيس السيسي : الجنوح للسلام لا يعني السماح بالمساس بمقدرات هذا الوطن - مباشر الآن

إن المساس بأمن مصر القومي خط أحمر ولا يمكن إجتيازه شاء من شاء و أبى من أبى

مصر أصبحت تمتلك من الأدوات السياسية و الإقتصادية و العسكرية ما يحقق مصالحنا و حفظ مقدراتها

مصر دولة كبرى ولا يليق بنا كمصر أن نقلق

الحكمة لا تعني المساس بمقدرات مصر

فخامة عبد الفتاح السيسي _ رئيس الجمهورية المصرية

لا انت مش مستوعب كويس. خليني اشرح لحضرتك بالتفصيل:

انا بتكلم عن "اسباب الماضي" اللى ادت "لواقع الحاضر". انا مش بتكلم عن ايه "المفروض نعمله دلوقت" ، انا بتكلم عن "اللى لو كان تم في الماضي"، كان زمان بلدنا دلوقت دولة متقدمة، مصنعة، صاحبة سيادة مطلقة. لكنه متعملش في الماضي، والنتيجة زي مانت شايف قدام عنيك.

الاخلاق، ليها علاقة طبعا بالتقدم، لان الاخلاق بتمنع الموظف يسرق، وبتمنع الفقير ياخد زيت وسكر في الانتخابات، وبالتالى تضمن حسن اختيار النواب، وبالتالى تضمن ناس مؤهلة لمناصبها.

الامثلة لا حصر لها لكن هنكتفي بالمثالين دول.

الدولة المصرية حاليا شغالة بايديها وسنانها علشان تعمل تنمية، انا معنديش أدنى شك في ده، والمشاريع اللي اتنفذت وبتتنفذ في المدن الجديدة والاستصلاح الزراعي ومحطات المياة والمدن الصناعية الجديدة زي الروبيكي ومدن الغزل والنسيج ...الخ كلها مشروعات عظيمة جدا ورائعة تحسب للرئيس عبد الفتاح السيسي والحكومة، وماينكرش ده الا حاقد او جاهل.

لكن زي ما قلت لك انا بتكلم عن فشل الماضي وأثره على الحاضر.

ولو في حاجة واحده مش عجباني في أداء الحكومة، هتكون غياب برامج تثقيف الناس ورفع الوعي العام.

على سبيل المثال ما يجراش اي حاجة لو الدولة خصصت ٢٠ مليار جنية لطباعة كتب في "الاخلاق - التذوق الجمالي - التفكير النقدي" ووزعتهم على الطلاب مجانا، ويمتحنوها في الاجازة تحت اسم "مادة الثقافة العامة" ويكون ليها جوايز كمان ايه المشكلة. ده اثره هيكون كبير جدا جدا على الناس وعقولها. في مليون برنامج توعوي ممكن يتعمل لو توفرت الارادة.

اعتقد الصياغة و التعبير خانو حضرتك هنا ... الفكرة ينفع تتلخص بكلمة واحدة .. هى الثقافة .. بس ثقافة المواطنة

وبردو دا مش هيضمن ان ذوات الدخل المنخفض جدا او المنعدم انهم يبصو تحت رجليهم خصوصا لو بيجرو ورا كوم لحم .. و مينفعش تلومهم .. بل لازم تكون عامل حسابهم

عن فكرة مادة الثقافة .. بتضاف على المجموع ؟ ;) عشان نعرف نتكلم عليها او لا .. اصل لو لا يبقا مضيعة للوقت و دا فكر الناس ..

كلامك عام جدا و ينفع يطبق فى اى وقت و فى اى مكان واخطاء الماضى بتحصل و هتحصل عادى و المشاكل دى موجودة فى الدول العظمى على فكرة .. الفكرة هى كيان الدولة و قوة موسساتها و انا مش شايف ازاى كلامك لية علاقة بالسد الصراحة غير Butterfly effect و تنظير عن عظمة الاخلاق فى موضع مش محلة .. يعنى اثيوبيا اللى بتعملة اخلاقى؟ معتقدش دا وقت الكلام دا ..

ف بخصوص الموضوع .. انا كتبت رد من سنة تقريبا و قلت الموضوع مطول و اعتقد هيخلص بالتسوية ..

والذهاب لمجلس الامن تستيف ورق .. بس عاش مصر معاها فيتو كدا (بس ممكن يتغير) .. وكل اللى حصل فية متوقع جدا جدا جدا .. كنت مستغرب من اندهاش الناس ..

بس بردو مصر مش هتستخدم الخيار العسكرى الا لما يبقى بجد مفيش غيرو .. لانو مكلف و Risky

التعديل الأخير:
*اقول لكم بصدق واؤكد لكم إن المساس بأمن مصر القومي خط أحمر ولا يمكن إجتيازه شاء من شاء و أبى من أبى
*مصر أصبحت تمتلك من القدرات السياسية و الإقتصادية و العسكرية ما يحقق مصالحنا و حفظ مقدراتها
* قبل ما يحصل حاجة لمصر لازم أروح أنا و الجيش
*مصر دولة كبرى ولا يليق بنا كمصر أن نقلق
*ممارسة الحكمة والجنوح للسلام لا يعني السماح بالمساس بمقدرات هذا الوطن والذي لن نسمح لأي ما كان أن يقترب منه .. ولدينا في سبيل الحفاظ عليه خيارات متعدده نقررها طبقًا للموقف والظروف .

فخامة عبد الفتاح السيسي _ رئيس الجمهورية المصرية

ولسة البعض عندة شك اننا مش هنهد سد النهضة على دماغهم

التعديل الأخير:
بلاش هري يا مصريييين 🤣🤭😁

أيها الشعب المصري "لا تكلك". 🤐🤐🤐

زعم الفرزدقُ أن سيقتلُ مربعًا أبشر بطول سلامةٍ يا مربعُ!😏😏

ننتظر الاستديو التعريضي لتحليل كلمة البيصي .

التعديل الأخير:
عودة
أعلى