اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الحل العسكري الأكثر منطقية وضمان للنجاح
هو احتلال منطقة السد وتفريغه ثم تلغيم اساساته ونفسه ومسحه من الوجود ..

بغير ذلك لا ضمان لنجاح ولا ضمان لعدم وقوع الضرر علي السودان

وفي جميع الأحوال المجتمع الدولي سيغضب
إذن فليكن عمل متكامل
nice

مرحبا يا اخي العزيز....
عمر ما الكلام بيوصل في حته.... وهذا راءي انا. ولن يقدم ولا يوخر في امر دنيتنا اي شيء
ولكني لا استطيع تقبل فكره انه بسبب خطاء. ضاع مستقبل بلد...!!!! صح...؟؟؟
فكر فيها كده ...؟؟ في واحد غلط. فالبلد اتدمرت وماتت.....
انا معاك ولهذا ياريت تخبر جماعة ماسبيرو يبطلوا يلعقوا كل كوارث مصر على ثورة يناير

الحل العسكري الأكثر منطقية وضمان للنجاح
هو احتلال منطقة السد وتفريغه ثم تلغيم اساساته ونفسه ومسحه من الوجود ..

بغير ذلك لا ضمان لنجاح ولا ضمان لعدم وقوع الضرر علي السودان

وفي جميع الأحوال المجتمع الدولي سيغضب
إذن فليكن عمل متكامل
كم المدة التي تقدر عليها القوات المصرية للتمسك بمنطقة محيط السد وهل يوجد خجوط امداد واضحة وغبر مهددة بالقطع ؟

كم المدة التي تقدر عليها القوات المصرية للتمسك بمنطقة محيط السد وهل يوجد خجوط امداد واضحة وغبر مهددة بالقطع ؟
تستطيع السيطرة عليها حتى نهاية المهمة

وفيه الوية محمولة جوا وفرق محمولة بحرا

باختصار بتعرف تعد لحد كام؟

احتفالية حياة كريمة النهاردة بحضور السيسي....يا تري هنسمع ما يشفي صدورنا ؟
ماهو اتكلم يوم الاحتفال باعاده الملاحه في قناه السويس .. بالعكس كتر الكلام مالهوش لازمه مع الاثيوبيبين وبيستهزاو اكتر وبالنسبه لنا سمعنا تهديده ووعده انه لن تنقص كبايه ميه وعدم الاستقرار في المنطقه الخ الخ .. افضل اللدغه الصامته مع الاثيوبين ..

انا معاك ولهذا ياريت تخبر جماعة ماسبيرو يبطلوا يلعقوا كل كوارث مصر على ثورة يناير
ازيك يا فايبر..... كيف حالك
طيب ايه دخل ماسبيرو وجماعته الان. وما لا شك فيه ان ليناير اثار سلبيه كثيره.
نعم كانت فيها من الاصوات الشريفه الكثير جدا وكان لها اهداف محترمه جدا جدا. ولكن لا يستفيد من الثوره من قام بها غالباً.... للاسف. وانا في التاريخ نمازج كثيره.
ولكن ايضا في النهايه. انا اعرف بلدي جيدا واعلم ان قرار مثل هذا ليس في يد رجل واحد.
ولا استطيع ان اتقبل ان السيسي غلط او خاين فضاع النيل.
هذا كلام سطحي لا اتقبله بالمره....

حال مصر والسودان للاسف الشديد يعكس حالة كبيرة من الهوان والضعف. لو كانت إسرائيل او فرنسا او المانيا او حتى تركيا في موقف مصر كان زمانها اخدت حقها بأيدها بدل التذلل والتصريحات المتكررة اللى لتترجى مجلس الامن وامريكا والغرب. واحنا بنقيّم الأزمة لازم نعرف السبب علشان نعالج المشكلة من جذورها.

السبب يا حضرات هو غياب الوعى وانتشار التفكير الخرافى والفهلوة وانحدار التعليم وانهيار القيم: شوارعنا بقت كلها تكاتك، ومهرجانات، افلامنا والموسيقي الي بنسمعها بقت منحطة وفاشلة، موظفينا بقو بيطالبو بالرشاوي بمنتهى البجاحة، شعبنا بياخد زيت وتموين او ٢٠٠ جنية مقابل انه ينتخب فلان او علان بحجة الفقر، وكأن الفقر اصبح مبرر لانعدام الضمير، ناس بتخلف بدون حساب وترمي اولادها في الشارع يطلعو فشلة ومدمني مخدرات وعالة على المجتمع.

كل الوان الفساد في مجتمعنا لا تصنع الا دولة ضعيفة لا حول لها ولا قوة حتى لو استوردت كل اسلحة العالم.

العلم والاخلاق تم اهدارهم في مصر، واصبح التدين الظاهرى هو الغالب، والله والله والله لن تقوم لمصر قائمة الا من خلال رفع الوعى العام وبناء منظومة للقيم، وتحرير العقول من الخرافات والارتقاء بالتعليم.

كل ما عدى ذلك من انجاز هو جمال ظاهرى يخفى قبح الباطن.

ازيك يا فايبر..... كيف حالك
طيب ايه دخل ماسبيرو وجماعته الان. وما لا شك فيه ان ليناير اثار سلبيه كثيره.
نعم كانت فيها من الاصوات الشريفه الكثير جدا وكان لها اهداف محترمه جدا جدا. ولكن لا يستفيد من الثوره من قام بها غالباً.... للاسف. وانا في التاريخ نمازج كثيره.
ولكن ايضا في النهايه. انا اعرف بلدي جيدا واعلم ان قرار مثل هذا ليس في يد رجل واحد.
ولا استطيع ان اتقبل ان السيسي غلط او خاين فضاع النيل.
هذا كلام سطحي لا اتقبله بالمره....
ازاي يعني هو مين القائد الأعلى ومن المسئول الأول عن مصير مقدرات البلد وأمنها القومي
لو كان مرسي مكان السيسي ويتصرف كده هل كان هيبقى دا كلامك؟

حال مصر والسودان للاسف الشديد يعكس حالة كبيرة من الهوان والضعف. لو كانت إسرائيل او فرنسا او المانيا او حتى تركيا في موقف مصر كان زمانها اخدت حقها بأيدها بدل التذلل والتصريحات المتكررة اللى لتترجى مجلس الامن وامريكا والغرب. واحنا بنقيّم الأزمة لازم نعرف السبب علشان نعالج المشكلة من جذورها.

السبب يا حضرات هو غياب الوعى وانتشار التفكير الخرافى والفهلوة وانحدار التعليم وانهيار القيم: شوارعنا بقت كلها تكاتك، ومهرجانات، افلامنا والموسيقي الي بنسمعها بقت منحطة وفاشلة، موظفينا بقو بيطالبو بالرشاوي بمنتهى البجاحة، شعبنا بياخد زيت وتموين او ٢٠٠ جنية مقابل انه ينتخب فلان او علان بحجة الفقر، وكأن الفقر اصبح مبرر لانعدام الضمير، ناس بتخلف بدون حساب وترمي اولادها في الشارع يطلعو فشلة ومدمني مخدرات وعالة على المجتمع.

كل الوان الفساد في مجتمعنا لا تصنع الا دولة ضعيفة لا حول لها ولا قوة حتى لو استوردت كل اسلحة العالم.

العلم والاخلاق تم اهدارهم في مصر، واصبح التدين الظاهرى هو الغالب، والله والله والله لن تقوم لمصر قائمة الا من خلال رفع الوعى العام وبناء منظومة للقيم، وتحرير العقول من الخرافات والارتقاء بالتعليم.

الشيخ الرئيس @Alucard

متخليك شجاع وتسيب الناس تضحك
ولا مضايقك ان الناس بتضحك على حاجة انت مديها تقييم ايجابي؟

معلش بس كلامك عباره عن عصير خلاط سمك لبن تمر هندى انا معاك فى كل نقطه لكن كل نقطه منفصله عن النقطه اللى قبلها وعن الموضوع من الاساس

عودة
أعلى