اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

بالعكس هو فيه حد عايز تفاوض يحط العقدة في المنشار؟

مصر بتقول لاثيوبيا لازم توافقي على شروط اتفاق واشنطن وتمضي اتفاق ملزم ودا استحالة اثيوبيا تقبله لانه هيبقى كأنهم ضيعوا فلوسهم على سد ملوش لازمة

التزام مصر امام المجتمع الدولي عشان نحط اثيوبيا في مكانها الصح بأنها معتدية ومصر في موقف دفاعي وف نفس الوقت مصر بتطلب من اثيوبيا مالاتستطيع اثيوبيا تنفيذه

يعني في الاخر هيبقى قدام المجتمع الدولي ان مصر مُجبرة على التدخل العسكري وهو دا اساس الخطة من ٢٠١٤
كلام دلوقتي على عودة الى المفاوضات تاني لمده ٦ شهور ودي مده طويلة ومصر هيا اللي طلبتها وبالتالي معتقدش ان كلام حيبقى على اتفاق واشنطن
وياسيدي ادينا قاعدين اما نشوف اخرتها ايه بس عموما انا مش متفائل نهائي

كلام دلوقتي على عودة الى المفاوضات تاني لمده ٦ شهور ودي مده طويلة ومصر هيا اللي طلبتها وبالتالي معتقدش ان كلام حيبقى على اتفاق واشنطن
وياسيدي ادينا قاعدين اما نشوف اخرتها ايه بس عموما انا مش متفائل نهائي
اثيوبيا ترفض اي اتفاق ملزم بشكل قاطع مهما طالت المدة و مصر تعرف ذلك وتريد قرار الزامي لاثيوبيا من المجتمع الدولي (العقدة في المنشار) وهو ما سترفضه اثيوبيا تماما كما رفضته من واشنطن قبل ذلك

https://asharq.com/ar/7DfXWhqIeWM5vY5KxpcUWf-إثيوبيا-ترفض-اتفاقا-ملزما-في-سد-النهضة/

عشان كده السيناريو ماشي ناحية الصدام لامحالة مصر عارفة نتيجة جلسة مجلس الامن من قبلها زي ماقال وزير الخارجية..طب ليه روحنا؟..تخليص ذمة

طب ليه مانمشيش في اتجاه التفاوض؟ مش من مصلحتنا..ايه يثبت اتجاه مصر للصدام؟ انها بتطلب ما سيتم رفضه من اثيوبيا بشهادة المجتمع الدولي وبتشهده على تعنت اثيوبيا المعتدية

طب ليه بتقول تفاوض لو عايزة صدام؟ عشان ميبقاش فيه ادانة لمصر خصوصا بعد الاجتماع السري المباشر بتاع مرسي وباكينام

التعديل الأخير:

أبي أحمد: هناك محاولات لزرع التفرقة في إثيوبيا وعلى الشعب التصدي للضغوط من الخارج

على خلفية مستجدات الوضع في إقليم تغراي المتمرد، حذر رئيس الوزراء الإثيوبي أبي أحمد من محاولات لزرع التفرقة داخل بلده ودعا الشعب إلى التصدي للضغوط من الخارج.

ووجه أبي أحمد في بيان صدر عنه اليوم الأربعاء انتقادات شديدة اللهجة إلى "الجبهة الشعبية لتحرير تغراي" المتمردة التي استعادت السيطرة مؤخرا على عاصمة الإقليم مدينة مقلي، متهما إياها بتأجيج التوترات.

وقال رئيس الحكومة الإثيوبية إن "الجبهة" بشكلها الحالي تحتاج إلى استمرار النزاع للبقاء على قيد الحياة، متهما إياها أيضا بإجبار الأطفال والشباب على تناول المخدرات.

وشدد أبي أحمد على أن القوات الإثيوبية تتحمل "المسؤولية الأخلاقية عن إنقاذ هؤلاء الأطفال"، واصفا "الجبهة الشعبية" بأنها "أسوأ عدو لإثيوبيا".

وتعهد أبي أحمد بدحر القوات المتمردة في تغراي، قائلا: "من جانب نعمل على تقديم المساعدات الإنسانية ومن جانب آخر نصد الهجمات من قبل الأعداء في الخارج والداخل".

وزير الرى السودانى: يجب إشراك ضامنين فى مفاوضات سد النهضة

شدد ياسر عباس وزير الري السوداني، على ضرورة إشراك ضامنين في مفاوضات سد النهضة، مجددا رفض بلاده التام إدراج تقاسم المياه ضمن مفاوضات سد النهضة.

وقال وزير الري السوداني، خلال لقائه مع المبعوثة الأوروبية للقرن الإفريقي لبحث أزمة سد النهضة: "طلبنا كافة المعلومات حول الدراسات البيئية وسلامة السد".

كان بيكا هافيستو مبعوث الاتحاد الأوروبى إلى إثيوبيا، قال إن أزمة سد النهضة خطيرة بكل تأكيد، وأن الحلول التفاوضية هى الضمان للاستقرار، مضيفا: طرحنا عدة حلول للتوصل لاتفاق ملزم بشأن ملء وتشغيل السد، وطرحنا سقفا زمنيا للوصول لاتفاق بين الدول الثلاث فى أزمة السد.

وأضاف، فى تصريحات متلفزة،: مارسنا ضغطا على إثيوبيا للانخراط فى التفاوض قبل بدء الملء الثاني، وأن أزمة نهر النيل أصبحت أزمة معقدة وصعبة وعبرت بصورة شخصية عن القلق البالغ لعدم وجود معلومات شفافة حول تفاصيل بناء السد الإثيوبي.

قوتنا هيا الضامن الوحيد لا أعرف كيف تفكر مصر والسودان

وكأنه أصبح أمر واقع ونخاف منه لو إنهار
ياحذيفة افهم..الحاجتين دول هترفضهم اثيوبيا رفض قاطع ودا قدام المجتمع الدولي مهم لانه بيقول اثيوبيا دولة مارقة ظالمة معتدية ومصر مجبرة تدافع عن نفسها

نفسي افهم ليه مصر ماتدخلش بثقلها المخابراتي وتدعم تجراي بكامل الدعم لإسقاط ابي احمد ومحدش يقولي مصر ماتقدرش مصر تدخلت في اليمن وقت ماكانت مصر في أضعف حالاتها اي نعم ضاع منا كتير بس اكيد قضية اليمن مش اهم من قضية السد

نفسي افهم ليه مصر ماتدخلش بثقلها المخابراتي وتدعم تجراي بكامل الدعم لإسقاط ابي احمد ومحدش يقولي مصر ماتقدرش مصر تدخلت في اليمن وقت ماكانت مصر في أضعف حالاتها اي نعم ضاع منا كتير بس اكيد قضية اليمن مش اهم من قضية السد
عشان تفكير القياده مسالم حبتين تلاته اربعه للاسف تركيا دعمت الجيش الحر في سوريا لتحقيق مصالحها وايران تدعم حزب الله والحوثين لمصلحتها ، مصر يجب ان تغير المنهج ونتعلم قليلا من الاخرين،،، ربنا يستر

ماهو لو حضرتك عرفت ان المخابرات بتعمل حاجة ميبقاش دا شغل مخابرات

عندك دليل انها مبتعملش كده؟

عودة
أعلى