اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

هو قال كده فعلا لكن في نفس حوار قالك تكاليف الحرب عاليا و٢٠٠ مليون دولار في اليوم واحنا مش حنقدر على تكاليف دي لدرجة انا حسيت ان الحرب تكلفتها علينا اكبر من خسارة مياه النيل وطبعا ده مش رائي عماد اديب ده رائي القيادة السياسية نفسها .... عماد بس بيحاول يمسك العصاية من النص من الأخر احنا في طريقنا لصراع تفاوض مع اثيوبيا على طريقة اسرائيلية فلسطنية

هو قال كده فعلا لكن في نفس حوار قالك تكاليف الحرب عاليا و٢٠٠ مليون دولار في اليوم واحنا مش حنقدر على تكاليف دي لدرجة انا حسيت ان الحرب تكلفتها علينا اكبر من خسارة مياه النيل وطبعا ده مش رائي عماد اديب ده رائي القيادة السياسية نفسها .... عماد بس بيحاول يمسك العصاية من النص من الأخر احنا في طريقنا لصراع تفاوض مع اثيوبيا على طريقة اسرائيلية فلسطنية
اعتقد هو لازم يقول ان الحل العسكري ممكن عشان المجتمع الدولي يسمع دا وف نفس الوقت لازم يقول مكلف واحنا ممكن منقدرش عليه عشان اثيوبيا تستمر في تعنتها..دي السياسة من وجهة نظري

أكد رئيس مكتبة الإسكندرية، مصطفى الفقي، أن "لإسرائيل تأثير بملف سد النهضة، لأنها تحلم أن تكون إحدى دول مصب نهر النيل، منذ عهد الرئيس الراحل محمد أنور السادات".

افتكرو كويس الجمله دى

بإذن الله ما ستفعله مصر في الفترة القريبة سيتعجّب منه العالم كله إجلالاً واحتراماً وتقديراً مصحوب بالذهول

اعتقد هو لازم يقول ان الحل العسكري ممكن عشان المجتمع الدولي يسمع دا وف نفس الوقت لازم يقول مكلف واحنا ممكن منقدرش عليه عشان اثيوبيا تستمر في تعنتها..دي السياسة من وجهة نظري
انا شايف توجه الدولة المصرية اننا عايزين نخلصها بالتفاوض والضغط على اثيوبيا اقصى ضغط ممكن ده الواضح من توجه ادارة المصرية واللي يتابع اعلام حيعرف ان خيار عسكري اتأجل او مش مطروح بالاساس لكن فقط بلوح بيه كاورقة ضغط على اثيوبيا زي مثلا مناورات مع سودان... اثيوبيا عارفه انك مش عايز تحارب عشان كده ماشية معاك للأخر
انا شايف كل اللي بنعملة من تفاوض تضييع وقت تاني وبندي فرصة لي اثيوبيا انها تؤكد على فرض امر الواقع علينا يوم بعد يوم وفي اخر حنلاقي حل عسكري هو حل وحيد اللي كان لازم يتخذ بعد ملئ اول وفي فتره ترامب.

ماهو مبرر اخوي نمر ان الدولة مشغولة يتم تركه
مصر ماراح تتعطل على كم عسكري على كم ضابط مخابرات يشوفون شغلهم
حتى لو كان عدد المجموعه 3000 فرد ماراح ياثر عددهم بالنقص

السد الان اصبح خلفه درع مائي مثل الدروع البشرية اللي تعطل العمليات العسكرية
كمية قاتلة للسودان وخطره على مصر
اسمع
لازم يكون في عذر الدولة بغض النظر ايه هو

انا شايف توجه الدولة المصرية اننا عايزين نخلصها بالتفاوض والضغط على اثيوبيا اقصى ضغط ممكن ده الواضح من توجه ادارة المصرية واللي يتابع اعلام حيعرف ان خيار عسكري اتأجل او مش مطروح بالاساس لكن فقط بلوح بيه كاورقة ضغط على اثيوبيا زي مثلا مناورات مع سودان... اثيوبيا عارفه انك مش عايز تحارب عشان كده ماشية معاك للأخر
انا شايف كل اللي بنعملة من تفاوض تضييع وقت تاني وبندي فرصة لي اثيوبيا انها تؤكد على فرض امر الواقع علينا يوم بعد يوم وفي اخر حنلاقي حل عسكري هو حل وحيد اللي كان لازم يتخذ بعد ملئ اول وفي فتره ترامب.
بعد الملء الثاني هيقولوا ماينفعش حرب اصبر بس يومين وهابي بيرث داي سد

بعد الملء الثاني هيقولوا ماينفعش حرب اصبر بس يومين وهابي بيرث داي سد
وليه يومين، من كام يوم اهو بيقول لك انا مش فرحان انه يتهد و يوقع انا خايف انه يوقع، يبقى ازاي هتضرب
الموضوع دبلوماسي وتفاوضي وان شاء الله يخلص على خير.

المرفقات

• أديب يوضح تفاصيل مخاطر ودراسات عن آمان سد النهضة واحتمالية انهياره (معلومات هامة وخطيرة)(360P...mp4
    6.8 MB
وليه يومين، من كام يوم اهو بيقول لك انا مش فرحان انه يتهد و يوقع انا خايف انه يوقع، يبقى ازاي هتضرب
الموضوع دبلوماسي وتفاوضي وان شاء الله يخلص على خير.
كلامه خطير فمعناه انهم سيتركو السد يمتلئ

‏بسبب أزمة السد وكل أزمات مصر..
عبد الناصر سلامة رئيس تحرير جريدة الأهرام سابقا يطالب ‎#السيسي بالتنحي فورا عن منصبه، ويترك المجال للجيش لضرب ‎#سد_النهضة

ملاحظة : عبد الناصر مش اخواني ولا يقرب لهم وهو في القاهرة مش في قطر ولا تركيا عشان بس اللي عايز يزيط مقدما

بالعكس هو فيه حد عايز تفاوض يحط العقدة في المنشار؟

مصر بتقول لاثيوبيا لازم توافقي على شروط اتفاق واشنطن وتمضي اتفاق ملزم ودا استحالة اثيوبيا تقبله لانه هيبقى كأنهم ضيعوا فلوسهم على سد ملوش لازمة

التزام مصر امام المجتمع الدولي عشان نحط اثيوبيا في مكانها الصح بأنها معتدية ومصر في موقف دفاعي وف نفس الوقت مصر بتطلب من اثيوبيا مالاتستطيع اثيوبيا تنفيذه

يعني في الاخر هيبقى قدام المجتمع الدولي ان مصر مُجبرة على التدخل العسكري وهو دا اساس الخطة من ٢٠١٤

عودة
أعلى