اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الحقيقة تصريحات كارثية ، ويبدو أن التحركات العسكرية هدفها ضغط سياسي أكثر منه اتجاه لخيار عسكري ..

البيان الاخير لوزارة الخارجية يمهد المجتمع المصري لقبول الملء الثاني لسد النهضة وهو أول بيان رسمي معلن عن إمكانية قبول فرضية الملء الثانى للسد والتعامل مع تبعاته .. وغالبا الاعلام سيسير علي نفس السياسة الفترة المقبلة
غير صحيح والحديث عن الإستعداد لتحمل الملئ الثانى تحدث عنه وزير الرى فى لقاء مع عمرو اديب.
الامر الثانى الغير صحيح ان البيان يتحدث ان تحمل الملئ الثانى.
البيان عن رفض الإجراءات الأحادية وتم تزييل البيان بإمكانيات مصر الهائلة.

كيف تحكم اذا بني السد
وين يودون الفايض !
المشروع كهربائي والكهرب يحتاج مياه تتحرك يعني عودته الجريان
السد العالي بيولد كهرباء أيضا ومعدل تصريفه ليس عالي كذلك حجم سد النهضة كبير جدا ولا يتناسب مع معدل التوليد الكهرباء ولو شوفت فتحات التصريف اللي فتحوها قبل التعبئة هتتاكد أن السد اساسا للتخزين وان توليد الكهرباء هدف ثانوي

غير صحيح والحديث عن الإستعداد لتحمل الملئ الثانى تحدث عنه وزير الرى فى لقاء مع عمرو اديب.
الامر الثانى الغير صحيح ان البيان يتحدث ان تحمل الملئ الثانى.
البيان عن رفض الإجراءات الأحادية وتم تزييل البيان بإمكانيات مصر الهائلة.
لم يخرج تعقيبي عن ما جاء في بيان وزارة الخارجية .. هذا أول بيان مصري رسمى يتحدث بوضوح عن إمكانية قبول الملء الثانى لسد النهضة .

هنا الفرق بين تفكير القائد .. والقاعد على المقهى
بالمناسبة
بتشرب ايه دلوقتى على القهوة
لست من رواد المقاهي و لا احب اجواءها
لكن صدقتي اي زائر مدمن على المقاهي لن يصدق قسم بلعبة كوتشينا فتخيل ان يكون القسم متعلق بحياة مستقبل ابناء بلده

لم يخرج تعقيبي عن ما جاء في بيان وزارة الخارجية .. هذا أول بيان مصري رسمى يتحدث بوضوح عن إمكانية قبول الملء الثانى لسد النهضة .
ولكنك تتجاهل الجزء الاكبر من البيان !! لماذا الإجتزاء ؟؟
وحديث وزير الرى فى السابق كان رسمى وليس حديث مقاهى.

لا يمكن ابدا ان انسى الاحساس بخيبة الامل بسبب خطاب السيسي بعد قتل ٢١ مصري في ليبيا ، و الاحتفاظ بحق الرد نزلت علي كجبل من الجليد ذكرني باهانة المصري ايام الحكم البائد ، ولا يمكن ان انسى صوت الطائرات في الفجر على الحدود الغربية و بعدها سماع بيان القوات المسلحة ، لحظات تيقنت فيها ان البلد في يد امين ، انا واثق كل الثقة في القيادة السياسية و الجيش العظيم .

يعني حنسيب وزير الخارجيه اللي المفروض الحرف منه موزون ومدروس وعامل حسابه
وحنمسك في الصحفيين النص لبه
طيب
نصر فريد علام قال نفس الكلام اعتقد أن التصريح الأمريكي بالاستعداد لمشاكل في الشرق الأوسط كان تهديد لمصر وجبنا للوراء

ولكنك تتجاهل الجزء الاكبر من البيان !! لماذا الإجتزاء ؟؟
وحديث وزير الرى فى السابق كان رسمى وليس حديث مقاهى.
ليس هناك شيء اسمه اجتزاء في بيان رسمي يعبر عن مواقف الدول كل كلمة مكتوبة تاكد انها مدروسة بعناية شديدة جدا ..

ثانيا أو ثالثا ، الفقرة الأخيرة في البيان هى أول إعلان رسمي لإمكانية قبول الملء الثانى للسد ، وهذه تغنى عن أي شيء آخر .

باءن في

خدها وعشان أكمل ملئ يصعب ضربة يعني لو ملوا 2 مليار أو 3 مليار وسهل ضربة مفيش مشكلة
انا بس مش عايز يحصل اللي كانت اثيوبيا عايزة تعمله اصلا من الاول ونبينه انه انتصار سياسي
يعني انت عارف ان اثيوبيا عرضت على المبعوث الامريكي اتفاق حول الملئ الثاني فقط واحنا والسودان رفضنا وقولنا اتفاق شامل ومش عارف ايه

انا بس مش عايز يحصل اللي كانت اثيوبيا عايزة تعمله اصلا من الاول ونبينه انه انتصار سياسي
يعني انت عارف ان اثيوبيا عرضت على المبعوث الامريكي اتفاق حول الملئ الثاني فقط واحنا والسودان رفضنا وقولنا اتفاق شامل ومش عارف ايه
عشان كدة انا مطمن لو كنا موافقين كنا مضينا الاتفاق دة

بيان فى توقيت مناسب لازالة حالة سوء الفهم للموقف المصرى

من يرى أن أى ضربة محتملة غير ممكنة بعد الملء الثانى يبنى تصوره على توجيه ضربة لتسوية السد بالأرض و هو ما يعتبر غير ممكن فنيا

احنا المفروض نقفل الموضوع ده لحد الضربة او ملء الثاني ونبقى نيجي نصوت هنا 😂😂 ونعيد ونكرر ونكلم بقى ايه ممكن يحصل فنستنى عشان الواحد دمه نشف ويارب نصحى على سيطرة سودانية على بني شنقول او دمار السد

احنا المفروض نقفل الموضوع ده لحد الضربة او ملء الثاني ونبقى نيجي نصوت هنا 😂😂 ونعيد ونكرر ونكلم بقى ايه ممكن يحصل فنستنى عشان الواحد دمه نشف ويارب نصحى على سيطرة سودانية على بني شنقول او دمار السد
اؤيد اتفاقك وبشدة ( انا عارفك من زمان كان ليك مواضيع ومشاركات مميزة واختفيت فجأه )

اؤيد اتفاقك وبشدة ( انا عارفك من زمان كان ليك مواضيع ومشاركات مميزة واختفيت فجأه )
من ايام الساحات (ايام الزمن الجميل) بس هو مش اختفاء اكتر ماهو متابعة من بعيد لكن في مواضيع الواحد صعب انه يمنع نفسه المشاركة فيها وخاصة موضوع زي السد كل مواطن مصري مهتم بكل جديد فيه وكان اسمي في الساحات بنفس الاسم الحالي

تحياتي لشخصك الكريم كفاية انك من الزمن ده♥️

عودة
أعلى