اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

طيب. هو انت بتهاجمني ليه بالشكل ده..!!؟؟
هو حتي لو مختلف معاك في الراءي ... ايه لازمته الكلام ده. واعملك تجاهل ومش تجاهل... ايه الكلام ده. هو ده ال قدرت عليه.
طيب هو اصلا انا اقتبست ليك اي تعليق او وجهت اليك اي كلام..!!؟؟ خالص. محصلش.
انت ال اقتبست تعليقي. واكلت لي كميه من الاتهامات وكمان تجزم بها..!! وانا رديت عليك بمنتهي الادب ولم اتجاوز .... ولما طالبتك بالنقاش المنطقي برضه هاجمتني و بتهددني بالتجاهل...!!؟؟ يعني علي اساس اني اترجاك تتناقش معي...!!؟؟
وبعدين ديه وجه نظري. ان الرجل كفؤ و ماهر وماكر وداهيه سياسيه بمعني الكلمه وانا اثبت كلامي في اكثر من ملف وما يبقي ملف واحد ام يحسم حتي الان...!!! فاذا كنت انا بتطبل للرجل..! فماذا تفعل انت...؟؟؟ تهاجم الرجل بسبب خلفيتك الفكريه وبدون حتي تسبيب افكارك او انتقاداتك....
حاول تبقي علي قد كلامك ومناقشاتك. واذا فتحت نقاش تقدر تقفله... مش تتهرب منه..
تحياتي.
استاذي اعذره بردو الأزمه خطيره ومفهاش هزار وانت زودتها امبارح اوي ههههههههههه
لكن يا Angmar @Angmar الأستاذ الفراعنه الجدد @الفراعنه الجدد مش لجنه ولا حاجه وانا عارفه كويس هو محب لمصر اوي بس ساعات بيحسبها غلط وبيزودها شويه

لكن يا Angmar @Angmar الأستاذ الفراعنه الجدد @الفراعنه الجدد مش لجنه ولا حاجه وانا عارفه كويس هو محب لمصر اوي بس ساعات بيحسبها غلط وبيزودها شويه
يا عم عارف
ومتأكد ان راجل كباره واكبر مني فالسن بكتير ومتأثر بالاعلام جدا
اسف يا استاذ فراعنة
بس بردو مش هشيلك من التجاهل عشان انا معنديش الا مرارة واحدة بس و التطبيل بيفقعها :ROFLMAO:

انا بقول نقفل والموضوع ونرجع علي الضربه ان شاء الله . ٣٢٠ صفحه من اللاشئ .
تحياتي 🌸

طيب ماشي يا عم حمزه.... وانا مش هرودلك كلمه. وهقولك اني ماشي زودتها...!! عشان بقول راءي في الراجل وعلي طريقه ادارته للملفات و مشاكل الدوله المصري... تمام كده
بس لو تم بقي التعامل مع الملف ده وتم حله والقضاء علي الخطر ...... يبقي ايه الوضع بقي ساعتها...!!؟؟؟ هبقي انا بطبل برضه.!؟
طيب هيبقي ايه وضعكم انتم...!!!؟؟؟
قول انت انا مش هقول.... احكم انت عليكم
وانا منتظر هتقول ايه...!!؟؟

طيب ماشي يا عم حمزه.... وانا مش هرودلك كلمه. وهقولك اني ماشي زودتها...!! عشان بقول راءي في الراجل وعلي طريقه ادارته للملفات و مشاكل الدوله المصري... تمام كده
بس لو تم بقي التعامل مع الملف ده وتم حله والقضاء علي الخطر ...... يبقي ايه الوضع بقي ساعتها...!!؟؟؟ هبقي انا بطبل برضه.!؟
لو السيسي خلص الملف دا علي خير مش هنطبل بس لا هنطبل ونرقص ونغني
واللي مش عاجبه يشد في حواجبه

معرفش انت تقصد ايه بصراحة ياريت لو تبعتلي توضحلي
حاولت ابعتلك بس شكل كدة فى مشكلة لانه مش عايز يبعت الرسالة ...

هجرب تانى و ابعتلك بس يارب افتكر 😂

معرفش انت تقصد ايه بصراحة ياريت لو تبعتلي توضحلي
حاولت ابعتلك بس شكل كدة فى مشكلة لانه مش عايز يبعت الرسالة ...

هجرب تانى و ابعتلك بس يارب افتكر 😂

انا مقولتش حاجه انا لم اتوقع اي شئ في هذا الملف
بالنسبه لي كل شئ متوقع حرفيا غدا قد لانجد السد وغدا قد يتم الملئ ولانفعل شئ الله أعلم
بس لاشك انه لو الدوله نجحت في الملف ده هبقي فرحان وفشخ كمان

يا عم عارف
ومتأكد ان راجل كباره واكبر مني فالسن بكتير ومتأثر بالاعلام جدا
اسف يا استاذ فراعنة
بس بردو مش هشيلك من التجاهل عشان انا معنديش الا مرارة واحدة بس و التطبيل بيفقعها :ROFLMAO:
الكبير كبير المقام يا حج انجمار...وانت بكره تكبر أوام
والصراحه طبعا انا متاثر بمجموعه من الافكار ولكن لم اجمعها من الاعلام. ولكن من ما قراءته وتعلمته في حياتي. مرحله التاثر بالضوضاء الاعلامي و التوجيه . هذه مرحله انتهت عندي من زمان... ممكن تتأثر انت مثلاً لفارق الخبره الناتج عن فارق العمر والتجربه.
وبعدين لو مررتك هتنفقع ... ممكن علي فكره تشيل المراره وتريح نفسك اصلا منها ومن وجع دماغها. ماهو عادي هي ملهاش لازمه اوي يعني بتتشال عادي يعني.

مااحنا قولنا من فترة نقفل الموضوع ونصبر وأعتقد لو تم حل مشكلة سد النهضة مفيش مصري مش ايقف احتراما للسيسي وانطبله مش نفاقا لكن معظم الملفات سواء اقتصادية اقليمية نجح فيها بشكل كبير اه ناقصنا كتير بس خطواتنا سريعة في فساد اه في فساد بس اي تحرك اصلاحي وتقدمي بالتدريج بيقلل نسب الفساد وبيزود نسب الشفافية عموما السد النهضة مش بس نقطة محورية في حكم السيسي وادارته لا نقطة محوريو للامة المصرية لو تم حلها اعتقد مصر اتنطلق بشكل كبير بدون ضغط لمدة كبيرة لاننا كده كده مش انتساب بسهولة نتيحة موقعنا الجغرافي او تأثيرنا الاقليمي او النفسي حتى في الثقافة العربية

ياريت نهدى شوية ع بعض كمصريين سواء معارض او مؤيد او حتى اخواني😂💀

ليس هناك شيء اسمه اجتزاء في بيان رسمي يعبر عن مواقف الدول كل كلمة مكتوبة تاكد انها مدروسة بعناية شديدة جدا ..

ثانيا أو ثالثا ، الفقرة الأخيرة في البيان هى أول إعلان رسمي لإمكانية قبول الملء الثانى للسد ، وهذه تغنى عن أي شيء آخر .
واضح من البيان ان قبول الملء الثانى مرتبط بعدم الاضرار بحقوق مصر المائيه فهو بيان يوضح ان مصر لن تمانع اثيوبيا الملء الثانى و لاكن فى اطار اتفاق ملزم اظن هذا مايفهم من البيان مش المفروض اقتطاع جمله من البيان و ابنى عليها المعنى بالمقابل ان نظرت الى الجزء الاول من البيان فهو بلغه واضحه ان مصر لن تقبل الاضرار بامنها المائى
اظن ان ظهور البيان بهذا الشكل هو نوع من اسقاط تهمه ان مصر متعنته و تريد الحرب وهذا ما سوقت ليه اثيوبيا خاصه بعد تصريحات السيسى بالحرب

القوات تتقدم

يعني جراءه عبد الناصر
دهاء السادات
هدوء مبارك.
ولكن الصراحه حتي في دهاءه هو غريب جدا. السادات احبط الناس واشعرهم انه كذاب.
اما السيسي فهو هيجنن الناس كلها بجد. سواء احنا او الاعداء او الاصدقاء.
الناس هتتجنن بجد.... ايه ده.
ده حتي اثيوبيا يعني مش عارفه تعمل ايه اكتر من كده لاستفزازه والضغط عليه.
عند انتهاء المباراة بين اي فريقين نعلم من هو الفائز
مازالت قضية سد النهضة لم تنتهي بعد وبالتالي الافضل الانتظار حتي النهاية وبعد ذلك نحكم علي ما حدث
سواء كان بالاشادة او الانتقاد

مسؤول إثيوبي منددا بسياسات مصر والسودان إزاء سد النهضة: الصراع يؤدي لنتائج عكسية

حذر المستشار القانوني في وزارة الخارجية الإثيوبية، إبراهيم إدريس، مصر والسودان من الصراع مع أديس أبابا على خلفية الخلاف حول سد النهضة.

وشدد إدريس، خلال المنتدى التشاوري مع ممثلي المؤسسات الدينية والجمعيات المدنية، على أن بناء سد النهضة ليس عملا منفردا بل إن مصر والسودان سبق أن وافقا بشكل تام على إنشاء هذا السد بالتوازي مع تطوير قواعد وأنظمة إعلان المبادئ بشأنه.

وقال المسؤول إن موقف أديس أبابا يستند إلى مبدأ "الاستخدام المعقول والمنصف المعترف به دوليا" لمياه النيل، لافتا إلى أن "التعاون هو الخيار الوحيد لفوائد الأجيال الحالية والمستقبلية للدول الثلاث".

ووصف المستشار الإثيوبي سياسات السودان ومصر إزاء الموضوع بأنها "تتعارض مع مبادئ القانون والممارسات الدولية، أخلاقيا ودينيا، مضيفا: "الصراع لن يأخذ السودان ومصر إلى أي مكان، بل إنه في الواقع يؤدي إلى نتائج عكسية".

وتصاعدت التوترات حول سد النهضة مجددا في الأشهر الماضية، على خلفية خطط إثيوبيا لإطلاق المرحلة الثانية من عملية ملئه في الصيف القادم دون التوصل إلى اتفاق بهذا الخصوص مع القاهرة والخرطوم.

إثيوبيا تؤكد موعد ملء سد النهضة.. ورسالة لمصر والسودان

أكد وزير الخارجية الإثيوبي دمقي مكونن، الجمعة، أن مصر والسودان يحاولان ممارسة ضغوط على إثيوبيا من خلال تدويل وتسييس القضايا الفنية التي لن تؤدي إلا لزعزعة الثقة بين الدول الثلاث.

وقال: "نثق في دور الاتحاد الإفريقي في تسهيل مفاوضات سد النهضة والوصول بالعملية إلى خاتمة ناجحة، مؤكدا على قناعة إثيوبيا بمبدأ إيجاد حلول إفريقية للمشاكل الإفريقية".

جاء ذلك خلال ندوة عبر الإنترنت نظمتها السفارات الإثيوبية المعتمدة لدى الدول المجاورة ومنطقة البحيرات الكبرى بالاشتراك مع وزارة الخارجية الإثيوبية.

وشدد وزير الخارجية الإثيوبي على أن "ملء سد النهضة للسنة الثانية سيتم كما هو مقرر ووافقت عليه مجموعة البحث العلمي الوطنية للدول الثلاث".

عودة
أعلى