اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

من ايام الساحات (ايام الزمن الجميل) بس هو مش اختفاء اكتر ماهو متابعة من بعيد لكن في مواضيع الواحد صعب انه يمنع نفسه المشاركة فيها وخاصة موضوع زي السد كل مواطن مصري مهتم بكل جديد فيه وكان اسمي في الساحات بنفس الاسم الحالي

تحياتي لشخصك الكريم كفاية انك من الزمن ده♥️
انا عرفتك من اسمك اصلا كان في موضوع مش فاكره كنت بستنى مشاركاتك فيه 😁
ببقى سعيد حقيقي لما اصادف الناس بتاعت زمان
تحياتي ليك ومتحرمناش من ظهورك

انت ملكش غير وصف من 2
موهوم
لجنة
طيب خلينا نقول اي واحده منهم.
يعني موهوم...... انت فوقني....
اكون لجنه ....... انت احرجني وبوظ شغلي...
ايه راءيك....! يعني نتكلم بحكم المنطق بيني وبينك .... بس بسيطه يعني

طيب خلينا نقول اي واحده منهم.
يعني موهوم...... انت فوقني....
اكون لجنه ....... انت احرجني وبوظ شغلي...
ايه راءيك....! يعني نتكلم بحكم المنطق بيني وبينك .... بس بسيطه يعني
من ناحية اني ببوظ شغلك انت وغيرك ده في حالة انك لجنة او منتفع فهو جاري على قدم وساق
انما لو انت موهوم دي صعبة جدا بس انصحك تقرأ عن المواضيع الاتية ( القابلية للاستهواء - الحرب النفسية - الدعايا الرمادية ) وبردو صعب تفوق

انا عرفتك من اسمك اصلا كان في موضوع مش فاكره كنت بستنى مشاركاتك فيه 😁
ببقى سعيد حقيقي لما اصادف الناس بتاعت زمان
تحياتي ليك ومتحرمناش من ظهورك
اعتقد القوات الخاصة المصرية لاني كنت مهتم حينها قبل مايكون معروف للكل تشكيلاتها ومسمايتها وادوار كل فرقة منها... زمن😂 تخيل عدى 11 سنة واكتر والحمدلله مصر حال غير الحال

حبيبي تسلم سعيد بكلامك والله ❤️ وباذن الله متواجد ديما

من ناحية اني ببوظ شغلك انت وغيرك ده في حالة انك لجنة او منتفع فهو جاري على قدم وساق
انما لو انت موهوم دي صعبة جدا بس انصحك تقرأ عن المواضيع الاتية ( القابلية للاستهواء - الحرب النفسية - الدعايا الرمادية ) وبردو صعب تفوق
قصدك زى الارجنتين و جزر الفولكلاند؟

بس مش الحرب .... اللى بعدها؟

بيان فى توقيت مناسب لازالة حالة سوء الفهم للموقف المصرى

من يرى أن أى ضربة محتملة غير ممكنة بعد الملء الثانى يبنى تصوره على توجيه ضربة لتسوية السد بالأرض و هو ما يعتبر غير ممكن فنيا
اي ضربة عسكرية للسد بعد المليء الثاني وإن كانت جزئية خيار غير جيد أبداً ولن تؤدي الا الي نتيجتان

النتيجة الاولي انهيار السد بالكامل بسبب ضغط كمية المياه الضخمة علي جسد السد الخرساني وفي هذه الحالة غرق السودان لا قدر الله

النتيجة الثانية تعرض السد لخسائر بسيطة
سهل اصلاحها
بسبب عدم قوة و تركيز الضربة

الحل الصحيح هو تدمير السد في بداية المليء الثاني وتفكيك الاقاليم الاثيوبية بكل قوة

لن تتوفر الظروف الحالية مرة اخري ابدا من حرب داخلية في اثيوبيا الي وجود مجلس عسكري وطني في السودان ويتوافق مع الرؤية المصرية لخطر هذا السد

اي ضربة عسكرية للسد بعد المليء الثاني وإن كانت جزئية خيار غير جيد أبداً ولن تؤدي الا الي نتيجتان

النتيجة الاولي انهيار السد بالكامل بسبب ضغط كمية المياه الضخمة علي جسد السد الخرساني وفي هذه الحالة غرق السودان لا قدر الله

سهل اصلاحها

الحل الصحيح هو تدمير السد في بداية المليء الثاني وتفكيك الاقاليم الاثيوبية بكل قوة

لن تتوفر الظروف الحالية مرة اخري ابدا من حرب داخلية في اثيوبيا الي وجود مجلس عسكري وطني في السودان ويتوافق مع الرؤية المصرية لخطر هذا السد
مفيناش من غش يا كابتن 😁
دي مشاركة سابقة ليا
مفيش دولة يا استاذ توت بتفكر على المدى القصير و المتوسط حتى دون النظر للمدى البعيد
الدولة اي دولة عندها وجهة نظر استراتيجية مش هتخلي دولة اخرى تكون ليا الكلمة العليا عليها
عارف زي ما تكون كده حبست نفسك في مكان واديت مفتاحه لغيرك بس واخد منه وعد انك لما تقوله يفتح هيفتحلك !
اللي حضرتك اوضحته ده بالفعل صحيح هيبقى التأثير طفيف لكن انت عوضته من مخزونك الاستراتيجي وده في حد ذاته يعتبر ضرر وقع عليك من اثيوبيا ان حصتك نقصت
ولو في المستقبل اثيوبيا قلت بأصلها معاك في اي حاجة مش هتقدر تعمل معاها حاجة لان السد اصبح امر واقع
ومحدش يعرف المستقبل مصر هتفضل اقوى من اثيوبيا ولا لأ
لازم اضرب و الظروف كلها مهيأه
  • السد لسه مخلصش
  • منسوب المياه المخزن وراه مناسب
  • قوة مصر العسكرية متفوقة تفوق ساحق عليهم
  • مصلحة مصر متوافقة تماما مع موقف السودان
العوامل اللي كرتها فوق دي مش ثوابت دي متغيرات واي حاجة فيهم هتتغير هتعملنا مشكلة كبيرة جدا

ليه بس صعب افوق.... ما عادي طالما انا متقبل النقاش معك ومش قافل مخي وكلامي اخذ ورد. ابقي ايه المشكله. ما طالما انا مقتنع بموضوع تحت ضغط او اراء و دعايه اخري فيمكن ان اقتنع بكلامك طالما مقنع وصحيح.
ولو انا لجنه وانت بتبوظ الشغل. فانا ما شوفتكش رديت علي كلامي او منطقي باي شيء حتي الان. يعني المفرود انك تفند كلامي وقناعاتي او انك تطرح الفكر الاخر او وجه النظر الاخري.
مش كده برضه وله ايه ...!!!؟؟

والله يا حبيبي
توارد افكار بس
انت مشاركتك افضل واشمل
انا ردي كان علي جزئية الضربة الجزئية بعد المليء الثاني
اي حد بيفكر وبيشغل دماغه هيوصل لنفس الاستنتاجات
بفرح بجد لما الاقي ان في ناس بتشغل دماغها وهمها مصلحة الوطن قبل كل شئ
تحياتي

ليه بس صعب افوق.... ما عادي طالما انا متقبل النقاش معك ومش قافل مخي وكلامي اخذ ورد. ابقي ايه المشكله. ما طالما انا مقتنع بموضوع تحت ضغط او اراء و دعايه اخري فيمكن ان اقتنع بكلامك طالما مقنع وصحيح.
ولو انا لجنه وانت بتبوظ الشغل. فانا ما شوفتكش رديت علي كلامي او منطقي باي شيء حتي الان. يعني المفرود انك تفند كلامي وقناعاتي او انك تطرح الفكر الاخر او وجه النظر الاخري.
مش كده برضه وله ايه ...!!!؟؟
ارد على كلامك ايه بس
انت كلامك كله مدح في رئيس الدولة وانه تعلب و تعبان ومش عارف ايه افند التطبيل ازاي ساعتك
احنا في ازمة ما قابلتش مصر في تاريخها من الاف السنين وكل اللي حصل فيها حتى الان فشل متتابع وحضرتك بردو بتطبل
استمر في التطبيل
هعملك تجاهل مع بقية الاخوة اللجان

سهل اصلاحها

أخى العزيز ....
بالرجوع الى عملية تدمير السدود الألمانية فى الحرب العالمية الثانية Operation Chastise نتج عن تدمير سد Edersee موجة بارتفاع 6 الى 8 أمتار امتدت لمسافة 30 كيلومتر ..... هذا السد كان يخزن 0.2 مليار متر مكعب أى حوالى 4% من المياة المحجوزة حاليا خلف سد النهضة....
لك أن تتخيل الوضع فى حالة توجيه ضربة مدمرة لسد يحجز 5 مليار متر مكعب لذلك أظن أن هذا الخيار غير متاح حاليا و لا فى أى وقت أخر

توجيه ضربة لاخراج السد من الخدمة و منعه من تأديه وظيفته يبدو أكثر منطقية كما فى الصورة:

1- توجيه ضربة لاعطاب التحكم فى فتحات التصريف المتجهة للتوربينات عند مستوى 560 متر (مازالت هذه الفتحات غير مغطاة بالمياة) و كذلك أعلى الفتحات
2- توجيه ضربة للتوربينات (لم يتم تركيب سوى 2 توربينة حتى اليوم) مع تدمير ما يرتبط بها من منشآت

التعديل الأخير:
المشروع ليس سد النهضة بل سلسلة سدود عملاقة ستؤدى الى ضياع نصف ايراد النيل الازرق فى البخر والتسرب والقدرة على حجز باقى مياة النيل الازرق لسنوات طويلة وتشغيل التوربينات يحتاج الى كميات بسيطة من المياة

يبقى ابو احمد منحرف وموكوس

أخى العزيز ....
بالرجوع الى عملية تدمير السدود الألمانية فى الحرب العالمية الثانية Operation Chastise نتج عن تدمير سد Edersee موجة بارتفاع 6 الى 8 أمتار امتدت لمسافة 30 كيلومتر ..... هذا السد كان يخزن 0.2 مليار متر مكعب أى حوالى 4% من المياة المحجوزة حاليا خلف سد النهضة....
لك أن تتخيل الوضع فى حالة توجيه ضربة مدمرة لسد يحجز 5 مليار متر مكعب لذلك أظن أن هذا الخيار غير متاح حاليا و لا فى أى وقت أخر

توجيه ضربة لاخراج السد من الخدمة و منعه من تأديه وظيفته يبدو أكثر منطقية كما فى الصورة:

مشاهدة المرفق 385692

1- توجيه ضربة لاعطاب التحكم فى فتحات التصريف المتجهة للتوربينات عند مستوى 560 متر (مازالت هذه الفتحات غير مغطاة بالمياة) و كذلك أعلى الفتحات
2- توجيه ضربة للتوربينات (لم يتم تركيب سوى 2 توربينة حتى اليوم) مع تدمير ما يرتبط بها من منشآت
اذا تم المليء الثاني هل ستستمر فتحات التصريف المتجهة للتوربينات غير معطاة بالمياه وهل سيتوقف تركيب التوربينات عند اثنين فقط

الجواب هو فتحتات التصريف ستنغمر بالمياه وسيتم تركيب باقي التوربينات فالهدف الاثيوبي المعلن توليد الكهرباء علي شهر اغسطس

كل الطرق والحلول تؤدي الي ضرورة الضرب قبل المليء الثاني

وجهة نظري شرحتها في عددة مشاركات ان التدخل يكون بعملية عسكرية جوية وبرية
مصرية سودانية مشتركة بالتنسيق مع قوات تحرير بني شنقول وقوات تحرير اقليم التجراي في وقت متزامن لتشتيت القوات الاثيوبية علي عدة جهات واحتلال اقليم السد وتدميره بواسطة سلاح المهندسين بعد تصريف المياه بطريقة تجنب السودان الخطر ولا تعيق مسار النهر من اثار ركام السد

أخى العزيز ....

مشاهدة المرفق 385692

يكاد لا اري لك مشاركة بدون استفادة ، النقاش معك دائما مثمر ..

اذا تم المليء الثاني هل ستستمر فتحات التصريف المتجهة للتوربينات غير معطاة بالمياه وهل سيتوقف تركيب التوربينات عند اثنين فقط
ربما لم أكن واضحا أخى العزيز .........الضرب ليس له معنى الا و الفتحات مغمورة بالماء .... ضربة لاعطاب بوابة التحكم و اندفاع المياة يكمل المهمة و يا سلام لو ضربة كمان فوق الفتحات بشوية .... الاصلاح هنا غير ممكن الا بتفريغ السد الى ما تحت 560 متر و ربما يصبح مستحيل حسب الضرر الحاصل
الجواب هو فتحتات التصريف ستنغمر بالمياه وسيتم تركيب باقي التوربينات فالهدف الاثيوبي المعلن توليد الكهرباء علي شهر اغسطس
معدلات العمل الحالية مع هطول الأمطار وبداية ارتفاع منسوب المياة لا توحى ابدا بالوصول الى المستهدف .... أظن اقصى ما يمكن تخزينه هو حوالى 4 مليار متر مكعب اضافية فقط أما امكانية التوليد هذا العام فلا أعرف فى الحقيقة انما كل ما زادت التوربينات المعرضة للتدمير تصبح الضربة أكثر ضررا و تكلفة
كل الطرق والحلول تؤدي الي ضرورة الضرب قبل المليء الثاني
انتظار الملء الثانى دون اتفاق و اثبات الضرر بعده (بشكل خاص على السودان) يخفف كثيرا من أى تبعات سياسية للضربة كما يحسم أى تردد سودانى ...... الخلاصة أنه فرضية أن الملء الثانى هو ال Endpoint لأى عمل عسكرى ليست بالضرورة سليمة
وجهة نظري شرحتها في عددة مشاركات ان التدخل يكون بعملية عسكرية جوية وبرية
مصرية سودانية مشتركة بالتنسيق مع قوات تحرير بني شنقول وقوات تحرير اقليم التجراي في وقت متزامن لتشتيت القوات الاثيوبية علي عدة جهات واحتلال اقليم السد وتدميره بواسطة سلاح المهندسين بعد تصريف المياه بطريقة تجنب السودان الخطر ولا تعيق مسار النهر من اثار ركام السد
طبعا وجهة نظر تحترم وان كنت اراها عالية التكلفة السياسية والبشرية ........ عموما ربنا يصلح الحال ويهدينا الى تنفيذ أفضل الحلول وأكثرها حسما وأقلها ضررا

التعديل الأخير:
ارد على كلامك ايه بس
انت كلامك كله مدح في رئيس الدولة وانه تعلب و تعبان ومش عارف ايه افند التطبيل ازاي ساعتك
احنا في ازمة ما قابلتش مصر في تاريخها من الاف السنين وكل اللي حصل فيها حتى الان فشل متتابع وحضرتك بردو بتطبل
استمر في التطبيل
هعملك تجاهل مع بقية الاخوة اللجان
طيب. هو انت بتهاجمني ليه بالشكل ده..!!؟؟
هو حتي لو مختلف معاك في الراءي ... ايه لازمته الكلام ده. واعملك تجاهل ومش تجاهل... ايه الكلام ده. هو ده ال قدرت عليه.
طيب هو اصلا انا اقتبست ليك اي تعليق او وجهت اليك اي كلام..!!؟؟ خالص. محصلش.
انت ال اقتبست تعليقي. واكلت لي كميه من الاتهامات وكمان تجزم بها..!! وانا رديت عليك بمنتهي الادب ولم اتجاوز .... ولما طالبتك بالنقاش المنطقي برضه هاجمتني و بتهددني بالتجاهل...!!؟؟ يعني علي اساس اني اترجاك تتناقش معي...!!؟؟
وبعدين ديه وجه نظري. ان الرجل كفؤ و ماهر وماكر وداهيه سياسيه بمعني الكلمه وانا اثبت كلامي في اكثر من ملف وما يبقي ملف واحد ام يحسم حتي الان...!!! فاذا كنت انا بتطبل للرجل..! فماذا تفعل انت...؟؟؟ تهاجم الرجل بسبب خلفيتك الفكريه وبدون حتي تسبيب افكارك او انتقاداتك....
حاول تبقي علي قد كلامك ومناقشاتك. واذا فتحت نقاش تقدر تقفله... مش تتهرب منه..
تحياتي.

عودة
أعلى