اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

دى كلها اوهام وهرتله لا وجود لها فى العالم الحقيقى
اعتقد برده ان وجهة النظر بتاعة ان الدوله هتفرط فى مياه النيل او فى تخاذل هو قمة الهرتله والافتراض الخيالى وان شاء احنا قادرين كدوله نحافظ على مكتسباتنا وحقوقنا وهنشوف

في ضربة للسد او لا تعتمد علي ما تستطيعه إثيوبيا من رد الفعل
إذا كما تروج بعض الحسابات الإثيوبية والسودانية ان مسار نهر النيل يمكن تغييره فلا ضربة لأي سد مهما بلغ الضرر الا إذا كانت مصر مستعده لاحتلال منابع النيل وهذا صعب تصوره
إذا رد الفعل يكون مناوشات ومحاولات استهداف السد العالي فالضربة قادمة وهذه المناوشات سهل التعامل معها

احتياطي مصر النهارده ٦٣ مليار دولار!
يسمع منك ربنا قبل كرونا كنا لسه هنوصل لل ٥٠ مليار وانا من الناس اللي بتمني يكون عندنا احتياطي مش اقل من ٥٠٠ مليار دولار
مبلغ يليق بدولة بحجم مصر
لكن أتت كرونا واوقفت تنامي الاحتياطي بتاع مصر بل بالعكس صرفنا منه اكتر من ٧ مليار واضعافهم ديون
اقسم بالله كرونا خربت بيوت ناس كتير انا واحد من الناس البسيطة تقدر تقول الطبقة الي تحت خط الفقر خسرت اكتر من ٤٠ الف جنيه وانا في عرض كل جنيه بسبب اني شغال في مطعم وفضلت ٥ شهور بدون شغل يعني مفيش دخل زائد اني في الخمس شهور دول بصرف فلوس من اللي محوشها لجوازي
الحمد لله ع كل شيء لكن اللي عايز اقلهولك أن لولا كرونا كان مصر بقت في حتة تانية والله مش بعيد الاحتياطي بتاع مصر كان وصل لل ١٠٠ مليار دولار

التعديل الأخير:
سؤال
ماذا لو اكتمل مشروع النهضة
كم مدة الضرر لحين عوده المياه كما كانت بالسابق !

سؤال
سيبك من كل الحسابات دي اكبر مشكله هتواجهنا أوقات الجفاف واللي اثيوبيا هتصبح متحكمة في امداداتنا من المياه
وهتستغل الموضوع دا للضغط سياسيا ع مصر

سيبك من كل الحسابات دي اكبر مشكله هتواجهنا أوقات الجفاف واللي اثيوبيا هتصبح متحكمة في امداداتنا من المياه
وهتستغل الموضوع دا للضغط سياسيا ع مصر

ان شا الله مافيه حرب ويدبر الله امر لا نعلمه

سؤال
اذا اكتمل السد بدون توصل لحل ملزم باي طريقة ما
كمن يركب بنفسه طوق صعق كهربائي على رقبته ويعطي اداة التحكم بهذا الطوق لشخص سادي
هذا ما اراه افضل مثال بحال السد

يسمع منك ربنا قبل كرونا كنا لسه هنوصل لل ٥٠ مليار وانا من الناس اللي بتمني يكون عندنا احتياطي مش اقل من ٥٠٠ مليار دولار
مبلغ يليق بدولة بحجم مصر
لكن أتت كرونا واوقفت تنامي الاحتياطي بتاع مصر بل بالعكس صرفنا منه اكتر من ٧ مليار واضعافهم ديون
اقسم بالله كرونا خربت بيوت ناس كتير انا واحد من الناس البسيطة تقدر تقول الطبقة الي تحت خط الفقر خسرت اكتر من ٤٠ الف جنيه وانا في عرض كل جنيه بسبب اني شغال في مطعم وفضلت ٥ شهور بدون شغل يعني مفيش دخل زائد اني في الخمس شهور دول بصرف فلوس من اللي محوشها لجوازي
الحمد لله ع كل شيء لكن اللي عايز اقلهولك أن لولا كرونا كان مصر بقت في حتة تانية والله مش بعيد الاحتياطي بتاع مصر كان وصل لل ١٠٠ مليار دولار
والله كلنا اتاثرنا يا صقر، وفعلا كورونا طلعتلنا من الارض بس الحمد لله، بس طالما بلدنا بتبني يبقي علي الاقل بفايدة

اذا اكتمل السد بدون توصل لحل ملزم باي طريقة ما
كمن يركب بنفسه طوق صعق كهربائي على رقبته ويعطي اداة التحكم بهذا الطوق لشخص سادي
هذا ما اراه افضل مثال بحال السد

كيف تحكم اذا بني السد
وين يودون الفايض !
المشروع كهربائي والكهرب يحتاج مياه تتحرك يعني عودته الجريان

كيف تحكم اذا بني السد
وين يودون الفايض !
المشروع كهربائي والكهرب يحتاج مياه تتحرك يعني عودته الجريان
المشروع ليس سد النهضة بل سلسلة سدود عملاقة ستؤدى الى ضياع نصف ايراد النيل الازرق فى البخر والتسرب والقدرة على حجز باقى مياة النيل الازرق لسنوات طويلة وتشغيل التوربينات يحتاج الى كميات بسيطة من المياة

هههههه. الله يسامحك يا حذيفه.
مقبوله منك عشان انا بحبك.
بس كمان الصراحه انا بحب السيسي. وبحب لعبه.
وبغض النظر عن اي شيء. هو الواد لعيب الصراحه. ومعلم.
يعني نقول انقلابي. نقول قاتل. نقول ديكتاتور.
بس برضه لعيب كبير ....... و وله دهاء مثل الثعبان الارقط ولؤم الثعالب
انت ملكش غير وصف من 2
موهوم
لجنة

ده اكيد
السماح بوجود السد ده خطأ استراتيجي هيتدفع تمنه الاجيال القادمة كلها
قرار وجود السد لم يكن قرار مؤساساتي اعتمادا على راي الخبراء للاسف كان قرار فرد واحد اخذ قرار على شيء مصيري لاجيال نيابة عن اكثر من 100 مليون شخص, ولا يوصف الا بالقرار الغبي
للاسف هذه الحقيقة التي الكل يتجنب طرحها

قرار وجود السد لم يكن قرار مؤساساتي اعتمادا على راي الخبراء للاسف كان قرار فرد واحد اخذ قرار على شيء مصيري لاجيال نيابة عن اكثر من 100 مليون شخص, ولا يوصف الا بالقرار الغبي
للاسف هذه الحقيقة التي الكل يتجنب طرحها
ده مش غباء
حضرتك لو وقفت اي عيل صغير في الشارع هيقولك ان السد ده مصيبة فمفيش حد وصل لدرجة الغباء ان يسمح بالمصيبة دي

المشروع ليس سد النهضة بل سلسلة سدود عملاقة ستؤدى الى ضياع نصف ايراد النيل الازرق فى البخر والتسرب
هو فى شخص حريص على البلد يوافق على سد عملاق على منابع النهر 74 مليار ويسمح بالبناء واكمال السد من غير ما يكون فى اتفاق ويوافق على اعلان مبادىء يسمح باستكمال بناء السد مقابل لاشىء لمصر
اعتقد برده ان وجهة النظر بتاعة ان الدوله هتفرط فى مياه النيل او فى تخاذل هو قمة الهرتله والافتراض الخيالى وان شاء احنا قادرين كدوله نحافظ على مكتسباتنا وحقوقنا وهنشوف

هو فى شخص حريص على البلد يوافق على سد عملاق على منابع النهر 74 مليار ويسمح بالبناء واكمال السد من غير ما يكون فى اتفاق ويوافق على اعلان مبادىء يسمح باستكمال بناء السد مقابل لاشىء لمصر
كل المعطيات المتاحة حاليا و غالبا لايوجد غيرها تقول ان لاشيء اخر لمصر غير المطروح و المعروف
فتخيل شيء مخفي او بند سري كمنفعة لمصر شيء من الاوهام لان المطابلتية سيستخدمونه كالكرت الرابح

ده مش غباء
حضرتك لو وقفت اي عيل صغير في الشارع هيقولك ان السد ده مصيبة فمفيش حد وصل لدرجة الغباء ان يسمح بالمصيبة دي
كشخص غير مصري
لا ارى الا موضوع السد تم الموافقة عليه لمصالح شخصية و فردية ولم يتم اخذ المصلحة العليا للبلد بعين الاعتبار من الاساس.
بالمناسبة كاره للاخوان ولست من محبي العسكر

عودة
أعلى