اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اه منك انت يا سيسي..... انت فعلا صعب وصعب اوي كمان.... حاجه كده رباني.
هيجنن العالم كله اقسم بالله.....
حقيقي اقوي من السادات

من ٢٠١٤ ... وبيدي دروس لقرود المنطقه من كبيرهم لصغيرهم ..ولسه الدروس لم تنتهي

حقيقي اقوي من السادات
يعني جراءه عبد الناصر
دهاء السادات
هدوء مبارك.
ولكن الصراحه حتي في دهاءه هو غريب جدا. السادات احبط الناس واشعرهم انه كذاب.
اما السيسي فهو هيجنن الناس كلها بجد. سواء احنا او الاعداء او الاصدقاء.
الناس هتتجنن بجد.... ايه ده.
ده حتي اثيوبيا يعني مش عارفه تعمل ايه اكتر من كده لاستفزازه والضغط عليه.

من ٢٠١٤ ... وبيدي دروس لقرود المنطقه من كبيرهم لصغيرهم ..ولسه الدروس لم تنتهي
لا طبعاً..... لسه فاضل اخر درس فيما يخص اخر فصل في مؤامره يناير. وهي اثيوبيا وسدها.
اللعب بقي كبير وغريب وغير متوقع.
انت عارف.... خبر النص مليار دولار بتوع غزه ده لوحده قصه وحكايه و روايه .......
حتي الان اعتقد ان اجهزه المعلومات الاسراءيليه بتحاول تحليل ابعاده بالكامل.
فكر فيه كده...!!! تصرف لم يقم به احد من قبله ولا سادات ولا مبارك..... يعني تواجد الشركات والعماله والمهندسين المصريين داخل غزه..!! يعني تثبيت وضع بالاكراه وماحدش يقدر يتكلم او يعترض. لا حماس ولا اسراءيل...
طيب كده بس..!!؟ لا.
طيب هل ممكن يكون للهيئه الهندسيه شغل جوه..!!؟؟ ممكن.
يعني تواجد شبه عسكري داخل القطاع ..!!؟؟
اه ممكن ..... اوباااااا

لا طبعاً..... لسه فاضل اخر درس فيما يخص اخر فصل في مؤامره يناير. وهي اثيوبيا وسدها.
اللعب بقي كبير وغريب وغير متوقع.
انت عارف.... خبر النص مليار دولار بتوع غزه ده لوحده قصه وحكايه و روايه .......
حتي الان اعتقد ان اجهزه المعلومات الاسراءيليه بتحاول تحليل ابعاده بالكامل.
فكر فيه كده...!!! تصرف لم يقم به احد من قبله ولا سادات ولا مبارك..... يعني تواجد الشركات والعماله والمهندسين المصريين داخل غزه..!! يعني تثبيت وضع بالاكراه وماحدش يقدر يتكلم او يعترض. لا حماس ولا اسراءيل...
طيب كده بس..!!؟ لا.
طيب هل ممكن يكون للهيئه الهندسيه شغل جوه..!!؟؟ ممكن.
يعني تواجد شبه عسكري داخل القطاع ..!!؟؟
اه ممكن ..... اوباااااا
ايام مبارك إسرائيل عرضت الانسحاب من غزة شريطة أن تتولي مصر امور القطاع وتديره مصر رفضت وقالت غزة مشكلتها هي مشكلة كل فلسطين ولن تسمح بتجزئ القضية وخشيت أن مصر تتصدر الفلسطينيين وتكون هي العدو بدل الصهاينة

يعني جراءه عبد الناصر
دهاء السادات
هدوء مبارك.
ولكن الصراحه حتي في دهاءه هو غريب جدا. السادات احبط الناس واشعرهم انه كذاب.
اما السيسي فهو هيجنن الناس كلها بجد. سواء احنا او الاعداء او الاصدقاء.
الناس هتتجنن بجد.... ايه ده.
ده حتي اثيوبيا يعني مش عارفه تعمل ايه اكتر من كده لاستفزازه والضغط عليه.

images (6).jpeg

هههههه. الله يسامحك يا حذيفه.
مقبوله منك عشان انا بحبك.
بس كمان الصراحه انا بحب السيسي. وبحب لعبه.
وبغض النظر عن اي شيء. هو الواد لعيب الصراحه. ومعلم.
يعني نقول انقلابي. نقول قاتل. نقول ديكتاتور.
بس برضه لعيب كبير ....... و وله دهاء مثل الثعبان الارقط ولؤم الثعالب

لو عايزنا نتكلم بالامانه وبعيدا عن انتمائك الحزبي لجماعة الاخوان الرجل حتى الان نجح وبجدارة في ادارة جميع الملفات الاقليمية الشائكة ولم يتبقى الا قضية سد النهضه ولا اعلم على ماذا ستنتهي ولا استطيع ان اخفي قلقي الشديد واحباطي من الاستفزاز الاثيوبي والسكون المصري ولكن دعنا ننتظر للنهايه لنرى ماذا سيحدث وان تم فعلا حلها عسكريا فالكلام الذي تراه تطبيلا سيكون اقل شيئ ممكن ان يقال في دهاء وبراعة الرئيس السيسي واذا لم ينته وكبلت مصر بالسد للاسف سينسف كل انجازاته في جميع الملفات التي تم حلها

هههههه. الله يسامحك يا حذيفه.
مقبوله منك عشان انا بحبك.
بس كمان الصراحه انا بحب السيسي. وبحب لعبه.
وبغض النظر عن اي شيء. هو الواد لعيب الصراحه. ومعلم.
يعني نقول انقلابي. نقول قاتل. نقول ديكتاتور.
بس برضه لعيب كبير ....... و وله دهاء مثل الثعبان الارقط ولؤم الثعالب
زودتها بصراحه مهما كان لايصل للسادات او ناصر أومبارك لسه بيقول ياهادي يراجل وبعدين هو ناجح في ملف التسليح بشكل كبير ومبهر كمان لكن حتي الان سد النهضه مقدرش اقيمه لسه مش شايفين حاجه يعني بلاش نستبق الاحداث خصوصا انه قال من حق المصريين يخافو؟

بظبط كده..... ايلم
ايام مبارك إسرائيل عرضت الانسحاب من غزة شريطة أن تتولي مصر امور القطاع وتديره مصر رفضت وقالت غزة مشكلتها هي مشكلة كل فلسطين ولن تسمح بتجزئ القضية وخشيت أن مصر تتصدر الفلسطينيين وتكون هي العدو بدل الصهاينة
بظبط كده ايام مبارك كان كمين كبير اوي لمصر. وكانو عايزين يدخلو الجيش المصري الي غزه لضمان الامان. ومن ثم طبعا تمارس حماس لعبتها المشهوره بعد بعض الوقت. ويبتدو ضرب في الجيش المصري. وكمان اسراءيل تنتهز اي فرصه وتضرب في حماس ومن ثم تلزمك انت بوقف حماس. ويحدث ايضا اشتباك. و. و. و ........ ومصايب كتيره اوي.
بس انت عارف ان علمياً نتايج المعادلات تتغير فقط عندما تتغير المدخلات.... فاذا استطعت انت ان تغير المدخلات فطبيعي جدا ان تغير المخرجات.
وهو ده الفن وهو ده ال بيفرق واحد من واحد تاني
المره ديه......... ديه اسمها هجمه مرتده.
سريعه وغير متوقعه علي الاطلاااااااااااق
وكل المعايير تغيرت وستتغير.

لو عايزنا نتكلم بالامانه وبعيدا عن انتمائك الحزبي لجماعة الاخوان الرجل حتى الان نجح وبجدارة في ادارة جميع الملفات الاقليمية الشائكة ولم يتبقى الا قضية سد النهضه ولا اعلم على ماذا ستنتهي ولا استطيع ان اخفي قلقي الشديد واحباطي من الاستفزاز الاثيوبي والسكون المصري ولكن دعنا ننتظر للنهايه لنرى ماذا سيحدث وان تم فعلا حلها عسكريا فالكلام الذي تراه تطبيلا سيكون اقل شيئ ممكن ان يقال في دهاء وبراعة الرئيس السيسي واذا لم ينته وكبلت مصر بالسد للاسف سينسف كل انجازاته في جميع الملفات التي تم حلها
اتفق جدا

بلاش تطبيل ياجماعه والنبى مبارك الله يرحمه ضرب السد من قبل مايتملى
الى عايز يعمل حاجه بيعملها

بلاش تطبيل ياجماعه والنبى مبارك الله يرحمه ضرب السد من قبل مايتملى
الى عايز يعمل حاجه بيعملها
كنا طالعين من ثورتين يا استاذ
والدولية ضعيفة وهزيلة واقتصاد علي حافة الانهيار
لا وجه للمقارنة

انا متفهم غضب البعض
لكن
تصريحات الرئاسة المصرية اليوم العكس ايضا
تصريحات الرئاسة اليوم واللي منشورة على روسيا اليوم انه بدون حل مشكلة سد النهضة ستتاثر المنطقة واي عمليات للملئ الثاني بدون اتفاق ملزم لن تستقر المنطقة
التصريحات بها تضارب وذلك ليس اول مرة ربما ذلك للتشتيت؟!
ونقطة اخرى انا لا اريد ان اكون متسرع للحكم على الموضوع وخصوصا انه حتى الان لم يتم بدأ عملية الملئ وايضا لم يتم تجفيف الممر الاوسط حتى الان
وايضا ما اقتنع به انه لا توجد حكومة تقدر تخاطر بحياة ملايين المصريين وخصوصا انك استطعت ان ترمم الجبهة الداخلية واصبح لديك كتلة صلبة صعبت كثيرا من مخططات كانت تحاك ضدك ومستحيل تفرط فيما وصلت اليه
لذلك ما زالت عندي رايي وثقتي في ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم في الادارة المصرية في قدرتها على انهاء الملف لصالحنا باي طريقة او اسلوب وخصوصا انها نجحت في كل ملفاتنا الخارجية بجدارة
تحياتي لك
مدافضل كلمه حضرتك لاحظتها هو تعمد تضارب التصريحات حتى غلى لسان وزير الخارجيه المصرى نفسه الموضوع قرب

زودتها بصراحه مهما كان لايصل للسادات او ناصر أومبارك لسه بيقول ياهادي يراجل وبعدين هو ناجح في ملف التسليح بشكل كبير ومبهر كمان لكن حتي الان سد النهضه مقدرش اقيمه لسه مش شايفين حاجه يعني بلاش نستبق الاحداث خصوصا انه قال من حق المصريين يخافو؟
طيب واذا ناقشتك بمنطقك ورديت عليك من كلامك انت...... فماذا ستقول لي..!!!؟؟
اولا. بتقول لا يمكن مقارنته بهم. لانه لسه بيقول يا هادي. طيب ال لسه بيقول يا هادي ده انا هقارنه باطول واحد فيهم.. مبارك.
ال بيقول يا هادي ده فعل اضعاف ما فعله مبارك في خمس سنين وفي جميييييع الملفات. واتحداك اختار اي ملف. اقتصادي. سياسي. عسكري. وانا عارف وانت عارف انه فعل اضعاف اضعاف مبارك في اي ملف فيهم.
يعني ليس فقط في موضوع التسلح.... ال انت بتقول ان فيه مبهر. لا هو في اي ملف كان مبهر يا حذيفه وخصوصا بقي الاقتصاد والتنميه وفعل فيه ما لم يستطع السادات نفسه الرئيس المنتصر المتمكن ان يفعل عشره في الميه منه. فلم يستطع السادات رفع ربع الدعم فقط عن اربع سلع رئيسيه...! اليس كذلك..!!؟؟
وانت بتتكلم عن موضوع لم يحسم بعد.... وتطالبني انا بعدم استباق الاحداث...!!!؟؟
طيب علي اي اساس تقييم الرجل طيب..!؟؟؟
اذا كنت انا وانت نشهد له علي الاقل باداء مبهر في شيء.... و ننتظر نتيجه شيء اخر..
اذن من تطالبه بعدم استباق الاحداث هو انت منطقياً يا حذيفه. وليس انا.
وله ايهههههههه....!!!؟؟؟

طيب واذا ناقشتك بمنطقك ورديت عليك من كلامك انت...... فماذا ستقول لي..!!!؟؟
اولا. بتقول لا يمكن مقارنته بهم. لانه لسه بيقول يا هادي. طيب ال لسه بيقول يا هادي ده انا هقارنه باطول واحد فيهم.. مبارك.
ال بيقول يا هادي ده فعل اضعاف ما فعله مبارك في خمس سنين وفي جميييييع الملفات. واتحداك اختار اي ملف. اقتصادي. سياسي. عسكري. وانا عارف وانت عارف انه فعل اضعاف اضعاف مبارك في اي ملف فيهم.
يعني ليس فقط في موضوع التسلح.... ال انت بتقول ان فيه مبهر. لا هو في اي ملف كان مبهر يا حذيفه وخصوصا بقي الاقتصاد والتنميه وفعل فيه ما لم يستطع السادات نفسه الرئيس المنتصر المتمكن ان يفعل عشره في الميه منه. فلم يستطع السادات رفع ربع الدعم فقط عن اربع سلع رئيسيه...! اليس كذلك..!!؟؟
وانت بتتكلم عن موضوع لم يحسم بعد.... وتطالبني انا بعدم استباق الاحداث...!!!؟؟
طيب علي اي اساس تقييم الرجل طيب..!؟؟؟
اذا كنت انا وانت نشهد له علي الاقل باداء مبهر في شيء.... و ننتظر نتيجه شيء اخر..
اذن من تطالبه بعدم استباق الاحداث هو انت منطقياً يا حذيفه. وليس انا.
وله ايهههههههه....!!!؟؟؟
مبارك كان عقر وكذلك ناصر والسادات عشان كدا بقولك مفيش مقارنه وبعدين انا مبحكمش علي حاجه من غير ما شوف مقدرش اقولك فشل او نجح في الملف ده وكونه ناجح في ملف فده مش معناه انه هينجح في الأخر مفيش حد بيجيب ١٠٠%

هو طبعا التقييم بيكون تراكمي وليس بالقطعه.
ولكن هناك اخطاء صفريه... تنهي علي الشخص وتاريخه مهما كان ما فعله...
السيسي فعل الكثير الصراحه.... انا اري انه فعل المستحيل في بعض الملفات بمنتهي الامانه.
ولكن ملف سد النهضه من ما ذكرته انا. ال خطاء فيه صفري.... سينهي عليه تماماً.
ومن تحليلي لشخصيه هذا الرجل ...... ان اخطاءه العاديه قليله جدا ومحسوبه. مستبعد انه يخطيء في مثل هذا الملف. والله اعلم

مبارك كان عقر وكذلك ناصر والسادات عشان كدا بقولك مفيش مقارنه وبعدين انا مبحكمش علي حاجه من غير ما شوف مقدرش اقولك فشل او نجح في الملف ده وكونه ناجح في ملف فده مش معناه انه هينجح في الأخر مفيش حد بيجيب ١٠٠%
طيب ما السيسي اعقر.... هههه
السيسي داهيه يا حذيفه بمعني الكلمه. زاءد الدعاء والمكر المصري مثل السادات مبارك الطبيعي. هو يسبقهم لانه الوحيد الدارس فيهم. لذلك هو نمي مهاره الدهاء عنده واثقلها بالعلم.
وبعدين هو مش ناجح في ملف واحد. لا.
هو نجح في اكثر من ملف واكثر من مشكله جذريه ومتعمقه في المجتمع المصري من عقود طويله ولم يستطع غيره حلها.
واتفق معك بعدم الحكم عليه في موضوع السد الا في النهايه.

طيب ما السيسي اعقر.... هههه
السيسي داهيه يا حذيفه بمعني الكلمه. زاءد الدعاء والمكر المصري مثل السادات مبارك الطبيعي. هو يسبقهم لانه الوحيد الدارس فيهم. لذلك هو نمي مهاره الدهاء عنده واثقلها بالعلم.
وبعدين هو مش ناجح في ملف واحد. لا.
هو نجح في اكثر من ملف واكثر من مشكله جذريه ومتعمقه في المجتمع المصري من عقود طويله ولم يستطع غيره حلها.
واتفق معك بعدم الحكم عليه في موضوع السد الا في النهايه.
لا أري غير انه نجح في ملف التسليح والملف التركي وفقط والنهضه اما اي ملف اقتصادي فلا أري فيه نجاح ملحوظ حتي الأن

عودة
أعلى