اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لا أري غير انه نجح في ملف التسليح والملف التركي وفقط والنهضه اما اي ملف اقتصادي فلا أري فيه نجاح ملحوظ حتي الأن
طيب. انا معرفش مدي علمك بالاقتصاد.... او حتي اهتمامك به. ولكنه مجال من مجالات عملي انا. وفيه انجازات كثيره ومبهره اكثر من التسليح نفسه الذي تراه انت... تخيل بقي!!
ونعم هناك اثار جانبيه رهيبه. والناس تعبانه جدا وانا منهم. بل والله العظيم انا من اكثرهم تعب كمان. وقد تاثرت تاثير جذري بمعني الكلمه. ولكن الرجل فعل الصح.
واقل حاجه ملف رفع الدعم وتحرير سعر الصرف وانجاز مشاريع تنمويه في وقت قياسي. وهو علي مقربه من موازنه الميزان التجاري لمصر الذي لم يحدث انه توازن فقط من ايام الفراعنه. يعني الصادرات تساوي الواردات ببساطه كده.
هل تتخيل انه ممكن يجي يوم. صادرات مصر تساوي واردتها....!!!؟؟؟ هل تخيلت هذا..!؟؟
والله العظيم انا عمري ما تخيلت.
طيب لو قولتلك بقي انه هو نفسه عايز يصل ان الصادرات تفرق الواردات وتصبح مصر تصدر ب ١٠٠ مليار دولار....!!! في الاول انا كنت فاكره بيهزي الصراحه.. لكن اما فوجئت اننا لو مشينا كده هيحدث التوازن ده في ٢٠٢٤. ابتديت اصدق انه ممكن.

لا طبعاً..... لسه فاضل اخر درس فيما يخص اخر فصل في مؤامره يناير. وهي اثيوبيا وسدها.
اللعب بقي كبير وغريب وغير متوقع.
انت عارف.... خبر النص مليار دولار بتوع غزه ده لوحده قصه وحكايه و روايه .......
حتي الان اعتقد ان اجهزه المعلومات الاسراءيليه بتحاول تحليل ابعاده بالكامل.
فكر فيه كده...!!! تصرف لم يقم به احد من قبله ولا سادات ولا مبارك..... يعني تواجد الشركات والعماله والمهندسين المصريين داخل غزه..!! يعني تثبيت وضع بالاكراه وماحدش يقدر يتكلم او يعترض. لا حماس ولا اسراءيل...
طيب كده بس..!!؟ لا.
طيب هل ممكن يكون للهيئه الهندسيه شغل جوه..!!؟؟ ممكن.
يعني تواجد شبه عسكري داخل القطاع ..!!؟؟
اه ممكن ..... اوباااااا
ضرب في الصميم، والتهديد بإدخال المنطقة في أضطرابات لا احد يتخيلها بياخد بعد تاني خالص، السيسي بيفتح ملف الصراع العربي الاسرائيلي من جديد وبيطالب بإقامة الدولة الفلسطينية!
يعني من الاخر، يا نعيش عيشة فل، يا نموت احنا الكل!

هو طبعا التقييم بيكون تراكمي وليس بالقطعه.
ولكن هناك اخطاء صفريه... تنهي علي الشخص وتاريخه مهما كان ما فعله...
السيسي فعل الكثير الصراحه.... انا اري انه فعل المستحيل في بعض الملفات بمنتهي الامانه.
ولكن ملف سد النهضه من ما ذكرته انا. ال خطاء فيه صفري.... سينهي عليه تماماً.
ومن تحليلي لشخصيه هذا الرجل ...... ان اخطاءه العاديه قليله جدا ومحسوبه. مستبعد انه يخطيء في مثل هذا الملف. والله اعلم

بالتحديد ماقلته هو من يبقي عندي الامل حتى الله نسال الله ان لا يخيب ضننا

طيب. انا معرفش مدي علمك بالاقتصاد.... او حتي اهتمامك به. ولكنه مجال من مجالات عملي انا. وفيه انجازات كثيره ومبهره اكثر من التسليح نفسه الذي تراه انت... تخيل بقي!!
ونعم هناك اثار جانبيه رهيبه. والناس تعبانه جدا وانا منهم. بل والله العظيم انا من اكثرهم تعب كمان. وقد تاثرت تاثير جذري بمعني الكلمه. ولكن الرجل فعل الصح.
واقل حاجه ملف رفع الدعم وتحرير سعر الصرف وانجاز مشاريع تنمويه في وقت قياسي. وهو علي مقربه من موازنه الميزان التجاري لمصر الذي لم يحدث انه توازن فقط من ايام الفراعنه. يعني الصادرات تساوي الواردات ببساطه كده.
هل تتخيل انه ممكن يجي يوم. صادرات مصر تساوي واردتها....!!!؟؟؟ هل تخيلت هذا..!؟؟
والله العظيم انا عمري ما تخيلت.
طيب لو قولتلك بقي انه هو نفسه عايز يصل ان الصادرات تفرق الواردات وتصبح مصر تصدر ب ١٠٠ مليار دولار....!!! في الاول انا كنت فاكره بيهزي الصراحه.. لكن اما فوجئت اننا لو مشينا كده هيحدث التوازن ده في ٢٠٢٤. ابتديت اصدق انه ممكن.
الاقتصاد مجالي غير كدا اهتمامي وبفهم فيه لكن لما يحصل ابقا أحكم حتي الان الصادرات قريبه مما كان قبل التعويم انا بحب اشوف التأثير بجد علي أرض الواقع غير كده مستحيل تتضاعف الصادرات في ثلاث سنين مستحيل ده أكثر من الضعف كمان بحبه حلوين

ضرب في الصميم، والتهديد بإدخال المنطقة في أضطرابات لا احد يتخيلها بياخد بعد تاني خالص، السيسي بيفتح ملف الصراع العربي الاسرائيلي من جديد وبيطالب بإقامة الدولة الفلسطينية!
يعني من الاخر، يا نعيش عيشة فل، يا نموت احنا الكل!
ايووووووه...... الله ينور عليك....
والله العظيم الاتنين مخضوضين من ال قاله السيسي....!!!! تخيل. خطوه غير متوقعه بتاتاً. ده اصلا زمان كان كمين لمصر. دالواتي السيسي قلب الايه خالللللللص.
انا اخر حاجه كنت اتوقعها انه كان يقصد اسراءيل ضمن المنطقه التي ان يكون فيها استقرار....!!! ده المرشال السيسي طلع دماغه تقيله او يا زناتي....!!!
يعني عمل حركه براوليه شاكوش غير متوقعه ابن اللعيبه ومحدش فاهم ايه ابعاد الكلام ده وله ايه شكله بظبط وفعلا فجاءه بعد التصريح قالك خلاص بقي القضيه لازم تتحل...!! اوبااا
طيب يعني ايه ...!!!؟؟
الراجل ده صعب اوي والله..... صعب.
يعني الاتنين دالواتي اسراءيل وحماس. الاتنين قلقانين .... ده دخل وحط رحله خلاص وبالطريقه ومحدش فاهم ايه واه حتي ازاي هيدخل وبايه اساساً. بقولك ممكن الهيءه الهندسيه كمان وتبقي زاطط خالص.

بلاش تطبيل ياجماعه والنبى مبارك الله يرحمه ضرب السد من قبل مايتملى
الى عايز يعمل حاجه بيعملها
سد مين اللي مبارك ضربة 😂
اوعي كمان تقولي كانو عايزين يبنو سد والسادات بعتلهم طيارتين :LOL::LOL:

ايووووووه...... الله ينور عليك....
والله العظيم الاتنين مخضوضين من ال قاله السيسي....!!!! تخيل. خطوه غير متوقعه بتاتاً. ده اصلا زمان كان كمين لمصر. دالواتي السيسي قلب الايه خالللللللص.
انا اخر حاجه كنت اتوقعها انه كان يقصد اسراءيل ضمن المنطقه التي ان يكون فيها استقرار....!!! ده المرشال السيسي طلع دماغه تقيله او يا زناتي....!!!
يعني عمل حركه براوليه شاكوش غير متوقعه ابن اللعيبه ومحدش فاهم ايه ابعاد الكلام ده وله ايه شكله بظبط وفعلا فجاءه بعد التصريح قالك خلاص بقي القضيه لازم تتحل...!! اوبااا
طيب يعني ايه ...!!!؟؟
الراجل ده صعب اوي والله..... صعب.
يعني الاتنين دالواتي اسراءيل وحماس. الاتنين قلقانين .... ده دخل وحط رحله خلاص وبالطريقه ومحدش فاهم ايه واه حتي ازاي هيدخل وبايه اساساً. بقولك ممكن الهيءه الهندسيه كمان وتبقي زاطط خالص.
شغل عالي قوي، قوي يا معلم!
علي كلامك، فعلا هو دخل بالطريقة، لا وكمان هيشغل الاف الفلسطينين في اعمار بلدهم بدل بناء المستوطنات، يعني بيغزو القلوب كمان مش بس الجدران
السيسي بداء يقلب علي صلاح الدين!

الاقتصاد مجالي غير كدا اهتمامي وبفهم فيه لكن لما يحصل ابقا أحكم حتي الان الصادرات قريبه مما كان قبل التعويم انا بحب اشوف التأثير بجد علي أرض الواقع غير كده مستحيل تتضاعف الصادرات في ثلاث سنين مستحيل ده أكثر من الضعف كمان بحبه حلوين
طيب. انت كده قصرت المسافات. وخلينا ناخود بند واحد من الاقتصاد الكلي. وهو الميزان التجاري. وهو من اقوي مؤشرات الاقتصاد واكبرها واهمها.. فلقد هوي العجز حوالي ١٧ في الميه في ٢٠٢٠. وهذا تزامناً مع ازمه كرونا المدمره لاقتصادات معظم الدول. لكن مصر استطاعت ان تفعل ما لم تفعله اي دوله اخري
حيث وصلت الصادرات الي ٢٥ مليار دولا تقريباً. لصعود طفيف حوالي واحد في الميه. اما الفرق حدث في هبوط الواردات الي حوالي ٦٣ مليار دولا ليصل العجز الي ٣٨ مليار دولار فقط
وانخفاض الواردات هو نتاج مجهود كبير جدا قامت به الحكومه من خلال برنامج محكم لتقليل الواردات وزياده الانتاج المحلي من المثير من المنتجات المستورده. واهمها القمح مثلا. والوصول الي الاكتفاء الذاتي من المحروقات كالبنزين والسولار بحلول ٢٠٢٤.
طيب هتقول ان ٣٨ رقم كبير جدا وصعب في ٣ سنين تصفيره.
هقولك بس اصبر. ما انت ناسي حاجه مهمه جدا. انت ناسي حوالي ٣٠ في الميه من اقتصادك واقف خالص...!! السياحه يا باشا..
اخر ايران محترم ٢٠١٧ وهو ١٣ مليار دولار ..!!
من السياحه فقط. يعني احنا شغالين بتلتين الاقتصاد بس من ساعه الطياره الروسي وبعد كده كرونا.. يعني اذا رجعت السياحه الي الطبيعي ومع مراعاه التطور الطبيعي القطاع القوي جدا في مصر. احنا بنتكلم علي من ١٣ ال ١٦ مليار دولار فقط دفعه واحده كده
وضف عليها الاكتفاء الذاتي من القمح والبنزين والسولار و منتجات كثيره جدا جدا مش هذكرها عشان مطولش زاءد زياده صادرات بعض السلع. ممكن تلاقي علي ٢٠٢٣-٢٠٢٤ ام اضافه من ١٨ ال ٢٢ مليار دولار تتاقصاً من العجز ..... وهنا انا متكلمتش خالص علي الغاز الطبيعي وزياده صادراته و كمان فرق صادراته بعد ان يتم اسالته و الصناعات البتروكيماويه.
ممكن تلاقي فجاءه علي ٢٠٢٥ العجز بقي كلام فاضي علي فكره.

شغل عالي قوي، قوي يا معلم!
علي كلامك، فعلا هو دخل بالطريقة، لا وكمان هيشغل الاف الفلسطينين في اعمار بلدهم بدل بناء المستوطنات، يعني بيغزو القلوب كمان مش بس الجدران
السيسي بداء يقلب علي صلاح الدين!
من الاخر..... السيسي حط ايده جوه بطنهم كلهم.
واقولك حاجه. واقول للكل هنا.
من الان فصاعداً. المتحكم الاول والاخير في غزه وكل ما سيطلق عليه فلسطين. سيكون السيسي او مصر تحديداً
واحلي كلمه قولتها انت دالواتي. هيشغل الفلسطنين.... بظبط كده.
السيسي من الاخر داخل يسيطر علي الوضع كله كله. بحركه سريعه مفاجئه غير متوقعه ابعادها متقدرش تحصرها ..... ولو اسراءيل استطاعت حصر او فهم الحركه ديه. كانت ردت
لو خدت بالك اسراءيل ما فتحتش بوقها لغايه دالواتي. عشان لسه بتقيم الوضع.
السيسي ايده هتبقي في بطن فلسطين

لسان حال عربات النقل المصرية رايحه فين رايحه غزة جاية منين جايه من غزة :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

الاقتصاد مجالي غير كدا اهتمامي وبفهم فيه
=
اتخرج بعد 6 سنين من جامعة الازهر بتقدير عام مقبول

الاقتصاد مجالي غير كدا اهتمامي وبفهم فيه
=
اتخرج بعد 6 سنين من جامعة الازهر بتقدير عام مقبول
بص انا اعرف بتوع جامعة الأزهر لأن اختى كانت فيها عاوز اقلك ان المواد الى بيخدوها فى الجامعة ومدارس الأزهر لاتقارن مع اى منهج فى مصر مناهجهم صعبة جدا ومتعبه وبيدرسو مواد كتير جدا بس بيطلعو منها دحيحة يعنى المناهج بتاعتنا قدام مناهجهم لعب أطفال مش زى ما الناس متصورة ان الأزهر كتاب وعمود والجو ده بس الحق يقال ان العيال بتطلع من أزهر عندهم ربع ضارب فى دماغهم 🤣والدماغ دى بتوديهم فى حتت غريبة اما للنجاح المطلق او الجنان المطلق😂

عودة
أعلى