اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

وقتها هيكون معانا سند قانوني ويكون من حقنا ضرب السد والا ما فائدة اتفاق قانوني ملزم
انت متعرفش بكره فيه ايه
مين هيكون اقوى من مين
مين هيكون محالف مين
لو حصل يبقى شرى سمك في ميه ( من وجهة نظري الشخصية )

انت متعرفش بكره فيه ايه
مين هيكون اقوى من مين
مين هيكون محالف مين
بص انا نظرتي مختلفة شوية انا شايف مصر بتنطلق بسرعة الصاروخ وتنمية في جميع المجالات ومستقبل الغاز المصري والتوسع في الزراعة والصادرات والاهتمام بالصحة والتعليم والبنية التحتية والمدن الجديدة والاف المشروعات كل دا يخليني افكر الف مرة قبل مدخل في حرب توقفلي كل اللي اتعمل واللي بيتعمل واللي لسه هيتعمل

بص انا نظرتي مختلفة شوية انا شايف مصر بتنطلق بسرعة الصاروخ وتنمية في جميع المجالات ومستقبل الغاز المصري والتوسع في الزراعة والصادرات والاهتمام بالصحة والتعليم والبنية التحتية والمدن الجديدة والاف المشروعات كل دا يخليني افكر الف مرة قبل مدخل في حرب توقفلي كل اللي اتعمل واللي بيتعمل واللي لسه هيتعمل
لا مجال لمثل هذه الاحاديث اما تحديات الامن القومي ( لو فكرنا زيك كده كان زمان سيناء لسه في ايد اليهود لغاية دلوقتي ) مع ملاحظة ان النيل اهم لمصر من سيناء
تاني حاجة هي مش حرب قولنا 100 مرة مش حرب دي هتكون ضربه جوية وانتهى الموضوع ولهااحتمالين
لو تم استخدام اراضي السودان هيتتبعها اقحام بعض كتائب الصاعقة و المظلات لمعاونة صد اي رد فعل عدواني على السودان
لو لم يتم استخدام اراضي السودان تورينا بقه اثيوبيا هترد علينا ازاي
رأيي الشخصي والذي قولته اكثر من مرة ضرب السد = تفكيك اثيوبيا ويبقى ضربنا عصفورين بحجر وارتحنا من صداعهم لفترة من الزمن

دى مجرد غارة جوية مش حرب بلاش تهويل على الفاضى اثيوبيا دولة ذات جيش بدائى لا تمثل تهديد لمصر ويجب تفكيكها الى دول متعددة

رغم تأييدى لنظام الحكم فى مصر لو تم الملىء الثانى باستسلام مصرى وانتصار دولة المليشيات الاثيوبية السيسىى هيكون أسوأ رئيس حكم مصر ولو بنى مليون كوبرى او حتى رصف الترع سيكتب فى التاريخ بانه اضاع النيل وفرط فى تاريخ مصر

التعديل الأخير:
لا مجال لمثل هذه الاحاديث اما تحديات الامن القومي ( لو فكرنا زيك كده كان زمان سيناء لسه في ايد اليهود لغاية دلوقتي ) مع ملاحظة ان النيل اهم لمصر من سيناء
تاني حاجة هي مش حرب قولنا 100 مرة مش حرب دي هتكون ضربه جوية وانتهى الموضوع ولهااحتمالين
لو تم استخدام اراضي السودان هيتتبعها اقحام بعض كتائب الصاعقة و المظلات لمعاونة صد اي رد فعل عدواني على السودان
لو لم يتم استخدام اراضي السودان تورينا بقه اثيوبيا هترد علينا ازاي
رأيي الشخصي والذي قولته اكثر من مرة ضرب السد = تفكيك اثيوبيا ويبقى ضربنا عصفورين بحجر وارتحنا من صداعهم لفترة من الزمن
الكثير تحدث ان بمجرد اعلان او الشروع في الضرب ستتوقف الاستثمارات المباشرة وتنهار البورصة

انت متعرفش بكره فيه ايه
مين هيكون اقوى من مين
مين هيكون محالف مين

رغم تأييدى لنظام الحكم فى مصر لو تم الملىء الثانى باستسلام مصرى السيسىى هيكون اوسخ رئيس حكم مصر ولو بنى مليون كوبرى او حتى رصف الترع
مش هيحصل باذن الله

هذا أسمه تَّنَاصُّ- ولو ثقافتكم العربية بعافية أسمه Intertextuality : اقرأوا عنها شويه مش عيب..

فعلًا الجهل ظُلم، والظُلم به أظلم. لكن انا مسامحكم🌹

الكثير تحدث ان بمجرد اعلان او الشروع في الضرب ستتوقف الاستثمارات المباشرة وتنهار البورصة
هتنهار ليه ما السعودية بتحارب فى اليمن ولم ينهار شىء وفرنسا مشاركة فى حروب الساحل ولم يحدث شىء وحتى اثيوبيا غزت جيرانها فى الصومال وارتيريا ولم يحدث شىء

رغم تأييدى لنظام الحكم فى مصر لو تم الملىء الثانى باستسلام مصرى وانتصار دولة المليشيات الاثيوبية السيسىى هيكون اوسخ رئيس حكم مصر ولو بنى مليون كوبرى او حتى رصف الترع سيكتب فى التاريخ بانه اضاع النيل وفرط فى تاريخ مصر
حافظ علي الفاظك مش الرئيس السيسي اللي يفرط في حقوق مصر المائية ودا ميديكش الحق انك تتلفظ علي الريس كدا لمجرد افتراض من عندك حافظ علي الفاظك ولا تدع مجال للمتصيديين

اهم تصريحات الرئيس السيسي اليوم للمبعوث الامريكي بخصوص ملف سد النهضة..

- حرصت مصر على النهج المرن في التعامل مع هذه القضية على مدار السنوات الماضية في مختلف مسارات التفاوض إلا أن كل الجهود التي بذلت خلال عملية التفاوض لم تتوصل إلى الاتفاق المنشود نتيجة غياب الإرادة السياسية لدى الطرف الآخر..

- مصر مازالت جادة في نيتها للتوصل لإتفاق قانوني ملزم.

- سد النهضة هو قضية وجودية بالنسبة لمصر.

- مصر لن تقبل الإضرار بمصالحها المائية او المساس بمقدرات شعبها..

- على المجتمع الدولي تحمل مسؤوليته تجاه حلحلة تلك الأزمة..

حافظ علي الفاظك مش الرئيس السيسي اللي يفرط في حقوق مصر المائية ودا ميديكش الحق انك تتلفظ علي الريس كدا لمجرد افتراض من عندك حافظ علي الفاظك ولا تدع مجال للمتصيديين
مصلحة مصر اهم من مصلحة اى شخص ويجب ان يكون هناك ضغط شعبى بعيدا عن كلام الارهابين والمتصديين

مصلحة مصر اهم من مصلحة اى شخص ويجب لن يكون هناك ضغط شعبى بعيدا عن كلام الارهابين والمتصديين
انت بتتكلم في ايه اساسا
اولا الريس قالها علنية لا مساس بحصة مصر واللي عايز يجرب يجرب
انت بعد التصريح دا بتحكي فايه ومصلحة مصر ايه انت عمرك شفت رئيس بيدور علي مصلحة مصر زي السيسي
انت عمرك شفت رئيس رجع لمصر هيبتها زي السيسي
انت او انا او اي حد تفتكر انه يعرف مصلحة مصر اكتر من السيسي

هذا أسمه تَّنَاصُّ- ولو ثقافتكم العربية بعافية أسمه Intertextuality : اقرأوا عنها شويه مش عيب..

فعلًا الجهل ظُلم، والظُلم به أظلم. لكن انا مسامحكم🌹
ماشي يا عم العلامة احنا ناس جهله وانتا متنور ومتفتح نور وفتح

بعيد عن كلام النبي صل الله عليه وسلم
اما ارحنا بها يا جون فده استظرف علي مقدستنا ده حديث نبوي مقدس المره الجايه هتروش وتستخف دمك علي القرأن ولا ايه حكايتك

خليك في نصر حامد أبو زيد وفرج فوده وجون ورينجو وبول والشلة الحلوه وابعد عن مقدستنا الدينية

انت بتتكلم في ايه اساسا
انت بعد التصريح دا بتحكي فايه ومصلحة مصر ايه انت عمرك شفت رئيس بيدور علي مصلحة مصر زي السيسي
انت او انا او اي حد تفتكر انه يعرف مصلحة مصر اكتر من السيسي
انا مؤيد لسياسة الرئيس السيسى فى شرق المتوسط وليبيا والاصلاح الاقتصادى والقوة الشاملة لمصر بس ارى الموقف المصرى هزيل فى ابتعامل دولة المليشيات الاثيوبية اقرب الى الاستجداء وطلب الرحمة دون سبب واضح
انت بتتكلم في ايه اساسا
انت او انا او اي حد تفتكر انه يعرف مصلحة مصر اكتر من ال

يا اخوان اقسم بالله روحوا شوفه الناس بره بتقول ايه علي السيسي
دا فيه ناس بتحسدنا عليه
دا انا وانا بقرا تعليقات الفديوهات بتاعت السيسي من جميع الدول العربية ناس بتحسدنا عليه واحد عراقي داخل يقول ابعتولنا وزير من وزراء السيسي يحكمنا
مش بطبل ولا اوفر مني لكن الراجل مهما عصرني اقتصاديا مش هتكلم عشان شايف هو بيعمل ايه وشايف احنا كنا فين وبقينا فين
احمده ربنا بس ان ربنا ولاه علينا

يا معاذ انت بتكلم مين وكمان جايب له فتوي شرعية الراجل من محبي نصر حامد أبو زيد عارف اسلام بحيري وخالد منتصر دول مجرد اطفال وملائكة بالنسبة لنصر حامد اللي النجم كان حاطه صوره شخصيه له في الموقع

انا مؤيد لسياسة الرئيس السيسى فى شرق المتوسط وليبيا والاصلاح الاقتصادى والقوة الشاملة لمصر بس ارى الموقف المصرى هزيل فى التعامل مع دولة المليشيات الاثيوبية اقرب الى الاستجداء وطلب الرحمة دون سبب واضح ارى ان السياسة المفيدة لمصر مع اثيوبيا هو تدميرها اقتصاديا وتفكيكها الى دول عديدة

انا مؤيد لسياسة الرئيس السيسى فى شرق المتوسط وليبيا والاصلاح الاقتصادى والقوة الشاملة لمصر بس ارى الموقف المصرى هزيل فى ابتعامل دولة المليشيات الاثيوبية اقرب الى الاستجداء وطلب الرحمة دون سبب واضح
والله احنا لينا النتايج ميهمناش اسلوب اللعب واسلوب السياسة
والريس مخزلناش قبل كدا الملف الليبي والتركي اتقفل ننتظر بقي ومنتسرعش ونحكم علي الريس بدون وجه حق ويا سيدي يوم ما اثيوبيا تاخد من حصتك حاجة او نرضخ ليهم وقتها هلل براحتك وانا معاك

عودة
أعلى