رغم قضية ريجيني: إيطاليا تعطي ضوءاً أخضر لبيع فرقاطتين عسكريتين إلى مصر

اذا الصفقة حسب قول اعلام القطريين والايرانيين ممولة من الامارات والسعودية فهذا خبر رائع للاقتصاد المصري

تخيل دي افشخ صفقة في التاريخ
فرقاطتين جاهزين كاملين مقابل طيارتين كاسا محملين باللوازم الطبية

وعندك كمان تسوية اقامات المصريين خاصه في إيطاليا

عندك باقي الصفقات

طيب انا عاوز اقول انو جزء من الصفقة ممكن يكون خضار وفواكه

ونستني التقيلة
هاتها علشان خاطر الناس الجعانه من سنين متعطشه لاى خبر

بدأ النباح يسمع من الدوحه ...... لكن بصراحه الراجل الإيطالي كبسهم ??

الضيف قال : إن لم تتم الصفقة فستبحث مصر عن شركات اخرين لعقد صفقات سلاح

اخيراااااً الغرب بدأ يستوعب ان مصر لا يمكن ابتزازها بالاسلحة وهذا يحسب لسياسة تنويع السلاح المنتهجة في مصر

اذا الصفقة حسب قول اعلام القطريين والايرانيين ممولة من الامارات والسعودية فهذا خبر رائع للاقتصاد المصري
طيب الصفقة مغطية بائتمان تقريبا ١٠٠ في ال ١٠٠ من بنوك ايطاليا ، يعني مصر بتدفع الدفعه الاولي والاقساط ، ازاي تبقي ممولة من السعودية والامارات - هيدفعوا هما الاقساط واحنا ناخدها هدية؟ انا مش مصدق الكلام ده

طيب الصفقة مغطية بائتمان تقريبا ١٠٠ في ال ١٠٠ من بنوك ايطاليا ، يعني مصر بتدفع الدفعه الاولي والاقساط ، ازاي تبقي ممولة من السعودية والامارات - هيدفعوا هما الاقساط واحنا ناخدها هدية؟ انا مش مصدق الكلام ده

غريب توافق النصوص بين قناة العالم الايرانية وقناة الجزيرة في الهجوم علي مصر

الكناني او ثاندر المتحدش الغير رسمي للجيش :giggle:
كان بيقول ان ايطاليا فرقاطتها فيها 16 خليه فقط لكن تسع ل 32 تقريبا
بما ان الفرقاطات مصنعيين لايطاليا اذن فيها 16 اذا اخذناها كما هي ستكون غير جيده علي الاطلاق يجب ان تأخذها ب 32 خليه كامله وفيها استر 30 لو استر 15 فقط و 16 خليه تبقي صفقه مضروبه الصراحه
واتمني تكون 32 خليه باستر 30 ستكون فوق الممتازه نستني ونشوف

الكناني او ثاندر المتحدش الغير رسمي للجيش :giggle:
كان بيقول ان ايطاليا فرقاطتها فيها 16 خليه فقط لكن تسع ل 32 تقريبا
بما ان الفرقاطات مصنعيين لايطاليا اذن فيها 16 اذا اخذناها كما هي ستكون غير جيده علي الاطلاق يجب ان تأخذها ب 32 خليه كامله وفيها استر 30 لو استر 15 فقط و 16 خليه تبقي صفقه مضروبه الصراحه
واتمني تكون 32 خليه باستر 30 ستكون فوق الممتازه نستني ونشوف

كل الاحترام لمحمد الكناني وهو مش متحدث رسمي هو انسان مجتهد صفحته ليها ملايبن المتابعين
بالنسبة لعدد خلايا الاطلاق قرأت انهم ٣٢

كل الاحترام لمحمد الكناني وهو مش متحدث رسمي هو انسان مجتهد صفحته ليها ملايبن المتابعين
بالنسبة لعدد خلايا الاطلاق قرأت انهم ٣٢
طبعا كل الاحترام له انا من متابعيه وليس استهزاء اطلاقا بل بلنسبه لي مصدر شبه موثوق
لكن هو بيقول ان ايطاليا يعمل ع فرقاطتها 16 خليه فقط ونعم هي تسع ل 32 خليه لكن يعمل منهم 16 فقط وبما اننا هنشتريها وكانت مخصصه لايطاليا ف ستكون ب 16 خليه بنسبه كبيره واتمني اكون مخطيء

معتقدش ، الاتراك عندهم جنون العظمة و اوهام الخلافة زي اردوغان و هو بايع الوهم في الداخل التركي ، بجانب انه ليه شعبية في بلده ، حتي كثير من الاتراك علي مواقع التواصل الاجتماعي حطين صور سلاطين عثمانيين او اسم عثماني في اخر اسمه او بيقولو علي نفسهم احنا عثمانيين وده دليل علي نجاح تسويق فكر اردوغان في الداخل التركي
الاتراك سواء الاسلاميين منهم او العلملمانيين يؤيدوون التوسع بنسبه كبيره
لازم قرصه ودن ويبقي في خسائر للجنود التركيه وليس للميلشيات لانهم لا يهتموا لامرهم
اذا تمادوا اكثر

مبروك للبحرية المصرية بإنتضار صفقة التانكر التي من الممكن لها أن ترعب إثيوبيا و تزيد من ثقل مصر في المفاوضات إن افضت إلى شيء إذا لا فلا عزاء للإثيوبيين في سدهم فمن ضربته يده ليس عليه أن يغضب ?
اثيوبيا ملهاش حدود بحريه اساسا الفرقاطات معروفه موجهه لمين وانت عارف :rolleyes:
اما التانكر ف كلامك صحيح

اثيوبيا ملهاش حدود بحريه اساسا الفرقاطات معروفه موجهه لمين وانت عارف :rolleyes:
اما التانكر ف كلامك صحيح
الفرقاطات موجهة للبحرية المصرية و أمنها أما قضية تركيا لا تذكرها هنا فمصر مستفيدة من الإتفاق التركي الليبي أكثر من الإتفاق اليوناني و هذا بشهادة وزير الخارجية المصري سامح شكري و لأبسط لك الامر سأعرض عليك صورة و أرجو أن لا يتم حضري بسببها ?

الخريطة تعبر عن رأي صاحبها ما أنا سوى ناقل أمين للخبر. و لا دخل لي في الأمر لا من قريب و لا من بعيد.

الفرقاطات موجهة للبحرية المصرية و أمنها أما قضية تركيا لا تذكرها هنا فمصر مستفيدة من الإتفاق التركي الليبي أكثر من الإتفاق اليوناني و هذا بشهادة وزير الخارجية المصري سامح شكري و لأبسط لك الامر سأعرض عليك صورة و أرجو أن لا يتم حضري بسببها ?
مشاهدة المرفق 274934
الخريطة تعبر عن رأي صاحبها ما أنا سوى ناقل أمين للخبر. و لا دخل لي في الأمر لا من قريب و لا من بعيد.

احنا راضيين ،خليك ف حالك.

مشاهدة المرفق 274934

الخريطة غلط

مشاهدة المرفق 274934
الاتفاق بين تركيا و ليبيا يختلف اتفاق أعالي البحار و الذي وقعته مصر و جميع دول العالم عدا تركيا و اسرائيل
مش مهم نخسر بعض الكيلومترات مقابل الوفاء بالتزامات مصر القانونية فلسنا بلطجية مثل الاتراك
حسني مبارك رفض المصادقة على اتفاقية ٢٠٠٤ بين مصر و قبرص لعدم اغضاب تركيا فماذا جنينا منهم ، تدخل وقح في مصر و ارهاب و محاولة زرع نظام عميل لهم ، خليهم ياكلوا زق ، انا مش عارف معني زق لكن باسمع اخوانا في الخليج يقولوها فخلي الاتراك ياكلوا زق ?

عودة
أعلى