رغم قضية ريجيني: إيطاليا تعطي ضوءاً أخضر لبيع فرقاطتين عسكريتين إلى مصر

لي رجاء من إدارة المنتدى والمشرفين الكرام ألا وهو عمل موضوع موحد للصفقة المصرية الإيطالية و دمج ما سبق من مواضيع بخصوص هذه الصفقة فيه، وأعتقد أن أغلب الأعضاء يوافقوني الرأي، فأنا شخصيا مشتت بين 4 مواضيع تم عملها إلى الآن بخصوص هذه الصفقة.

عمل موضوع موحد سيعمل على توحيد منبر المناقشة و سيسهل للأعضاء الوصول إلى المعلومات المختلفة التي وردت من خلال النقاش فيما يخص الصفقة، وقد سبق وتم عمل ذلك في صفقتي الميسترل والميج29.

كما أقترح أيضا تثبيت هذا الموضوع الموحد لبعض الوقت في قسم الصفقات العسكرية -على الأقل حتى يتم التوقيع الرسمي- وذلك لأن وتيرة الأخبار بخصوص الصفقة سريعة جدا في هذه الفترة، فيكون من السهل للإخوة الأعضاء الوصول للموضوع وإدراج ما يستجد من أمور وأخبار متعلقة بها.
 
قولنا الكلام ده قبل كدة ،الصفقة هاتعدى من البرلمان رغم المعارضات لأنها هاتشكل ١/٣ مدخول ايطاليا من بيع السلاح .

مفيش دولة عاقلة ترفض صفقة زي دي ،القرف بتاع المعارضة هايظهر فى المستقبل لما يمنعوا عنك التسليح أو يفرضوا عقوبات عليك هايبدأ الذل لما تستلم الصفقة كاملة.

نسمي الفرقاطتين إيه؟
ابراهيم باشا

حلوو ابراهيم باشا ده ?
ماينفعش نسمي الفرقاطة التانية بأسم مناضل عربي زي عمر المختار مثلا ..؟

حتي العلمانيين الاتراك متفقين علي التوسع

اغلب الاتاتوركيين بيكرهوا أردوغان و ناس عاقلة جدا تعرف تتفاهم معاهم ،كلمنى واحد امبارح منهم على الخاص وسط خناقة علي تويتر ،قعد يعتذرلي عالإهانات اللي كان خرفان تركيا بيقولوها عن مصر و قال احنا كشعوب المفروض إخوة طول العمر و لا نسمح للمسئوليين يفرقوا بينا و أنه من الاتاتوركيين و بيكرهوا أردوغان هناك و نفسه يموت ،و ف الآخر جاب اغنية لام كلثوم و قالي اسمع ملكة الشرق و هدى اعصابك .????

كان ناقص يجيبلي كوباية لمون
 
قولنا الكلام ده قبل كدة ،الصفقة هاتعدى من البرلمان رغم المعارضات لأنها هاتشكل ١/٣ مدخول ايطاليا من بيع السلاح .

مفيش دولة عاقلة ترفض صفقة زي دي ،القرف بتاع المعارضة هايظهر فى المستقبل لما يمنعوا عنك التسليح أو يفرضوا عقوبات عليك هايبدأ الذل لما تستلم الصفقة كاملة.




حلوو ابراهيم باشا ده ?
ماينفعش نسمي الفرقاطة التانية بأسم مناضل عربي زي عمر المختار مثلا ..؟



اغلب الاتاتوركيين بيكرهوا أردوغان و ناس عاقلة جدا تعرف تتفاهم معاهم ،كلمنى واحد امبارح منهم على الخاص وسط خناقة علي تويتر ،قعد يعتذرلي عالإهانات اللي كان خرفان تركيا بيقولوها عن مصر و قال احنا كشعوب المفروض إخوة طول العمر و لا نسمح للمسئوليين يفرقوا بينا و أنه من الاتاتوركيين و بيكرهوا أردوغان هناك و نفسه يموت ،و ف الآخر خطاب اغنية لام كلثوم و قالي اسمع ملكة الشرق و هدى اعصابك .????

كان ناقص يجيبلي كوباية لمون
حاتلي رابط الحفله لو سمحت ؟ يعني المشكله لينا المتدنيين الاتراك ؟ لو خاص وانا تابعت تعليقات ليهم علي صفحات عسكريه تركيه فيهم صلف وغرور تجاه مصر مقرف
 
التعديل الأخير:
معتقدش ، الاتراك عندهم جنون العظمة و اوهام الخلافة زي اردوغان و هو بايع الوهم في الداخل التركي ، بجانب انه ليه شعبية في بلده ، حتي كثير من الاتراك علي مواقع التواصل الاجتماعي حطين صور سلاطين عثمانيين او اسم عثماني في اخر اسمه او بيقولو علي نفسهم احنا عثمانيين وده دليل علي نجاح تسويق فكر اردوغان في الداخل التركي
بس يحبون الاموال طامعين يسعون للمال حلال او حرام وهذا دافع قوي فهم العاملين في اي عقود نفط او غاز معا ليبيا او غيرها
 
حد يسمعنى تسسسسلم الايادددى ههههههههههه
تحيا مصر
 
وسبحان الله المغلوله دي والاخوان عاوزين يفهمونا انهم خايفين علي مصر!
المهم ان كل حركاتهم مفضوحة
كمان ما شفناش الاشكال دي بتقول لايطاليا "انتو نسيتوا رجيني" لما جت أيني تنقب علي الغاز وطلعته وبتاخد حصتها. علي رأي الاخوة السعوديين "بدأ اللطم"
 

انام واصحى القى مصر متعاقدة على فرقاطتين ,
اخاف اغيب فترة عن المنتدى وارجع القى مصر عاملة اسطول ثالث


 
يعنى أردو يلاحق ايه والا ايه
تويتر قافله 7000 حساب من ذبابه الإلكترونى
واليونان رسمت حدودها مع إيطاليا
ومصر هترسم حدودها مع اليونان كمان يومين
ويصحى الصبح على خبر زى ده
الراجل مش ملاحق
 
المصالح تتصالح
المهم المصلحه فين ولتذهب الصحافة للجحيم
المارد المصري قادم لا محالة ان شاء الله وسوف يفرض كلمته بالشرق الأوسط
 
يعنى أردو يلاحق ايه والا ايه
تويتر قافله 7000 حساب من ذبابه الإلكترونى
واليونان رسمت حدودها مع إيطاليا
ومصر هترسم حدودها مع اليونان كمان يومين
ويصحى الصبح على خبر زى ده
الراجل مش ملاحق



ترسيم مصر حدودها باليونان موش هيمر بدون تصعيد من القردوغان
 
لي بس ملاحظة عايز اتكلم فيها...... اكيد كلنا متعطشين لدفاع جوى بحري بمدى محترم منذ فترة وتحديداً منذ دخول الميسترال واللي هيتحقق ان شاء الله بدخول البرجامينى بالاستر ٣٠ ، لكن مقارنة الفريم برجامينى بالفريم تحيا مصر وانها مفيهاش استر ٣٠ وتحمل استر ١٥ فقط والحديث صراحة من البعض انها متسواش ما دفع فيها لعدم امتلاكها الاستر ٣٠ اعتبره كلام بعيد عن الدقة.... الفريم تحيا مصر جاءت لمهام متعددة مع قدرة معززة لمهام ASW فطبيعي تحمل صواريخ سطح سطح (اكزوسيت) ، صواريخ سطح جو(استر ١٥) .... كتعددية مهام ولكن بما انها ذات قدرات معززة في مكافحة الغواصات فطبيعى هيكون ده الجزء الاقوى فيها وعلشان كده تحمل الكابتاس ٤ واللي يعتبر من اقوى سونارات كشف الغواصات في العالم حاليا ان مكنش الاقوى وخصوصا ان الفرنسيين متميزين في مجال السونارات جدااااا....

وبالتالي فالفريم تحيا مصر جت لمهمة و دور هتقوم به في قواتنا البحرية وهو التميز في مكافحة الغواصات كمهمة اساسية ورئيسية بسونارها الرهيب وبجانب ذلك تقوم بالدفاع عن نفسها ومساندة الاسطول عن طريق مهام السطح سطح والسطح جو كمهمة ثانوية وفرعية.

وعلشان كده جبنا البرجامينى كفرقاطة متعددة مهام وذات قدرة معززة في الدفاع الجوى فهى تمتلك الاستر ٣٠ بمداه الطويل القادر علي عمل فقاعة دفاع جوى كبيره كمهمة رئيسية.... ، وتمتلك صواريخ سطح سطح (اوتومات) و طوربيدات (ام يو) وسونار لمهام مكافحة الغواصات كمهام فرعية لحماية نفسها وحماية الاسطول......

* وبناء عليه الفريم تحيا مصر ليست فاشلة لانها لا تحمل دفاع جوى طويل المدى (استر ٣٠)..... ولا البرجامينى فاشلة لانها لا تحمل سونار اعماق ذات قدرات كشف كبيرة (كابتاس ٤)..... ولكن كلٌ مميز فيما صنع من اجله من مهام.

فهكذا تسير الامور فلو هناك قطعة بحرية تقوم بكل المهام باقصي كفاءة ممكنة واكبر تسليح من حيث الكم والمدى والدقة فما الفائدة اذا من امتلاك قطع مختلفة باحجام وتسليح والكترونيات مختلفة ومن دول مختلفة طالما الكل واحد.

* تكامل المهام بين الاسلحة لا ينتقص من السلاح بل يعطيه قدرة اكبر علي القيام بمهمته الاساسية باستقلالية وتخصص اعلي..... هنيئا لنا بالفريم اكواتين سابقا..... (تحيا مصر حاليا) والفريم برجامينى سابقا (إبراهيم باشا حاليا) ??

ملحوظة اخيرة ;

اغلب القطع الايطالية ومن ضمنها البرجامينى تحمل سونارات وتجهيزات مضادة للاعماق (فرنسية) وايطاليا تمتلك تقنيات عالية جدااااا ولكن هذا التوجه يثبت قوة السونارات والتجهيزات الفرنسية فيما يخص مهام مكافحة الغواصات ، فلذلك امتلكت مصر الفريم تحيا مصر بالكابتاس ٤ الذى يجعل من مهمة كشف الغواصات (وهي مهمة صعبة) امر ممكن جدااااا بل سهل ان شاء الله لقواتنا البحرية.
كما أن الرادار هيركليز على الفريم تحيا مصر يمكن تطويره لتشغيل استر ٣٠ بكامل مداه
 
عضو لجنة الدفاع بمجلس الشيوخ الإيطالي ماوريتسيو جاسباري:" والرئيس يقفا ضد الأصولي لمواجهته، لتدفع ثمنا باهظا بالدم كل عام".. ومن مصلحة إيطاليا والغرب بأسره الاستمرار في إمداد القاهرة بالسفن والمعدات العسكرية الأخرى لانها حصن للغرب ضد الإرهاب
|
 
عودة
أعلى