رغم قضية ريجيني: إيطاليا تعطي ضوءاً أخضر لبيع فرقاطتين عسكريتين إلى مصر

مدا ضمن نطاق الثاني

لا أنا حابب يكون هناك أسطول ثالث متخصص لهذه المنطقة و يمكن مده لبحر عمان والخليج و لا تتداخل الأدوار بين الأسطولين.. كما يمكن استغلاله لدعم أسطول البحر الأحمر و أسطول المتوسط عند الحاجة.. الموضوع مكلف بس استراتيجيا مهم

? عندنا تنام وتصحى وتعتزل المنتدى وتضرب عن الطعام وباقي يتفاوضون هذا اذا ما الغوها ??
عندكم القيادات مشتتة عشان ترضيك
كام نوع سلاح اقترحت شراء عدد كبير منه مع نقل تكنولوجيا ؟
بعيد عن الهزار معروف ان المملكة تقدر تكون اسطول اقوى من الحالى أضعاف المرات لكن التهديد الاول للملكةسلاحة البحرى متخلف ويمكن تحييدة بسهولة بسلاح الجو المميز
المطوب حاليا تنويع فى منظومات الدفاع الجوى وبكميات

التعديل الأخير:
طيب ما احنا بردو طلبين 6
ده غير باقى الفريم الفرنسى والميكو

الفريم مافيهاش أستير 30 و الميكو أمتى تسليمها؟ و هل ستتسلح بالأستر 30

لا أنا حابب يكون هناك أسطول ثالث متخصص لهذه المنطقة و يمكن مده لبحر عمان والخليج و لا تتداخل الأدوار بين الأسطولين.. كما يمكن استغلاله لدعم أسطول البحر الأحمر و أسطول المتوسط عند الحاجة.. الموضوع مكلف بس استراتيجيا مهم
البحر الأحمر اصلا العدائيات فيه قليلة ومعنا السعودية علي الجانب الأخر منه باسطولها الجوي الضارب....المندب مهم جدا أكيد ولا جدال في ذلك....بحر عمان والخليج كدا أنت عاوز تمد نفوذ ضد ايران والهند مستقبليا.....الكلام دا استاذي لما نتعافي اقتصاديا

البحر الأحمر اصلا العدائيات فيه قليلة ومعنا السعودية علي الجانب الأخر منه باسطولها الجوي الضارب....المندب مهم جدا أكيد ولا جدال في ذلك....بحر عمان والخليج كدا أنت عاوز تمد نفوذ ضد ايران والهند مستقبليا.....الكلام دا استاذي لما نتعافي اقتصاديا

نسيت عدائيات الصهاينة؟ و نعم لمد النفوذ لخدمة مصالحك القومية بما فيها أمن الخليج

الفريم مافيهاش أستير 30 و الميكو أمتى تسليمها؟ و هل ستتسلح بالأستر 30
انا بصراحه شايف ان ستة فرقاطات ب32 خليه امر مكلف
احنا ممكن نطلب فرقاطتين من السته ب32 خليه والباقى نفس الاستاندرد الايطالى
خاصة وأنك لسه قدامك احتياجات أخرى كزيادة عدد الغواصات وتسليح الميسترال
وكمان فرقاطه asw أخرى على الأقل

انا بصراحه شايف ان ستة فرقاطات ب32 خليه امر مكلف
احنا ممكن نطلب فرقاطتين من السته ب32 خليه والباقى نفس الاستاندرد الايطالى
خاصة وأنك لسه قدامك احتياجات أخرى كزيادة عدد الغواصات وتسليح الميسترال
وكمان فرقاطه asw أخرى على الأقل

أنا معرفش سعر الخلايا كام و لا سعر الصاروخ الواحد... بس زي ما بنصرف مليارات للدفاع الجوي الأرضي فلما لا ننفق كمان بحريا لتوسيع مجال الإشتباك و الإسقاط

طيب نسأل سؤال تاني... هل 4 فرقاطات ب 32 خلية أفضل أم 6 ب 16 خلية؟

نسيت عدائيات الصهاينة؟ و نعم لمد النفوذ لخدمة مصالحك القومية بما فيها أمن الخليج
الصهاينة صعب يحاربونا بحريا فيه الصراحة تفوق كبير لنا وسواحل طويلة لنا وباقي الدول المطلة حلفاء....وحتي الغواصات مظنش يستخدموها ضدنا فيه....مد النفوذ اتفق معك لكن لما نتقوي اقتصاديا لتحمل التكاليف لان التمدد فوق القدرة مضر ولنا سوابق في السيتنيات

أنا معرفش سعر الخلايا كام و لا سعر الصاروخ الواحد... بس زي ما بنصرف مليارات للدفاع الجوي الأرضي فلما لا ننفق كمان بحريا لتوسيع مجال الإشتباك و الإسقاط

طيب نسأل سؤال تاني... هل 4 فرقاطات ب 32 خلية أفضل أم 6 ب 16 خلية؟
علي حسب طبيعة المهمة....لكن اميد كل ما كانت القطعة مدججة بالسلاح افضل ويصعب اغراقها والصهاينة يدججوا قطعهم الصغيرة بالسلاح

عودة
أعلى