رسميا مصر تقتني فرقاطات البيرجامينى

تشكيلة صواريخ سطح-جو للبحرية المصرية بعد اكتمال الصفقات المعلنة حتى الان:

-صواريخ استر 30 بمدى 120 كم
-صواريخ استر 15 بمدى 30 كم
-صواريخ اوموخنتو R بمدى 60 كم
-صواريخ اوموخنتو IR-ER بمدى 30 كم
-صواريخ ميكا الرادارى والحراري بمدى 20 كم
-صواريخ ستاندارد بمدى 74 كم
-صواريخ RAM بمدى 10 كم
ومن المتوقع ايضا صاروخ CAAM-ER على ال PPA بمدى 45 كم

مصر اصبحت تمتلك سلاح دفاع جوى طبقى فى البحر فقط

والأهم من الطبقية

التناغم والربط

طب منا كدا كدا رحت لايطاليا في الاخر و فيه بديل للجويند و تنوع سياسي و حتى لو ال PPA مش اكيد الميكو تقريبا فرقاطة فممكن نقول البيرجاميني هيا البديل .. ايه لازمة الميكو؟

اللي بحاول اوصله ان الاربعة او الستة ميكو كان ممكن يزيدو بيرجاميني او PPA و معايا تنوع سياسي و تاقلم نظام تشغيلي و معداتي اكتر لان مش شايف ميزة ضخمة للميكو الآن .. مش بتنك و الله انا بحاول افهم الميكو دورها حيبقى ايه ، يعني لو الميكو كانت بيلهارا مثلا حقولك اه معاك كابتس 4 جديد و سي فاير في باكدج واحد كدا قفلت AAW و ASW مفيش قطعة بتقدم دا ممكن البيرجاميني او الفريم بس بدرجة اقل طبعا و كدا كدا معاك
الكم يا بيه معندناش وقت عاوز تصبر كام سنة :ها: البلهارا اسعار فلكية +نفوذ سياسى المانى فرنسى ايطالى

طب منا كدا كدا رحت لايطاليا في الاخر و فيه بديل للجويند و حتى لو ال PPA مش اكيد الميكو تقريبا فرقاطة فممكن نقول البيرجاميني هيا البديل .. ايه لازمة الميكو؟

اللي بحاول اوصله ان الاربعة او الستة ميكو كان ممكن يزيدو بيجاميني او PPA و معايا تنوع سياسي و تاقلم نظام تشغيلي و معداتي اكتر لان مش شايف ميزة ضخمة للميكو الآن .. مش بتنك و الله انا بحاول افهم الميكو دورها حيبقى ايه
والله انا شايف انها تنويع بين فرقاطات تقيلة ومتوسطة وقرويطات لمهام بحرية مختلفة
أنا شايف على الأقل حاجة زي البيرجاميني أو ال PPA معززة والميكو تحتها للمرونة

ياريت خصوصا ان تطوير النسخه البحريه وقف بسبب الازمه الاقتصاديه عندهم ?
ياريت يكون هذا هو السبب ادا أوقف مشروعهم
ساعتها هتبقي ضاعت ولاقينها.....
ساعتها ندخل نحن والسعودية والإمارات لدعم هذا المشروع وتحمل التكلفة وزياده ونكون شركاء في عذه القطعه. وحتي التطوير لها.
وبدلك نكون حصلنا علي كروز أوروبي بتكنولوجيا غربيه وقادره وبسهوله الدمج علي جميع القطع الاوروبيه.
ساعتها هتكون ضربه معلم فعلا.... كروز بحري تصنيع وبمدي مفتوح للبحريات العربيه.

ياريت يكون هذا هو السبب ادا أوقف مشروعهم
ساعتها هتبقي ضاعت ولاقينها.....
ساعتها ندخل نحن والسعودية والإمارات لدعم هذا المشروع وتحمل التكلفة وزياده ونكون شركاء في عذه القطعه. وحتي التطوير لها.
وبدلك نكون حصلنا علي كروز أوروبي بتكنولوجيا غربيه وقادره وبسهوله الدمج علي جميع القطع الاوروبيه.
ساعتها هتكون ضربه معلم فعلا.... كروز بحري تصنيع وبمدي مفتوح للبحريات العربيه.
الأمور مش سهلة كده استاذي
عرض امريكاني صغير ببلاتفورم بتحمل توماهوك لليونان يخلي المشروع ده كأن لم يكن

لو علي كارفور انا كان نفسي فالسنتيريو مشاهدة المرفق 273961
علي فكره. يقال ان هذه المدرعه موجوده في مصر. وكان لها صوره في مصر بتمويه صحراوي. ولكن يصعب علي إيجادها. لذلك لن اجزم حتي اجد الصوره والمصدر.
ولكن راءيتها بعيني قبل كده

علي فكره. يقال ان هذه المدرعه موجوده في مصر. وكان لها صوره في مصر بتمويه صحراوي. ولكن يصعب علي إيجادها. لذلك لن اجزم حتي اجد الصوره والمصدر.
ولكن راءيتها بعيني قبل كده
دورنا كتير وطلعت تقريبا مناورة نجم ساطع والمدرعة طليانية

عارف ياكبير ورأيي سلاح الغواصات عندنا ميكونش اقل من 12 غواصه نصهم شرقي
بس انا بتكلم علي الصفقه الايطالية بيرجاميني وزوارق صواريخ او الppa والايرماكي والتايفون وقمر صناعي وكمان عاوزين غواصات كدا افترا
دا ناقص كونتي يدوهولنا فوق البيعه
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
الغواصات بتعتبر في مصر تحت بند سلاح استراتيجي.
واي سلاح استراتيجي في مصر غالبا المصدر بيبقي شرقي او تجميع او تصنيع مصري.
لذلك اعتقد ان مصر ستكتفي بالأربع غواصات التايب الألماني. اما لو في نيه لشراء المزيد - واكيد هناك نيه بالطبع- فستجد البقيه اما روسي اما صيني علطول.

اصدك يعني ان امريكا تخوش تقطع علينا السكه باغراء اليونانيين ببلاتفورم أمريكي محترم !!!! اممممم.
والله مش عارف. بس هي ممكن تتلعب حلوه بس. يعني احنا اكيد هنبقي وضعين في الاعتبار حدوث هذا. لذلك يمكن شراء التصميم والتكنولوجيا. او حتي التعامل معهم في سريه
وهذا غالبا ما سيحدث اذا قررنا المشاركة.
لان فعل واقعياً اليونان منهاره اقتصاديه ومن فتره كبيره. واكيد تعطل هذا المشروع. ثانياً اليونان تعتبرنا حلفاؤها الجداد الموثوق فيهم.
ثالثاً اليونان لا تملك رفاهيه إلغاء المشروع وذلك حتي تكون مساويه لغريمها التركي و الذي يملك كروز يسمي سوما علي ما اعتقد.

اصدك يعني ان امريكا تخوش تقطع علينا السكه باغراء اليونانيين ببلاتفورم أمريكي محترم !!!! اممممم.
والله مش عارف. بس هي ممكن تتلعب حلوه بس. يعني احنا اكيد هنبقي وضعين في الاعتبار حدوث هذا. لذلك يمكن شراء التصميم والتكنولوجيا. او حتي التعامل معهم في سريه
وهذا غالبا ما سيحدث اذا قررنا المشاركة.
لان فعل واقعياً اليونان منهاره اقتصاديه ومن فتره كبيره. واكيد تعطل هذا المشروع. ثانياً اليونان تعتبرنا حلفاؤها الجداد الموثوق فيهم.
ثالثاً اليونان لا تملك رفاهيه إلغاء المشروع وذلك حتي تكون مساويه لغريمها التركي و الذي يملك كروز يسمي سوما علي ما اعتقد.
ده العادي بتاعهم ده احنا عشرة كام سنة معاهدة
مانا بقولك أهوه ممكن يعوضوا اليونان بأكثر من طريقة

لماذا لا تنهي مصر قضية ريجيني هذا بأي طريقة
أي ضابط يلبسها وبعدين يخرج في أول عفو رئاسي ولا من شاف ولا من دري
لا ياباشا ديه هتبقي ادانه كبيره جدا لينا.
ده غير ان موضوع ريجيني ده واضح انه كبير جدا وحوار معقد للغايه. وهو مخابراتي بامتياز وفي منتهي الخطوره. الصمت و التكتيم و ضبابيه الموقف والتحقيقات انا اول مره أشوفها بالشكل ده.
شخص تم قتله ولا يوجد حتي خيط واحد ولا يستطيع احد ان يقدم اي تفسير. بالنسبه للتفاصيل.
اما خلاصه الموضوع هو جاسوس بالطبع ولا اعلم لمن علي وجه التحديد.
هو تم قتله بواسطه بمن له مصلحه بايقاف التعاون المصري الإيطالي الكبير. الاقتصادي ومن ثم العسكري. فواضح ان الصفقه المصريه الايطاليه هي قديمه اصلا. وطبعا صفقه مثل تلك تضع البحريه المصريه في مكانه اخري تماما. استراتيجياً وتكتيكياً.
يكفي انك ستكون قادر علي تحريك الميسترال بمنتهي الحريه. هذا هجومياً.
وأنك ستكون قادر علي صنع فقاعه دفاع جوي وإنذار مبكر للأراضي المصريه وهذا علي المستوي الدفاعي

ده العادي بتاعهم ده احنا عشرة كام سنة معاهدة
مانا بقولك أهوه ممكن يعوضوا اليونان بأكثر من طريقة
اذن هو المكر والدهاء .......
اصلها فرصه ولابد من اغتنامها.
من الحميع الصراحه. مصر والسعودية والإمارات

م
منا عارف ان انا ادرى :ها:
معلش بقي..... اصل كل سنه او كل شهر تقريبا تحلق البحريه المصريه خصوصا والجيش المصري عموما. بعيدا و عالياً الي عنان السماء حتي ان البعض اصبح يصدم من كميه وأنواع التسليح المصري. والذي الصراحه اصبح معظم الجيوش بجانبه اقزام صغيره.

مش عارف اجبهالك ازاى :تمام: بس الاشقاء الامريكان عرضو على اليونان 4 قطع MMSC بدفاع جوى SM 2 بعكس السعودية مع ESSM المسلحة تخيل 4 قطع +التسليج +باكيدج الدعم الاولى برقم اقل 2 مليار يورو :تمام:
According to Doureios Ippos, the cost for 4 Multi Mission Surface Combatant (MMSC), a design by Lockheed Martin, would be less than 2 billion euros, including all weapon systems and missiles, plus an initial support package. The MMSC configuration would be similar to the vessels selected by Saudi Arabia, except that the weapons package would include SM-2 medium range surface to air missiles required by Greece (the Saudi ships have 8x VLS cells for ESSM short range surface to air missiles).

مش عارف اجبهالك ازاى :تمام: بس الاشقاء الامريكان عرضو على اليونان 4 قطع MMSC بدفاع جوى SM 2 بعكس السعودية مع ESSM المسلحة تخيل 4 قطع +التسليج +باكيدج الدعم الاولى برقم اقل 2 مليار يورو :تمام:
According to Doureios Ippos, the cost for 4 Multi Mission Surface Combatant (MMSC), a design by Lockheed Martin, would be less than 2 billion euros, including all weapon systems and missiles, plus an initial support package. The MMSC configuration would be similar to the vessels selected by Saudi Arabia, except that the weapons package would include SM-2 medium range surface to air missiles required by Greece (the Saudi ships have 8x VLS cells for ESSM short range surface to air missiles).

ده مثلا

عودة
أعلى