رسميا مصر تقتني فرقاطات البيرجامينى

لماذا لا تنهي مصر قضية ريجيني هذا بأي طريقة
أي ضابط يلبسها وبعدين يخرج في أول عفو رئاسي ولا من شاف ولا من دري

لماذا لا تنهي مصر قضية ريجيني هذا بأي طريقة
أي ضابط يلبسها وبعدين يخرج في أول عفو رئاسي ولا من شاف ولا من دري
طيب وليه يخبطو راسهم فى اتخن حيط
المانيا وفرنسا مستنيين اشاره بس

لازم يطلع يقول كدا شاف الدنيا هاجت علي رجيني قالك اهدي الوضع لكن الصفقة منتهية مفيش كلام

الصفقة منتهية و لويجي دي مايو داهيه و سياسي بارع وجد أن منافسي ايطاليا و ايادى اعلامية معادية لمصر تردد نغمة حق ريجيني و بدأ رأي عام منتقد قام هدي اللعب لكن الصفقة محسومه و لن تسلم للبحرية الايطاليه و حاليا تقوم ليوناردو بتجهيزها و تسليحها استعدادا لتسليمها لمصر
لو كانت ستسلم الي بحرية ايطاليا فكان آخر موعد لتسجيلها في خدمة البحرية الايطالية ٥/٦/٢٠٢٠

هنيبال @هنيبال شكرا ع الخبر وعلي اهتمامك باخبار الصفقة المصرية...... بس طالما مهتم كده اوى بالصفقة معرفتش تنقل اخبار اكتر من ٢٠ جريدة وموقع بتأكد الصفقة وبتتكلم عن تفاصيل الاسلحة الموجودة بها وشوفت بس خبر بيتكلم ان الصفقة لسه لم تتم !!!!!!

عموما انا مش هدخل في نيتك وربنا يديك علي قدها.

طيب وليه يخبطو راسهم فى اتخن حيط
المانيا وفرنسا مستنيين اشاره بس

الخطأ في مقتل ريجيني هو خطأنا و لازم نعترف بهذا و نقدم الفاعلين للقضاء

ثانيا.. فرنسا و المانيا ليس لديهم قطعتين جاهزتين للتسليم..

وزير الخارجية الإيطالي: ما زلنا نبحث بيع سفينتين حربيتين لمصر

وزير الخارجية الإيطالي: ما زلنا نبحث بيع سفينتين حربيتين لمصر

وزير الخارجية الإيطالي، لويجي دي مايو
Reuters
قال وزير الخارجية الإيطالي لويجي دي مايو، إن بلاده لم توافق بعد على بيع سفينتين حربيتين، صنعتهما شركة فينكانتيري لبناء السفن لمصر.

وأشار لويجي دي مايو إلى أن الحكومة ما زالت تدرس الاعتبارات السياسية وتحلل الاتفاق.

وردا على أسئلة خلال جلسة استماع برلمانية، صرح وزير الخارجية، بأن مصر "محاور سياسي مهم في منطقة البحر الأبيض المتوسط"، وأضاف أن روما تنتظر إحراز تقدم في التحقيق الخاص بمقتل ريجيني.

وتابع قائلا: "في ذات الوقت تجري الحكومة تحليلا فنيا وقانونيا للاتفاق مع شركة فينكانتيري لتطبيق القواعد الوطنية والعالمية.

وتفيد تقارير صحفية بأن قيمة بيع السفينتين، اللتين بنيتا أصلا للبحرية الإيطالية، قد تبلغ نحو 1.2 مليار يورو (1.4 مليار دولار).

وكانت شائعات بشأن موافقة روما على البيع قد أثارت انتقادات في إيطاليا.

وأفادت وكالة "رويترز" بأن شركة فينكانتيري رفضت التعليق عن الموضوع.

المصدر: رويترز

شكراً لاهتمامك
الموضوع خلص وافرح بقي
عقبال ما نفرحلكم بصفقة ولا اتنين منا كل قلبنا

انا عارف الأخبار كلها عننا بس دي مصر يا عزيزي

بالتوفيق ان شاء الله

الصفقة منتهية إيطاليا محتاجة الصفقة اكثر من مصر، إيطاليا اكبر بلد متضرر من كورونا اقتصاديا فهي تحتاج إلى أي صفقة ، و تعزيز العلاقات مع مصر و سوق مصري الذي يبلغ 100 مليون

يا جدعان براحه عالراجل شويه هو نقل خبر صحيح منتشر علي المواقع الاخباريه .. ملناش ندخل في نوايه بقي.

راح الايطالي يجي غيره ادينا هنشوف هيحصل ايه.

انا لدي سؤال .. ما فائدة الميكو امام البرجاميني بل ما فائدة الميكو امام ال PPA ?
ردار الكرونوس و الامبرار افضل
قدرات السونار افضل
بلا شك الاستر سواء 15 او 30 او حتى ال CAMM-ER افضل من الامنخوتو
ال RBS معتقدش حناخده فا يا اكزوسيست يا هاربوت يا اتومات
على كل المهام الميكو مش فاهم اي الاضافة اللي حضيفها .. ما كنت رحت لايطاليا الاول عن المانيا
مقارنة بالجويند الميكو ربما افضل كغزارة خلايا بس امام القطع الايطالية مش فاهم اضافتها ايه

انا لدي سؤال .. ما فائدة الميكو امام البرجاميني بل ما فائدة الميكو امام ال PPA ?
ردار الكرونوس افضل
قدرات السونار افضل
على كل المهام الميكو مش فاهم اي الاضافة اللي حضيفها .. ما كنت رحت لايطاليا الاول عن المانيا
مقارنة بالجويند الميكو ربما افضل كغزارة خلايا بس امام القطع الايطالية مش فاهم اضافتها ايه
ممكن بدل الجاويند...لاحظ أننا مفعلناش ال٢ الاضافي...غالبا احنا في حاجة مع فرنسا وعشان كدا بصينا في مكان تاني وأهو منها نعزز علاقتنا بالمانيا ميركل

ردار الكرونوس و الامبرار افضل
قدرات السونار افضل
تنويع مصادر السلاح طالما القدرات متقاربه والPPA دي مش مؤكده لسه

ممكن بدل الجاويند
تنويع مصادر السلاح طالما القدرات متقاربه والPPA دي مش مؤكده لسه
طب منا كدا كدا رحت لايطاليا في الاخر و فيه بديل للجويند و تنوع سياسي و حتى لو ال PPA مش اكيد الميكو تقريبا فرقاطة فممكن نقول البيرجاميني هيا البديل .. ايه لازمة الميكو؟

اللي بحاول اوصله ان الاربعة او الستة ميكو كان ممكن يزيدو بيرجاميني او PPA و معايا تنوع سياسي و تاقلم نظام تشغيلي و معداتي اكتر لان مش شايف ميزة ضخمة للميكو الآن .. مش بتنك و الله انا بحاول افهم الميكو دورها حيبقى ايه ، يعني لو الميكو كانت بيلهارا مثلا حقولك اه معاك كابتس 4 جديد و سي فاير في باكدج واحد كدا قفلت AAW و ASW مفيش قطعة بتقدم دا ممكن البيرجاميني او الفريم بس بدرجة اقل طبعا و كدا كدا معاك

التعديل الأخير:
طب منا كدا كدا رحت لايطاليا في الاخر و فيه بديل للجويند و تنوع سياسي و حتى لو ال PPA مش اكيد الميكو تقريبا فرقاطة فممكن نقول البيرجاميني هيا البديل .. ايه لازمة الميكو؟

اللي بحاول اوصله ان الاربعة او الستة ميكو كان ممكن يزيدو بيرجاميني او PPA و معايا تنوع سياسي و تاقلم نظام تشغيلي و معداتي اكتر لان مش شايف ميزة ضخمة للميكو الآن .. مش بتنك و الله انا بحاول افهم الميكو دورها حيبقى ايه ، يعني لو الميكو كانت بيلهارا مثلا حقولك اه معاك كابتس 4 جديد و سي فاير في باكدج واحد كدا قفلت AAW و ASW مفيش قطعة بتقدم دا ممكن البيرجاميني او الفريم بس بدرجة اقل طبعا و كدا كدا معاك

رأي ان سرعة التسليم عليها عامل يعني بدل ما تستلم فرقاطة واحدة فالسنة تستلم ٢
و الميكو قطعة جيدة جدا ايضا

حط في اعتبار الحاجة الملحة لقطع جديدة.. وتحسين العلاقات مع المانيا.. بس الأهم هو علشان تطلب 10 بيرجاميني معاك لحد 2030 لما تستلمها.. لكن كدا هتوفر 5سنين ع الاقل

والله نفس اللي في دماغي بالظبط وكنت بفضل لو هنجيب من المانيا نجيب غواصات طالما علاقتنا بيهم حلوة كدة 4 غواصات تايب 212 او لو قفلت مثلا 5 غواصات بال aip وكانو هيكونو بنفس تمن الميكو بس بصبر نفسي وبقول داخلة تسند الجويند وهتبقي بنفس مهامها

عودة
أعلى