تأكيد صفقة سو-35 لمصر +سو-30 و ميج 29 ام للجزائر

الاف ١٦ مكملة معانا فترة طويلة لان محركاتها اتطورت
هى كمنصة جوية ...طائرة رائعة
لكن لابد من تحديثها بامرام للاستفادة من قدراتها فى القتال الجوى
ايوه فاهم بس معدتش هتكون العمود الفقر دون تطويرها ورفع الحظر التسليحى وشايف ان بعد الى قولته يمكن بدأ مشروع وطنى لاستبدالها

أولا أنا أبين الفرق حسب الشركة المصنعة.
ثانيا لم أذكر كلمة الجزائر و كلمة أي بلد.
ثالثا عندك مصدر رسمي تكلم عند مصدر من قبيل ييدو لي من المرجح غالبا خليه في منتدى آخر ليس هنا.
رابعا السلاح المصدر يا إما يأخد رمز (E(Export Version مثل Iskander-E أو يأخد اسم مغاير مثل RVV-AE أو Su-32
خامسا و أخيرا من لم يكلف نفسه عناء شراء Targeting Pod لتوجيه ذخائره لن يكلف نفسه عناء شراء su32/34!!!!
نظن كلامي واضح جدا حول المفاوضات الطويلة بخصوص بود توجيه الذخائر حينما ترسل سو30 للتحديث لكل حديث مقال

كان نفسي في الميج-31 كانت هتنقل القوات الجوية المصرية لمستوي تاني. بس جت للاسف ال 35.

للاسف جات السو ٣٥
خبر اشعرنا كلنا بالحزن

images (30).jpeg

مبروك لمصر اقوى مقاتلة في افريقيا من اقرب الشعوب و ارقاها فكراً مع مزيد من القوة مستقبلاً ان شاء الله
ان شاء الله نراها في جيش بلدي قريباً

نظن كلامي واضح جدا حول المفاوضات الطويلة بخصوص بود توجيه الذخائر حينما ترسل سو30 للتحديث لكل حديث مقال

قريب قريب يرجعلك بود تهديف ضرورة قصوى على اساس يخصنا اس-400
قضية تافهة جدا ولا تكلف شيء مقارنة بما تم التعاقد عليه

[/QUOTE]
الميغ -35 ستحصل على البود T-220 هل حصلت عليه مصر في الميغ-29 ?

اتمني اني اشوف سلاح الجو المصري علي ٢٠٢٥ كالاتي ١٠٠ طائره ميج ٣٥ و ٤٨ مقاتله سو٣٥ و٧٢ مقاتله رافال طبعا بالاضافه لطائرات اواكس شرقي لخدمة السو والميج وطائرات اواكس غربي جديد بالاضافه لتناكر ٢ل ٤ طائرات دوريه بحريه وبعده ده نبدأ مستريح لبدأ مشروع وطني لاستبدال الاف ١٦ لان امريكا مش هتطورهم ولا هترفع حظر التسليح عنهم انا شايف سلاحنا الجوي لازم يكون كده وبالنسبه للجيل الخامس ننتظر لحد نضج المشروع الروسي ونتعاقد عليه بعدد ٤٨ بردك
انا اتكلم عن دراية تقنية بالموضوع وليس بالكلام الانشائي
عندك معلومات ان مصر لم تستطع الربط؟

انا اتكلم عن دراية تقنية بالموضوع وليس بالكلام الانشائي
درايه تقنيه!!
انت كهاوي في منتدي عندك درايه تقنيه والقيادات بتاعتنا عندهم بليله بقي مش كده؟

سو 35 اعتبرها شخصيا اقوى و احسن مقاتلة انتجتها المصانع الروسية و اعتبرها المقاتلة الوحيدة حاليا التي تقدر ان تقف الند للند لمقاتلات مثل اف 15 او سوبر هورنيت بل و حتى اف 35

ممكن نقول انها عصارة و نتائج سنين من التطوير و التجارب على عائلة السوخي

انظمتها و تجهيزاتها و تسليحها و قوة محركاتها و مناوراتها سوف تشكل صداع حقيقي للقوات الجوية الاسرائيلية و لاي قوات جوية بالمنطقة

التنويع هو مقصود لتنويع مصادر السلاح و قدراتة و يتم تجميع او تعديل السلاح بناء على هذا و ذاك

هذا استدلال كمثال بالدمج بين التقنيات المتنوعة فى شبكة الدفاع الجوى المصرى

هذة كانت مقابلة مع على فهمى قائد السلاح بتاريخ الخامس يوليو 2019

الفكرة الاهم هى فى دمج ال Command and Control او القيادة و التحكم المجمعة من Hubs

سو 35 اعتبرها شخصيا اقوى و احسن مقاتلة انتجتها المصانع الروسية و اعتبرها المقاتلة الوحيدة حاليا التي تقدر ان تقف الند للند لمقاتلات مثل اف 15 او سوبر هورنيت بل و حتى اف 35

ممكن نقول انها عصارة و نتائج سنين من التطوير و التجارب على عائلة السوخي

انظمتها و تجهيزاتها و تسليحها و قوة محركاتها و مناوراتها سوف تشكل صداع حقيقي للقوات الجوية الاسرائيلية و لاي قوات جوية بالمنطقة
مش ده اللي بيقوله الصينين

عودة
أعلى