مصر قدمت شكوى رسمية ضد أثيوبيا

وبدل ما ترجع الطائره على نفس المسار إلى أتت منه لا هتكمل وتعدي على جنوب السودان ثم إلى شمال السودان ومنه إلى مصر وبكده تتحقق نظرية الأخ هركلز
اا ذكرت الدول المجاورة لاثيوبيا. حتى اذا قلت جنوب السودان ما يجيني واحد يقول (اصل احنا هنيجي من ناحية جيبوتي)

اا ذكرت الدول المجاورة لاثيوبيا. حتى اذا قلت جنوب السودان ما يجيني واحد يقول (اصل احنا هنيجي من ناحية جيبوتي)
ياعزيزي من شمال السودان تكفي وتوفي
السد علي الحدود السودانيه الاثيوبيه أصلا!!!!!!

السودان وجنوب السودان وارتريا وجيبوتي
نفسي افهم ليه انت مصر تظهر جهلك وبكده بدمر كل ما تسعى لفعله واللي سعات بتقرب انك تنجح بيه انت كده بتخربها على نفسك بالله عليك افتح اي خرائط نبك وبص عدل مش معقوله حتي ده صعبه عليك وبتهبدلنا فيها ياجدع
:ضحكه:

ازاي مصر هتضرب سد النهضه في وجه نظر الأخ Hercules @Hercules ???
مشاهدة المرفق 263060
ثانيه واحده ده قال جنوب السودان???
مشاهدة المرفق 263065
انا ذكرت جميع الدول المجاورة لاثيوبيا حتى ان جاء احدهم ويتذاكى لو قلت له لن توافق جنوب السودان هيقول هنروح من ناحي جيبوتي او ارتريا.
علشان كده انا ذكرت جميع تلدول المجاورة المتوقع ان يمر بها تنفيذ سيناريو ضربة جوية

انا ذكرت جميع الدول المجاورة لاثيوبيا حتى ان جاء احدهم ويتذاكى لو قلت له لن توافق جنوب السودان هيقول هنروح من ناحي جيبوتي او ارتريا.
علشان كده انا ذكرت جميع تلدول المجاورة المتوقع ان يمر بها تنفيذ سيناريو ضربة جوية
ياعزيزي من شمال السودان تكفي وتوفي
السد علي الحدود السودانيه الاثيوبيه أصلا!!!!!!

حتي في التحوير مفيش رجاء منك ولا رجاء الجداوي حتي :LOL: :ROFLMAO: يبقي من باب ادعي كنت تذكر الصومال وتذكر كينيا وتذكر اوغندا اوووه ده في صوماليا لاند ولا دولي نسيتهم ربنا يصبرنا حبيبي هيا دوله واحده بس اللي هيتم اختراق مجالها الجوي فقط منغير تحويرات كتيره وهتحور على تحويرك .... خلاص احنا هنروح على الصومال بما انك مذكرتهاش الحمدلله
اي كان
احتمالية قيام مصر بعملية عسكرية شبه معدومة.
حتى غطاء سياسي لا يتوفر

يعني بالعقل لو فيه ضربه هتتعمل هنعدي على الأربع دول مره واحده ليه بنجاملهم ورايحين نعيد عليهم

الأكيد هيبقى عن طريق السودان أو اريتريا وفي الغالب ستكون إريتريا بسبب العداوه بينها وبين إثيوبيا وستستبعد السودان نظرا لموقفها المايع من القضيه

هو ده الكلام المظبوط الأستاذ محسسني ان الي حيخططوا للعمليه عساكر في الدفاع المدني مش ضباط في القوات الجويه المصريه

عموما ملف السد قاب قوسين أو أدنى من الحسم ونحن نثق ثقه عمياء في الرئيس السيسى وفي الجيش المصرى الذي قال بالفم المليان انه لن تنقص قطرة ماء واحدة من مصر فبلاش ييجي حد من بره يتفلسف وهوا اصلا مش فاهم الي هو بيتكلم فيه

وجنوب السودان
لست طالبا
بعدين انا ما احتاج اقنعك او اخليك تصدقني لان انت اصلا غير مقتنع بالكلام ووالاوهام التي تتحدث عنها ?
لذلك اقولك مش انت اللي هتقولنا مصر تقدر ولا لا
اوهامك انت اللي وقعتك في شر اعمالك وبينت جهلك
كييف لمصر العبور في اجواء جنوب السودان وليس هناك حدود معها يعني لو هنعدي علي جنوب السودان لازم ندخل الاول شمال السودان ولو دخلنا شمال السودان يبقي ملهاش داعي ندخل اصلا جنوب السودان لان السد علي حدود السودان الشقيق
فهمت حاجه ؟؟؟
:مخ:

اي كان
احتمالية قيام مصر بعملية عسكرية شبه معدومة.
حتى غطاء سياسي لا يتوفر
ماشى انا عارف انت عاوز تقول ايه كويس
بس شكرا لو ضربنا السد مش هنحتاج غير دعم سياسى فقط واحنا شغالين عليه صح
زى ما عملنا فى ليبيا ومفيش دولة قدرت تدين الهجوم المصرى ونقدر نعملها فى اثيوبيا ومحدش هيقدر يغلط مصر برضه
الضربه العسكريه اسهل حاجه
المشكله ما بعد الضربه وده اللى مصر شغاله عليه دلوقتى

ياريت ياشباب مح
كييف لمصر العبور في اجواء جنوب السودان وليس هناك حدود معها يعني لو هنعدي علي جنوب السودان لازم ندخل الاول شمال السودان ولو دخلنا شمال السودان يبقي ملهاش داعي ندخل اصلا جنوب السودان لان السد علي حدود السودان الشقيق
فهمت حاجه ؟؟؟

ياعزيزي واضح جدا أن هدفه الجدال بما لا يعلم ليس اكثر التجاهل هو العلاج الفعال لمثل هذه الحاله

ماشى انا عارف انت عاوز تقول ايه كويس
بس شكرا لو ضربنا السد مش هنحتاج غير دعم سياسى فقط واحنا شغالين عليه صح
زى ما عملنا فى ليبيا ومفيش دولة قدرت تدين الهجوم المصرى ونقدر نعملها فى اثيوبيا ومحدش هيقدر يغلط مصر برضه
الضربه العسكريه اسهل حاجه
المشكله ما بعد الضربه وده اللى مصر شغاله عليه دلوقتى
المشكلة ان الامر تجاوز مسألة الهجوم العسكري اساسا. وموقف اثيوبيا التفاوضي قوي لدرجة انهم لم يأبهوا ويلقوا بالا للاجتماع في امريكا

فهمت حاجه ؟؟؟
قبل شوية كنت بتقول انها دولة واحدة ودى الوقت بتقول دولتين السودان وجنوب السودان ?
لو قلت لك السودان وجنوب السودان هنقول لا احنا هنهاجم اثيوبيا عن طريق ارتريا وجيبوتي.
فأنا اختصرت عليكم الطريق ?

المشكلة ان الامر تجاوز مسألة الهجوم العسكري اساسا. وموقف اثيوبيا التفاوضي قوي لدرجة انهم لم يأبهوا ويلقوا بالا للاجتماع في امريكا
ربنا يزيدهم ثباتا على موقفهم وتعنتهم
نفسى تمسك ليهم وزارة الخارجيه
تبقى خدمة مصر خدمة العمر وهنقولك كلنا شكرا

عودة
أعلى