مصر قدمت شكوى رسمية ضد أثيوبيا

بص السيسي بالنسبة لي عسكري في الاول والاخر وزمن العسكريين لازم ينتهي وتسلم المهمه لمدنيين قوميين مش بتوع الحدود تراب وتعالي يا اردوغان نط علي ليبيا والجو ده

انا بدافع عن السيسي هنا عشان مقبليش العرب يتكلموا علي رئيس بلدي مهما كان هو مين (وحصل مع مرسي)

تاني حاجة الراجل ده سماوي وبيرقد وده معروف عنه وفي نفس الوقت عسكريا ماشي صح الصح زي ما بيقول الكتاب يبيق زي ما بنقول الوحش نقول الحلو

داخليا انتقده من هنا للصبح بس مش وسط اجانب
ماشي انت كده مختلف عن باقي المؤيدين للسيسي وكده انت وطني بالنسبه لي وراجع تعليقاتي لأي حد بيغلط في مصر او بيلمح حتي??

كلام خاطئ والاسلاميين عارفين ان الجيش لن يسكت علي حكمهم حتي ولو بالانتخابات
وابن الامريكانيه ده قفش المجلس العسكري بعد الثوره علطول مش بعد الانتخابات وفوز مرسي☺☺☺
والاخوان كذلك عارفين بس كانو مستنيين تيجي منهم علشان يبقي انقلاب علي الشرعيه وليس انهم قربو من الجيش ويلعبو (اعلام العسكر) علي نغمه الخيانه والكلام العبيط ده

ابن الامريكانية ابن مطيع وتلميذ نجيب لرفاعي سرور (قالها بعضمة لسانه مش بتبلي عليه) يعني الافكار ديه موجودة من الستينات مقليش جديد ابو اسماعيل
رفاعي سرور هو الاب الروحي لكل التكفيريين بما فيهم القاعدة وبم فيهم داعش وافكاره عن محاربة الجيش والدولة لغاية دلوقت المرجع العلمي ليهم

تراك تتكلم عن مصر مب امريكا.
امريكا دولة عظمى وعندها قدرات عسكرية تفوق مصر مئات الاضعاف.
ضحكتني بصراحة برأيك هذا ? ما ادري كيف تفكر ?
اتكلم بمنطق وليس بتطبيل
اضحك يا عم ربنا يفرحك كمان وكمان ..

ابن الامريكانية ابن مطيع وتلميذ نجيب لرفاعي سرور (قالها بعضمة لسانه مش بتبلي عليه) يعني الافكار ديه موجودة من الستينات مقليش جديد ابو اسماعيل
رفاعي سرور هو الاب الروحي لكل التكفيريين بما فيهم القاعدة وبم فيهم داعش وافكاره عن محاربة الجيش والدولة لغاية دلوقت المرجع العلمي ليهم
مش مختلف معاك بس لما سألوه اثناء الانتخابات كان واضح وجيد وقال مش هنعمل اي حاجه زي هدم الاهرامات وابوهول ولاهنقب الستات والهبل الي طلعوه السلفيين ده واختفو دلوقتي وافكاره الاقتصاديه كانت كويسه ورئيس كاريزما واحسن من السيسي من وجهه نظري.ولو اتخيرت بينه وبين مرسي هختار مرسي وبالمناسبه الاسلامين بيقولو كده عشان الخلافه لكن مالم تقم خلافه عادي الحدود ملتزمين بيها طبعا ومعملوش حاجه في الحته ده بصراحه بعيدا عن المكايده السياسيه بكلمك عن الاخوان وحازم طبعا سيبك من السلفيين الي بيظهرو ساعه حكم الاخوان عشان يشيطنو التيار الاسلامي وبيختفو وقت العسكر وده واضح ومش عايز اخرج عن الموضوع اكثر من كده

المشكلة ليس بضرب السد و إخراجه من الخدمة أو إضعافه الجيش المصري قدر والجيش الإثيوبي يعتبر لجيش بالجيش القوي
المشكلة فيما بعد الضرب من الضغوطات التى سوف تواجه مصر من بعض دول العالم وكثير من الدول سوف تستغلها كا إسرائيل

بريطانيا دولة عظمى وعندها حاملات طائرات واسطول بحري ضارب في وقت حرب الفوكلاند.
ثاني مرة تعلم كيف تسوي مقارنة منطقية قبل ما تكتب ردود مثل هذي

ههههه يا اخي اسلوبك غريب بكل الاحوال انا متعلم جيدا وانا اعلم ما اقول انا لم اقارن بيرطانيا او الولايات المتحدة بمصر انا ذكرت امثلة بشكل عام عن ان الصراعات ممكن تقع خارج الحدود ودون ان تمتلك الدول حدود مشتركة تعلم كيف تقرا الردود جيدا قبل ان ترد على الاخرين

مش مختلف معاك بس لما سألوه اثناء الانتخابات كان واضح وجيد وقال مش هنعمل اي حاجه زي هدم الاهرامات وابوهول ولاهنقب الستات والهبل الي طلعوه السلفيين ده واختفو دلوقتي وافكاره الاقتصاديه كانت كويسه ورئيس كاريزما واحسن من السيسي من وجهه نظري.ولو اتخيرت بينه وبين مرسي هختار مرسي وبالمناسبه الاسلامين بيقولو كده عشان الخلافه لكن مالم تقم خلافه عادي الحدود ملتزمين بيها طبعا ومعملوش حاجه في الحته ده بصراحه بعيدا عن المكايده السياسيه بكلمك عن الاخوان وحازم طبعا سيبك من السلفيين الي بيظهرو ساعه حكم الاخوان عشان يشيطنو التيار الاسلامي وبيختفو وقت العسكر وده واضح ومش عايز اخرج عن الموضوع اكثر من كده
بص يا حذيفه .. رحمة الله علي مرسي مبديئيا
مرسي راجل طيب وطموح لكن بطانة السوء والمحيطين به الله ينتقم منهم عجلوا بصدامه مع الجميع .

اضحك يا عم ربنا يفرحك كمان وكمان ..
اسنغفر الله العظيم بس
لا يمكنك مقارنة الولايات المتحدة صاحبة اقوى واعظم قوة عسكرية في التاريخ بمصر التي لا تملك امكاينيات امريكا حتى يضرب العضو امثلة بامريكا وبريطانيا

اسنغفر الله العظيم بس
لا يمكنك مقارنة الولايات المتحدة صاحبة اقوى واعظم قوة عسكرية في التاريخ بمصر التي لا تملك امكاينيات امريكا حتى يضرب العضو امثلة بامريكا وبريطانيا
هل في احد عاقل يقارن تلك المقارنه؟؟؟
العضو يقصد مثال علي التدخل خارج الحدود فقط

هل في احد عاقل يقارن تلك المقارنه؟؟؟
العضو يقصد مثال علي التدخل خارج الحدود فقط
حتى ولو
اختلاف الظروف والامكانيات كبير جدا ومصر لا تملك لا الادوات والامكانيات والظروف تخدمها للقيام بغزو ضد دولة لا تتشارك معها الحدود

حتى ولو
اختلاف الظروف والامكانيات كبير جدا ومصر لا تملك لا الادوات والامكانيات والظروف تخدمها للقيام بغزو ضد دولة لا تتشارك معها الحدود
اخي اثيوبيا في الاخير قريبه وليست بذلك البعد والحل جوي وطائراتنا قادره الحمدلله
الأمر بسيط ليه واخده علي صدرك؟؟؟????

لو مصر فعليا تدرس التعاون مع الصين لتطوير قاذفاتها tu16 للمعيار الصيني سوف تكون رسالة لاثيوبيا تجبرهم على العودة والرضوخ للتفاوض

القاذفات المصرية

التطوير الصيني لقاذفاتها

5dc9ebb7e94e862cca60bea6
ده خبر ولا تمنى؟

اخي اثيوبيا في الاخير قريبه وليست بذلك البعد والحل جوي وطائراتنا قادره الحمدلله
الأمر بسيط ليه واخده علي صدرك؟؟؟????
لا توجد حدود مشترك بين اثيوبيا ومصر حتى تقول ان الامر سهل. والمقاتلات المصرية غير قادرة على الوصول الى اثيوبيا بدون طائرات تزود بالوقود جوا التي لا تملكها مصر. اذا كلامي يزعلك هذي مشكلتك

ولا لما قال ((جبنا جون يامصريين :D :D )) ومن ساعتها القرد مش على بعضه :D
السيسى مش ساذج ولا عبيط,,,, انا فى بداية الازمة كنت مع ضرب السد حتى وبدون انتظار المفاوضات ولكن مع الوقت وجدت ان السيسى معاه حق وبيلاعب الناس دى على الهادى وقلب الترابيزة اكتر من مرة على دماغهم ودماغ اللى مشغلينهم.
يا راجل سيسي ايه ده الأهبل. اي حد بيقول عكس كده اتحداك انه محروق منه ومن دهائه.
السيس نابه ازرق بمعني الكلمه و رجل داهيه ومش سهل إطلاقاً. دع المراهقين في احلامهم.
ده منقوع يابا في ميه المخابرات المصريه
وان غدا لناظره قريب. فقط دعهم يخوضو ويلعبو حتي يأتيهم ما يستحقون. اما التراجع اما إرجاعهم.
وان عادو عدنا.

لو مصر فعليا تدرس التعاون مع الصين لتطوير قاذفاتها tu16 للمعيار الصيني سوف تكون رسالة لاثيوبيا تجبرهم على العودة والرضوخ للتفاوض

القاذفات المصرية

التطوير الصيني لقاذفاتها

5dc9ebb7e94e862cca60bea6
مستحيل يحصل الكلام ده
كان مفروض اتخزنت صح علشان تقدر تطورها

لا توجد حدود مشترك بين اثيوبيا ومصر حتى تقول ان الامر سهل. والمقاتلات المصرية غير قادرة على الوصول الى اثيوبيا بدون طائرات تزود بالوقود جوا التي لا تملكها مصر. اذا كلامي يزعلك هذي مشكلتك
حضرتك مفروض تشوف افتتاح الفاعده العسكريه فى حلايب وشلاتين المصريه وازاى تم التعامل مع هذه المعضله

عودة
أعلى