مصر قدمت شكوى رسمية ضد أثيوبيا

بدون تانكر راح تسقط الطائرات المصرية مثل الحمام ، لن تضرب السد أبداً
يعنى كل الصفقات اللى انت شايفها دى ومش عامل حسابك تشترى كام تانكر او تعدل كام طياره عندك تبقى تانكر
بالتاكيد معمول حساب النقطه دى خاصه مع الصين و روسيا

قد يكون انذار مصري بوقف اعمال البناء فورا ، قد يشمل الشركات الاجنبية العاملة في السد
اخلاء للمسئولية

طيب ما احنا عاوزين كده
بص كل الكلام اللى انت بتقوله فى مصلحة مصر من البدايه للنهايه
وصدقنى ما يحدث الان هو لاستيعاب ما سيحدث بعد الضربه سياسيا
وبالنسبه لموضوع التانكر ابشر قريبا جدا
مش كنت عاوز اقول الحته دى لان مفيش مصدر عليها بس الموضوع منهى ومش تسال عرفت ازاى
اعتبره راى شخصى
قول ما تخفش
فيه ايه التانكر؟ ما يكونش فنكوش تانى

لو كان دعم سياسي من الدرجة الثانية من دول الجامعة العربية وخلافه ، لشككنا في الامر وقلنا فعلا لا يتوفر غطاء سياسي فالدعم غير مضمون وتحكمه العصبية والقبلية والشوفونية لريادة المنطقة من بعض الدول المحيطة التي قد تتركك في عز ازمتك طمعاً او كرهاً او لحسابات خاصة وتوافقات مع قوي اخري في المنطقة
لكن السيسي رغم ما يبدو ظاهرياً بانه لا يجيد التصرف ، قد قام احترازيا بإجراء صفقات اقتصادية وعسكرية مع اغلب الدول العظمي و المؤثرة بما يكفي لتحييدها ان جد في الامور جديد وشراء مواقفها
فمثلاً صفقة ايطاليا كادت ان تلغي اصداء مشكلة ريجيني وهي صفقة واحدة عسكرية سبقها تمكين لشركة ايني للغاز وربط المصالح الاقتصادية الايطالية مع المصالح المصرية ، والداخل الايطالي الان يتحدث علي انه يجب علي ايطاليا الا تخسر مليارات مصر ولا دورها كشرطي المنطقة في تحييد الثور التركي الهائج.
تمنياتي لكم بالوصول الي نفس المستوي في مشكلة خاشقجي وانهاء ذلك الصداع.
مع روسيا تم الاتفاق علي بناء مفاعل نووي ومنطقة صناعية وخلافه وتم الاتفاق علي ما يطلق عليه التوأمة المصرية الروسية وخلق توافق في كافة المواقف السياسية وهو ما انعكس علي صفقات التسليح المصري الروسي الغنية عن التعريف وشكر بوتين للسيسي في احد الاجتماعات وقوله انه "لم يفارقه طول اليوم وساعده كثيراً في العمل "
مع المانيا تم الحصول علي الدعم الالماني في شبكات ومحطات سيمنز في مصر ومشاريع بمليارات الدولارات وصفقات عسكرية للفرقاطات والغواصات ستجعل المانيا تفكر مرتين اذا جد في الامر جديد خاصة ان خطة تحول مصر كعملاق مصدر للكهرباء يعني المزيد من التعاون المصري الالماني ، والمانيا تري ان مصر حافظ للأمن في الشرق الاوسط وشمال افريقيا وان الاستثمار في الوضح القائم ناجح وذا جدوي والدليل المزيد من التعاون العسكري ، فالالمان لا يقومون ببيع الاسلحة عبثاً
ذكرني هل تم رفع الحظر عن التسليح الالماني للملكة ام لا ؟
مع فرنسا ( لن اتكلم فالموضوع قتل بحثاً )
حتي الولايات المتحدة التي قد تتحرك ضد مصر .. دعاها السيسي لقيادة المفاوضات وانتهت باحراج اثيوبيا لامريكا وتعاملها الساذج وكانها تخاطب دولة صغيرة خطا استيراتيجي فادح ، كما انه سيضع امريكا في حرج اذا اتخذت مصر اي اجراء يحفظ مصالحها بعد ان شهدت امريكا نفسها علي تعنت الاحباش
لا نجد ان التحرك العسكري ضرورة خاصة ان الحروب الحديثة اتخذت العديد من الاشكال منها الحرب بالوكاله وهو ما اجد ان السيسي يتجه للاستثمار فيه كما نري في ليبيا .. الدرس الايراني واضح لمن يريد ان يتعلم.
عن اي غطاء سياسي تتكلم ؟! .. انت من تحتاج للغطاء
من اعطاك غطاء و خفف العقوبات عليك بعد انقلاب السيسي يحتاج للغطاء ؟
السعودية تدخلت في اليمن و حصلت على قرار من الأمم المتحدة يدعمها تحتاج لغطاء ؟
وأبشرك السعودية تعاملت مع حادثة خاشقجي و تخطتها مثل ماترى مجموعة العشرين في الرياض وكل صياح منظمات حقوق الإنسان لم يؤثر في شي .

قول ما تخفش
فيه ايه التانكر؟ ما يكونش فنكوش تانى
قولى ايه فى التسليح قولته بصفتى وطلع فنكوش لو متابعنى من سنتين اكدت ان تم التعاقد على السو٣٥ وقبلها الميج وقبلها المستريال كل ده بناء على مصادر قبل الاعلان

ولا هتعب نفسي وعيوني واقرا الكلام الكتير ده.
صحة عيوني اولى من قراءة هرى فاضى ??
قمت بتعديل حجم الخط والمزيد من التنسيق لأجل عيونك الغالية

سياسة ايه وعقوبات ايه اللي هاتمنعني احمي دولتي من الموت والعطش الابدي؟! هو في ايه يا جماعة؟ يعني اموت علشان خايف من العقوبات؟
احاول احتويها علي قد ما اقدر ماشي، اشوف من عايز يدعمني سياسيا وجميله علي راسي او اشوف عايز ايه في المقابل اوكي - انما انتحر علشان خايف؟

طيب ما انا كده كده ميت - مفيش الكلام ده، وقت الجد هاضرب باقصي قوتي وانا ومن ورايا الطوفان واعلي ما في خيل اي حد يركبه - سياسه شمشون

انتو جارلكم ايه؟ ايه الضعف والتهاون والخنوع ده؟!
والله لنعمل منها عبره التاريخ - قال اثيوبيا تقدر والسودان مش هتوافق واريتريا تمتنع والكلام الفارغ ده كله - امال الجيش ده كله والسلاح ده لازمته ايه؟!

ولا هتعب نفسي وعيوني واقرا الكلام الكتير ده.
صحة عيوني اولى من قراءة هرى فاضى ??
على فكرة... هو حرفيا مقطعك في الرد دا... انصحك بعدم القراءة عشان صحتك النفسية لا صحة عيونك ??

يعنى كل الصفقات اللى انت شايفها دى ومش عامل حسابك تشترى كام تانكر او تعدل كام طياره عندك تبقى تانكر
بالتاكيد معمول حساب النقطه دى خاصه مع الصين و روسيا
مش فاهم انا والله.... دا التانكر ممكن وهو جاي من بلد الصنع يخلص المهمة ??? لامحتاجين تدريب ولا محتاجين طيارين

مش فاهم انا والله.... دا التانكر ممكن وهو جاي من بلد الصنع يخلص المهمة ??? لامحتاجين تدريب ولا محتاجين طيارين
الطيارين اتدربوا فعلا على التانكر من سنه
وكمان يتم تدريب الطيارين المصريين فى روسيا على السو ٣٥ من اكثر من سنه
ده كله علشان يستوعبوا الطياره بجميع مناوراتها
وانتظر اخر العام هيكون فى خبر مهم جدا هيجبك قوى

لا معنتش مستني.... انا قاعد مستني نتايج العملية

الطيارين بيتدربوا علي السو ٣٥ من سنه متوقعه - انما كمان علي التنكرات دي معلومه جديده وقويه - اتمني تكون مصادرك قويه علشان تطمنا يا شيخ؟

لا
انا مضمنش نفسى من تأثير المناصب ?
مهو ده المطلوب احنا عيزينك كده تاخدك الجلاله وسطوة الكرسي تغطي على فكرك وتحس كده بجنون العظمه وكل قراراتك العدائيه تكون بصالحنا وسعتها هندعيلك دعوتين حلوين :LOL: :LOL: :LOL:
مشاهدة المرفق 263097
الصوره دى تخليك تسكت شويه وتبطل فتى
تعديل كينيا في حقيقة الامر متاذيه من قصة السدود على انهارها وقامة عدة نزاعات دمويه بين القبائل في كنيا بسبب شح المياه ولان كينيا دوله مغلوبه على امرها فهيا تصمة لانها تحت رحمة اثيوبيا بسبب السدود وده عبره لكي تعلم قذارة الاحباش وان ده ممكن بالاكيد كورقة ضغط ضد مصر انهم احفاد ابرهه الاشرم ..... لكن وقت الجد ههههههههه صدقني لو ظبط الهجوم كويس ونهيت الامور من جذورها هتلاقي كينيا او دوله نفسها تقولك تعالي عندي اضرب سدك واضرب السدود اللي ماذياني على فكره كل الدول اللي جوار اثيوبيا متاذيه جدا منها بس خايفه من سطوته ومن ان مفيش حد يقف في ظهرها
السودان مستفيد من السد الاثيوبي حيث سيستغل مياه بحيرة السد كما ان السد سينظم تدفق المياه و يحد من الفيضانات.
استفاده وهميه وغير عمليه ولو اعتبرنها فائده جيده مقابل اضرارها لا تعتبر ولا تقارن غير انها دمار اكبر عليهم وهتكون كسرة ظهر اللي فهمين القصه ده بحكم القبليه والتعاملات الكثيره والنزعات التاريخيه هما جنوب السودان واسال اي حد من قبائل الدينكا في جنوب السودان وساعتها هتسمع العجب وتعرف

ياجداعان الناس اللي بتتكلم عن التنكر ده اسهل شئ يتوجد بالعكس من الافضل عدم توفيرها لاان لاظهار حسن النوايا وكده تدي راحه للاثيوبين انك مش هتهجمهم لكن لو بدات تظهر الموضوع ده يبقي كده كان خلاص انت عندك نيه مسبقه بالاضافه ان التنكر مش محتاجه وقت كبير لتجهيزها او بمعنى اصح تعديل بعد طائرات النقل العسكري كالسي 130 او ايل 76

طيب ما احنا عاوزين كده
بص كل الكلام اللى انت بتقوله فى مصلحة مصر من البدايه للنهايه
وصدقنى ما يحدث الان هو لاستيعاب ما سيحدث بعد الضربه سياسيا
وبالنسبه لموضوع التانكر ابشر قريبا جدا
مش كنت عاوز اقول الحته دى لان مفيش مصدر عليها بس الموضوع منهى ومش تسال عرفت ازاى
اعتبره راى شخصى
بشرنا يا اخي ولو علي الخاص

هتلاقيني بعمل اعادة تحميل لصفخة المنتدى ف الnew tabs في المتصفح بتاعي لازم تستفسر يعني؟ ( ابو العربي ستايل)

ياعم كفاية تشويق حرام عليك :يبكي: :يبكي: :يبكي:

قول قوول

عودة
أعلى