تبادل إطلاق نار بحي الأميرية بالقاهرة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ده اكبر غلط وطول ما مافيش انتخابات وحريه الاخوان هيفضل ليهم مبرر وليه الجيش يحكم اصلا هو احنا خرفان بيحكمونا!!!!!
لا تحاول ان تجد مبرر لهذه الجماعة القذرة خلاص الشعب طردهم للنهاية
وانتخابات ايه اللي انت بتتكلم عنهم هذه الانتخابات اتت بهم الى الحكم وهم لم يحافظوا على هذه الفرصة بل تفننوا في استفزاز الشعب ومحاولة تنفيذ اجندتهم الخبيثة الشيطانية ولم يهتموا بشئون الشعب
لا تحاول تجميل صورة هذه الجماعة الارهابية الدموية ولا تحاول ان تلوم الديموقراطية او الانتخابات في انهما كانوا سيبعدوا هذه الجماعة الدموية عن الحكم

انا عايز افهم بس ايه موضوع كوريا الجنوبيه ده العسكر في مصر غير اي دوله ومبيعملوش تنميه خالص وشوف في الملكيه كنا فين والعسكر وصلونا فين دلوقتي البنيه التحتيه مدمره بشهاده النظام الحالي كام سنه والبنيه التحتيه مفيهاش تحديد ولا تطوير
ما فيش تنمية خالص!!!!!!!!!!!!!!!
انت فعلا مش عايش معانا او انت كرهكللنظام اعمي عيونك عن التنمية في كل المجالات
انا هاسلك سؤال واحد انت عارف موازنة الدولة كانت كام سنة 2013 وعجز الميزان التجاري للدولة وكتم الموازنة العام ونسبة العجز الكلي والبطالة عام 2019
بلاش تقول اكاذيب وخصوصا اننا متابعين جيدا لكل المشاريع العملاقة في الدولة في كل المجالات والتي عددها يتعدى الالاف وممكن ترجع الى بوابة الاقتصاد المصري هنا في المنتدى على الاقل قبل ما تكتب هذا الكلام الذي ليس له اي اساس الا كرهك للنظام

حاول تكون محايد حتى لو بتعارض

تركيا الشعب يقدر يقعد اردوغان فبيته بكل سهوله!!!!!!!
مادام خدت تركيا كمثال غلط خالص تركيا بها حريات طبعا لكن ده غير كلام الاستاذ احمد موسي
والله مشكله الاعلام المصري انه موجهه بطريقه بشعه و0منطق
حتي الاعلام القطري والتركي مش موجهه بالطريقه دي!!!!!
صح بامارة الالاف اللي مرمين في المعتقلات والسجون وبدليل الالاف اللي اتفصلوا من وطردهم من عملهم بسبب انتمائهم لجماعة جولن
لو الدولة المصرية عندنا عملت كدا وفصلت وطردوا الاخوان برا المصالح الحكومية كان زمان نشطاء السبوبة ومن لاغي عقله هيطلع ينصب المشنقة للرئيس السيسي وحكومته وانت كنت هتكون اول واحد هينتقد هذا التصرف لكن ده محصلش
عرفت الفرق بين الديمقراطية التي تتشدق بها انت واخذها مثال كتركيا
عرفت الفرق بين رجل محترم زي الرئيس السيسي رفض فصلهم من الحكومة وقال دي ناس عندها عائلات وبتصرف عليهم ومعملش زي اردوغان قدوتك اللي فصل الالاف لانهم تظاهروا ضده
بلاش تدخل في السكة دي علشان انت هتخسر هتخسر

تركيا فيها ديمقراطية واردوغان احسن رئيس في المجرة هذه فكرة الجماعة الارهابية واعضائها ومن يتعاطف معهم وليس راي كل المعارضين على فكرة

وأزيدك من الشعر بيت، مساحه الحرية في مصر واسعة مقارنه بدول كتيره مشابهة - طالما الحرية لا تتعدي علي حدود الآخرين او لا تخطط ضد الدولة، غير كده أتكلم براحتك،
يا استاذي الجماعة مش عاجبهم وبيقولوا لا يوجد حرية وهم كل يوم شتيمة وانتقاد للرئيس والحكومة غير كم الاشاعات والتحريض العلني ضد الدولة على منصات التواصل
ومش عاجبهم وبيقولوا ما فيش ديمقراطية لو دول برا ونشروا مثل هذه الاكاذيب والشاءعات كان زمانهم مرميين في السجون

اخر ابداعات المعتوه زوبع
1-الشرطه في اي دوله قانونا غير مسموح لها بحمل السلاح والسيسي خلاها تمسك السلاح في مصر
الinvestigation :يفكر:
2-مفيش دوله بتقتل مجرم علشان كان عاوز يقتل ومقدرش :)

منتظر ايه من جماعة قذرة
هذه عينة اعضاء الجماعة الارهابية القذرة الدموية ومن ينتمي لها او يتعاطف معهم او بيحاول يجد مبرر لهم

منتظر ايه من جماعة قذرة
هذه عينة اعضاء الجماعة الارهابية القذرة الدموية ومن ينتمي لها او يتعاطف معهم او بيحاول يجد مبرر لهم
يا اخي دا اسما وشكلا وموضوعا زوبع
مستني من كائن زي ده يعني

يا اخي دا اسما وشكلا وموضوعا زوبع
مستني من كائن زي ده يعني
يا استاذي انا عارف
انا بعرف اللي بيحاول يبرر او يتعاطف معهم انهم جماعة لا تستطيع ان تتعايش الا بافكارها القذرة فقط واذا الشعب عارضهم سيجلدوا الشعب اذا كانوا متمكنيين من مفاصل الدولة كما راينا في تركيا فصل واعتقال مئات الالاف من معارضي حزب الحرية والعدالة الاخواني التركي

اريد منك طلب صغير اذكر لى دولة ليست علمانية و بها ديموقراطية ناجحة و راسخة لسنوات
انت بتخلط الأمور
الاسلام حث علي الحريه والشوري ومش معني ان مفيش دوله مسلمه حاليا او من سنوات ديموقراطيه ان مينفعش الحريه في تلك الدول

انت بتخلط الأمور
الاسلام حث علي الحريه والشوري ومش معني ان مفيش دوله مسلمه حاليا او من سنوات ديموقراطيه ان مينفعش الحريه في تلك الدول
اوافقك في ان الاسلام حث على الشورى

انت بتخلط الأمور
لم تجب عن سؤالى

.....الشورى ليست الديموقراطية وقد حث الاسلام على طاعة ولى الامر فى الاية الشريفة (واطيعو الله و الرسول و اولى الامر منكم )
ما اريد ان اعلمك اياه هو ان الديموقراطية لفظ رنان لامع و لكن للاسف معظم من يستخدمة لا يفهمة او يعلم متطلباته

اولا.... لكى تطبق ديموقراطية سليمة و فاعلة ووطنية (ليست ديموقراطية جمهوريات الموز او لبنان مثلا)يجب ان يكون لديك شعب متعلم مثقف و قادر على النقض
ثانيا....قدر من الرفاهية الاقتصادية او الفائض الاقتصادى فاحد اهم ركائز الديموقراطية هى الاحزاب و فى الدول قليلة الموارد التحزب رفاهية لا تستطيع اقتصادياتها تحملها (يمكن مراجعة ما ينفق على الانتخابات الامريكية كل اربع سنوات)
ثالثا....العلمانية بمعنى فصل الدين عن الدولة فالديموقراطية نشات فى الدول الغربية نتيجة لافكار فلسفية تدعو اساسا الى حكم الشعب عوضا عن الكنيسة بمعنى فصل الدين عن السياسة
فالديموقراطية مع الدين تؤدى حتما لتفكك الدولة و تحويلها لدولة رخوة او لا دولة (النموزج العراقى)

ارجو ان تحسن فهم كلامى انا لا ادعو للعلمانية بالعكس ما ادعو لة هو ما دعا اليه الشيخ الجليل محمد عبدة من 100 سنة الا وهو المستبد المستنير بمعنى حاكم وطنى... عادل....متفتح و مستنير
و يمكن ان اذكر لك من التاريخ و من الحاضر مئات الامثلة عن مثل هؤلاء الحكام فالتاريخ الاسلامى يمتلئ بهم

تحياتى

صوره عبد الناصر موضحه كل حاجه??
ارجو التزام الادب فى الحوار .....فالعلم التركى واضح ايضا فى معرفك

التعديل الأخير:
وقد حث الاسلام على طاعة ولى الامر
اخي للأسف بعض الناس تستغل هذا الأمر بالباطل
الأمه الإسلاميه ليست نعاج وخراف حتي يتسلط حاكم كان منوط به حمايه الدوله من الأخطار الخارجيه فيصطنع شرذمه تثور وتخرب ولايعترضها وكادو يقتلو رئيس الدوله في الاتحاديه2013 اما الأن فلايجرؤ أحد ويدعي الامتثال لرأي تلك الشرذمه متناسيا ان جموع الشعب المصري انتخبت ذلك الرئيس وجماعته في البرلمان الذين يشيطنهم لأغراضه السياسيه ويحاول ان يخلط بينهم وبين الفصائل الارهابيه في مصر حتي ظن الناس ان حزب النور منهم وهو كارههم اصلا!!!!!!!!
ويأتي ويرشح نفسه في مسرحيه وتقولي طاعه ولي الأمر!!!!!!!!!!

اخي للأسف بعض الناس تستغل هذا الأمر بالباطل
الأمه الإسلاميه ليست نعاج وخراف حتي يتسلط حاكم كان منوط به حمايه الدوله من الأخطار الخارجيه فيصطنع شرذمه تثور وتخرب ولايعترضها وكادو يقتلو رئيس الدوله في الاتحاديه2013 اما الأن فلايجرؤ أحد ويدعي الامتثال لرأي تلك الشرذمه متناسيا ان جموع الشعب المصري انتخبت ذلك الرئيس وجماعته في البرلمان الذين يشيطنهم لأغراضه السياسيه ويحاول ان يخلط بينهم وبين الفصائل الارهابيه في مصر حتي ظن الناس ان حزب النور منهم وهو كارههم اصلا!!!!!!!!
ويأتي ويرشح نفسه في مسرحيه وتقولي طاعه ولي الأمر!!!!!!!!!!
انا لا اريد ان ادخل فى مناقشات جانبية و فرعية ......المسالة مسالة مبدا
نحن نريد حاكم قوى و عادل و مستنير و من لم يستطع ان يحفظ نفسة فلا تتوقع منه ان يحفظ شعب

اما راييى فى جماعة الاخوان بما انك ذكرتها
هى جماعة تنتمى الى الجماعات الشوفينية التى نشات فى بدايات القرن العشرين مثل النازية و الفاشية و الصهيونية وهذة كلها افكار و حركات اثبت التاريخ و الواقع مدى فشلها فكلها تعتمد على فكرة التميز لجنس او عرق او مذهب دينى (كما ذكر حسن البنا فى مذكراتة استاذية العالم)
اخى لا يوجد جنس او عرق او فكرة متفوقة بالمطلق انما هى اسباب الله سبحانة ييسرها لمن يريد لحكمة يريدها فاذا كان نجاح الدعوة لدين او مذهب دليل على صحتة فالمسيحيين اكثر الاديان واعتقد انك لا تعتقد فى المسيحية
ما نريدة هو حاكم عادل ووطنى و متفتح .....ليس حاكم دميه فى يد جماعة تنتمى فى افكارها الى قرن مضى
تحياتى

لم تجب عن سؤالى

.....الشورى ليست الديموقراطية وقد حث الاسلام على طاعة ولى الامر فى الاية الشريفة (واطيعو الله و الرسول و اولى الامر منكم )
ما اريد ان اعلمك اياه هو ان الديموقراطية لفظ رنان لامع و لكن للاسف معظم من يستخدمة لا يفهمة او يعلم متطلباته

اولا.... لكى تطبق ديموقراطية سليمة و فاعلة ووطنية (ليست ديموقراطية جمهوريات الموز او لبنان مثلا)يجب ان يكون لديك شعب متعلم مثقف و قادر على النقض
ثانيا....قدر من الرفاهية الاقتصادية او الفائض الاقتصادى فاحد اهم ركائز الديموقراطية هى الاحزاب و فى الدول قليلة الموارد التحزب رفاهية لا تستطيع اقتصادياتها تحملها (يمكن مراجعة ما ينفق على الانتخابات الامريكية كل اربع سنوات)
ثالثا....العلمانية بمعنى فصل الدين عن الدولة فالديموقراطية نشات فى الدول الغربية نتيجة لافكار فلسفية تدعو اساسا الى حكم الشعب عوضا عن الكنيسة بمعنى فصل الدين عن السياسة
فالديموقراطية مع الدين تؤدى حتما لتفكك الدولة و تحويلها لدولة رخوة او لا دولة (النموزج العراقى)

ارجو ان تحسن فهم كلامى انا لا ادعو للعلمانية بالعكس ما ادعو لة هو ما دعا اليه الشيخ الجليل محمد عبدة من 100 سنة الا وهو المستبد المستنير بمعنى حاكم وطنى... عادل....متفتح و مستنير
و يمكن ان اذكر لك من التاريخ و من الحاضر مئات الامثلة عن مثل هؤلاء الحكام فالتاريخ الاسلامى يمتلئ بهم

تحياتى
انا لا اريد ان ادخل فى مناقشات جانبية و فرعية ......المسالة مسالة مبدا
نحن نريد حاكم قوى و عادل و مستنير و من لم يستطع ان يحفظ نفسة فلا تتوقع منه ان يحفظ شعب

اما راييى فى جماعة الاخوان بما انك ذكرتها
هى جماعة تنتمى الى الجماعات الشوفينية التى نشات فى بدايات القرن العشرين مثل النازية و الفاشية و الصهيونية وهذة كلها افكار و حركات اثبت التاريخ و الواقع مدى فشلها فكلها تعتمد على فكرة التميز لجنس او عرق او مذهب دينى (كما ذكر حسن البنا فى مذكراتة استاذية العالم)
اخى لا يوجد جنس او عرق او فكرة متفوقة بالمطلق انما هى اسباب الله سبحانة ييسرها لمن يريد لحكمة يريدها فاذا كان نجاح الدعوة لدين او مذهب دليل على صحتة فالمسيحيين اكثر الاديان واعتقد انك لا تعتقد فى المسيحية
ما نريدة هو حاكم عادل ووطنى و متفتح .....ليس حاكم دميه فى يد جماعة تنتمى فى افكارها الى قرن مضى
تحياتى
أخي الاخوان المسلمين جماعه اسلاميه مخلصه وتختلف عن النازيه والصهيونيه ولاعلاقه بزمن المنشأ بالأمر
محمد مرسي كان رئيس الحزب السياسي للجماعه عن اي دميه تتحدث؟
تحياتي

أنا ملتزم معك أستاذي بأدب الحوار لكن إذا كنت تعتقد ان صوره ناصر الطاغيه إساءه فهذا شأنك
لا اعتقد ان صورة معرفى من شانك او من شان غيرك .....فمن اسس الحوار الراقى الا تعلق على اختيارات محاورك الشكلية مثل الملبس او الشكل
والا تحول الحوار الى تنابز بالالقاب .....

أخي الاخوان المسلمين جماعه اسلاميه مخلصه وتختلف عن النازيه والصهيونيه ولاعلاقه بزمن المنشأ بالأمر
محمد مرسي كان رئيس الحزب السياسي للجماعه عن اي دميه تتحدث؟
تحياتي
ماهو اساس جماعة الاخوان المسلمين .....هل تستطيع ان تذكرها ......ولماذا قامو بتمييز انفسهم عن باقى المسلمين

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى