تبادل إطلاق نار بحي الأميرية بالقاهرة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مينفعش دي املاك ناس و الاوقاف واصي عليها لا شرعا و لا قانونا ينفع
صدقني لو البنك المركزي أتدخل
نص الاملاك الحقيقية هترجع لصحابها
لما موظف كحيان ممعهوش جنيه
وياخدله ارض ثمنها ملايين يبقي انت بتتكلم عن الاوقاف
اكبر مؤسسة ڤيها فساد هيا الأوقاف

كده انا فهمتك وانا في مجتمع ضد السيسي بنسبه100%

مش دليل خالص ولازم تفرق بين شعب في بلد محكومه بالحديد والنار وشعب في بلد فيها حريه تعبير الوضع هيختلف خالص وبدليل ايام مبارك الاخوان محدش كان يتوقع حكمهم لمصر ولكن بعد الثوره اكتسحو البرلمان والشوري وفازو بالرئاسه وانتخابات نزيهه ها؟؟
لا هاصضدمك واقولك ان مصر فيها حريه ليست موجوده في دول الشرق الاوسط بخلاف اسرائيل انت تعرف لو في حديد ونار مكنتش عرفت تكتب الكومنت ده
والناس بتكتب علي السوشيال ميديا ارائه وصلت لدرجه التحريض اللي لو في اعتي الحريات مكنوش طلعو من السجن فحجه مردوده

صدقني لو البنك المركزي أتدخل
نص الاملاك الحقيقية هترجع لصحابها
لما موظف كحيان ممعهوش جنيه
وياخدله ارض ثمنها ملايين يبقي انت بتتكلم عن الاوقاف
اكبر مؤسسة ڤيها فساد هيا الأوقاف
علتي بتعاني من المشكلة دي تغول وفساد الاوقاف معانا احكام عليهم من سنين لا عرفين نسترد اراضي ولا اموال محجوزة في البنك المركزي ولا حتي الايجرات الي المفروض يدفعوهلنا بتتحط في الحساب و الحساب محجوز علية و اخر حكم في 2007 و مش عرفين ننفز عليهم

ده كان قصدي الناس اوقفت الاملاك دي لله مش للدوله دي سرقه رسمي من الدوله!!!
عبد الناصر ضم اموال النظارات كمان للاوقاف ودي مش فلوس موقوفة للازهر دي فلوس ورثة و ضموهافردة ولغو النظارات عشان الدولة تبقي حطة ايدها علي فلوس العائلات الكبيرة

ده اكبر غلط وطول ما مافيش انتخابات وحريه الاخوان هيفضل ليهم مبرر وليه الجيش يحكم اصلا هو احنا خرفان بيحكمونا!!!!!
الاخوان بيكرهو السيسي جدا اكثر من عبد الناصر لسبب بسيط لانه الوحيد اللي قدر يسحب منهم الحاضنه الشعبيه
اقوي عصور مصر الحضاريه من 3200ق.م حكمها الجيش مؤسس نهضه كوريا الجنوبيه جيش فليست سبه ان يحكم الجيش بس
خلي باللك انت عارف يعني ايه اساسا حكم عسكري؟

لا هاصضدمك واقولك ان مصر فيها حريه ليست موجوده في دول الشرق الاوسط بخلاف اسرائيل انت تعرف لو في حديد ونار مكنتش عرفت تكتب الكومنت ده
والناس بتكتب علي السوشيال ميديا ارائه وصلت لدرجه التحريض اللي لو في اعتي الحريات مكنوش طلعو من السجن فحجه مردوده
فيها حريه؟؟؟؟ انت مصدق نفسك بجد؟؟؟؟ ابعد عن عواطفك واتكلم بمنطق هل اقدر انتقد السيسي في الاعلام المصري او حد بيعملها؟؟؟؟؟؟
ومين قالك ان انا مش معرض يتقبض عليا او اي حد بينتقد حاجه فالبلد؟؟؟؟
واتفق معاك في موضوع الشرق الاوسط ده لكن احنا بنبص للأفضل!!!!!

ده مستحيل برده لسبب
السيسي فرد والقوات المسلحه مجهزه ليه بدل البديل عشر سمعت السيسي كان لمح ان فيه اكاديميه لاعداد القاده داخل الجيش فالسيسي ينفذ السياسه العامه للدوله فاي رئيس تاني هيسحق الاخوان ومعاها
انت مش عاوز تفهم الفرق ان الاخوان رجعو من الستينت والسبعينات
علشان كان معاهم الشعب بعد 2011 وعملياتهم الارهابيه تم نبذهم من قطاع كبير

انا عايش في مصر في مجتمع مؤيد للسيسي بنسبه80%
لكن اللي انت بتقوله ده غير منطقي اساسا

قيس الاعضاء المؤيدين للدوله المصريين في المنتدي والمؤيدين لاخوان النسبه هتكون باكتساح لصالح المؤيدين للدوله وبتحداك
80%مين هو حضرتك عايش في دوله تانيه الفكره كلها ان النظام الحالي رسخ في دماغ الناس ان اللي مش معايا يبقي اخوان

الاخوان بيكرهو السيسي جدا اكثر من عبد الناصر لسبب بسيط لانه الوحيد اللي قدر يسحب منهم الحاضنه الشعبيه
اقوي عصور مصر الحضاريه من 3200ق.م حكمها الجيش مؤسس نهضه كوريا الجنوبيه جيش فليست سبه ان يحكم الجيش بس
خلي باللك انت عارف يعني ايه اساسا حكم عسكري؟
انا عايز افهم بس ايه موضوع كوريا الجنوبيه ده العسكر في مصر غير اي دوله ومبيعملوش تنميه خالص وشوف في الملكيه كنا فين والعسكر وصلونا فين دلوقتي البنيه التحتيه مدمره بشهاده النظام الحالي كام سنه والبنيه التحتيه مفيهاش تحديد ولا تطوير

فيها حريه؟؟؟؟ انت مصدق نفسك بجد؟؟؟؟ ابعد عن عواطفك واتكلم بمنطق هل اقدر انتقد السيسي في الاعلام المصري او حد بيعملها؟؟؟؟؟؟
ومين قالك ان انا مش معرض يتقبض عليا او اي حد بينتقد حاجه فالبلد؟؟؟؟
واتفق معاك في موضوع الشرق الاوسط ده لكن احنا بنبص للأفضل!!!!!
اه تقدر وغيرك كتير عملها
لو انت في دوله بتحكم بالحديد والنار مكنتش استنيت يتقبض عليك كان اتقبض عليك واترميت في اي سجن ومحدش عرف ان اتقبض عليك اساسا؟

انا عايز افهم بس ايه موضوع كوريا الجنوبيه ده العسكر في مصر غير اي دوله ومبيعملوش تنميه خالص وشوف في الملكيه كنا فين والعسكر وصلونا فين دلوقتي البنيه التحتيه مدمره بشهاده النظام الحالي كام سنه والبنيه التحتيه مفيهاش تحديد ولا تطوير
برده كلام شعبوي الاقتصاد المصري في عهد العسكريين بالارقام افضل من العهد الملكيي

اه تقدر وغيرك كتير عملها
لو انت في دوله بتحكم بالحديد والنار مكنتش استنيت يتقبض عليك كان اتقبض عليك واترميت في اي سجن ومحدش عرف ان اتقبض عليك اساسا؟
كلامك غير واقعي للأسف وانت بتحكم بعواطفك وخلاص لا أحد يجرؤ أنه ينتقد السيسي في مصر ودي حقيقه ثابته لاتقبل النقاش

عاوزك تفهم ان العلوم الحربية والعسكرية هي علم القيادة والرئاسة بشكل او باخر، وهي أقرب العلوم للعمل السياسي بل وتكاد تتفوق على العلوم السياسية نفسها لان العلوم السياسية نصوص نظرية وتنظيرية بينما العلوم العسكرية في العمل السياسي اكثر فاعلية
كل مجتمع وله خصوصيته وهويته، ومصر يحكمها القادة العسكريين منذ عشرة الاف سنة، ومحاولة حقن المجتمع والسلطة المصرية بقيم خارجة عن خصوصيتها هي المؤامرة بحد ذاتها ولن تؤدى الا لانهيار السلطة وهذا هو هدف المؤامرة الأسمى
الدولة المصرية برئاسة المشير عبد الفتاح السيسي، هي أفضل من تعامل مع وباء كورونا، بينما الدول الصناعية الكبرى يتساقط مواطنيها علناً في الشوارع بالآلاف، او محور الممانعة الوهمي في إيران وقطر وتركيا، او حتى الصين التي نصبها البعض بديلاً للإمبريالية الغربية وكأنه مطلوب ان نستبدل عصابة بأخرى!
السيسي قائد عرف كيف يدير
السيسي قائد عرف كيف يختار رجالته، كيف يختار كتيبة الوزراء، كيف ينفذون رؤية خطة معدة سلفاً وقت الحروب البيولوجية وانتشار الأوبئة سواء كان صناعياً او طبيعيا
ما من رئيس من خارج المؤسسة العسكرية كان قادراً على إدارة الازمة في مصر بهذا الشكل.

برده كلام شعبوي الاقتصاد المصري في عهد العسكريين بالارقام افضل من العهد الملكيي
انت مصر علي رأيك وعامه انت حر يباشا السيسي والنظام شوف بيقولو ايه علي اقتصاد البلد قبل ماييجي وبيقولك لولا الاصلاح الاقتصادي كان زماننا لابسين فالحيط!!!
عسكر ايه الي انت بتقول عليهم!!!!!!

كلامك غير واقعي للأسف وانت بتحكم بعواطفك وخلاص لا أحد يجرؤ أنه ينتقد السيسي في مصر ودي حقيقه ثابته لاتقبل النقاش
ده علشانك ماتحكتش بالحديد والنار ومجربتش يعني ايه حديد ونار اساسا
ومن اللي خلاها حقيقه ثابته لاتقبل النقاش؟
تركيا كمثال متقدرش تكتب الكلام اللي انت بتكتبه في المنتدي ده اساسا

انت مصر علي رأيك وعامه انت حر يباشا السيسي والنظام شوف بيقولو ايه علي اقتصاد البلد قبل ماييجي وبيقولك لولا الاصلاح الاقتصادي كان زماننا لابسين فالحيط!!!
السيسي قام ياصلاحات جريئه حسب صندوق النقد الدوله مصر الدوله الوحيده في الشرق الاوسط القادره عليا متصاص كورونا ومعدل النمو الاعلي في الشرق الاوسط3
مشكله عبد الناصر كان شعبوي بس كان الناس عايشه احسن من العصر الملكي انا بتكلم عن حقائق وليس راي

ده علشانك ماتحكتش بالحديد والنار ومجربتش يعني ايه حديد ونار اساسا
ومن اللي خلاها حقيقه ثابته لاتقبل النقاش؟
تركيا كمثال متقدرش تكتب الكلام اللي انت بتكتبه في المنتدي ده اساسا
تركيا الشعب يقدر يقعد اردوغان فبيته بكل سهوله!!!!!!!
مادام خدت تركيا كمثال غلط خالص تركيا بها حريات طبعا لكن ده غير كلام الاستاذ احمد موسي
والله مشكله الاعلام المصري انه موجهه بطريقه بشعه و0منطق
حتي الاعلام القطري والتركي مش موجهه بالطريقه دي!!!!!

معاك احصائيات او اي شئ تثبت كذب كلامي؟
احصائيه ايه انت اللي بتقول 80% جيب انت احصائيه بكلامك انت عايش في عالم تاني الشعب الوقتي ميفرقش معاه سيسي ولا اخوان الاجرات الاقتصاديه اللي اتعملت خلت الناس مش عارفه تفكر بدليل ان واحد تافه زي محمد علي اما تطلع اتكلم علي العك بتاع السيسي الناس فاقت والنظام اتهز جامد لاول مره من ست سنين

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى