ماذا يعني ارتفاع الدين الخارجي لمصر؟

يا أخي دا طبع فينا بسبب وبدون سبب
انا متذكر اما عملوا زيادة في اسعار تذاكر المترو الناس بقت معترضة رغم كل ما قيل ان الزيادة ليست لتحقيق مكاسب ولكن لمحاولة ايقاف نزيف الخسائر اللي بتهدد المرفق مع مرور الوقت ورغم ذلك الناس برضوا معترضة

التذكرة كانت بجنية انا فاكر من ايام ماكنت ف ثانوى تقريبا من 12 سنة و ماكناش بندفعها وقتها كنا بنط من فوق المكن
مع الوقت السنين مرت بيا و كبرت و كان شكل المحطات و المكن و الاجهزة و الاشخاص و كل حاجه زي ماهيا مفيش تجديد و كانتت كأنها محطة قطر في منطقة نائية فهمت ان موضوع التذكرة ده وسع قوى

ده طبع فينا

اللي عندي يتكلمون عن ارتفاع تكاليف المعيشه واسعار الغاز خاصه مع دخول عدادات الغاز الالكترونيه
لا يوجد عدادات غاز الكترونيه ممكن تقصد الكهرباء كالعاده لا تدرى شئ عن مصر و المصريين وتفتي من راسك

لا يوجد عدادات غاز الكترونيه ممكن تقصد الكهرباء كالعاده لا تدرى شئ عن مصر و المصريين وتفتي من راسك
الناس مفكرة انه لما حيكون الكتروني او مسبقة الدفع الناس مش حتعرف تسرق كهرباء
دي السرقة زادة عن الاول هو طبع بقي فينا
علشان كدة في ناس محترمة وملتزمة وفي ناس شمال
فعلشان بتوع الكهربة يحصلوا الفلوس بتاعت الكهربة الزيادة بتاجي علي المحترم
وابن الو..... الي مش بيدفع قاعد ولا هامه وهو سبب المشاكل لان هناك كتير من سرقة الكهرباء

نسبة النمو في مصر جذابة جداً، انا اعتبرها صين الشرق الأوسط.

خبر من موقع معادي لمصر ولنظامها ومعروف من يدعمه
لا يوجد شئ للنقاش طالما معروف الهدف من وراء هذه الاكاذيب
الوضع الاقتصادي في مصر في تحسن مستمر ولله الحمد
وكل هذا ادى الى انخفاض في التضخم
تحسن المؤشرات الاقتصادية وتحسن التصنيف الائتماني لمصر
انخفاض واضح لاسعار السلع الغذائية والاجهزة الكهربائية وكثير من الخدمات
ارتفاع الاحتياط الاجنبي لدى البنك المركزي
قدرة مصر على سداد الديون بانتظام
الفضل يرجع الى الله سبحانه وتعالى اولا ثم تحمل شعب مصر العظيم للاصلاحات الاقتصادية ووجود حكومة ورئيس لديه الشجاعة على تبني برنامج اصلاحي حقيقي وعدم اكتراثه بانخفاض شعبيته

ولا عزاء للحاقدين والكارهين للنظام المصري وللشعب المصري العظيم والذي يتواجد البعض منهم هنا في الموضوع

اعرف مصريين من عده مدن وطبقات كل مارجعو من مصر يقولون الوضع ازفت من قبل كل مره
انت سمعت من مصريين
انا مصري وبرد عليك وعليهم الاسعار انخفضت بنسب ملحوظة في الخضار والفاكهة واللحوم البقرية والداجنية وانا لمستها بنفسي محدش قالي والامثلة كثيرة
من لا يرى ايجابيات ويرى الدنيا سوداء فهذه مشكلته وكذلك من يرى كل شئ ايجابي فهذه مشكلته ايضا
اما انا عن راي الشخصي الوضع في مصر تحسن بشكل ملحوظ في قطاعات كثيرة وتحسن بشكل بطئ في بعض القطاعات الاخرى

الخلاصة من يعتقد ان حاله سيتحول الى افضل بنسبة كبيرة في وقت اقل هو واهم ما فيش حد بيطلع السلم مرة واحدة يجب ان نصبر

انت سمعت من مصريين
انا مصري وبرد عليك وعليهم الاسعار انخفضت بنسب ملحوظة في الخضار والفاكهة واللحوم البقرية والداجنية وانا لمستها بنفسي محدش قالي والامثلة كثيرة
من لا يرى ايجابيات ويرى الدنيا سوداء فهذه مشكلته وكذلك من يرى كل شئ ايجابي فهذه مشكلته ايضا
اما انا عن راي الشخصي الوضع في مصر تحسن بشكل ملحوظ في قطاعات كثيرة وتحسن بشكل بطئ في بعض القطاعات الاخرى

الخلاصة من يعتقد ان حاله سيتحول الى افضل بنسبة كبيرة في وقت اقل هو واهم ما فيش حد بيطلع السلم مرة واحدة يجب ان نصبر

انت كلامك لا يخالف كلام المصريين فقط بل يخالف الاجهزه الرسميه المصريه ايضا

انت تعلم ان كلامك غير صحيح وتعلم ان الاغلبيه تعلم انه غير صحيح

انت كلامك لا يخالف كلام المصريين فقط بل يخالف الاجهزه الرسميه المصريه ايضا

انت تعلم ان كلامك غير صحيح وتعلم ان الاغلبيه تعلم انه غير صحيح
انت بتتكلم عن 1 من عشره فى المئه تغير
هل تعلم كم كان معدل التضخم فى 2016 كان 35% واليوم 7% وهو اقل من المستهدف وهو 9%
وبعدين احنا مصريين وبنقلك بطل هبد وانت مش هتزايد علينا :)

الأسعار الان في مصر في تراجع ملحوظ حاليا بالمقارنة مع العام الماضي ولكن لاتوجدمقارنة بالأسعار قبل التويم

الأسعار الان في مصر في تراجع ملحوظ حاليا بالمقارنة مع العام الماضي ولكن لاتوجدمقارنة بالأسعار قبل التويم
ده شىء طبيعى ومؤشر نجاح للاصلاح الاقتصادى
اسعار قبل التعويم لن تعود
ويجب ان نحسن نزيد من نسبة النمو والناتج القومى فى خلال العقد القادم حتى يتحسن الدخل
اما الاسعار والمنتجات فقد اصبحت عرض وطلب الان

سوءال بسيط هل كانت مصر تستطيع ان تمر بازمتها بدون التعويم؟؟
الاحتياطي النقدي كان بيهبط بشكل خيالي نتيجه تعويض فرق العمله ف السوق السوداء حتي وصل اقل من١٥مليار
واي مستثمر سياتي لك بوجود سعرين للعمله سعر خيالي ف البنك وسعر اخر ف السوق السوداء!

ده شىء طبيعى ومؤشر نجاح للاصلاح الاقتصادى
اسعار قبل التعويم لن تعود
ويجب ان نحسن نزيد من نسبة النمو والناتج القومى فى خلال العقد القادم حتى يتحسن الدخل
اما الاسعار والمنتجات فقد اصبحت عرض وطلب الان
المشكله الحقيقيه في فرص العمل نادر جدا انك تلاقي فرصه عمل محترمه

مظبوط كلامك لكن اختلف معك ان موجود فرص عمل والمشروعات التي بتتم بتوفر كثير
لكن المشكله ف المقابل المادي
بس ارجع واقول ان مصر مكنتش سويسرا يعني احنا بنقارن الاوضاع بالكام سنه اللي فاتوا والموءشرات ف تحسن

عزيزى انت وضعت القطار على السكه والموضوع مسألة وقت فقط
انت كل ما فعلته حتى الان انجزته فى خمس سنوات
القادم افضل بأذن الله
معدل البطاله حاليا 8.4 % وهو الاقل
فى 2014 كان 13%

عودة
أعلى