فودافون توقع مذكرة مع الاتصالات السعودية لبيع حصتها بمصر

اتمنى الشركات السعودية صراحة الابتعاد عن الاستثمار بمصر

لاسباب عديدة ابرزها عدم رغبة المجتمع المصري بشكل عام باستثمارات الخلايجة عندهم
يرون انها تقلل من قيمتهم ليش مادري

اعتقد الاستثمار بدول اخرى اجدى بكثير وبعيد عن وجع الراس
أتفق مع كلامك خاصة للأفراد

هنعمل اية بالسرعة وانتم خانقينا بالكوتة هنعمل اية بالسرعة وكل واحد واقف للتاني انت مستخدم كام.. هنعمل اية بالسرعة وانا مش عارف احمل الحجات اللي بحبها.. هعمل اية بالسرعة وانتم مخليين النت تعبان زيكم

ياجماعة الخير المقارنة بين السعودية ومصر اللي اصبحت ظاهرة يومية بالمنتدى وحتى خارج المنتدى ، مقارنة غير منطقية تماما

البلدين يختلفون بامور كثيرة اختلاف جذري

سواء من عدد السكان الضخم بمصر والذي يتجاوز 100 مليون مواطن بينما بالسعودية 21 مليون مواطن وبالثقافة العامة المصرية التي تختلف تماما عن الثقافة السعودية وباسلوب معيشة الشعبين ايضا شكل الاقتصاد بالبلدين وبحجم الثروات الطبيعية وبأنظمة الحكم بالبلدين ، كل هذه العناصر تجدها مختلفة تماما بين السعودية ومصر

لذلك ممكن ان يتم عمل مقارنة بين مصر وتركيا على سبيل المثال لتشابه عناصر عديدة بالبلدين لكن مع السعودية لا اعتقد انها مقارنة منطقية ابدا

--------------------------

هذا لا يضع اختلاف في الخدمه الالكترونيه لان ببساطه جدا الاكثر عدد المفروض يقدم خدمه افضل لانه اكثر ربح مثلا

Stc تنافسها موبايلي و زين وفرجن سعودي وغيرها على 21 مليون سعودي و10 مليون مقيم بينما الشركات المصريه تربح من عدد فاق ال100 مليون مصري الدعوه كلها في ادارة الشركات من يحتال بطريقه محترمه ومن يحتال بقلة الادب

عندنا الاحتيال في الشركات بطريقه احترافيه سواء بالباقات او الانترنت المفتوح او السرعات بينما في مصر شركات الانترنت مسخره على قول المصريين من هنا تشحن ومن هنا تروح😅

موضوع من هنا تشحن ومن هنا تروح عشناها بالزمن الجميل اسئلني انا ايام كنت العب لعبه تروح الباقه كلها الان تغير الوضع العب يوميا واكثر وبساعات والباقه يالله تاخذ 1 جيجا وهذا ممتاز بالنسبه ل4G

هنعمل اية بالسرعة وانتم خانقينا بالكوتة هنعمل اية بالسرعة وكل واحد واقف للتاني انت مستخدم كام.. هنعمل اية بالسرعة وانا مش عارف احمل الحجات اللي بحبها.. هعمل اية بالسرعة وانتم مخليين النت تعبان زيكم

نسيت ان شركة اتصالات الاماراتية شغالة فى مصر 😂
كده انا مقتنع ان دخول STC لن يغير او يحسن من خدمات الاتصالات والانترنت فى مصر 😂

الان اعتقد فعلا ان المشكلة في WE وتحكمها واحتكارها وليس في الاخرين

هذا لا يضع اختلاف في الخدمه الالكترونيه لان ببساطه جدا الاكثر عدد المفروض يقدم خدمه افضل لانه اكثر ربح مثلا

Stc تنافسها موبايلي و زين وفرجن سعودي وغيرها على 21 مليون سعودي و10 مليون مقيم بينما الشركات المصريه تربح من عدد فاق ال100 مليون مصري الدعوه كلها في ادارة الشركات من يحتال بطريقه محترمه ومن يحتال بقلة الادب

عندنا الاحتيال في الشركات بطريقه احترافيه سواء بالباقات او الانترنت المفتوح او السرعات بينما في مصر شركات الانترنت مسخره على قول المصريين من هنا تشحن ومن هنا تروح😅

موضوع من هنا تشحن ومن هنا تروح عشناها بالزمن الجميل اسئلني انا ايام كنت العب لعبه تروح الباقه كلها الان تغير الوضع العب يوميا واكثر وبساعات والباقه يالله تاخذ 1 جيجا وهذا ممتاز بالنسبه ل4G
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
يا اخ ابوقطبي كلامك غلط
العبرة مش في العدد.

بعدين كلامك غير منطقي بالنسبة لموضوع لعبتك اللي تستهلك واحد جيجا.

المهم ببساطة ما دمت تشتكتي من اي باقة استخدمتها فتأكد انها غير مناسبة لك.

انا ادفع على باقة الجوال 920 ريال تقريبا شهريا مقابل انترنت لا محدود وبدون استخدام عادل ومكالمات لا محدودة ايضا. الخدمة تقييمي لها من افضل ما تكون.

لكن الله يهديك ويرزقك العقل.

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
يا اخ ابوقطبي كلامك غلط
العبرة مش في العدد.

بعدين كلامك غير منطقي بالنسبة لموضوع لعبتك اللي تستهلك واحد جيجا.

المهم ببساطة ما دمت تشتكتي من اي باقة استخدمتها فتأكد انها غير مناسبة لك.

انا ادفع على باقة الجوال 920 ريال تقريبا شهريا مقابل انترنت لا محدود وبدون استخدام عادل ومكالمات لا محدودة ايضا. الخدمة تقييمي لها من افضل ما تكون.

لكن الله يهديك ويرزقك العقل.

😁 انا العب العاب فيديو جودتها عاليه وكل ما ارتفعت الجوده طارت الباقه وكل ماقللت جودة الرسومات قدرت تحافظ على الباقه اكثر نفس الوضع في اليوتيوب صرفية الباقه على 360P ماهي مثل 4k

اما النصيحه اللي اقدمها للمستخدمي الانترنت بالسعوديه لا تشتركون اشتراك سنوي مفتوح 🙂 لانهم راح يطلعون روحكم في اضعاف الانترنت متعمد وهذا عانيت منه في موبايلي على خدمة 4G لا محدود

👀 950 ريال على مكالمات وانترنت لا محدود شكل باقتك قديمه جدا جدا + واضح ماحولك سكان مادام ماتعاني من ضعف الشبكه

😁

👀 950 ريال على مكالمات وانترنت لا محدود شكل باقتك قديمه جدا جدا + واضح ماحولك سكان مادام ماتعاني من ضعف الشبكه
لا والله باقتي ليست قديمة.
لكن الشبكة عندي جيدة لان تقريبا جيمع من يسكن في الحي لديهم انترنت الياف ضوئية منهم انا لذلك لا يوجد ضغط على الشبكة.

لا والله باقتي ليست قديمة.
لكن الشبكة عندي جيدة لان تقريبا جيمع من يسكن في الحي لديهم انترنت الياف ضوئية منهم انا لذلك لا يوجد ضغط على الشبكة.
قل الياف بصريه انا اتكلم عن الباقات وانترنت خارج الالياف البصريه للان لم اجربها واظنك تستخدم 5G وليس 4g

قل الياف بصريه انا اتكلم عن الباقات وانترنت خارج الالياف البصريه للان لم اجربها واظنك تستخدم 5G وليس 4g
طيب جوالي يستخدم 5G لكن اذا حولته 4G السرعة اللي توصلني حدود 150 ميجا ومرات اكثر

موضوع الانترنت المنزلي في مصر وسياسة الاستهلاك العادل وان السرعة تقل بعد الوصول لسعة معينة...... ده كله السبب فيه منظمة حكومية اسمها الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات.... ودى جهة حكومية مصرية مسئولة عن تنظيم عملية تداول الانترنت بين كل الشركات العاملة في مصر.... علشان كده هتلاقي شركات اورنچ او ڤودافون او حتي اتصالات ملزمة تطبق سياسة الاستهلاك العادل رغم ان الشركات دى لها انظمة مختلفة في الدول الاخرى العاملة فيها خارج مصر...... فالموضوع للاسف مرتبط بسياسات حكومية هى اللي محتاجه تتعدل.

موضوع الانترنت المنزلي في مصر وسياسة الاستهلاك العادل وان السرعة تقل بعد الوصول لسعة معينة...... ده كله السبب فيه منظمة حكومية اسمها الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات.... ودى جهة حكومية مصرية مسئولة عن تنظيم عملية تداول الانترنت بين كل الشركات العاملة في مصر.... علشان كده هتلاقي شركات اورنچ او ڤودافون او حتي اتصالات ملزمة تطبق سياسة الاستهلاك العادل رغم ان الشركات دى لها انظمة مختلفة في الدول الاخرى العاملة فيها خارج مصر...... فالموضوع للاسف مرتبط بسياسات حكومية هى اللي محتاجه تتعدل.
طيب علي الأقل يزودو سعة التحميل ٦٠٠ جيجا مثلا بدل ١٤٠ جيجا للباقة اللي ب ١٢٠ جنيه

يبو قطبي الامور ماتنحسب كذا وبالسهولة ذي ، فيه تكاليف تشغيل وفيه قدرة شرائية عند المواطنين وفيه عناصر كثير بالمعادلة

بالسعودية ممكن الشخص يدفع 250 ريال شهريا للانترنت بينما بمصر صعب ان يدفع الشخص اكثر من 70 ريال للانترنت شهريا ، هذا فرق جوهري

يعني المصري في اسبوعين والسعودي في ٥ دقائق .. ما شاء الله .. طيب انت محتاج تفهم ده للشركات الاجنبية المتخلفة اللي مش فاهمة قبمة العامل السعودي وعبقريته 🤦‍♂️

كفاية كده كلام معاك اخدت اكتر من وقتك .. روح كمل عنصريتك البغيضة على مصريين شغالين معاك لتملا عقدة النقص والشعور بالدونية عندك :مع السلامة:
CEO داو للكيماويات عنصري ايضا ؟ و يصدح بعنصرية في مؤتمر دافوس؟

الدقيقه 16:20, يتحدث عن تجربتهم من 1000 مهندس سعودي شاب وظفوهم في مصانعهم حول العالم, astonishingly capable كما يصفهم المعلم الكبير مش انا :) 👇

الحقيقة ان السعودية رائده اقليميا في تنمية الموارد البشرية, سواء في العلوم التطبيقية او العلوم البحته ( سواء للمواطنين بالدرجه الاولى او المقيمين الذين ينعمون بالعمل في بيئه احترافيه والتدريب بشكل لا يحلمون به في بلدانهم الاصلية, كمثال بمجرد حصولك على وظيفه هنا في مجال علمي تحتاج لساعات تعليم مستمر سنويا حتى يجدد لك ترخيص العمل ). المفترض نأخذ تعويض على تحسين القوى العامله لدول العالم الثالث :)

الزمن تغير عزيزي, و العنصري هنا هو من يسوق لصورة نمطية لا توجد الا في مخيلته بغرض الشعور بالرضى عن تأخر بلده في سباق التنمية.

ان شاء الله تتم الصفقه, و يوظفونك حتى لو واد بتاع الشاي حتى تنعم بالادارة المحترفه.

بص فى بلد فوق 100مليون هتلاقى كل أنواع الخبرات الحلو والوحش وانت حسب احتياجك عاوز حد فاهم بتديلة اجر يناسب خبرته عاوز طالب لسه متخرج وتديلة كلام فاضى تعمل عليه تصاريح البناء زى ما فى مقاولين عندنا هنا بتعمل الشغل ده معروف يعنى مثل العمالة المصرية الى كانت بتشتغل فى الخليج زمان اصبح جزء كبير منهم بيشتغل فى دول غربية علشان مرتباتهم بقت مجزية اكتر يعنى دلوقت لما المصري وده حصل مع أصحابي كتير لما بيجيلة شغل بين الإمارات او السعودية او الكويت بيختار الإمارات بيئة العمل عندهم أفضل وبتجذب الشباب بشكل أفضل وأعلى ليفل بعدها أوروبا بس أبرز دليل على وجوت كفائات جبارة فى مصر ان عندنا شركات كتير بتقدم استشارات هندسية للسوق الأوروبي فى مجالات كتير والمهندسين المصرين فى الشركات الموجوده فى القريه الذكية ماسكين مشاريع كتير لدول عربية مع الشركات دى
غير صحيح.

الكوادر المصرية نخب اول لا تجدها في مصر. و غالبا تلقت تأهيل خارج البلد.

بالعكس مصر من تستفيد من الخارج لتأهيل كوادرها, وصولا لرئيس الدولة 🤭

CEO داو للكيماويات عنصري ايضا ؟ و يصدح بعنصرية في مؤتمر دافوس؟

الدقيقه 16:20, يتحدث عن تجربتهم من 1000 مهندس سعودي شاب وظفوهم في مصانعهم حول العالم, astonishingly capable كما يصفهم المعلم الكبير مش انا :) 👇

الحقيقة ان السعودية رائده اقليميا في تنمية الموارد البشرية, سواء في العلوم التطبيقية او العلوم البحته ( سواء للمواطنين بالدرجه الاولى او المقيمين الذين ينعمون بالعمل في بيئه احترافيه والتدريب بشكل لا يحلمون به في بلدانهم الاصلية, كمثال بمجرد حصولك على وظيفه هنا في مجال علمي تحتاج لساعات تعليم مستمر سنويا حتى يجدد لك ترخيص العمل ). المفترض نأخذ تعويض على تحسين القوى العامله لدول العالم الثالث :)

الزمن تغير عزيزي, و العنصري هنا هو من يسوق لصورة نمطية لا توجد الا في مخيلته بغرض الشعور بالرضى عن تأخر بلده في سباق التنمية.

ان شاء الله تتم الصفقه, و يوظفونك حتى لو واد بتاع الشاي حتى تنعم بالادارة المحترفه.

لو مشينا على مقياسهم، فالدول الاسكندنافية وشمال اوروبا يجب ان تبقى متخلفة مقارنة بجنوبها لان المعرفة في بداياتها كانت متركزة في اليونان وايطاليا..

وكوريا الجنوبية يجب ان تضل متخلفة علميا لأنها كانت من افقر دول العالم واكثرها جهلا قبل 40 سنة فقط. والتاريخ البشري اصلا كله مداورة....

اقسم بالله عقولهم مصدية وهم سبب تخلف دولهم وهجرة الادمي فيهم للخارج...

التعديل الأخير:
الخلاصة شركة فودافون رفضت العرض السعودي لانها بتقول انها صرفت اكثر من مليار دولار استثمارات على تطوير شبكتها بمصر
والمصرية للاتصالات عاوزة تشتري وبحق الشفعة في حال باعت فودافون لان وبكل اختصار مصر تعتبر شبكة فودافون امن قومي لانها الاكبر بمصر
فبالتالي لا فودافون لديها الان الرغبة في البيع ولا السعر المعروض عاجبها ولا الحكومة المصرية لديه رغبة في خروج الشبكة الاكبر للمحمول في مصر من عباءة المصرية للاتصالات فمفيش صفقة بالبلدي والناس قاعدة تهري في حوارات جانبية

CEO داو للكيماويات عنصري ايضا ؟ و يصدح بعنصرية في مؤتمر دافوس

يعني واحد قاعد مع وزراء ومسئولين سعوديين بيتكلموا عن رؤية السعودية ٢٠٣٠ عايزه يقول ايه ::Lamo:: .. هو مش عنصري لكن راجل معرض عايز شوية رز :cool: .. الكلام سهل المهم الفعل .. وموضوع ان الشركات الاجنبية في السعودية مبتحبش تشغل سعوديين ده حقيقة وواقع فعلي مش كلام مجاملات في جلسة

يعني واحد قاعد مع وزراء ومسئولين سعوديين بيتكلموا عن رؤية السعودية ٢٠٣٠ عايزه يقول ايه ::Lamo:: .. هو مش عنصري لكن راجل معرض عايز شوية رز :cool:
هؤلاء عندهم رز و حاليا نحاول اقناعهم ان يشاركونا فيه, مش زي الي في بالي و بالك 🤭

و تزعل لما نقول عليك متخلف, واحد شاي سكر زياده و عجل.

عودة
أعلى