موقع خاص لمنظومة البيتشورا على ضفاف النيل

لو الأمن الحربي ماظبطش الدنيا ممكن حد غبي يصور حاجه ماينفعش تتصور
العيال دي لازم تتظبط شويه
طيب هقولك حاجه. انا وأنت مدنيين ونعلم جيدا جدا ان التصوير بالشكل ده في الجيش مصيبه سودا. ودول كش عساكر. دول ظباط و دفاع جوي كمان. ومنهم من هو اعلي من ملازم. يعني عارفين وفاهمين كويس اوي.
ثانيا. هما واخدين راحتهم اوي في الصور و بيهزرو و يضحكو. وشهم باين. رتبهم. حتي أساميهم باينه علي الافارول. ومنزلين كل ده علي حساباتهم الشخصية.
يعني واضح ان الموضوع مش خطير او جاد.
واضح ان موضوع السريه بتاع زمان او بروتوكول التعامل اتغير شويه داخل الجيش.
يعني مثلا في قواعد عسكريه ومطارات مهمه جدا اتفتح فيها جزء مدني. زي قاعده غرب القاهرة الجويه. اهم قاعده في مصر. عادي.
معسكرات جيش و كتائب كثيره وسط القاهرة كان ممنوع تعدي من جنبها. دالواتي دخلت ضمن نطاق شبكه الطرق. وبقي الداءري بيعدي من جنبيها و فوقها كمان. زي منطقه وادي حوف. مليانه كتائب جيش وكان كذا مره يحاولو يعملو كباري وكان حسني مبارك بيرفض والجيش مانع. دالواتي تعالي اتفرج علي الداءري الاوسطي. معدي من وسطيهم تقريبا. ومع ان الحته ديه فيها جبال و مخازن داخل هذه الجبال.
واضح ان بدل القاعدة بقي في اتنين وتلاته وبدل المخزن بقي فيه عشره وبدل الكتيبة بقي فيه خمسين وفي مناطق اخري ومحمية وتحت الارض. والشغل القديم كله انتهي. واضح ان الجيش المصري اصبح أخطبوط بألف زراع و زراع. وده مش مبالغه مني. لا والله.
من اول ما قاعده غرب الجويه اتفتح للطيران المدني وأنا عرفت ان بقي فيه ليله تانيه خالص وفي حتت تانيه خالص. وان الموضوع كبر اوي و ان اصبح لمصر عده جيوش وليس جيش واحد.
وده طبعا مش عشان الموضوع ده بس. لا في شواهد كتير جدا تثبت ان الجيش المصري ضخم ويضخ بداخله جيوش وأصبح كمان يطبق نظريه الفيالق العسكرية. وأنت تعلم ان الجيش يضم ثلاث فرق او اكثر. والفيلق يضم جيشين او اكثر. ولذلك تري مثلا وضع المنطقه الشرقية كلها بجيشها الثاني والثالث تحت قياده موحده
اذن هذا اصبح يسمي فيلق الشرق المصري
ومن ثم بداء تشكيل فيلق الغرب بإنشاء قاعده محمد نجيب العملاقه. و بنظره بسيطه علي امكانات تلك القاعدة تعرف علطول انها لم تنشاء من اجل فرقه او اثنين. وهكذا يعني.
أأسف علي الاطاله بس موضوع جاب موضوع وكان لازم ببقي فيه تحليل

يعمي حصري اي وبتاع ايه
انا قاهري ولما بروح الاسكندرية بشوفهم..بقدر اشوفهم من اول الشاطبي لغايه بحري
وبعدين نيل ايه اللي في الاسكندرية ؟!

متابعتك لاكونتات ضباط و جنود الدفاع الجوي على السويشيل ميديا تقريبا خلتك تفكر انك لقيت كنز استراتيجي الموساد كان تايه عنه
بدل ان تستهزئوا به على مجهود واخطاء طبيعية عليكم ان تشكروه وهذا اولى او ان يكون التصحيح بعيداً عن هكذا ردود فهو لم يسيء اليكم او لمصر

طيب هقولك حاجه. انا وأنت مدنيين ونعلم جيدا جدا ان التصوير بالشكل ده في الجيش مصيبه سودا. ودول كش عساكر. دول ظباط و دفاع جوي كمان. ومنهم من هو اعلي من ملازم. يعني عارفين وفاهمين كويس اوي.
ثانيا. هما واخدين راحتهم اوي في الصور و بيهزرو و يضحكو. وشهم باين. رتبهم. حتي أساميهم باينه علي الافارول. ومنزلين كل ده علي حساباتهم الشخصية.
يعني واضح ان الموضوع مش خطير او جاد.
واضح ان موضوع السريه بتاع زمان او بروتوكول التعامل اتغير شويه داخل الجيش.
يعني مثلا في قواعد عسكريه ومطارات مهمه جدا اتفتح فيها جزء مدني. زي قاعده غرب القاهرة الجويه. اهم قاعده في مصر. عادي.
معسكرات جيش و كتائب كثيره وسط القاهرة كان ممنوع تعدي من جنبها. دالواتي دخلت ضمن نطاق شبكه الطرق. وبقي الداءري بيعدي من جنبيها و فوقها كمان. زي منطقه وادي حوف. مليانه كتائب جيش وكان كذا مره يحاولو يعملو كباري وكان حسني مبارك بيرفض والجيش مانع. دالواتي تعالي اتفرج علي الداءري الاوسطي. معدي من وسطيهم تقريبا. ومع ان الحته ديه فيها جبال و مخازن داخل هذه الجبال.
واضح ان بدل القاعدة بقي في اتنين وتلاته وبدل المخزن بقي فيه عشره وبدل الكتيبة بقي فيه خمسين وفي مناطق اخري ومحمية وتحت الارض. والشغل القديم كله انتهي. واضح ان الجيش المصري اصبح أخطبوط بألف زراع و زراع. وده مش مبالغه مني. لا والله.
من اول ما قاعده غرب الجويه اتفتح للطيران المدني وأنا عرفت ان بقي فيه ليله تانيه خالص وفي حتت تانيه خالص. وان الموضوع كبر اوي و ان اصبح لمصر عده جيوش وليس جيش واحد.
وده طبعا مش عشان الموضوع ده بس. لا في شواهد كتير جدا تثبت ان الجيش المصري ضخم ويضخ بداخله جيوش وأصبح كمان يطبق نظريه الفيالق العسكرية. وأنت تعلم ان الجيش يضم ثلاث فرق او اكثر. والفيلق يضم جيشين او اكثر. ولذلك تري مثلا وضع المنطقه الشرقية كلها بجيشها الثاني والثالث تحت قياده موحده
اذن هذا اصبح يسمي فيلق الشرق المصري
ومن ثم بداء تشكيل فيلق الغرب بإنشاء قاعده محمد نجيب العملاقه. و بنظره بسيطه علي امكانات تلك القاعدة تعرف علطول انها لم تنشاء من اجل فرقه او اثنين. وهكذا يعني.
أأسف علي الاطاله بس موضوع جاب موضوع وكان لازم ببقي فيه تحليل
برضك الأمان رقم 1
أنا بخش تفتيشات حرب كل سنة تقريبا ... مش مدني بعيد خالص لكن الترتيبات الأمنية بتبقى عالية فياريت تفضل كده كول السنة

بدل ان تستهزئوا به على مجهود واخطاء طبيعية عليكم ان تشكروه وهذا اولى او ان يكون التصحيح بعيداً عن هكذا ردود فهو لم يسيء اليكم او لمصر
مجهود ايه يا باشا . ربنا يجازيه علي اد نيته

لما ذكرت الجنسية فأنا لا أقصد أى اهانه لاخواننا المغاربة الكرام

لكن هو تصحيح لزميل لي ذكر جنسية أخرى غير صحيحة

برضك الأمان رقم 1
أنا بخش تفتيشات حرب كل سنة تقريبا ... مش مدني بعيد خالص لكن الترتيبات الأمنية بتبقى عالية فياريت تفضل كده كول السنة
برضه عندك حق. مقدرش أقول كلمه.

الاخوة الكرام
يرجي العلم انه دائما يتم استخدام صواريخ اخرجت من الخدمه كصواريخ هيكليه لاغراض التدريب علي تعمير القواذف و الطلاق الجاف ( التدريب علي الاطلاق بأستخدام المحاكي في المنظومه )
ويتم التعمير بالصاروخ الحي في حاله رفع حاله الاسعداد او تولي كتيبه خدمه واجب عمليات بالتناوب مع كتائب اخرى في نفس القطاع
و من خدم في اي وحدة علي بحر في اي دوله يعرف جيدا تأثير البحر و الرياح علي المعدات
القاذف نفسه في حاله جيدا ويتم صيانته صيانه دوريه
اعتقد الامن الحربي قام بالواجب و تم التشديد علي كل الوحدات
من ظهروا بالصور ضباط صغيره السن و لاحظت ان في طلبه من الكليه متصورين

متفاجء انها لا زالت في الخدمة!!

كنت أتفاجأ من القدرة المصرية على صيانة المعدات .. الآن أصبحت شيء طبيعي

عندما أرى معدة قديمة لدى الجيش المصري و تعمل هذا يجعلني أحترم قدرات الصيانة لدى الأشقاء

طبعا مع عدم المبالغة في قدرات السلاح لأن تطور الخصم يحد من قدرات الأسلحة القديمة

لماذا لا تعكس مصر تصميم المهندسين للصواريخ القديمة لمحركات الصواريخ وتصميم الجسم ، لكنها تضيف إلكترونيات جديدة مثل رأس الرادار النشط لجعل النظام قاتلاً في ساحة المعركة في القرن الحادي والعشرين؟ أعتقد أن الدول لن تهتم لأنه نظام قديم.

ستحتاج مصر إلى التعاون مع الدول التي يمكنها إنتاج تلك الإلكترونيات مثل جنوب إفريقيا دينيل التي تنتج رأس طالب جديد للصاروخ الذي تبيعه لمصر. يمكن أن يساعد في استبدال الصواريخ القديمة في الخدمة المصرية بأنظمة محلية أصلية مقرونة بالرادارات المحلية مثل تلك التي كشف النقاب عنها في EDEX 2018 وإن شاء الله في EDEX 2020.

على سبيل المثال باستخدام صاروخ American Hawk القديم ، يمكنك صنع صاروخ جديد يمكنه التعامل مع التهديدات الحديثة. إذا قمت بإضافة باحث نشط للرادار ، ومقاييس إلكترونية وبالطبع رادار جديد ، فقد يصبح النظام حريقًا وينسى بدلاً من الاضطرار إلى تتبعه.

هي أ
لماذا لا تعكس مصر تصميم المهندسين للصواريخ القديمة لمحركات الصواريخ وتصميم الجسم ، لكنها تضيف إلكترونيات جديدة مثل رأس الرادار النشط لجعل النظام قاتلاً في ساحة المعركة في القرن الحادي والعشرين؟ أعتقد أن الدول لن تهتم لأنه نظام قديم.

ستحتاج مصر إلى التعاون مع الدول التي يمكنها إنتاج تلك الإلكترونيات مثل جنوب إفريقيا دينيل التي تنتج رأس طالب جديد للصاروخ الذي تبيعه لمصر. يمكن أن يساعد في استبدال الصواريخ القديمة في الخدمة المصرية بأنظمة محلية أصلية مقرونة بالرادارات المحلية مثل تلك التي كشف النقاب عنها في EDEX 2018 وإن شاء الله في EDEX 2020.

على سبيل المثال باستخدام صاروخ American Hawk القديم ، يمكنك صنع صاروخ جديد يمكنه التعامل مع التهديدات الحديثة. إذا قمت بإضافة باحث نشط للرادار ، ومقاييس إلكترونية وبالطبع رادار جديد ، فقد يصبح النظام حريقًا وينسى بدلاً من الاضطرار إلى تتبعه.
مشاهدة المرفق 213892
هي أزمة فكرية
عندك صواريخ الدفاع الجوي والميراج 5
يمكنك اللعب فيها وتشكيل أفكار جديدة على الخارج من هذه المعدات

هي أ

هي أزمة فكرية
عندك صواريخ الدفاع الجوي والميراج 5
يمكنك اللعب فيها وتشكيل أفكار جديدة على الخارج من هذه المعدات
مصر لديك ما يكفي من التفكير لتطوير الصواريخ. مهارات البرمجة اليوم مطلوبة في الغالب باستخدام الإلكترونيات القابلة للبرمجة. من السهل جدًا أن تفهم هذا المفهوم ، وإذا وضعت مصر أموالًا فيه ، فمن الممكن أن تمتلك مصر العديد من الصواريخ بحلول عام 2025.فكرت في إنشاء شركة خاصة في مصر لتطوير هذه التكنولوجيا ولكن مهاراتي في التحدث باللغة العربية ستعيقها.

التعديل الأخير:
مارشــال @مارشــال
على سبيل المثال ، فإن استخدام كاميرا الأشعة تحت الحمراء الأصلية هذه من Arab International Optronics مقرونة بجسم صاروخي يمكن أن يصنع ATGM رائعة بالنار وتنسى القدرة على استخدام البرمجة بالطبع.

يشبه النظام الإسرائيلي في هذا الفيديو.

لا أحد يعرف مدى صعوبة قيام شخص يتحدث القليل من اللغة العربية بتأسيس شركة دفاع أو العمل في شركة دفاع في مصر؟ لدي فكرة وأفكر في استخدامها في هذه الصناعة.

لا أحد يعرف مدى صعوبة قيام شخص يتحدث القليل من اللغة العربية بتأسيس شركة دفاع أو العمل في شركة دفاع في مصر؟ لدي فكرة وأفكر في استخدامها في هذه الصناعة.
وما المشكله هناك صينيين وكوريين ويابانيين موجودون ويستثمرون فى مصر
اللغه ليست عائق اطلاقا
والانجليزيه هناك الكثير يتحدثها فى مصر

وما المشكله هناك صينيين وكوريين ويابانيين موجودون ويستثمرون فى مصر
اللغه ليست عائق اطلاقا
والانجليزيه هناك الكثير يتحدثها فى مصر
إذن أنت تقول إنني أستطيع أن أصبح أو أصبح موظفًا في شركة دفاع؟ لدي بعض الأفكار الجديدة التي لم يتم السعي لتوجيه الصواريخ التي أعتقد أنها ستكون عظيمة لصناعة الدفاع المصرية المتنامية.

إذن أنت تقول إنني أستطيع أن أصبح أو أصبح موظفًا في شركة دفاع؟ لدي بعض الأفكار الجديدة التي لم يتم السعي لتوجيه الصواريخ التي أعتقد أنها ستكون عظيمة لصناعة الدفاع المصرية المتنامية.
يمكنك ذلك بالتأكيد

يمكنك ذلك بالتأكيد

حسنًا ، فكرتي هي استخدام جيروسكوب وزعانف مؤازرة متصلة بوحدة تحكم قابلة للبرمجة وتبقي الصاروخ على المسار المستهدف دون الحاجة إلى توجيهه يدويًا. إنها في الأساس نار وتنسى الصواريخ المدمرة للدبابات ، لكن النطاق يقتصر على أقل من 1000 متر ولا يمثل مشكلة كبيرة. حتى مع هيكل RPG-7 وإضافة الزعانف ، ستعمل الإلكترونيات المتصلة بالبطارية بشكل جيد وتضمن أن ما تهدف إلى تحقيقه أسهل كثيرًا مقارنة بالنسخة غير الموجهة ، والقدرة على الوصول إلى الأهداف المتحركة بسهولة أكبر.

كما هو موضح في هذا الفيديو ، حيث تستهدف الصاروخ تجاهه ، سيبقى في هذا الاتجاه حتى يتم ضربه. عندما يتم إطلاق الصاروخ ، سيستمر في متابعة المكان المقصود منه ، وإذا تم إطلاقه على اليمين ، فسيظل كما هو بسبب زعانف المحرك التي تضمن بقاءه على المسار الصحيح.

أيضا إذا كان اي شخص يمكن ان تخبرني عن الأعضاء هنا مع معرفه مماثله حول نفس المواضيع وأود ان نقدر ذلك.

عودة
أعلى