السيسي يعلن فشل مفاوضات سد النهضة

لا يوجد اي ذكر للخيار العسكري لا من طرف رأس النظام أو أي مسؤول ثاني

في النهاية يقول ان المسؤولية على المجتمع الدولي

عندك بترول و غاز و معادن
عندك نهر النيل يجعلك من اكبر الدول المصدرة للغذاء
عندك مساحات شاسعة تجعلك دولة مصدرة للطاقة البديلة لو استثمرت فى الطاقة الشمسية
عندك ممر مائي هو الاكبر فى العالم و دخله بالمليارات
عندك سياحة
عندك عقول و علماء و مهندسين و اطباء
عندك العامل البشري
انت كنت تقرض اوروبا فى يوم من الايام و كنت ترسل البعثات من معلمين و اطباء و مهندسين للعالم العربي
اسأل نفسك لماذا و كيف انقلبت الآية
للاسف ان المصريين نفسهم لا يعون مقدرات بلدهم
وحده وحده بس الله يرضي عليك
بترول وغاز ومعادن انا مانكرتش لكنه مش بالكميه اللي الناس متخيلاها ابدا وممكن تجيبلي كميه النفط الاحتياطي في مصر والمعادن وتتاكد بكبيره تكفي الاستهلاك الامل ف اكتشافات الغاز
نهر النيل تقريبا في حد حسدنا عليه:confused:
مساحات شاسعه دي نكته ي فر حتي بالمساحات هعمل ايه بصحراء بالنسبه للطاقه البديله محدش قالك ان توربينات الرياح والشمس بمليارات مش ببلاش هجيبهم منين
ممر مائي هو الوحيد اللي معاك فيه واخره خالص 4 مليار ف السنه
سياحه عمليه ارهابيه واحده كافيه بتدميرها ومن 2011 مثال لحد النهارده
اما بالنسبه لقرض اوروبا والكلام ده هقولك حاجه قول للزمان ارجع ي زمان
هاتلي كميه الثروات الطبيعيه وقيمتها الماديه مثلا روسيا فيها 45 تريليون دولار السعوديه ب 20 فنزويلا بحاجه وعشرين كندا ب 30 تريليون وغيره هاتلي القيمه الماديه للثروات اتحداك لو كملوا بكبيره تريليون

ف مصر عدي عليها عبد الناصر ومبارك والسادات ومرسي والسيسي هل معقوله ان كلهم لم يكتشفوا هذه الثروات او كلهم حراميه وقاموا بسرقتها

السد منيع
السد مهوووووووووول
السد يحتاج لزلزال
السد يحتاج نووى لينهار
انا فاكر كويس الكلام ده انا سمعته فين
فين يا ربى فيييييييييييييييين
ايوه أفتكرته
خط بارليف المنيع اللى يحتاج بتاع 3 قنابل نووية
و فى الأخر اتجاب على الأرض بمدفعية وخرطومين ميه
مصر قوية و قوية جدا فى عهد السيسى و بمساعده بسيطة و صغيرة لا تذكر من السعودية أو الأمارات لو أجبرتنا الظروف فهم خير سند و معين من ايام 73 ليوم الدين
بالعكس خالص
السد نموذج رائع للتدريب و التدمير ;) ;)

الانهار منبع و مصب
و ان لم يتواجد مصب لغرق المنبع
و ليس لاثيوبا فضل على مصر لان المنبع لديها
و ليس لمصر فضل عى اثيوبيا لان المصب لديها
لان معادلة الافضليات صفرية
و إلا لما تواجد في الاساس قانون دولي يحمي الحقوق في المياه

مصالح الدول تحترم , ان لم تتعدى على مصالح دول اخرى
اما ان تعدت فالقانون الدولي قائم , و ان لم يكن فالقوة موجودة و المشروعية موجودة

رغم الشخصنة الواضحة في رائيك المؤدلج , الا ان وجب الرد و الايضاح للمتابع و القارئ
بالظبط لو تضررت المصالح المصريه بسبب اثيويبيا ... سينسف هذا السد .. لكى نؤكد الكلام مرار وتكررا ..بالنسبه للدفاع الجوى الاثيوبيى سيتم تحييده والطرق معروفه وبالنسبه للتزود بالوقود جوا الطائرات ان لم توجد بعد فهى موجوده لدى حلفاء لدينا .. ما قامت به السياسيه المصريه الاعوام الماضيه التميهد العسكرى ليس اكثر,,, حالها حال احتلال سيناء والمحادثات الفاشله مع كسينجر ..وتلاها الاجتياح المصرى لسيناء... ما يتم الان تهيئه الوضع دوليا ومفاوضات وعالميا .. تمهيدا لنسف السد ان تضررت مصر لا اكثر ولا اقل

وحده وحده بس الله يرضي عليك
بترول وغاز ومعادن انا مانكرتش لكنه مش بالكميه اللي الناس متخيلاها ابدا وممكن تجيبلي كميه النفط الاحتياطي في مصر والمعادن وتتاكد بكبيره تكفي الاستهلاك الامل ف اكتشافات الغاز
نهر النيل تقريبا في حد حسدنا عليه:confused:
مساحات شاسعه دي نكته ي فر حتي بالمساحات هعمل ايه بصحراء بالنسبه للطاقه البديله محدش قالك ان توربينات الرياح والشمس بمليارات مش ببلاش هجيبهم منين
ممر مائي هو الوحيد اللي معاك فيه واخره خالص 4 مليار ف السنه
سياحه عمليه ارهابيه واحده كافيه بتدميرها ومن 2011 مثال لحد النهارده
اما بالنسبه لقرض اوروبا والكلام ده هقولك حاجه قول للزمان ارجع ي زمان
هاتلي كميه الثروات الطبيعيه وقيمتها الماديه مثلا روسيا فيها 45 تريليون دولار السعوديه ب 20 فنزويلا بحاجه وعشرين كندا ب 30 تريليون وغيره هاتلي القيمه الماديه للثروات اتحداك لو كملوا بكبيره تريليون

اعذرني لا اتفق معك مصر دول كبيرة و غنية و لكن نقول و نصر ان المشكلة ادارية بحته
انت مستثمر مليارات فى قصور و مدينة ادارية كان الاولى ان تصرف على مشاريع تنموية ضخمة كالطاقة البديلة و غيرها و يتم تأجيل القصور لوقت لاحق لا تقول مصر ليس لديها

لماذا كلام الاعضاء كله عن تدمير السد !!
يكفى ايقافه عن العمل
اما بعمل عسكرى او من غير عمل عسكرى :يفكر:

اشكرك هو ده الرد اللي مستنيه ...ضربة لقاع السد بالبانكر باستر بالنسبة لنقطة ملء السد فدي اراها نقطة ف صالحنا لان المياه هتتكفل بدور كبير قلب السد راسا ع عقب...وبخصوص فيضان ما بعد الانهيار فمصر عاملة حسابها بمفايض اهمها توشكي ..والسودان ربنا معاها بقي

مصر لا تملك bunker buster قادر على اختراق عشرات الأمتار

السد منيع
السد مهوووووووووول
السد يحتاج لزلزال
السد يحتاج نووى لينهار
انا فاكر كويس الكلام ده انا سمعته فين
فين يا ربى فيييييييييييييييين
ايوه أفتكرته
خط بارليف المنيع اللى يحتاج بتاع 3 قنابل نووية
و فى الأخر اتجاب على الأرض بمدفعية وخرطومين ميه
مصر قوية و قوية جدا فى عهد السيسى و بمساعده بسيطة و صغيرة لا تذكر من السعودية أو الأمارات لو أجبرتنا الظروف فهم خير سند و معين من ايام 73 ليوم الدين
بالعكس خالص
السد نموذج رائع للتدريب و التدمير ;) ;)
السد و خط بارليف مختلفين تماماً

لا يوجد اي ذكر للخيار العسكري لا من طرف رأس النظام أو أي مسؤول ثاني

في النهاية يقول ان المسؤولية على المجتمع الدولي

قضيه حياه او وجود انتهى الكلام وانظر جيدا للاثيوبى وهو ينظر الى السيسى وهو يتكلم تفهم كل شىء

بالفعل لا نحتاج سوى لضرب البوابات لفتح المحبس لتدفق المياه

الهدف طبيعي بيكون البوابات واتمنى البوابات تكون ظاهرة لو بالداخل الامر صعب شوي بيكون

مع الأسف الإدارة السياسية المصرية الحالية والسابقة ساهمت في تقليل دور مصر واصبح الجميع يتجرء على مصر معا أن هناك دول اقل من مصر ويخشها الجميع مصر وقت الجد غير المياه حياة أو موت فكرة مصر فى الأساس هى النيل وبعد ذلك يأتى اى شئ مصر وضعها الحالى احسن من ٢٠١١ علي فكرة مصر مش ضد بناء السد لكن فترة تخزين المياه هى المشكلة ودا أمر مقبول دوليا انا شايف ان الضربة العسكرية ستكون الحل الاخير

لا توجد حلول عسكرية او ادوات لدى مصر لاخراج السد من الخدمة و لا تستطيع ان تحشد لتوافق دولي فى صالحها لهذه المسألة الاثيوبي بنى السد فى اراضيه فليس لك الحق بالمطالبة بشئ فى نطاق اممي
كما قال زميلنا هيرون @هيرون الحل ان يكون هناك ترشيد فى الاستهلاك
لقد انتهى وقت التدخل العسكري و فشل سياسة المفاوضات التى لا تسمن و لا تغني من جوع
كيف اجزمت بان مصر ليس لديها حل عسكري ؟

مصر ليس لديها مشكلة فى السد نفسه لكن فى فترة ملء البحيرة خلف السد

مصر ليس لديها مشكلة فى السد نفسه لكن فى فترة ملء البحيرة خلف السد
بس تقول لمين
في ناس شغلها الشاغل خلق حروب في مخيلتها ومش بس كدا، والبت في قدراتنا كمان?

عودة
أعلى