السيسي يعلن فشل مفاوضات سد النهضة

مش عارف ليه. هناك الكثير من الإخوه غير المصريين يجزمون و يوكدون علي ضياع حق مصر وفرصتها في التعامل مع السد. وان السيسي اضاع وفرط في حق مصر في المياه.
وتاره يقولون ان كان من المفترض ضرب هذا السد من فتره وليس الان. واذا ردينا وقولنا لم يتم تخزين ملء حتي الان فيذهبون الي التاره الاخري وهي استحاله ضرب السد أساساً. مره لقوته ومره لقوت إثيوبيا العظمي......
والله انا مش فاهمكم انتو عايزين ايه يظبط.
الخلاصه لو في أي تهديد من هذا السد. فكلمم تعلمون جيدا وحتي قبلنا نحن كمصريين
اننا سنتعامل معه عسكرياً و سنضربه و سنضرب إثيوبيا و من يتعاطف معها او يقف بجانبها.
إذا كانت مصر دوله تعي مسؤوليتها جيدا. واذا كانت مصر لا تريق دماء الشعوب وتتعامل بطيبه فهذا ليس معناه انها ضعيفه. ولكن بالطبع لحداثه سن البعض هنا و لجهل البعض و أيضا لحقد البعض الآخر. فهم لا يعلمون
مصر نايمت أفريقيا قبل كده من المغرب. وقادره علي ذلك مره اخري.
انسوووو. والله العظيم الهدوء ليس الا معرفه جيده جدا بقدرتنا.

علي فكرة لو جوز خالتي اثيوبي هفرح لما يكون نمو اقتصاده 10% بس للاسف مليش حد هناك
يسطا انت ملقطتنيش ...انا بسفه من حوار معدل النمو ..مش معقوله اقتصاد اثيوبيا وجنوب السودان الافضل افريقيا عشان معدل النمو..انا بعتذر مقصدكش

مش عارف ليه بعض الناس زعلانه زي ما يكون جوز خالته من اثيوبيا
نمو لحظى بمعنى بناء مدن او وبنية تحتيه او تصدير معادن بصورة خام ! هيوصل لنقطة الاتزان وبخ بعد كدا
حدثنى عن صناعه و اقتصاد ومنتوجات وطنية وليس نمو عن بناء بنية تحتيه مؤقته اتفرج على اثيوبيا من الداخل هتعرف انا بتكلم عن ايه البيه بيقول فوق 70 ولا 80 مليون بس مش عارف هو بيتكلم عن ناس معدمة بالمعنى الحرفى ودولة قبلية معدومة الامن

يسطا انت ملقطتنيش ...انا بسفه من حوار معدل النمو ..مش معقوله اقتصاد اثيوبيا وجنوب السودان الافضل افريقيا عشان معدل النمو..انا بعتذر مقصدكش
انا الي بعتذر علي عدم تركيزي بس بعيد عنك بذاكر كيميا و مش شايف حاجه قدامي ???

دول معدومة البنية التحتية فلما تعملها بنية تحتية طبيعى هترتفع فيها نسبة نمو ! حدثنى ما بعد ذلك الصناعه والناتج الفعلى !
اثيوبيا دول تعبانه بوضعها الحالى لانها مجبرة تشارك بجزء من ثرواتها الغير لتسهيل عبور وتصديرها ! وجنوب السودان مجبرة بفعل اتفاقية مشاركة نسبة من بترولها لتصديرها عبر السودان :whistle:
ده اللي انا اقصده ...قدامهم 30 سنة عشان يوصلو لل gdp بتاعنا

السؤال الاهم كيف ستصل المقاتلات المصرية الى اثيوبيا حتى تقوم بضرب السد؟

سد خرسانى سد خرسانى !!!!
ضربة عسكرية مركزة كفيله باخراجه برة الخدمه ! اقل ما يقال عليه ستصيبه بالشروخ الكفيله باخراجه

على اساس الجيش الأثيوبي هيكون نايم ولا خارج سياحة في السودان

السؤال الاهم
ما هيا الاسىلحة التى يكون تاثيرها مدمر على السد ؟
وهل تمتلكها مصر ؟
وهل هناك اسلحه غير تقليديه ( لا اقصد نوويه ) يمكن استعمالها لتدمير السد؟

حقك معلش
دا جزء من اللى ممكن مصر ترد بيه جزء اشرب فوار يريحك

كيف ستصل المقاتلات و ما هو نوع القنابل المستخدمة؟

حل موضوع سد النهضه اعتقد اعتقاد شخصى انه في يد علماء السدود المصريين وده هيبقى الشق العلمى اما الشق العملى هيكون فى ايد الاجهزه السياديه للدوله المصريه ( راى شخصى لا يمت للواقع بصله )

الاليوشن مش جايه دلوقتي بالصدفة وتحويلها تانكر مفيش أسهل منه
ذخائر روسية مفيش أسهل من انك تطلبها
علاقتك قويه بكل جيران أثيوبيا اذا استثنينا السودان فلا أثق فيه في هذا الأمر بالذات
تهيئة المجتمع الدولي بدأت بالفعل
اعتقد سيتم التوسع فيها والتركيز في كل لقاءات وزيارات المسؤولين المصريين مع دول العالم المؤثرة
لن نحتاج مساعدة عسكرية من احد
نحتاج فقط دعم سياسي
من يقول اننا لا نستطيع او ان هذا مستحيل وقد فات الأوان يا ريت نشوفك عندما يتم حل الموضوع
في النهاية اعتقد سيتم التوصل لحل وسط

على اساس الجيش الأثيوبي هيكون نايم ولا خارج سياحة في السودان
جيش اثيوبى ! ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه انت عارف الوضع فى اثيوبيا ماشى ازاى ! عشان تتكلم عن جيش الاثيوبى الذى اكاد اجزم انك لا تعرف عنه شئ :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

نمو لحظى بمعنى بناء مدن او وبنية تحتيه او تصدير معادن بصورة خام ! هيوصل لنقطة الاتزان وبخ بعد كدا
حدثنى عن صناعه و اقتصاد ومنتوجات وطنية وليس نمو عن بناء بنية تحتيه مؤقته اتفرج على اثيوبيا من الداخل هتعرف انا بتكلم عن ايه البيه بيقول فوق 70 ولا 80 مليون بس مش عارف هو بيتكلم عن ناس معدمة بالمعنى الحرفى ودولة قبلية معدومة الامن
بقولك يا ريس ..هي GBU27 عندنا عشان بدور ع مصادر مش لاقي غير wiki

روزفلت يقول ( تحدث بنعومة وأنت تحمل بيدك عصا غليظة )

على السيسي أن يظهر العصا الغليظة !

images

اعتقد انه لن يكون هناك خيار لمصر في النهاية الا الخيار العسكري حتى لو كان خيار صعب وكارثي

بدون النيل لن تكون هناك مصر​
لا بدون النيل هناك مصر هيا فقط تقوم بتحلية مياه البحر ? لو بدون الانهار الناس تموت كان متنا حنا ?

اي عمل عسكري ضد اثيوبيا التي سمحت لها مصر سابقا بالتقدم في السد يعني ستخسر مصر الغاز بالبحر المتوسط لان العين هناك تركيا لبنان تل ابيب قبرص وغيرها

فلا يجب تكرار الخطأ

الافضل لمصر تتفقدمعا اثيوبيا كيف ستملئ مصر سدها دون خروج المياه للبحار واستفادة الاثيوبيين من هذا لمصلحة سدهم عليهم التفكير بطريقه لاتنقص حصة مصر ولا تضر الاثيوبيين رغم الغرابه ان اثيوبيا لاتحتاج النيل فهيا ارض انهار

204701

لتتفاوض مصر معا الاثيوبيين في استغلال الانهار الاخرى لكهرباء اثيوبيا بعيد عن هذا السد وتعويض عن خساير هالسد عبر تصدير منتجات زراعيه وهكذا لان الغلط من مصر يوم تركتهم يبنون والان تتكلم

انظر كم عدد انهار الاثيوبيين

روزفلت يقول ( تحدث بنعومة وأنت تحمل بيدك عصا غليظة )

على السيسي أن يظهر العصا الغليظة !
لاتستطيع مصر خوض حرب تكلفها الاقتصاد الان ماذا لو ردت اثيوبيا على الاعتداء عسكريا ايضا وقامة حرب ?
والاقتصاد الاثيوبي افضل من المصري حاليا

عودة
أعلى