هل ستتوتر الاوضاع بين مصر واثيوبيا ؟

إنضم
29 مارس 2018
المشاركات
3,758
التفاعل
8,437 48 2
الدولة
Egypt
في الفترة الاخيرة وبعدما رفضت اثيوبيا مقترح مصري بشأن مفاوضات سد النهضة



تأزمت الاوضاع بين البلدين لعدم وجود حلول وتعنت واضح من اديس ابابا في ملف سد النهضة
وفي منتدي الشباب صرح الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي ان مصر في كل الحالات سوف تتضرر من السد
ولكن هناك ضرر يمكن لمصر ان تتحمله وهناك ضرر لا يمكن لمصر ان تتحمله
السيسي الي الان يستخدم سياسة ضبط النفس مع اثيوبيا
فهل سيستمر هذا الوضع ماذا ان اصرت اثيوبيا علي ترك مائدة المفاوضات
وبالبلدي قالتنا اضربه راسكم بالحيط
ما هي الحلول في الوقت الحالي
وهل سيقف المجتمع الدولي مع مصر في حالة اي عملية عسكرية
 
العالم الآن ماشي بقانون البلطجة
لك حق او مصلحة خدها بالقوة
جهز نفسك واضرب وانفي الاتهامات اذا وجهت اليك
او حتي اضرب وحط العالم أمام الأمر الواقع ومعاك حجتك القوية وهي اننا لن نعطش من اجل ان تولد انت طاقة
وقتها سيتم الدعوة الي التفاوض لعدم تكرار الأمر وتضع تخوفاتك علي رقبتهم وقبل ان يبدؤ من جديد يوقعو علي شروطك
غير كده بلح
 
أبو الغيط: الدول العربية تدعم الرؤية المصرية والسودانية بخصوص سد النهضة الإثيوبي

هل بدأ التحرك باثارة المجتمع الدولي
للقضية واعلان ان الطرف الاثيوبي متعنت

 
العالم الآن ماشي بقانون البلطجة
لك حق او مصلحة خدها بالقوة
جهز نفسك واضرب وانفي الاتهامات اذا وجهت اليك
او حتي اضرب وحط العالم أمام الأمر الواقع ومعاك حجتك القوية وهي اننا لن نعطش من اجل ان تولد انت طاقة
وقتها سيتم الدعوة الي التفاوض لعدم تكرار الأمر وتضع تخوفاتك علي رقبتهم وقبل ان يبدؤ من جديد يوقعو علي شروطك
غير كده بلح
لكن المجتمع الدولي لن يصمت وقتها وستفرض عقوبات علي مصر
 
اشعال الداخل الاثيوبي بانتشار عمليات تفجير وتخريب لكل المواقع التي تخدم السد واغتيال المهندسين والمشرفين على المشروع
والمخابرات المصرية قادرة على هذا
طبق نظرية اشغله في نفسه
 
حينما قلت سابقا ان ايثيوبيا تناور من اجل كسب الوقت
و بلوغ نقطة اللاعودة ( فرض امر واقع و عجز عن تدمير السد بسبب الفيضانات )
تعرضت للانتقاد
 
حينما قلت سابقا ان ايثيوبيا تناور من اجل كسب الوقت
و بلوغ نقطة اللاعودة ( فرض امر واقع و عجز عن تدمير السد بسبب الفيضانات )
تعرضت للانتقاد
من الواضح ان احنا لبسنا
بس انا متأكد انه سيحدث شي في الشهور القادمة
 
لكن المجتمع الدولي لن يصمت وقتها وستفرض عقوبات علي مصر
تستطيع ان تسوق مظلوميتك وانك مضطر لتجنب عطش شعبك وانهم اضطروك الي ذلك واستشهد بمماطلتهم في المفاوضات
 
الشعب الاثيوبي مثلك يجب استنفاد الوسائل السلمية قبل اجراء عمل عسكري لتقليل احتمال توارث كراهيتهم عبر الاجيال

الحل العسكري سيؤثر علي وتيره الصفقات العسكريه و مسيرة التنمية

تدمير السد بعمليه مغطاه غير معروف فاعلها افضل من هجوم عسكري واضح
 
أكاد أجزم أن مصر لديها الإمكانيات لتوجه ضربة عسكرية قوية للسد لكن تخشى من اضطراب فى الداخل المصرى مع تربص بعض الأطراف الإقليمية و الدولية
 
العناد الاثيوبى مع مصر نابع من احقاد تاريخية بين كلا الطرفين من زمان وليس ملف المياه فقط الموضوع أكبر من ذلك يصل إلى حد الذات و الشعور باذلال الطرف الاخر
 
ولماذا تتأزم والسيد آبي أحمد أقسم للسيد السيسي علانية وعلي الهواء مباشرة بعدم الاضرار بالمصالح المصرية وحقها التاريخي في نهر النيل :unsure:
 
بدون كلام كتير و تهديدات جوفاء جميعنا بعدم السكوت و اننا سوف نتحرك عسكريا و الى ما شابة من هذا الكلام الغير واقعى ليس لأسباب عسكرية و لكن القرار يحتاج جراءة كبيرة جدا و شجاعة اتخاذ القرار بغض النظر عن العواقب للأسف غير موجودة بالآدارة المصرية يعنى من الأخر احنا لبسنا و الحمد لله اقصى أمانينا ان اثيوبيا تحن علينا و تخفض عدد سنوات الملئ و يبقى كتر خيرها ان لا تقترب من الحصة المائية لمصر خاصة و ان اثيوبيا بصدد انشاء سدود اخرى فى المستقبل و لنا الله
 
أعلنت مصر أن إثيوبيا "رفضت دون نقاش" خطتها المتعلقة بجوانب رئيسية في تشغيل سد النهضة العملاق، الذي تبنيه أديس أبابا على نهر النيل، وفي الوقت ذاته رفضت القاهرة مقترح إثيوبيا واعتبرته "مجحفا وغير منصف".



وتظهر التعليقات الواردة في مذكرة وزعت على الدبلوماسيين، الأسبوع الماضي، الفجوة بين البلدين فيما يتعلق بمشروع تعتبره مصر، التي تحصل على حوالي 90 في المئة من مياهها العذبة من نهر النيل، خطرا على وجودها.

وتشير المذكرة التي وزعتها وزارة الخارجية المصرية، واطلعت "رويترز" على نسخة منها، إلى وجود خلافات أساسية بشأن التدفق السنوي للمياه التي ينبغي أن تحصل عليها وكيفية إدارة عمليات التدفق أثناء فترات الجفاف.


يأتي هذا في الوقت الذي اجتمعت فيه مصر وإثيوبيا والسودان يومي الأحد والاثنين لإجراء أول محادثات منذ أكثر من عام بشأن الذي سيستخدم في توليد .

وقال نبيات جيتاشيو، المتحدث باسم وزارة ، الاثنين، إن الاجتماع لم يتمخض عنه حتى الآن أي نقاط اتفاق أو اختلاف، ولم يقدم ردا على ما تقوله مصر.

فيما ذكر بيان لوزارة الموارد المائية المصرية، نشرته وسائل الإعلام المحلية، أن الاجتماع لم يتطرق إلى الجوانب الفنية واقتصر على مناقشة الجوانب الإجرائية.
واتفقت الأطراف على عقد اجتماع في الخرطوم نهاية الشهر الجاري، لبحث المقترح المصري بشأن ملء وتشغيل ، وكذلك مقترحات إثيوبيا والسودان.

وأبدى وزير الخارجية المصري عدم ارتياح في الأيام الأخيرة بسبب التأخر في المفاوضات.

وأُعلن عن سد النهضة الإثيوبي الكبير الذي تبلغ تكلفته أربعة مليارات دولار في عام 2011، وتم تصميمه ليكون حجر الزاوية في مساعي إثيوبيا لتصبح أكبر دولة مصدرة للطاقة في أفريقيا من خلال توليد أكثر من 6000 ميغاوات.

وفي يناير، قال وزير المياه والطاقة في إنه بعد تأخر البناء، سيبدأ السد بالإنتاج بحلول نهاية عام 2020 وسيبدأ تشغيله بالكامل بحلول عام 2022.

ويحمل السد منافع اقتصادية لإثيوبيا والسودان، لكن مصر تخشى أن يقيد الإمدادات المحدودة بالفعل من نهر النيل، والتي تستخدم مياهه في الشرب والزراعة والصناعة.

وحذر تقرير صادر عن مجموعة الأزمات الدولية هذا العام من أن مصر وإثيوبيا والسودان يمكن "أن تقع في أزمة إذا لم تبرم صفقة قبل بدء عملية تشغيل السد".

وتقول مصر إنها طرحت اقتراحها لملء وتشغيل السد على إثيوبيا والسودان في 31 يوليو، والأول من أغسطس، ودعت البلدين لحضور اجتماع لوزراء الخارجية والمياه.

وقالت مذكرة الحكومة المصرية "للأسف، في رسالة تحمل تاريخ 12 أغسطس 2019، رفضت إثيوبيا (دون نقاش) اقتراح مصر وامتنعت عن حضور الاجتماع السداسي".

وأضافت أن إثيوبيا اقترحت بدلا من ذلك اجتماعا لوزراء المياه لمناقشة وثيقة تضمنت مقترحا لها من عام 2018.

ويتفق المقترحان على أن المرحلة الأولى من المراحل الخمس لملء السد ستستغرق عامين، وفي نهاية المطاف سيتم ملء خزان السد في إثيوبيا إلى 595 مترا وستصبح جميع توربينات الطاقة الكهرومائية في السد جاهزة للعمل.

لكن الاقتراح المصري يقول إنه إذا تزامنت هذه المرحلة الأولى مع فترة جفاف شديد في النيل الأزرق في إثيوبيا، على غرار ما حدث في 1979 و1980، فيجب تمديد فترة العامين للحفاظ على منسوب المياه في السد العالي بأسوان من التراجع إلى أقل من 165مترا.

وتقول مصر إنها ستكون بدون هذا عرضة لفقد أكثر من مليون وظيفة و1.8 مليار دولار من الناتج الاقتصادي سنويا، كما ستفقد كهرباء بقيمة 300 مليون دولار.

وبعد المرحلة الأولى من التعبئة، يتطلب اقتراح مصر تدفق ما لا يقل عن 40 مليار متر مكعب من مياه السد سنويا، بينما تقترح إثيوبيا 35 مليار متر مكعب، وفقا للمذكرة المصرية.

وتنسب المذكرة إلى إثيوبيا قولها الشهر الماضي إن الاقتراح المصري "يضع عملية ملء السد في وضع مستحيل"، وهو أمر تنفيه مصر.

وتقول المذكرة "المقترح الإثيوبي.. ينحاز بقوة لإثيوبيا ومجحف بشدة بمصالح دول المصب"
 
في يوليو اللي فات في خبر صغير ظهر في موقع "ديبكا" العسكري الإسرائيلي.. عن "توتر شديد بين القاهرة وتل أبيب بعد نشر بطاريات صواريخ (سبايدر SPYDER-MR) الإسرائيلية حول موقع سد النهضة".
صواريخ "سبايدر" - اللي في الصورة دي - صواريخ دفاع جوي، أرض- جو قصيرة ومتوسطة المدى، سريعة الاستجابة، بتتقدم وتغير موقعها وبتصف أثناء حركتها وبتتأقلم مع التضاريس المباغتة لو بتضرب وهي متحركة.. تقدر تتعامل وتتصدى للمقاتلات الهجومية، المروحيات، الطائرات بدون طيار، والصواريخ الموجهة.. في مدى غير مرئي بالعين المجردة.. وبيغطي 360 درجة.
الهند اشترت الصواريخ دي من إسرائيل.. واشترت من نفس الشركة صواريخ شبيهة "جو- جو" محمولة جوا بتركب على الطائرات. لو تفتكر في مارس اللي فات حصل توتر بين الهند وباكستان، كانت الغلبة فيه للباكستانيين.. واسقطوا مقاتلة هندية.. وأسروا طيارها.. النهاردة الهند بعد صفقة الصواريخ الإسرائيلية وبطاريات الدفاع الجوي دي.. بتشم نفسها.. وبتعلن إنها حتسيطر على إقليم كشمير بالكامل.. وباكستان بتحاول تطلف الجو.
تركيب "سبايدر" حول موقع سد النهضة بدأ في مايو اللي فات.. واستغرق شهرين ونصف.. يعني خلص في منتصف أغسطس الماضي.. إمبارح ظهر خبر، إن الإثيوبيين "رفضوا دون نقاش".. مفاوضات حصة مصر من ماء النيل.. الخبر مرفق في صورة مع البوست.. أعمل عنه بحث.
إثيوبيا غيرت كلامها.. وقررت فجأة إنها مش مستعدة تحافظ على حصة مصر المائية.. حتبني السد وتسيب دول المصب تتحرق.. مستقوية طبعًا بنظلم الدفاع الإسرائيلي خاصة، وبالإسرائيليين عامة.
من فترة كنت كتبت.. إن الدولة بتستعد لحرب.. محدش بيشتري "حاملة طائرات" عشان يحارب إرهابيين مستخبية في الجبل.. دي دولة بتستعد لحرب حقيقية شاملة.. بتوسع طرق وتفتح سكك للإمداد وتحرك الدبابات والمشاة الميكانيكية وناقلات الجنود.. بتعمل مطارات بديلة.. بتعمل قواعد عسكرية جديدة.. وبتحرص على إن يكون عندها فائض طاقة.
بتزود شغل الجيش المتعلق بالأمن الغذائي.. القوات المسلحة وقت الحرب لو مابتزرعش وتنتج وتربي فراخ وسمك وتزرع خضار.. بتبقى عبء رهيب على الدولة.. لأنها بتستهلك كتير جدًا.. وأنت ساعتها مبتلاقيش السلع في المحلات.. وقت السلم هو بيطرحلك المنتجات دي للبيع للجمهور بسعر مخفض.. وبيسلح نفسه بثمنها ويبني قواعد.. وقت الحرب حيحتاج معظمها.
ففكرة إنك تحافظ على الأمن الغذائي والقوات دي تأكّل نفسها.. ضرورية وحيوية وأمن قومي من الدرجة الأولى.. أهالينا اللي عاصروا 1967 و 1973.. حيقولك إن "معلقة السكر" مكانتش موجودة.. وكانت كوباية الشاي المحلاة بالسكر كنز.. لما تأمن الجانب دا.. يعني إنك مستعد في أي لحظة لحرب.. ولا عزاء لأي حمار دافن خطمه في العليق.. وبيسخر من القصة دي.. إذهب إلى حيث ألقت.. وخليك في جهلك وتفاهتك وهبلك.. أقول لك؟ خليك مع المقاول بتاع المواخير.. يتصور لك وهو بيرقص في البار.. وأنت تفتح بقك في بلاهة وتقفل مخك.. وتقعد تطبل له.
خبر "رفضوا بدون نقاش" دا ظهر إمبارح للصحف.. بس هو فعليًا.. تاريخه مكانش إمبارح.. دا حصل في جولة المفاوضات نفسها.. اللي اتقفلت قبل مؤتمر الشباب الأخير بفترة.. عشان كده الرئيس اتكلم عن موضوع المياه والسد فجأة في المؤتمر.
نتيجة المفاوضات لو بحثت عنها بنفسك.. ودققت في التواريخ.. تلاقيها اتعرفت في الكواليس بالضبط مع ظهور "المقاول" بطل البارات وعلب الليل والمواخير الإسبانية.. في نفس التوقيت بالضبط يا مؤمن.. وقبل ما وزارة الخارجية المصرية توزع مذكرة على الأعضاء الدبلوماسيين بمحتوى المفاوضات ونتيجتها الأسبوع اللي فات.. وقبل ما تسلمها للصحف امبارح.
مع انتشار فيديوهات "زبون المواخير" الشهير.. الحقيقة مافهمتش إيه الغرض.. إيه الغرض من عمل شقاق بين الجيش والشعب دلوقتي؟ وليه دلوقتي؟
وإيه الفكرة إن كل النشطاء الكسر يظهروا فجأة.. يضيعوا وقتنا في فيديوهات مالهاش معنى.. ويحاولوا يأثروا على الشباب ويدفعوهم لثورة؟
وبعدين يتطور الأول من مقاول - المفروض - بيحارب الفساد اللي اشتغل معاه 15 سنة.. كأنه بقى شريف فجأة.. إلى بروفايلات مزيفة لضباط وجنود جيش.. بتدعو للانشقاق والإنفصال والخروج على القوات المسلحة.
معلش هو دا ايه علاقته بالمقاولات؟
وبعدين يتطور الأمر لأن المقاول زبون المواخير.. بقى بيدعو لإسقاط النظام بالكامل.. وبيدعو لتفكيك الجيش.. وأهل سيناء يحموا سيناء وأهل الصعيد يحموا الجنوب. دا فجأة كده الخطة دي ظهرت؟ يعني وضعت الإستراتيجية السياسية العظيمة دي وأنت في البار بالليل بعد شوب بيرة؟
وفجأة يتلقفه الإخوان وقنواتهم من تركيا في حماس شديد.. ويدافعوا عنه وبنشروا كلامه.. ويرموا لنا طعم - بلعته أنا نفسي - أنهم مجموعة أغبياء بلهاء.. بيفكروا يقتلوا "حد منهم" ويحولوه لـ"خاشقجي".. أو بيفكروا بغباء وبيسعوا لثورة "الجمعة الجاية"...
لا. أنا اللي كنت غبي ومافهمتش.. بس عزائي إن مذكرة مفاوضات السد.. مكانتش أتوزعت على وكالات الأنباء.. فمكنتش شايف الصورة الكاملة.. كل اللي قريته قبلها "تعثر المفاوضات" ودا خبر عادي قريناه ميت مرة.
مفيش ثورات الجمعة الجاية يا جماعة.. بس في بذرة شك رماها جواك.. وخلا الداعم لبلده يبدأ يتذمر ومايعجبوش.. عشان مش فاهم.. ولكم حواليه الشباب الصغير.. بتاع ثانوي وجامعة.. بفيديوهات مثيرة ممتعة.. عشان برضه مش فاهمين.. وعشان مفيش إعلام محترم يلمهم ويجمعهم.. في حرب قوامها الأول "الإعلام". اللي وقع العراق كان الإعلام بالمناسبة.. بنفس التقارير المزيفة اللي بينشروهالك.. اتضرب مطار بغداد.. فيجري "الصحاف" يروح يتصور فيه ويشتمهم.. ضربنا القصر الرئاسي.. فيجري "الصحاف" يشتمهم من قدامه.. لكن للأسف العراقيين مع الوقت اتهزموا ووقعوا في الفخ.. لأن برضه إعلامهم كان ضعيف.. والصحاف مهما كان "رجل واحد".. وفي النهاية.. سقطت بغداد.
الكلمات اللي بتستوقفني دايمًا لما ينطقها السيسي بتبقى كلمات زي "أنا مش عايز أقول".. "مش حينفع نقول".. مش حينفع أقولك أنا فعليًا بابني عاصمة ليه.. وباوسع طرق للمشاة الميكانيكي ليه.. ومش حينفع أقولك بابني قصور ليه.
إحنا فعليًا بنستعد لحرب شاملة.. لازم يكون لك فيها عاصمة أخرى.. تسير الأعمال.. لو اتعرضت العاصمة الأصلية لأي خطر أو حصار "قريبًا".. لازم يكون لك كذا مقر للحكم.. لأن لو مقرك الأول اتعرض لخطر مش حتروح تدير البلد من على القهوة في وسط البلد.. لازم في مرحلة انتقالية ما يبقى عندك "وزارتين دفاع".. يقدر طاقم الوزارة يتحرك بينهم.. لازم يكون في مناطق عسكرية جديدة.. زي "محمد نجيب".. تغطي مسافة ممكن تتعرض للخطر بين المنطقة العسكرية الشمالية والمنطقة الغربية.. لازم يبقى عندي أكل يكفي قواتي اللي بتحارب.. من غير ما أضغط على السوق العادي وأسحب منه سلع.
فكر لثواني معلش.. حد بيشتري "غواصات دولفين" ويعمل كورفيتات شبحية.. ويشتري صواريخ ومقاتلات هجومية وقاذفات ويبني أسطول بحري جنوبي.. عشان إرهابي مستخبي في الجبل؟ عشان حقول الغاز؟ الأسطول الشمالي كان كفيل بها.
هو دلوقتي وأنت واقف على رجلك مايقدرش يدخل معاك في مواجهة مباشرة.. بس يقدر يحاول يعطلك المشاريع دي.. يوقف عملية البناء اللي بتعملها عشان تحمي نفسك.. يقدر يعطشك ويمنع عنك المياة ويموتلك المحاصيل.. بس عشان يعمل دا.. لازم يفكك من جواك.
مش حيقدر يكمل الخطة دي إلا لو دخلك في فوضى جديدة.
لازم يثيرك.. ويحولك إلى متذمر مش عاجبه حاجة.. يوقعك في الجيش.. يحاول يقلب جنود الجيش على قياداتهم.. وساعتها يقفل حنفية المية.. فتدوّر أنت في غضب.. للجيش الفاشل اللي ماعرفش يحميك ويوفرلك مياه.. هو الحقيقة حيكون ساعتها ماعرفش يحميك لأنك فككته واشتبكت معاه في صراعات مالهاش ملامح طول الوقت.. وأحبطت رجاله.. وحسسيتهم بالخذلان.. فتنحسم الحرب في صدورهم وينهزموا.. من قبل ما تبدأ.. الحروب بتنحسم في صدور الرجال.. قبل ما تنحسم في أي ميدان قتال.
حتموت عطشًا.. حتاكل تراب.. وفي الآخر تسيب الأرض والقناة ولآثار وطرق التجارة والمتوسط والأحمر فاضية.. ييجوا يحتلوها.. وافتح يابني الحنفية.. وترجع مصر تخضر.. بس مش حتبقى أنت موجود ولا حتبقى مصر بتاعتك.. لو موجود حتبقى أجير بلقمتك عند العثمانلي أو آية الله أو القطري أو الإسرائيلي.. يضربك بالكرباج ويستبيح نساءك.. لو كان لسه عندك نساء.
"الحصار البابلي على صور" قعد 13 سنة.. نبوخذ نصر نفذ نفس التقنيات دي فيه ضد اليهود بالحرف.. فأكلوا الحشرات.. وشربوا المياه من جذوع الصبار.. وشربوا دماء وأبوال الحيوانات وأكلوا الجيف وبعدين أكلوا موتاهم وبعدين أكلوا لحوم بعضهم البعض.. وماتوا واللي نجا.. اتضرب بالجزمة واتطرد وهرب واتشتت وعاش كمتسول في كل أرض شوية.
الحرب دي مش حتبقى بسيطة ولا سهلة لو لقوا الفرصة لها.. حترهق الخزانة لدرجة مروعة.. حيدفع تمنها 100 مليون مصري.. بما فيهم الأهبل اللي بيروج للمقاول زبون المواخير.. وبما فيهم المعتوه المأجور اللي حيسخر من الكلام دا. الممتع إن كل الضالعين في الخطة دي من نشطاء قاعدين برا في أمان.. في ميه ومنطقة سلام وأكل متوفر.. "غنيم" في أمريكا.. و"محمد علي" في إسبانيا.. وشلة تركيا و"معتز مطر" في أسطنبول.. وبيستعملوك كسلاح تقتل نفسك.. وبيتفرجوا عليك ويضحكوا.
دلوقتي أن عندك دولة بتتحداك علنًا أنها تحرمك من مياه الشرب.. وفي نفس اللحظة خرج مقاول مدمن.. مع نشطاء وإعلاميين هاربين.. يهيجوك على الجيش؟ هي دي صدفة؟ في نفس اللحظة؟ لو دي صدفة يبقى أنت ممكن تمثل بدل "توم كروز" في الفيلم الجاي بالصدفة.
في نفس اللحظة يظهر لك المقاول مع شلة شبهه من أرباب المواخير وعلب الليل.. يدعوك للثورة ويقلبوك على الجيش.. الجزيرة وقنوات تركيا حتثيرك بأن "القصور الرئاسية مش مهمة".. طيب ليه سكتوا لما "أردوغان" بني قصر جديد في أسطنبول بلع ميزانية تركيا.. وفقا للتقارير المالية التركية نفسها؟ أنتوا مش إعلام شريف محايد وكده؟
ليه سكتوا لما بدأ يجدد قصره الصيفي في يوليو اللي فات وبنى حوله ثلاث شواطيء صناعية.. بتكلفة هائلة.. مع إن أسطنبول لوحدها فيها 12 قصر.. ومع إن الليرة في أزمة وتصنيف تركيا الإثتماني بينخفض كل يوم؟
الشباب اللي بيدعم تركيا ومتصور إنها لو انتصرت على مصر.. حياخدوه هناك ويقعدوه في فندق خمس نجوم ويجيبوا له الفطار في السرير.. حبيبي أنت بالنسبة لهم مجرد حشرة حقير خاين.. بعت وطنك عشان طعام بطنك.. يوم ما يكرمك حيرميك في خيمة وسط الصحرا الشمس تحرقك وتغرقك السيول.. أديك شايف اللي اترمى في حضنهم من جنسيات تانية.. عاملهم كلاجئين والنهاردة بيضربهم بالنار ويرميهم برا ويقولك "مش عايزهم".. فوق لنفسك وأعرف إنك حتتداس بالأحذية التركية.
الخطة دي في جوانب كتير منها أنا ماعرفهاش لازلت.. لأني معنديش الصورة الكاملة.. بس دي الخيوط اللي اتجمعت.. إثيوبيا بتحبك ورئيس وزرائها بيدعم حصتك المائية.. وبتكلمك بشكل ودي ورئيسك بيتكلم عنهم بشكل ودي.. إسرائيل بتحميها بمنظومة صواريخ متطورة..بتقل إثيوبيا وجهها وتكشف لك وجه قبيح وبتقول لك "روح إشرب من البحر".. ورئيسك بيتكلم عنها بعنف خارج الدبلوماسية "مكانوش يجرؤوا يبنوا سدود قبل 2011".. وبعدين يكلمك فجأة عن مياه العراق.. بعد ما تركيا بنت سدودها بالقوة.. لما العراق فقدت قوتها مع "ثورتها المجيدة".. ضد "صدام حسين".
الصواريخ والطائرات الغير مأهولة اللي من اليمن بتوصل للسعودية.. دي طبعًا مش "صنع في اليمن".. ومعملهاش جماعة "الحوثي" اللي مبيستحموش ونايمين والقات في بقهم.. ومش هم اللي بيشغلوها أصلا.. والقذائف دي مش عشان السعودية فقط.. دي في معظمها تجارب.. زي ما "ترومان" ضرب هيروشيما عشان يجرب القنبلة الذرية الأولى.. الصاروخ اللي من اليمن يطول الرياض.. يعني أنه من اليمن يطول السد العالي!
أفتح بقى "خرائط جوجل" اللي قارفنا بيها بقالك يومين بتصور منها مواقع الفيلل في "المعمورة".. وخليه يحسبلك المسافة.. يعني يوم ما تخرب القوات المسلحة.. والطريق يتفتح.. ويعلن الحرب عليك ويقرر يعطشك.. مش حيبقى لك حتى مخزون بحيرة ناصر.. اللي ممكن يكفيك "شوية".. تقدر تشوف قيهم حتعمل ايه.
يا ترى شفت الصورة الكاملة على بعضها؟
آخرها إيه وحلها إيه.. أنا ماعرفش.. بس الي عليك تعمله وتشغل مخك وتبطل بلادة وغباء وتنظير تافه.. وكل ما حد يرمي لك كلمة ضد الجيش تجري وراه.. وتهدم الدرع اللي بيحميك. . الموضوع جد خطير لدرجة مخيفة.
سيبك من التنظير الفارغ.. وأصل "حقي انتقد الجيش" و"اصل لازم الرئيس يشرحلي".. صدقني أنت بتسخر من سوريا والعراق واللي حصل لهم.. السيناريو اللي مستنيك حيخلي "سوريا والعراق" جنة بالنسبة لك.. حيبقوا سويسرا مقارنة بيك.. دا يمكن تبقى لاجيء عندهم.. يعطفوا عليك بكسرة خبز يكسوها العفن.. بالكاد تبقيك على قيد الحياة.. أو يقابلك جندي من داعش.. ويقايضك بابنك أو بنتك مقابل علبة دواء لأمك المريضة.. فكر في المشهد دا.. وافتكر "الحصار البابلي".
المواجهة جاية جاية.. بس عشان تيجي لازم تتحقق عدة شروط.. منها إنها تدخل في "فوضى".. "تفقد" القوات المسلحة.. أو تفككها.. أو تقلبها على الشعب وتقلب الشعب عليها.. أو حتى "تنهكها".. لأن القوات المسلحة عقبة هائلة في سبيل تنفيذ الخطة دي.. في وجودهم مش حيسمحوا إثيوبيا تموتك من العطش.. حتى لو حمتها بطاريات صواريخ الكوكب كله.. حيروحوا يموتوا في إثيوبيا هناك.
مرة تانية بقول لك.. اختار معسكرك.. أنت مع مين؟ أنت تقدر تمنع المواجهة دي لو فكرت بذكاء ووقفت بصلابة.. بس تقدر تعجل بيها كمان إذا حبيت وتكتب للأرض دي مشهد مروع.

alaa hamouda
 
التعديل الأخير:

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى