ميديا-بارت : مصر تستّرت على تحطم طائرة “رافال” أثناء زيارة ماكرون إلى القاهرة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مقلتش شيئ
لكن مازلت مصمم أن الرافال هي أفضل حل جوي لنا
لكن بعدد محترم
ولازم سياساتي تتعدل علشان أعرف أجيب العدد ده
حل جوى بالنسبه لماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هى عدائياتك :unsure:
24 رفال عدد حلو للاستعراضات العسكريه اما بالنسبه لحرب مع اسرائيل :censored:
وبعدين هما كده كده هيبتزوك بسبب حقوق الانسان واننا وحشين ودوله استبداديه :devilish:
الحل الافضل روسيا دوله ديكتاتوريه زينا مش هيمنعو يدونا ذخائر مع انهم ولاد كلب ملهمش مله :alien:

هههههه انا ابحث اذا عندك عضوية اساسية وهذه ثانوية :)
عندي عضوية أساسية بس الله يهديه واحد من الشباب أعطاها خروج نهائي.

ما ألومه..أكيد أم عياله ليلتها صكت عليه فالحوش وحط حرته في العبد الفقير..

حل جوى بالنسبه لماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هى عدائياتك :unsure:
24 رفال عدد حلو للاستعراضات العسكريه اما بالنسبه لحرب مع اسرائيل :censored:
وبعدين هما كده كده هيبتزوك بسبب حقوق الانسان واننا وحشين ودوله استبداديه :devilish:
الحل الافضل روسيا دوله ديكتاتوريه زينا مش هيمنعو يدونا ذخائر مع انهم ولاد كلب ملهمش مله :alien:
قريت كلمة عدد محترم دي
هههههههههههه
احنا عندنا فعلا حقوق الإنسان زفت
واحنا عارفين انهم هيبتزونا قبل ال 24 طيارة بس سكة مشيناها ... سكة كملناها

بالنهاية عن نفسي علشان انهي أنا حواري هنا
أي انتقاد ولو البعض شايفه حاد هو من واقع قلبي وعقلي محبة للجيش والبلاد
غير كده معنديش اي حسابات تانية

أفتكر إني قلتلك مسببات منطقية
الفريم حلم لكن بدون النيتونو والسكوربيون الواحد حنقه بيزيد على الفرنسيين
ولو قريت موضوعي كويس هتلاقي إن طلباتي سهلة وهي زيادة عقد الرافال لكن المفروض ده من 2014 ولو ببند في العقد
لكن دلوقتي معاك رئيس غير أولاند وساركوزي يعني صابعك تحت ضرسه
لكن عمري ماقلت مثلا السوخوي 30 أحسن من الرافال
طيب للتذكره احد نقاط الخلاف بينى وبينك على الرافال تحديدا , ان العدد القليل اللى مش عاجبك حاليا وكان عاجبك قبل كده تكلفته ضخمه
وان زياده العدد فى صفقه تكميليه فى مدى زمنى قصير مش متاحه عشان العامل الاقتصادى والافضل كان استثمار الفلوس فى مقاتلات روسيه
او محاوله التعامل مع الامريكان بعيدا عن المعونه فى تطوير الاف 16
وان الفريم برده مش بتتصدر غير بالوضع ده , وان دورها محصور فى مهام مكافحه الغواصات

عندي عضوية أساسية بس الله يهديه واحد من الشباب أعطاها خروج نهائي.

ما ألومه..أكيد أم عياله ليلتها صكت عليه فالحوش وحط حرته في العبد الفقير..
مشاهدة المرفق 156673
طيب ما رأيك لو قلت لي ماهي نرجعها والمسامح كريم :)

طيب للتذكره احد نقاط الخلاف بينى وبينك على الرافال تحديدا , ان العدد القليل اللى مش عاجبك حاليا وكان عاجبك قبل كده تكلفته ضخمه
وان زياده العدد فى صفقه تكميليه فى مدى زمنى قصير مش متاحه عشان العامل الاقتصادى والافضل كان استثمار الفلوس فى مقاتلات روسيه
او محاوله التعامل مع الامريكان بعيدا عن المعونه فى تطوير الاف 16
وان الفريم برده مش بتتصدر غير بالوضع ده , وان دورها محصور فى مهام مكافحه الغواصات
(y)(y)(y)(y)(y)(y)

هذا ثانى موضوع عن الفقيد الطيار المصرى والمقاتلة الرافال خلال أسبوعين ولم يصدر أي تعليق عن المتحدث الاعلامى للقوات المسلحة
ولا يوجد أي تأكيد عن نوع الحادث الذى تعرض له سواء كان حادث عارض أو سير أو أثناء التحليق أي كان نوع المقاتلة التي كان يحلق بها في حينه
ونتمنى من الله ان يمن علينا الجهاز الاعلامى للقوات المسلحة بأى بيان اعلامى عن الحادثة التي فقد فيها الطيار حياته وانتقال روحه الى الرفيق الاعلى
لبيان الحقيقة بدلا من القيل والقال التي انتشرت كالهشيم حتى لو كانت الحقيقة هي فقدان الرافال

نفس نغمه السيساويه اللى بداو ينقرضو اى نقد بناء هتعد تقولى اخوان اصل امريكا اخوان واوباما اخوان وبريطانيا اخوان وميركل اخوان
اولا التعتيم فى مصر عالى المستوى
ثانيا المقال يتحدث مع مدربين امريكان دربو الجيش المصرى مش ناس قاعده على القهوه بتتفذلك زى حضرتك
ثالثا جرايد العالم كلها انتقدت اداء الجيش فى سينا والجرايد دى ليها خبراء عسكريين مستقلين على اعلى مستوى وبعضهم كان بيدرب الجيش المصرى
رابعا اغلب اللى فى مقال صحيح جدا من حيث التعليم المتدنى والتدريب الاستبدادى والتراتبيه العقيمه
خامسا انتا بتقارن الطيارين المصريين بالاسرائيلين اذاى انتا واعى الطياريين الاسرائيليين الامهر فى العالم اللى نفذو عمليات خارج نطاق كيانهم فى العراق وتونس وسوريا والسودان فى ظل بيئات شديده العدائيه متحولش تدخل مقارنات مع الصهاينه عشان محدش يضحك عليك

سادسا كل جيوش العالم المحترمه بتعمل نقد ذاتى على نفسها وبتحاسب المقصريين وبتعلن فشلها واسبابه وبتعالج نقاط ضعفها عشان كده الجيوش دى محترفه اما كله تمام يا فندم بقت سبانخ خالص

لا مش نغمه ولا حاجه ده واقع .. انت وايمان كلامكم لا يعتد به لانكم فاقدين للمصداقيه .

الف شكر ليك لكن الجمله دى قتلتنى
One American pilot who had trained with the EAF told me that it was “probably good” that the Egyptians didn’t use live ordnance in practice because if they did, they would lose a lot of their aircraft and pilots to these ridiculous tactics and distorted training practices.

هذا الطيار لوكان شاهد الطيارين المصريين وقت الحرب مع الإسرائيليين عندما كانوا يقومون بمناورات بالميج 21 المتخلفة مثل سرعة الصفر والسيبلت اس على الارتفاعات المنخفضة وغيرها من المناورات الخطيرة امام الفانتوم المتقدمة ربما لتعرض لأزمة نفسية وتبول لا ارادى لكن هذا طبيعى من طيار مُدلل تعود فقط ان يدخل الحرب هو يطير بأحدث مقاتلات وأمام أعداء أضعف منه بكثير

هيا دى الديمقراطيه يا اخى
ان تكون مع وان تكون ضد
ولكن لا اضمر شرا لا احد واكثر الناس حبا فى بلدى والاشخاص لا يعنونى بل يعنينى الاداء

انا ضد بسبب قناعاتى ان مصرلن تتقدم شبر واحد بحكم عسكرى حتى ولو اتى افضل الناس للقياده فمابالك السيسى وشله التعريص اللى ماسكه البلد
فيه فرق بين انك تعارض نظام انت شايف ان ادارته غلط وانك تشكك في كل شيئ وخصوصا في الاساسيات وخد بالك الي انت بتحاول تجملهم علي حساب بلدك هما بيستخدموك كأداه عشان يرجعو لوضعهم القديم وساعتها لا هتطول مصر اسلاميه ولا مدنيه ولا عسكريه حتي لانها هتكون ولايه او محافظه تابعه ليهم

وده نقطة خلافي مع الاخوان والموجودين في تركيا مفيش مانع انهم يعارضو النظام لان انا نفسي شايف ان النظام العسكري فاشل ولكن انك ترتضي انك تكون اداه في ايد ناس عايزه ترجع تستغل بلدك تاني وانت عارف انهم عاملينك كوبري لاهدافهم يبقي اسمحلي دي اسمها خيانه

انا اتوقع ليس عدم احترافيه من الطيارين المصريين بقدر ماهو عدم كفائه المقاتله
ورحم الله الشهيد
فعلا اخي الشهيد بلغ عن عطل فني قبل مغادره المقاتله ومظلته لم تفتح للاسف ولا أعلم أن كانت رافال امK8

بس ولو لازم تراضي الوحش اللي أوقفها قبل

ردا علي المزايدين
صورة لطيار مصرى تانى حقق 4000 ساعة طيران على المقاتلة اف 16 .. ينتمى الطيار إلى السرب 79 مقل .. يظهر بادج السرب 79 مقل + بادج الـ 4000 ساعة طيران بوضوح

بحسب بيانات موقع اف 16 دوت نت (لم يتم تحديثها منذ عام 2012) فقد حقق 56 طيار مصري علي متن مقاتلات F-16 عدد ساعات يتجاوز 1000 ساعة طيران منهم 5 طيارين إستطاعوا تحقيق عدد 2000 ساعة طيران علي المقاتلة مقارنة بعدد 9 طيارين إسرائيلين فقط

و إستطاع طيار مصرى تخطى 4000 ساعة طيران علي نفس المقاتلة طبقاً لموقع F-16.net و لم يستطيع أى طيار تحطيم رقم 4000 ساعة طيران على المقاتلة خارج الولايات المتحدة سوى 4 طياريين فقط من تركيا و بلجيكا و الدانمارك بالإضافة إلى مصر

إلا أن صور ظهرت لاحقاً بشكل رسمى لطياريين مصريين 2 ببادج 4000 ساعة طيران على الاف 16 (هذه الصورة + الصورة فى البوست السابق) .. حيث لم يتم تحديث بيانات الموقع منذ 7 سنوات

بحسب موقع اف 16 دوت نت ، فلم يستطيع أى طيار تحطيم رقم 4000 ساعة طيران على المقاتلة اف 16 خارج الولايات المتحدة سوى 4 طياريين فقط من تركيا و بلجيكا و الدانمارك ولاحقاً أضيفت مصر إلى القائمة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى