متابعة الوضع الميداني في سيناء

ما احنا كنا في سيناء وانت كنت زعلان بردو لازم تقبل كل الأراء وتتناقش ده لوحجتك صحيحه بقا
برده انت بتحرف كلامي
يا ابني حاول تركز قبل ما تكتب وتعلق انا مزعلتش من النقاش بس للاسف الجدال مع البعض هو اللي بيتعب
ويارت تحاول متحرفش الكلام المفروض انك انسان كبير وان كنت لا تعي كيف تناقش فعلى الاقل لا تحرف الكلام حتى تسطتيع ان تكمل النقاش مع اي عضو هنا
هذه نصيحة لك لك الحق في قبولها او رفضها

وبلاش تحرف كلامي تاني علشان متزعلش من ردي بعد كدا

مختش كلامهم مسلم بيه احنا فقط بنتناقش فالكلام ده حضرتك الي بتاخد كلامهم بتنفيه علطول استاذنا
النقاش يكون من مصدر محايد ان قولتلك ان الصحفي ده آرائه دائمة معادية لمصر ، وليه كتاب سياسي عن مصر كله نقد غير مهني وممنوع من دخول مصر و اترحل قبل كده من مصر ،فردك كان أني بنفي الكلام علي طول ، انا وضحتلك حقيقة الصحفي ، ما بني علي باطل فهو باطل لما يبقي الكلام من صحفي محترم محايد يبقي ننقاش الكلام المكتوب

مش عارف اقول ايه بس انا ليا رأي ثالث في النقاش إلى بينكم حاليا يعني انا شايف اني معارض للنظام وأنه نظام ديكتاتوري عسكري وجاء بأنتخابات مزوره أقل ما شئ يقال في حقها انها مسرحية رديئه وكفايه انهم بعتو الراجل الي اترشح ضد السيسى فى اخر لحظه عشان ميتقالش انه حبس كل المرشحين بعد إلى عمله في شفيق وعنان وعقيد الجيش وفي الاخر الراجل بكل غباء وبلاده خرج يقول انه هيعطي صوته للسيسي في أغرب انتخابات في التاريخ مش عارف اقول ايه بس مفيش حاجه تخليني أؤيد نظام مبنى على تأليه الحاكم وللأسف ده الي قايم عليه النظام في مصر اي حاجه تتعامل لازم بموافقة الرئيس وبرعاية الرئيس وآخرها فضيحة العائدين من الخارج إلى اتحلت بعد تدخل الرئيس وكأن احنا بيحكمنا سوبر مان بيفهم كل شيئ ولازم هو الي يؤمر عشان القرارات تمشي

وفي نفس الوقت ربنا رزقنا بمعارضه تنقسم لجزئين الجزء الأول وده إلى موجودين في مصر بينقسمو لجزئين برضو الأول في السجون والثاني بره السجن والي بره السجون دول بيؤيدو الرئيس أكثر ما بيعارضوه اما الموجودين خارج مصر وخصوصا بتوع تركيا وقطر فللاسف هما بيطبقو أجندة الدول الي بتمولهم والي تمويلها ليهم لتنفيذ اجنده خاصه بيها من خلال أطماعها لبسط السيطره والنفوذ السياسي و الاقتصادي في المنطقه وفرض نفسها كقوي اقليميه مؤثره وده طبعا على حساب النفوز المصري وده في حد ذاته مش معارضه لا دي خيانه

اسمع يا اخي
لا توجد عربية واحدة هنا لم اقوم بنتقاضها اذا لزم الامر تستطيع ان تسال اعضاء اقدم منك و فى نفس الحالة انا لا احب الشخصنة فى الامور
اخى انا اتحدث عن واقع كانوا بضعة مائات من الارهابين كان من الامكان انهاء الوضع سريعا
لكن بعد 9 سنوات و الوضع اصبح اسوء شمال سيناء بالكامل اصبحت منطقة محروقة دمار فى كل مكان
و على فكرة اسرائيل حليف لمصر فى حرب سيناء و تقوم بامداد مصر بالمعلومات و ا حيانا تقوم بقصف عن طريق طائرات بدون طيار
ليس كافي ان تستند معلوماتك على المتحدث العسكري فقط ابحث فى المعاهد العسكرية الاجنبية وستجد ما ا قوله اذا كان صح او غلط
ثانيا انا لست عسكري لكى احاسب بالقانون العسكرى انا مدنى يا اخي
منطقه محروقه
والله لو كنا اتبعنا هذا النهج لما ستمر الوضع اكثر من اسابيع
لكن هو طول النفس والصبر والرغبه فى المحافظه على حياة المدنيين هو الى طول المده الى يومنا هذا
فياريت نبطل كدب وهبد
الارض المحروقه تستخدم فيها المدفعيه الصاروخيه وليس طائرات بدون طيار لاستهداف هدف او اثنين ياذكى
محاوله فاشله حاول مره اخرى
وبعدين انت معروف عندنا من زمان ومعروف توجهك هتمثل دلوقتى

مش عارف اقول ايه بس انا ليا رأي ثالث في النقاش إلى بينكم حاليا يعني انا شايف اني معارض للنظام وأنه نظام ديكتاتوري عسكري وجاء بأنتخابات مزوره أقل ما شئ يقال في حقها انها مسرحية رديئه وكفايه انهم بعتو الراجل الي اترشح ضد السيسى فى اخر لحظه عشان ميتقالش انه حبس كل المرشحين بعد إلى عمله في شفيق وعنان وعقيد الجيش وفي الاخر الراجل بكل غباء وبلاده خرج يقول انه هيعطي صوته للسيسي في أغرب انتخابات في التاريخ مش عارف اقول ايه بس مفيش حاجه تخليني أؤيد نظام مبنى على تأليه الحاكم وللأسف ده الي قايم عليه النظام في مصر اي حاجه تتعامل لازم بموافقة الرئيس وبرعاية الرئيس وآخرها فضيحة العائدين من الخارج إلى اتحلت بعد تدخل الرئيس وكأن احنا بيحكمنا سوبر مان بيفهم كل شيئ ولازم هو الي يؤمر عشان القرارات تمشي

وفي نفس الوقت ربنا رزقنا بمعارضه تنقسم لجزئين الجزء الأول وده إلى موجودين في مصر بينقسمو لجزئين برضو الأول في السجون والثاني بره السجن والي بره السجون دول بيؤيدو الرئيس أكثر ما بيعارضوه اما الموجودين خارج مصر وخصوصا بتوع تركيا وقطر فللاسف هما بيطبقو أجندة الدول الي بتمولهم والي تمويلها ليهم لتنفيذ اجنده خاصه بيها من خلال أطماعها لبسط السيطره والنفوذ السياسي و الاقتصادي في المنطقه وفرض نفسها كقوي اقليميه مؤثره وده طبعا على حساب النفوز المصري وده في حد ذاته مش معارضه لا دي خيانه
هى دى وظيفة الرئيس فى اى مكان فى العالم واى دوله تطبق النظام الرئاسى
والا انت عايز تألف ليك نظام على مزاجك
عامة معارضتك لاتسمن والاتغنى من جوع هى والعدم سواء
استمتع بها

هى دى وظيفة الرئيس فى اى مكان فى العالم واى دوله تطبق النظام الرئاسى
والا انت عايز تألف ليك نظام على مزاجك
عامة معارضتك لاتسمن والاتغنى من جوع هى والعدم سواء
استمتع بها

دا نظام فرعوني دا مش رئاسي?
وبراحة علي الناس شوية ??

علي فكره أنا نفس رأيك بالظبط

دا نظام فرعوني دا مش رئاسي?
وبراحة علي الناس شوية ??
لا رئاسى وبطلوا تأليف
هما رئاسى وبرلمانى
والرئاسى صلاحيات الرئيس اكثر فيه بكتير
ياريت نبطل هبد

يا شباب هو انتم ليه مكبرين الموضوع مش يمكن فكرة انه يقطع صباع الارهابي قبل الدفن علشان يتعمل عليه فحص جنائي ونعرف مين هو عن طريق بصماته و تحليل DNA ؟؟

هسألك سؤال بغض النظر انها مسرحيه بس هو مين كان منافسه أصلا لول
علي فكرة في معارضين كثير للسيسي هنا ، و انا بعارض السيسي في كثير من سياسته الداخلية و كان فيه مناقشات مع بعض الإخوة هنا بس طبعًا شكل المناقشات كان مختلف ، مش معني انك تكون معارض للنظام انك تبقي معارضة طول الخط لان الموضوع مش خالف تعرف ، السيسي ليه شغل كثير في البلد اقتصاديا و سياسيا و ناكر الموضوع دهً اما كاره للبلد او انتمائه السياسي غلب علي وطنيته ، حتي السياسة الداخلية للسيسي انا بجد له عذر في بعض الأمور ، رغم أني مش بحب أتكلم عن سياسات داخلية هنا بس هقولك حاجة ، مصر بعد ثورة يناير وانهيار الأجهزة الأمنية و التمويل الخارجي للمنظومات الحقوقية في الداخل المصري ، مصر أصبحت ملعب للأجهزة الأمنية في المنطقة وخارج المنطقة حتي وصلت الأمور ان في دول لها مرشح رئاسي في مصر و المال السياسي في مصر اصبح يشكل خطر يهدد الدولة ككل بسبب الاستقطاب ، و المشهد الداخلي اصبح مخيف و اصبحت كدولة ليس لها سيادة علي المشهد الداخلي ، فكان لازم يبقي ضبط للمشهد الداخلي ، وده حصل ، علي فكرة المظاهرات اختفت مش علشان القبضة الأمنية بس لكن علشان برده المال السياسي من الخارج وقف ، مش عايز اتكلم بشكل اكبر عن أمور داخلية بس انت اقرأ عن الموضوع بشكل اكبر

علي فكرة في معارضين كثير للسيسي هنا ، و انا بعارض السيسي في كثير من سياسته الداخلية و كان فيه مناقشات مع بعض الإخوة هنا بس طبعًا شكل المناقشات كان مختلف ، مش معني انك تكون معارض للنظام انك تبقي معارضة طول الخط لان الموضوع مش خالف تعرف ، السيسي ليه شغل كثير في البلد اقتصاديا و سياسيا و ناكر الموضوع دهً اما كاره للبلد او انتمائه السياسي غلب علي وطنيته ، حتي السياسة الداخلية للسيسي انا بجد له عذر في بعض الأمور ، رغم أني مش بحب أتكلم عن سياسات داخلية هنا بس هقولك حاجة ، مصر بعد ثورة يناير وانهيار الأجهزة الأمنية و التمويل الخارجي للمنظومات الحقوقية في الداخل المصري ، مصر أصبحت ملعب للأجهزة الأمنية في المنطقة وخارج المنطقة حتي وصلت الأمور ان في دول لها مرشح رئاسي في مصر و المال السياسي في مصر اصبح يشكل خطر يهدد الدولة ككل بسبب الاستقطاب ، و المشهد الداخلي اصبح مخيف و اصبحت كدولة ليس لها سيادة علي المشهد الداخلي ، فكان لازم يبقي ضبط للمشهد الداخلي ، وده حصل ، علي فكرة المظاهرات اختفت مش علشان القبضة الأمنية بس لكن علشان برده المال السياسي من الخارج وقف ، مش عايز اتكلم بشكل اكبر عن أمور داخلية بس انت اقرأ عن الموضوع بشكل اكبر
الموضوع ده ضر المعارضين جدا اللي هو المعارضه من اجل المعارضه نتج عنده فاشيه شعبيه

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى