متابعة الوضع الميداني في سيناء

انا معاك بس الأرقام لا تعكس الواقع التعليم بتاعنا تم تخريبه على مدار ٣٠ عام من حكم مبارك وعلشان تبدأ تشعر بشئ من الاصلاح محتاجين ان التعليم يكون المشروع الأول والتانى والتالت فى الاهميه ورصد ميزانيات أكبر احنا لورصدنا للتعليم تمن صفقه سلاح بالاضافه الميزانيه العاديه هنشعر بفرق . الموازنه زادت اه بس هل الكثافه نزلت هل المناهج اتحسنت هل أجور المعلمين زادت هل الدروس الخصوصيه قلت لا. يبقى لا شيئ جديد
مع احترامي الكامل لرايك
مينفعش تمشيي في اتجاه واحد او تركز على مجال واحد وتهمل الباقي وهذا فكر الحكومة والدولة المصرية منذ عام 2014
وخلينا امشي معاك لو اهتمت بالتعليم فقط او بمعنى اخر اعطيته 80% من اهتمام الحكومة والميزانية واهملت الاسكان الاجتماعي والاستقرار الامني ووضع خطة لاصلاح اقتصادي حقيقي ووجود انجازات على ارض الواقع تخص المواطن البسيط واقل شئ هو سكن ملائم للقنابل الموقوته في الامكان الخطرة وكذلك ووجود كهرباء مستقرة وومواد غذائيةو...........
انا اتفق معك ان التعليم المصري كان من المفروض منذ ايام مبارك يتم تغيير النظام ووضع استراتيجية طويلة للتعليم لانه يا صديقي لا نستطيع ان نغير مستوى التعليم في سنة ولا سنتين ولا حتى خمس سنوات احنا محتاجين نستنى الاجيال الاولى والتي يتم تطبيق عليها هذا النظام حتى نرى نتيجته وهي الاجيال التي تدرس في المرحلة الابتدائية الان
هذه وجهة نظري

تحياتي لك

مع احترامى ليك لكن لا مش هتفرق لسببين و نكون واقعين.

الاهالى مش عايزة تذاكر للعيال و ابسط مثتل الاهالى رفضة ال الطلاب يعملوا بحث عشان ينجحوا السنادى. على الرغم من ان الناس كلها ماسكة التليفون و النت ٢٤ ساعة.

الثانى.... مهمت عملت الحكومة مش هتقدر تلغى الدروس الخصوصية و السبب اللى قلته من ضمن الاسباب الرئيسية و السبب التانى المدرس نفسه.
الوزارة هتدى مرتب كام للمدرس؟
تعالى نحسبها مع بعض .... نفترض انك مدرس و بتدى دروس خصوصية..
الطالب ب ١٠٠ جنيه فالحصة و انت بتدى ٥ حصص فاليوم و كل حصة ٣٠ طالب (طبعا دة مش الحقيقى لكن نفترض) دة معناه ان الحصة الواحدة ب ٣٠٠٠ جنيه يعنى يومك ب ١٥ الف جنيه يعنى الشهر ب ٤٥٠ الف جنيه. هنفترض انك بتدرس فسنتر و الاتفاق ٧٠% للسنتر و ٣٠ % ليك ... يعنى دخلك الشهرى ١٣٥ الف جنيه.

المفروض الحكومة تديك مرتب كام عشان انت كمدرس ترفض الدروس الخصوصية؟
اتفق معك ان النظام القديم اعطى الاولية للدروس الخصوصية
اما عن النظام الجديد وعن تجربة شخصية الدروس الخصوصية ستنتهي ولي تجربة مع احد اقاربي في الصف الاول الثانوي الامتحان بيقيس التفكير وليس الحفظ ومن فم قريبي قالي الدروس الخصوصية مش بيجي حاجة منها في الامتحانات
الواضح ان النظام الجديد هيجبر الاهالي على عدم اعطاء ابنائه دروس خصوصية لانها ليس لها فائدة

انا معاك بس الأرقام لا تعكس الواقع التعليم بتاعنا تم تخريبه على مدار ٣٠ عام من حكم مبارك وعلشان تبدأ تشعر بشئ من الاصلاح محتاجين ان التعليم يكون المشروع الأول والتانى والتالت فى الاهميه ورصد ميزانيات أكبر احنا لورصدنا للتعليم تمن صفقه سلاح بالاضافه الميزانيه العاديه هنشعر بفرق . الموازنه زادت اه بس هل الكثافه نزلت هل المناهج اتحسنت هل أجور المعلمين زادت هل الدروس الخصوصيه قلت لا. يبقى لا شيئ جديد
انا معاك بس تحسين التعليم بيظهر علي المدي البعيد ده بجانب أنه غير مربح علي المدي القصير ، يعني أنت محتاج إصلاح اقتصادي وبناء بنية تحتية لجذب الاستثمار وطرق وكباري لربط المدن ببعضها خاصا مع المدن الجديدة، التعليم مش مدرس بس ، أنت محتاج إصلاح للمنظومة كلها ، مثلا اهم مشكلة في التعليم هي كثافة الفصول ومصر تحتاج ٣٠ الف فصل لتخفيف كثافة الفصول لذلك هيئة الأبنية التعليمية كان ليها نصيب الأسد في ميزانية التعليم لان لا يمكن تنفيذ العملية التعليمية في فصل عدد تلميذه ٩٠ تلميذ حتي لو كان المدرس راتبه ٢٠ الف جنيه ، هو الموضوع ترتيب أولويات

مولانا الامام المتغلب
اتفق معك ان النظام القديم اعطى الاولية للدروس الخصوصية
اما عن النظام الجديد وعن تجربة شخصية الدروس الخصوصية ستنتهي ولي تجربة مع احد اقاربي في الصف الاول الثانوي الامتحان بيقيس التفكير وليس الحفظ ومن فم قريبي قالي الدروس الخصوصية مش بيجي حاجة منها في الامتحانات
الواضح ان النظام الجديد هيجبر الاهالي على عدم اعطاء ابنائه دروس خصوصية لانها ليس لها فائدة
المدرسين اكثر ناس مضروريم كن النظام الجديد علشان الدروس النظام الجديد خلي الدروس بدون قيمه بخلاف موضوع كورونا اللي قفل معظم السناتر

انا مش فاهم انت ازاي مقتنع ان إلى حصل في انتخابات الرئاسه أو الاستفتاء على التعديلات الدستورية ده اسمه ديمقراطيه لما الأمن يجبر الناس ويجمعهم من الشوارع عشان يخليهم ينتخبو بالعافيه أو يجبر الموظفين والمصانع الخاصه انها تجمع العمال عشان يشاركو بالعافيه أو توزع كراتين غذاء أو ١٠٠ جنيه لكل واحد عشان يشارك انت مشفتش وعاصرت الكلام ده انا بكلمك عن حاجات حصلت من شهور أو يدوب كام سنة انت شكلك مش عايش معانا أو يمكن عايش في عالم موازي انا ممكن ارد على واحد اخواني أو أي حد بيقتنع ايدولجيه معينه انما عمري ما شفت حد بيؤيد النظام إلى بيحكمنا ممكن تلاقي حد بيتكلم عن الاستقرار والخوف من الي ممكن يحصل في البلد زي ليبيا و سوريا إنما يدافع عنه من منطلق ايدولجي مش هتلاقي لأن ببساطه ده حكم عسكري يعني حكم متسلط ديكتاتوري ملوش أفكار الناس تؤمن بيها اصلا نظام مبنى على المصالح وعشان كده بتلاقي كله بيعمل لمصلحته وبيرميها على إلى فوقيه من أصغر موظف لاكبرهم لحد رأس الهرم إلى هو الرئيس والي هو كمان مبيقدرش يسيب الكرسي لأنه عارف انه حسابه تقيل وفيها رقبته
وده إلى بيعمله السيسي دلوقتي وللأسف مش بمزاجه هو قاعد غصب عنه لأنه دلوقتي بيحمي نفسه طول فترة وجوده وكذلك حاشيته ولو تلاحظ دي دايره وبنلف بيها بقالنا ٦٠ سنه
كلام لا اصل له والا منطق
ومبنى على عقل غايه فى السطحيه
اولا السيسى شئت ام ابيت له شعبيه كبيره جدا
وعندما تتحدث عن عمال مصانع وكراتين فأنت تهين 100 مليون مصرى
ولنفترض صحة ما تقول
الانتخابات الاخيره شارك فيها اكثر من 25 مليون مصرى
منهم 21.5 مليون اعطوا اصواتهم للسيسى
هل كل من اعطى صوته له خد كرتونه والا 100 جنيه كما تدعى
طيب انا اديته صوتى وغيرى العشرات مما اعرفهم لم يأخذو شىء
وبعدين ما نا ممكن اخد الفلوس والكرتونه وابطل صوتى او اديه للطرف الاخر
الفيصل فى اى انتخابات هى التزوير
هل حصل تزوير اتحدام ان تقول نعم
طيب اقولك حاجه فى سرك النظام الانتخابى او الديمقراطى اساسه هو الرشاوى الانتخابيه
لايوجد مرشح يمكن ان ينجح الا بتقديم وعود ورشاوى لشعبه لحثهم على انتخابه
سواء كان زياده فى الراتب او اعفاء من الضرائب او تأمين صحى افضل
حتى لو كان ذلك على حساب الاقتصاد ومالية الدوله ومستقبلها
لذلك فى النهايه الصندوق هو الفيصل من لا يريده كان ممكن يخرج ويدى الطرف الاخر او يبطل صوته حتى
طيب سيبك من دى التعديلات الدستوريه
هناك اكثر من 2 مليون قالو لا للتعديلات هل لو خرج اكثر وقال لا هل كان سيمنعهم احد
سيبك من الحجج الفارغه دى
ولكن اقولك حاجه لانكم قله ولا تأثير لكم لا تستطيعون ذلك
عزيزى مصر اكبر من بوست او مشاركه وكام واحد بيعملك اعجاب
ياريت تعيشوا الواقع وتعرفوا حجمكم فى الشارع وفى مصر ونبطل كلام انشائى لابيودى والا بيجيب
اخيرا السيسى افضل رئيس مر على الدوله المصريه وهذا رأى يشاركنى فيه الملايين وهو موجود لاننا من نعطيه اصواتنا وليس العكس
اما موضوع رقبته والكلام الفارغ ده فلا رد عليه
وما قلته اكبر دليل على كلامك الانشائى الذى لا اثر له والا قيمه
فلو كان نظام دكتاتورى متسلط كما تدعى لما ستطعت او اتتك الجراءه لتكتب كلمه مما كتبته
اما لانك تأمن العقوبه فكتبت ما تشتهى ضد رأس الدوله
ياريت نبطل افترى ورمى الناس بالباطل تحقيقا لرغبه فى اثبات فكر غير سوى
الرجل لم يفعل الا كل خير لهذه البلد حتى الان سواء اقتصاديا او عسكريا او امنيا او حتى تنمويا وصحيا
واتحداك انت او غيرك ان تنفى ذلك
عامة ان شاء الله الراجل موجود معانا لحد 2030
حاول تتعايش مع الواقع وبطلل تهرب منه الى عالم ديزنى لاند الى انت عايش فيه
تحياتى

التعديل الأخير:
س

امي عنان راح فين هو وشفيق لما حاولو يترشحو؟؟؟؟بغض النظر إني بكرهم أصلا
سامى عنان عسكرى وعلى قوة الاحتياط وعند ترشحه لاى منصب سياسى يجب ان يأخذ موافقة المجلس العسكرى وهو ما لم يحدث
شفيق اعتذر عن الترشح وايد السيسى فى تسجيل فيديو
بس انت عارف المشكله لو الاتنين اترشحوا وفاز السيسى كنتوا هتقوله مظبطينها مع بعض بردو
ما انتوا عقليات ربنا يعلم بيها
فبلاش تتحجج بيهم علشان انا عارف اسلوبكم
وعلى فكره انا مبردش عليك علشان اقنعك لان انا عارف انى بحفر فى البحر
ده رد للعلم بالشىء لا اكثر

كلام لا اصل له والا منطق
ولنفترض صحة ما تقول
طيب اقولك حاجه فى سرك النظام الانتخابى او الديمقراطى اساسه هو الرشاوى الانتخابيه
لذلك فى النهايه الصندوق هو الفيصل من لا يريده كان ممكن يخرج ويدى الطرف الاخر او يبطل صوته حتى
هناك اكثر من 2 مليون قالو لا للتعديلات هل لو خرج اكثر وقال لا هل كان سيمنعهم احد
سيبك من الحجج الفارغه دى
ياريت تعيشوا الواقع وتعرفوا حجمكم فى الشارع وفى مصر ونبطل كلام انشائى لابيودى والا بيجيب
اخيرا السيسى افضل رئيس مر على الدوله المصريه وهذا رأى يشاركنى فيه الملايين وهو موجود لاننا من نعطيه اصواتنا وليس العكس
فلو كان نظام دكتاتورى متسلط كما تدعى لما ستطعت او اتتك الجراءه لتكتب كلمه مما كتبته
الرجل لم يفعل الا كل خير لهذه البلد حتى الان سواء اقتصاديا او عسكريا او امنيا او حتى تنمويا وصحيا
تحياتى
انتخابات السيسي زي انتخابات مبارك ومتضحكش علي نفسك

سامى عنان عسكرى وعلى قوة الاحتياط وعند ترشحه لاى منصب سياسى يجب ان يأخذ موافقة المجلس العسكرى وهو ما لم يحدث
شفيق اعتذر عن الترشح وايد السيسى فى تسجيل فيديو
بس انت عارف المشكله لو الاتنين اترشحوا وفاز السيسى كنتوا هتقوله مظبطينها مع بعض بردو
ما انتوا عقليات ربنا يعلم بيها
فبلاش تتحجج بيهم علشان انا عارف اسلوبكم
وعلى فكره انا مبردش عليك علشان اقنعك لان انا عارف انى بحفر فى البحر
ده رد للعلم بالشىء لا اكثر
يبني انا مشفق عليك والله أنك مصدق الي انت بتقوله ده وملايين ايه الي انتخبوه?????

انت بتهزر صح ولا انت مش عايش معانا ياتوته???

أنتو مين هو في حد بيحبه فالبلد اصلا انت مش شايف الناس بتقول عليه ايه؟؟؟
احترم من له راي مخالف لك ان كنت تؤمن بالديمقراطية يا كابتن
وعيب تتكلم بالطريقة دي المعارضين لك وخصوصا انك قبل كدا قلت ان سنك صغير ولسه في بدياتك هنا في المنتدى فعلى الاقل احترم من تتكلم معهم فمن الممكن ان يكون اكبر سننا منك
الاحترام اهم من التكلم في الديمقراطية او غيرها يا محترم

انتخابات السيسي زي انتخابات مبارك ومتضحكش علي نفسك
يبني انا مشفق عليك والله أنك مصدق الي انت بتقوله ده وملايين ايه الي انتخبوه?????
انت بتهزر صح ولا انت مش عايش معانا ياتوته???
أنتو مين هو في حد بيحبه فالبلد اصلا انت مش شايف الناس بتقول عليه ايه؟؟؟
يابنى هى كتر ردود مترد فى رد واحد
انت هتأخد فلوس على كل رد
ما علينه
بخصوص انتخابات زى مبارك ومش شايف الناس بتقول ايه وحد بيحبه
فحاول ياحزقايه تغير القطيع الى انت بتسمعه او ماشى معاه وهتسمع كلام مختلف
بسيطه ? ? ?

كلام لا اصل له والا منطق
ولنفترض صحة ما تقول
سيبك من الحجج الفارغه دى
تحياتى
كان ممكن ترد عليا بدون ما تشخصن الأمور وتتهمني بالسطحيه وكأنك دكتوراه في العلوم السياسية وانت الوحيد الي فاهم وكل الناس الي مخالفاك في الرأي سطحيين
مع انك بتجادل في نقطه مفضوحه اوي موضوع إجبار الناس على المشاركة سواء في الانتخابات أو الاستفتاء مش محتاج اني أاكدلك عليه وخصوصاً في الاستفتاء الأخير كان قمة البجاحه وسبب انهم يعملو كده لأنه ببساطة عشان يزودو نسبة المشاركة وياخدو اللقطه قدام مقرات الانتخابات بأن فيه إقبال على المشاركة بدليل الطوابير مش انهم يجبرو الناس انهم يقولو نعم للاستفتاء ومش محتاج اجيبلك فيديوهات أو اثباتات لاني مش مقتنع بجدالك في حاجه زي كده اصلا

كان ممكن ترد عليا بدون ما تشخصن الأمور وتتهمني بالسطحيه وكأنك دكتوراه في العلوم السياسية وانت الوحيد الي فاهم وكل الناس الي مخالفاك في الرأي سطحيين
مع انك بتجادل في نقطه مفضوحه اوي موضوع إجبار الناس على المشاركة سواء في الانتخابات أو الاستفتاء مش محتاج اني أاكدلك عليه وخصوصاً في الاستفتاء الأخير كان قمة البجاحه وسبب انهم يعملو كده لأنه ببساطة عشان يزودو نسبة المشاركة وياخدو اللقطه قدام مقرات الانتخابات بأن فيه إقبال على المشاركة بدليل الطوابير مش انهم يجبرو الناس انهم يقولو نعم للاستفتاء ومش محتاج اجيبلك فيديوهات أو اثباتات لاني مش مقتنع بجدالك في حاجه زي كده اصلا
الحمدلله ان في ناس لسه بتفهم

الحمدلله ان في ناس لسه بتفهم
عيب كدا ومتحاولش تولع الدنيا
الاخ Egypt2017 @Egypt2017 كلنا نعرفه هنا ونعرف حبه لبلده رغم معارضته للنظام لانه بيعارض بمنطق وليس للتشفي بل للتحسين
العب غيرها يا كابتن

عيب كدا ومتحاولش تولع الدنيا
الاخ Egypt2017 @Egypt2017 كلنا نعرفه هنا ونعرف حبه لبلده رغم معارضته للنظام لانه بيعارض بمنطق وليس للتشفي بل للتحسين
العب غيرها يا كابتن
هو أنا قولت انه ارهابي مثلا؟؟؟؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى