متابعة الوضع الميداني في سيناء

والله هذا راي وانا مقتنع به
ولا فين الديمقراطية في ابداء الراي يبتاع الديكتاتورية
رأيي في السيسي أنه لايصلح علي الإطلاق كرئيس لمصر بس ده مش موضوعنا وموضوع التغطيه

خلاص يباشا كلو معادي لمصر الا احمد موسي وعمرو اديب
هو أنت لازم معلوماتك تكون من صحف معادية اوً صحفيين مطبلين للنظام ، لا الصحفي الكتب الخبر ده وانا متاكد انك عمرك مسعت عنه ليه اكثر من مقال معادي لمصر و ممنوع من دخول مصر

قول لنفسك فين الديموقراطيه في انتخاب الحاكم؟؟؟؟ ولا هو السيسي جه ازاي اوعي تقول انتخابات??
مش بقولك انت مش معانا
اه جي بالانتخابات
انا انتخبته لو انت قاطعت الانتخابات فهذه مشكلتك انت مش عايز تشارك ده مش معناه انه ما فيش دميقراطية من وجهة نظرك هذا باعتبره سلبية منك لو مشاركتش في الانتخابات

هو أنت لازم معلوماتك تكون من صحف معادية اوً صحفيين مطبلين للنظام ، لا الصحفي الكتب الخبر ده وانا متاكد انك عمرك مسعت عنه ليه اكثر من مقال معادي لمصر و ممنوع من دخول مصر
مفيش حاجه اسمها معادي لمصر الفكره انه مش علي هوي النظام??

مش بقولك انت مش معانا
اه جي بالانتخابات
انا انتخبته لو انت قاطعت الانتخابات فهذه مشكلتك انت مش عايز تشارك ده مش معناه انه ما فيش دميقراطية من وجهة نظرك هذا باعتبره سلبية منك لو مشاركتش في الانتخابات
وفاز ب99%كمان صح؟؟؟؟

رأيي في السيسي أنه لايصلح علي الإطلاق كرئيس لمصر بس ده مش موضوعنا وموضوع التغطيه
هذا رايك وانت حر فيه واحترمه على العموم وهي دي الديمقراطية على فكرة
لكن هذا الراي لا يمثلني انا مقتنع بهذا الرجل وبسياسته الخارجية والداخلية في المجمل وليس على الاطلاق وعلى العموم ده مش موضوعنا فعلا وبلاش نفرع الموضوع اكتر من كدا وخصوصا انك بتجرنا برا اصل الموضوع

قول لنفسك فين الديموقراطيه في انتخاب الحاكم؟؟؟؟ ولا هو السيسي جه ازاي اوعي تقول انتخابات??
قال شيخ الإسلام محمد بن عبد الوهاب رحمه الله ) ت ١٢٠٦ هـ ( :
) الأئمة مجمعون من كل مذهب على أن من تغلب على بلد أو بلدان ، له حكم الإمام في جميع الأشياء ، ولولا هذا ما استقامت الدنيا ، لأن الناس من زمن طويل قبل الإمام أحمد إلى يومنا هذا ما اجتمعوا على إمام واحد ، ولا يعرفون أحداً من العلماء من الأحكام إلا بالإمام الأعظم ( الدرر السنية ) ٧ / ٩٣٢ ( .
- وقال الشيخ عبد اللطيف بن عبد الرحمن بن حسن آل الشيخ ) ت ١٢٩٢ هـ ( :
) وأهل العلم ... متفقون على طاعة من تغلب عليهم في المعروف، يرون نفوذ أحكامه، وصحة إمامته، لا يختلف في ذلك اثنان، ويرون المنع من الخروج عليهم بالسيف وتفريق الأمة، وإن كان الأئمة فسقة ما لم يروا كفراً بواحاً ونصوصهم في ذلك موجودة عن الأئمة الأربعة وغيرهم وأمثالهم ونظرائهم ( مجموعة الرسائل والمسائل النجدية ) ٣ /

خالف شرع ربنا بقي
الامام المتغلب عبد الفتاح خليل سيسي حفظه والله ورعاه

مش بقولك انت مش معانا
اه جي بالانتخابات
اصل لو مش عايزه هنتخب مين هههههههه

وفاز ب99%كمان صح؟؟؟؟
تغلب علي البلاد له الحكم بنصوص الشريعه
قال شيخ الإسلام محمد بن عبد الوهاب رحمه الله ) ت ١٢٠٦ هـ ( :
) الأئمة مجمعون من كل مذهب على أن من تغلب على بلد أو بلدان ، له حكم الإمام في جميع الأشياء ، ولولا هذا ما استقامت الدنيا ، لأن الناس من زمن طويل قبل الإمام أحمد إلى يومنا هذا ما اجتمعوا على إمام واحد ، ولا يعرفون أحداً من العلماء من الأحكام إلا بالإمام الأعظم ( الدرر السنية ) ٧ / ٩٣٢ ( .
- وقال الشيخ عبد اللطيف بن عبد الرحمن بن حسن آل الشيخ ) ت ١٢٩٢ هـ ( :
) وأهل العلم ... متفقون على طاعة من تغلب عليهم في المعروف، يرون نفوذ أحكامه، وصحة إمامته، لا يختلف في ذلك اثنان، ويرون المنع من الخروج عليهم بالسيف وتفريق الأمة، وإن كان الأئمة فسقة ما لم يروا كفراً بواحاً ونصوصهم في ذلك موجودة عن الأئمة الأربعة وغيرهم وأمثالهم ونظرائهم ( مجموعة الرسائل والمسائل النجدية ) ٣ /

اصل لو مش عايزه هنتخب مين هههههههه
ابقى رشح نفسك طالما مش لاقي حد كويس
بس متجيش تقولي ان الدولة مش سامحة لحد يترشح
ابقى جرب في الانتخابات الجاية الاول قبل ما تحكم على اي شئ الاول

ابقى رشح نفسك طالما مش لاقي حد كويس
بس متجيش تقولي ان الدولة مش سامحة لحد يترشح
ابقى جرب في الانتخابات الجاية الاول قبل ما تحكم على اي شئ الاول
انت بتهزر اكيد عشان اروح ورا الشمس انت نسيت سامي عنان وعقيد الجيش ولا ايه

لا فاز ب 99.999999999999999%
تصدق انت فعلا بتحاول تفرع الموضوع اكثر من اللازم
ودي اخر تعليق خارج موضوع سيناء
ما احنا كنا في سيناء وانت كنت زعلان بردو لازم تقبل كل الأراء وتتناقش ده لوحجتك صحيحه بقا

مفيش حاجه اسمها معادي لمصر الفكره انه مش علي هوي النظام??
لا فيه صحفيين بالاسم معادين لبلاد معينة و أعضاء كونجرس بالاسم معادين لبلاد معينة و الصحف الغربية مش ملائكة لا فيه تمويل ليهم وفيه اجهزة أمنيه ليها تأثير عليهم ، ليهم حرية انهم يكتبو اي حاجة اه ،بس مش ده معناه انهم مهنيين ،طبعًا ان مش بعمم بس انك تأخذ كلامهم كا شئ مسلم به ده ضعف ثقافة

لا فيه صحفيين بالاسم معادين لبلاد معينة و أعضاء كونجرس بالاسم معادين لبلاد معينة و الصحف الغربية مش ملائكة لا فيه تمويل ليهم وفيه اجهزة أمنيه ليها تأثير عليهم ، ليهم حرية انهم يكتبو اي حاجة اه ،بس مش ده معناه انهم مهنيين ،طبعًا ان مش بعمم بس انك تأخذ كلامهم كا شئ مسلم به ده ضعف ثقافة
مختش كلامهم مسلم بيه احنا فقط بنتناقش فالكلام ده حضرتك الي بتاخد كلامهم بتنفيه علطول استاذنا

انت بتهزر اكيد عشان اروح ورا الشمس انت نسيت سامي عنان وعقيد الجيش ولا ايه
هترشح نفسك ضد الامام المتغلب
الشرع بيقول ايه
قال الإمام أحمد رحمه الله ) ت ٢٤١ هـ ( :
) ومن خرج على إمام من أئمة المسلمين وقد كانوا اجتمعوا عليه وأقروا له بالخلافة بأي وجه كان بالرضا أو بالغلبة ، فقد شق هذا الخارج عصا المسلمين ، وخالف الآثار عن رسول الله ، فإن مات الخارج عليه مات ميتة جاهلية ( المدخل إلى مذهب الإمام أحمد بن حنبل ص ٨٠ .
- قال موفق الدين ابن قدامة ) ت ٦٢١ هـ ( :

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى