بـوابة مصـر الأقتصادية

الحمدلله اني قرأت في مواقع ال aviation العالمية و كاتبين كل شئ بالتفاصيل بعيدا عن هري حسابات تويتر

شخصيا كنت اشك انها شبهة فساد لكن وجدت الموضوع حقيقي مشكلة في المحرك Pratt & Whitney PW1500G و ظهرت لدي عديد من الدول مما ادي ركنها .. ايضا ان مصر تحتاج للتحول لنسح wide body.. بل هناك فديوهات غربية تحلل الموضوع بشكل احترافي.. (صراحتنا العرب ضايعين في هذة الامور و فرق سنوات ضوئية بينهم و بين الغربيين)

صاحب التغيرة اضحكني جدا لما قارن سعر الشراء الذي يشمل الدعم اللوجستي للطائرة بسعر بيع الطائرة فقط لشركة azorra 😂..

و كالعادة يلصقون اسم الإمارات في كل شئ

التحليلات كمان تتحدث عن صعوبة المنافسة في الشرق الأوسط و ان مصر تحتاج لتغيير استراتجيتها وسط منطقة مليانه عمالقة طيران

في النهاية انا مع خصخصة جزء من مصر للطيران و تركها للقطاع الخاص يديرها و لست من بتوع بيع البلد و هبل الاشتراكية.. طرحها في البورصة و اعطاء ادراتها للقطاع الخاص سوف يقضي علي الفساد و التعينات الكوسة و الادراة الحكومية الفاسدة.
يعني هي مشكله محرك وظهرت عند اكثر من عميل دولي فاروح اشتري بقروض وأشتري صيانات وقطع غيار بأكثر من مليار دولار !

طيب مبعتش للعميل المغفل برده حقوق الصيانه وقطع الغيار ليه ؟

ياخي مش كده والله !
يعني جاي تعرض ليهم مش كده

كم جذبت حكومتك استثمارات مقارنه ببيع الأصول ومقارنه بأرقام الاستثمار بالدول المجاوره وهل هاتقطع عنهم الكهرباء برده ولا هاتعاملهم معامله العاصمه الاداريه 😏

تركيا حتي الان دخلت بمصانع بالهبل في المنسوجات و الاجهزة المنزلية و حتي الجرارات الزراعية و الاغذية و غيرها...

و حديثي هو كيف ان الاستمارات تهرب و الناس بتجري و الان تركيا في ثلاث سنوات دخلت تعمل مصانع بهذا العدد؟! و مصانع تركية نقلت خطوط انتاجها لمصر!!

الدول المجاورة فمصر الاعلي في أفريقيا في ال FDI 😜

و سبحان الله الاتراك داخلين في بلد تنهار 🙃 و الاجانب حطوا 23 مليار في اذون الخزانة لدولة هتفلس هذا العام

يعني هي مشكله محرك وظهرت عند اكثر من عميل دولي فاروح اشتري بقروض وأشتري صيانات وقطع غيار بأكثر من مليار دولار !

كانوا من اول الدول اللي حصلت عليها

طيب مبعتش للعميل المغفل برده حقوق الصيانه وقطع الغيار ليه ؟

هياخذها في الصفقة البديلة و هيتسفيد بالبنية التحتية بتاعتها و اقرأ خطتهم من عند الاجانب.. بدل هري المصادر العربية.. و انا نشرت هنا التقرير عن الصفقة و استبدالها

ياخي مش كده والله !
يعني جاي تعرض ليهم مش كده

ممتاز شخصنة الامور بدل الحديث عن النقطة الاساسية... دة اسلوب حلو للتهرب عند تزويد مصادر.

استمتع بالاستثمار التركية في مصر 😜

تركيا حتي الان دخلت بمصانع بالهبل في المنسوجات و الاجهزة المنزلية و حتي الجرارات الزراعية و الاغذية و غيرها...

و حديثي هو كيف ان الاستمارات تهرب و الناس بتجري و الان تركيا في ثلاث سنوات دخلت تعمل مصانع بهذا العدد؟! و مصانع تركية نقلت خطوط انتاجها لمصر!!

الدول المجاورة فمصر الاعلي في أفريقيا في ال FDI 😜

و سبحان الله الاتراك داخلين في بلد تنهار 🙃 و الاجانب حطوا 23 مليار في اذون الخزانة لدولة هتفلس هذا العام

المشكله بعد مئات المليارات من قروض وبيع ومنح وفساد في اعطاء مناقصات بالامر المباشر وبعد الحال اللي وصل ليه المواطن كاسوء فتراته علي الاطلاق من حيث الدخل والضرايب والخدمات والكهرباء اللي بتقطع والدواء اللي مبقاش عارف يشتريه
وبعد بيع البلد باتفاقات مشبوهه دون عرض تفاصيلها للشعب ولا موسساته لسه جاي تقولي ان البلد مش بتنهار
دا انتم مفيش فايده فيكم ولو وصل الفقر ل ٩٠٪؜ واتنازل عن اراضي جديده وغرقنا في ديون اكتر هاتفضلو تطبلو ليه !
ربنا يبتليكم علي قدر دفاعكم عن الخاين

بصوا يا جماعة لغاية الان السيسي كحسبة فعلية لمشروع الاصلاح الاقتصادى لم يستفد شيء من غلاء الاسعار اقتصاديا فقام بتوفير القليل من المال ولكنه مال بسيط للغاية لا يكفي عمل اى مشاريع حقيقية . لكن الحكاية عشان نبقي واضحين وضوح تام مصر على هذه الوتيرة تنهض على اكتاف غيرها الا وهي عن طريق الاستثمارات الخارجية ولم تكلف نفسها بعد ان بنت الاهرامات وسبقت غيرها ب 4500 عام لم تكلف نفسها ان تنهض وتصبح دولة صناعية كغيرها من الدول (وانا اقصد المساواة وليس الفرعنة وهذا ابسط مطلب) . ليه ننظر لدول الخليج نظرة اننا احسن منهم وبنفهم احسن منهم . بالعكس احنا زيهم دولة مفيش لشعبها تفكير غير في الاكل والشرب واللبس والنوم ولا يوجد لدى 1 فقط من المصريين رغبة حقيقية ان مصر تكبر وتقوم بصناعة نفسها . مفيش مشروع في البلد تم بناؤه بايدينا نحن الا وفشل . روح شوف اى مستشفي او اى مشروع اخر يتم بناؤه وفي فترة سنتين يتحول الى خرابة . كل الشعب حاطط الذنب على غيره سواءا غيره مصري او غير مصري . عمره ملام نفسه او اعترف بخطأه . هل هو غضب من الله علينا لان اجدادنا فعلوا مالم يحل لغزه دولة من دول العالم حتى يومنا هذا واتوقع ان لا يحل اللغز الا بعد قرون .

كانوا من اول الدول اللي حصلت عليها

عادتك ولا هاتشتزيها ! فاكر حورات القصر والطائره وعجز الموازنه ومقارنتك بميزانيه تركيا 😂

هات بقي من مصادرك دي امتي مصر تحصلت علي هذه الصفقه وامتي ظهرت مشاكل في المحركات للعملاء الدولين ؟

هياخذها في الصفقة البديلة و هيتسفيد بالبنية التحتية بتاعتها و اقرأ خطتهم من عند الاجانب.. بدل هري المصادر العربية.. و انا نشرت هنا التقرير عن الصفقة و استبدالها

يعني ايه هاياخدها في الصفقه البديله ؟ هاياخدها ازاي ؟ وهايدفع تمن الصيانات وقطع الغيار لمين ؟
اي مصادر تدينكم بتسموها هري وانت مصادرك الكارثيه بقت مصادر موثوقه 😂😂
فاكر مصادرك عن فساد وقضايا بلال اردوغان من عشرين سنه
الا صحيح اخبار القضايا والقصور ايه ؟ 😅
ممتاز شخصنة الامور بدل الحديث عن النقطة الاساسية... دة اسلوب حلو للتهرب عند تزويد مصادر.

استمتع بالاستثمار التركية في مصر 😜

المهم انت تستمتع بعشر سنوات اخري من الفساد والافقار والتخلف !
المهم تستفيد بمليم واحد في الاستثمار اللي ميزته الوحيده هي تشغيل الايدي العامله ولن يوفر لك دخلا اضافيا كما كان الحال لو استفدت باكثر من ١٥٠ مليار دولار قروض ومنح بشكل مباشر

قالك استمتع بالاستثمار التركي 😂
ياخي طيب اتعلم منهم وبطل تبيع البلد باتفاقيات مشبوهه الاول وقولنا كده الفارق في ميزانيات التعليم والصحه والدعم بينك وبين تركيا
يمكن تفهم 😅

المشكله بعد مئات المليارات من قروض وبيع ومنح وفساد في اعطاء مناقصات بالامر المباشر وبعد الحال اللي وصل ليه المواطن كاسوء فتراته علي الاطلاق من حيث الدخل والضرايب والخدمات والكهرباء اللي بتقطع والدواء اللي مبقاش عارف يشتريه
وبعد بيع البلد باتفاقات مشبوهه دون عرض تفاصيلها للشعب ولا موسساته لسه جاي تقولي ان البلد مش بتنهار
دا انتم مفيش فايده فيكم ولو وصل الفقر ل ٩٠٪؜ واتنازل عن اراضي جديده وغرقنا في ديون اكتر هاتفضلو تطبلو ليه !
ربنا يبتليكم علي قدر دفاعكم عن الخاين

المهم ان تركيا دخلت تعمل مصانع في دولة فاسدة يهرب منها المستثمرين و لا يريد احد فتح مصنع فيها 😂 امال لو شوفت المصانع الصينية الجديدة هيحصل ليك اية.. و انتاج الهواتف في مصر و اللي شمل تصنيع بوردت الهاتف في مصنع انفينكس.. (عندك سامسونج و مصنعها الجديد للهواتف و شومي و انفينكس و اوبو و نوكيا و..)

و الاجانب دخلوا ٢٣ مليار لدولة هتفلس هذا العام!!

بيع البلد 😂 الله يسامح عقلية عبد الناصر بتاعت الاشتراكية.. إذا كان مشكلتنا اصل هو عدم بيع الشركات الحكومية و شركات الجيش.. تقوم انت تقولي بيع البلد 😂

A @amr hassan

ابقي بس تابع المصانع التركية في مصر بصفتك مهتم بالشأن التركي و حاول كمان تشوف المشاريع المشتركة و انتقال مصانع من هناك لمصر.. و ابحث بنفسك و استمتع بصور و فديوهات من ارض الواقع.

كنت بفكر اجمع عدد المصانع اللي دخلت لحد دلوقتي من عندهم لكن مش فاضي الصراحة

المهم ان تركيا دخلت تعمل مصانع في دولة فاسدة يهرب منها المستثمرين و لا يريد احد فتح مصنع فيها 😂 امال لو شوفت المصانع الصينية الجديدة هيحصل ليك اية.. و انتاج الهواتف في مصر و اللي شمل تصنيع بوردت الهاتف في مصنع انفينكس.. (عندك سامسونج و مصنعها الجديد للهواتف و شومي و انفينكس و اوبو و نوكيا و..)

و الاجانب دخلوا ٢٣ مليار لدولة هتفلس هذا العام!!

بيع البلد 😂 الله يسامح عقلية عبد الناصر بتاعت الاشتراكية.. إذا كان مشكلتنا اصل هو عدم بيع الشركات الحكومية و شركات الجيش.. تقوم انت تقولي بيع البلد 😂

انت هاتفضل تقول كلام انشائي كتير كده وتفضل تجمع العاطل بالباطل ؟
اشتراكيه مين يابو اشتراكيه ! وعقليه مين يابو عقليه 😂

انت عايز تقارن بين الاستثمار وبين صفقات راس الحكمه وراس جميله وتيران وصنافير واتفاقيه نهر النيل واتفاقات سيمنز الملياريه بالامر المباشر ؟
في استثمار بيخش باتفاقات مجهوله وبدون طرح مناقصات دوليه ؟
انت عايز تقارن الاستثمار التركي ولا الصيني المباشر باتفاقات البيع المذكوره بدون شفافيه اصلا 😅

الله صحيح ايه اتفاقيه الالزام الجديده بتاعه مواني ابو ظبي ام ٣٠ سنه مع قناه السويس ؟

الاسكربت اتوزع ولا هاتحاول تبدع كعادتك ؟

ابدع انطلق 😂

انت هاتفضل تقول كلام انشائي كتير كده وتفضل تجمع العاطل بالباطل ؟
اشتراكيه مين يابو اشتراكيه ! وعقليه مين يابو عقليه 😂

انت عايز تقارن بين الاستثمار وبين صفقات راس الحكمه وراس جميله وتيران وصنافير واتفاقيه نهر النيل واتفاقات سيمنز الملياريه بالامر المباشر ؟
في استثمار بيخش باتفاقات مجهوله وبدون طرح مناقصات دوليه ؟
انت عايز تقارن الاستثمار التركي ولا الصيني المباشر باتفاقات البيع المذكوره بدون شفافيه اصلا 😅

انا لم اقارن بشئ انت اللي قارنت انا كلامي واضح من البداية عن دخول الاستثمارات التركية رغم كلامك. عن هروب الاستثمارات... انت اللي قررت تتحدث عن بيع رأس الحكمة و النيل و الهواء و الأهرامات كمان

الله صحيح ايه اتفاقيه الالزام الجديده بتاعه مواني ابو ظبي ام ٣٠ سنه مع قناه السويس ؟

شركة بتعمل علي ادراة المواني و بتاخد حقوق إدارة لهذة المواني و تطويرها.. و تساعد علي زيادة. حركة التجارة في المنطقة

اتذكر اخوتك لما قالوا احنا بنعمل مواني كثير لية و احنا معندناش صادرات 😂

الاسكربت اتوزع ولا هاتحاول تبدع كعادتك ؟

ابدع انطلق 😂

لا انا لا اتابع زيك رصد و الجزيرة و مزيد و معارضة السوشيال... و لذلك لن تجدني اهاجمك هجوم شخصي مثل ما تفعل.. و لن تجدني بخلط أمور ببعضها

المهم افرح الاستثمارات المباشرة التركية... تم بيع اراضي المصنع لتركيا من غير البرلمان... دة احتلال بقي و كدة

وزير التجارة والصناعة المصري:

الصادرات السلعية المصرية تحقق أعلى معدلا لها خلال أول 5 أشهر من العام الجاري وتسجل 16مليارا و551 مليون دولار وترتفع بنسبة 9.8%

#السعودية و #تركيا و #الإمارات وإيطاليا والولايات المتحدة الأمريكية أبرز الأسواق المستقبلة للصادرات السلعية المصرية

مواد البناء جاءت على رأس قائمة الصادرات المصرية بقيمة 3 مليارات و869 مليون دولار، تلتها الصناعات الغذائية بقيمة 2 مليار و644 مليون دولار

نجحت وزارة الإنتاج الحربي في أقل من عام -بالفترة من 30 يونيو 2023 حتى اليوم- في تطوير ورفع كفاءة شاملة لعدد من المصانع الحربية يأتي في مقدمتها مصنع "300" حيث تم تركيب عدد 8 ماكينات CNC بالليزر.

بالإضافة إلى تأهيل مسبك المحركات بمصنع "9" وتطوير خطوط إنتاج النيتروسليلوز بمصنع "18" ورفع كفاءة وحدات إنتاج اليوريا فورمالدهايد والراتنجات بمصنع "81" وتحديث وحدات التشكيل الحربي بمصنع "99".

كما شهد مصنع "100" تطوير وحدة إنتاج الصلب بالإضافة لتنفيذ مشروع إنتاج العبوات صديقة البيئة بمصنع "200" وتطوير خط إنتاج الكبسول بمصنع "270".

التفاصيل وصور التحديثات من داخل المصانع

هي منتجات استهلاكية موجهة للسوق المصري الضخم يخدمها تواجد قدرات فنية وعمالية باسعار تنافسية وخدمات من الدولة لتشجيع الاستثمار وتحاشي دفع رسوم جمركية حال دخولها مصنعة كاملة لكن كم نسبة المكون المحلى المصري في الجرارات الزراعية او الاجهزة المنزلية التى ذكرتها لتعظيم الفائدة في السوق المصري

المتضرر المصريين العاملين

للاسف غباء المقاطعه بدل ان يكون موجه للمنتجات المستورده .. اصبح يضرب خطوط انتاج برخصه المحليه مما تسبب بالضرر للمصريين

التعديل الأخير:
المتضرر المصريين العاملين

للاسف غباء المقاطعه بدل ان يكون موجه للمنتجات المستورده .. اصبح يضرب خطوط انتاج برخصه المحليه مما تسبب بالضرر للمصريين

مشكلتهم توقف انتاج ثانى اكسيد الكربون مش المقاطعه

نجحت وزارة الإنتاج الحربي في أقل من عام -بالفترة من 30 يونيو 2023 حتى اليوم- في تطوير ورفع كفاءة شاملة لعدد من المصانع الحربية يأتي في مقدمتها مصنع "300" حيث تم تركيب عدد 8 ماكينات CNC بالليزر.

بالإضافة إلى تأهيل مسبك المحركات بمصنع "9" وتطوير خطوط إنتاج النيتروسليلوز بمصنع "18" ورفع كفاءة وحدات إنتاج اليوريا فورمالدهايد والراتنجات بمصنع "81" وتحديث وحدات التشكيل الحربي بمصنع "99".

كما شهد مصنع "100" تطوير وحدة إنتاج الصلب بالإضافة لتنفيذ مشروع إنتاج العبوات صديقة البيئة بمصنع "200" وتطوير خط إنتاج الكبسول بمصنع "270".

التفاصيل وصور التحديثات من داخل المصانع

مشاهدة المرفق 694664

من اين اتت مصر بهذه الماكينات وكيف طورنا خطوط الانتاج هذه من اى دولة ؟؟؟؟ ماهي الدول التى صنعت لنا الماكينات وطورت لنا خطوط الانتاج وهل من ضمن المعدات القديمة ماكينات اوروبية ؟؟؟؟؟؟ لماذا لم تصرح الدولة التى اشترت منها مصر هذه صفقة ؟؟؟؟ يعني هل اخذنا الاذن من غيرنا ام ماذا ؟؟؟

نفسي الرد يكون عن فهم ودراية وبمصدر .

عودة
أعلى