بـوابة مصـر الأقتصادية

بصراحة التضخم فعلا اهم من الاحتياطي (لكن ليس تدمير الاحتياطي) و شوف امريكا مستعدة تدخل نفسها في ركود لكبح التضخم

بس في نفس الوقت انخفاض الاحتياطي عن حد معين هيتسبب في كارثة خصوصا في ظل وجود ديون دولارية مرتفعة

بس الفكرة بتاعت المقايضة دية افضل بكثير للحفاظ علي الدولار ، و ربنا يسترها علينا
مش عاوز اخضك علشان انت بالذات انا عارف دماغك بتفكرنى بنفسي زمان 😂 بس الوضع أسوأ من ما تتخيل او من الى بيظهرة الاعلام مصر بتفقد مصنعيها لحساب دول تانية المستثمر بقا عنده استعداد يتحمل تكلفة نقل مصنعه لدولة هتكلفة كتير ولا انه يكمل فى السوق هنا وبالتالي كارثة الدولار هتفضل مستمرة

كل دين هناخده الفترة الجاية هوا سقوط جديد وتيرة الديون هتبقي أعلى الفترة الجاية لكن بمسميات جديدة او تنازلات أكبر
ربك ما يجيب سقوط🙏 تفائلوا بالخير تجدوه

استمرار خروج الاجانب مشفق جدا على المساهمين والعاملين فى سوق المال ،،، حال المتعاملين فى البورصة المصرية حاليا بينطبق عليه المثل الشهير عيان بين*ك ف ميت 🤣🤣

الاستثمرات السعودية مش هتحل؟
محتاجين اكتر اكيد ومحتاجين ناس بتفهم استثمار وناس تفكر صح مش ناس لسه بتتفاوض على قرض جديد ناس بتعرف تتفاوض مع اى مستثمر تخيل محمد معيط فى قطر والمفروض رايح يتفاوض ويجتذب اى استثمار البيه رايح يتكلم عن الجوع والمجاعة وصرخة ومش صرخة لسان حال القطرى ايه اللى هيودينى للعالم الجعانة دى

مش عاوز اخضك علشان انت بالذات انا عارف دماغك بتفكرنى بنفسي زمان 😂 بس الوضع أسوأ من ما تتخيل او من الى بيظهرة الاعلام مصر بتفقد مصنعيها لحساب دول تانية المستثمر بقا عنده استعداد يتحمل تكلفة نقل مصنعه لدولة هتكلفة كتير ولا انه يكمل فى السوق هنا وبالتالي كارثة الدولار هتفضل مستمرة
مش عارف اية علاقة دة بردي ان التضخم مهم جدا و بيؤثر علي المصانع و المواطنيين و كل شئ و ان مفيش مشكلة اني اضحي بشوية من الاحتياطي في سبيل السيطرة علي التضخم لان لا فائدة لاحتياطي في دولة التضخم فيها مرتفع جدا.

و لية المصنع عوز يعمل كدة (علي حد علمي بسبب قانون الاستيراد و مشاكل مستلزمات الانتاج لكن هذا الموضوع لن يظل للأبد)

و اتنمي الحكومة تفوق بقي و تنقذ طلبات المصانع اللي قالوا هيحلوها من شهرين 😡

محتاجين اكتر اكيد ومحتاجين ناس بتفهم استثمار وناس تفكر صح مش ناس لسه بتتفاوض على قرض جديد ناس بتعرف تتفاوض مع اى مستثمر تخيل محمد معيط فى قطر والمفروض رايح يتفاوض ويجتذب اى استثمار البيه رايح يتكلم عن الجوع والمجاعة وصرخة ومش صرخة لسان حال القطرى ايه اللى هيودينى للعالم الجعانة دى
المسئولين علطول هطل فى كلامهم
على العموم يتيم المجد جاى يوم الجمعة و هنشوف محمد معيط ده عماها ولا لسه مستورة

قرار غلط مع انة يبان في مصلحة الناس والبلد

لحد دلوقتي مش قادر افهم سر التمسك بهذا الفريق الفاشل دة ؟

عودة
أعلى