بـوابة مصـر الأقتصادية

مش عارف اية علاقة دة بردي ان التضخم مهم جدا و بيؤثر علي المصانع و المواطنيين و كل شئ و ان مفيش مشكلة اني اضحي بشوية من الاحتياطي في سبيل السيطرة علي التضخم لان لا فائدة لاحتياطي في دولة التضخم فيها مرتفع جدا.

و لية المصنع عوز يعمل كدة (علي حد علمي بسبب قانون الاستيراد و مشاكل مستلزمات الانتاج لكن هذا الموضوع لن يظل للأبد)

و اتنمي الحكومة تفوق بقي و تنقذ طلبات المصانع اللي قالوا هيحلوها من شهرين 😡
الناس من كتر ما الحكومة مكبرة دماغها وما بتحلش بتقول أن الحكومة عايزة تدمر البلد وكمية اشاعات ونظريات مؤامرة دائرة في البلد وحتي اللي عايز يدافع مش لاقي حاجة يقولها

مش عارف والله يا ايجى مجموعة اقتصادية فاشلة فعلا بشهادة الجميع حتى المؤيدين ليه التمسك بيها مش عارف
تخيل لما مصطفي بكري نفسة انتقدهم 😂
سؤال ايه الفايده من البرج الايقونى فى العاصمة الادارية اللى تكلفته تقريبا 10 مليار جنية 🤔🤔🤔
البرج هو استثمارات صينية. من شركة بناء صينية و مشغلة عمالة مصريه فيه

و الحجات دية تعتبر landmark بترفع من قيمة الارض و المدينة اللي فيها و بتغلي اسعارها و بتجذب الناس ليها

المشكلة الحالية ان ااقطاع الخاص في مصر بينزف هو الشركات العالمية فهتلاقي صعوبة في استجائر شقق فيه و لا أعلم خطة الشركة الصينية و المستهدفين من هذا البرج

الناس من كتر ما الحكومة مكبرة دماغها وما بتحلش بتقول أن الحكومة عايزة تدمر البلد وكمية اشاعات ونظريات مؤامرة دائرة في البلد وحتي اللي عايز يدافع مش لاقي حاجة يقولها
اه و الله تحس انهم فعلا متعمدين او عايشين في حالة انكار للواقع

حتي انعزالهم عن الشارع و الناس و طريقة مخاطبتهم للناس

تخيل انا لا اعتمد نهائيا علي مصادر و كلام الحكومة الا لما أتأكد من مصادر خارجية محترمة 😓

علشان يبقي اكبر خازوق فيكي يا بلد
مفيش زي بتاع ميدان التحرير ، تقريبا بيوصلوا رسالة 😂

تخيل لما مصطفي بكري نفسة انتقدهم 😂

البرج هو استثمارات صينية. من شركة بناء صينية و مشغلة عمالة مصريه فيه

و الحجات دية تعتبر landmark بترفع من قيمة الارض و المدينة اللي فيها و بتغلي اسعارها و بتجذب الناس ليها

المشكلة الحالية ان ااقطاع الخاص في مصر بينزف هو الشركات العالمية فهتلاقي صعوبة في استجائر شقق فيه و لا أعلم خطة الشركة الصينية و المستهدفين من هذا البرج
معنى كلمة استثمارات صينية يعنى هو استثمار من الشركة الصينية واحنا مدفعناش حاجة والناس دى واخدة الارض مثلا حق انتفاع او بالمشاركة معانا انا اللى اعرفه احنا جبنا الشركة الصينية للتشييد تعمل البرج الايقونى وتعمل 20 برج بتكلفة 3مليار دولار يعنى هما جايين يخلصوا المطلوب ويخدوا فلوسهم ويمشوا ده اللى اعرفه وممكن تكون معلوماتى غلط ،، ممكن ارففع من قيمة المدينة بطرق تانية كتير مش شرط اشيد برج ب10 مليار مبلغ يخض

تعاون العربية للتصنيع ومجموعة ليوا الإستثمارية الإماراتية في مجالات التصنيع المختلفة والتنمية المستدامة الخضراء​

في اطار زيارة ولي العهد السعودي للقاهرة-اتفاق العربية للتصنيع وشركة الفنار العالمية للتطوير لتعميق التصنيع المحلي وتوطين تكنولوجيات الطاقة النظيفة والمتجددة​

رئيس العربية للتصنيع يستقبل أمين عام وزارة الدفاع الكونغولي​

رئيس العربية للتصنيع يبحث مع وزير التكنولوجيا والصناعة المجري الشراكة لنقل وتوطين التكنولوجيا في مجالات التصنيع المختلفة

محستش انها مشهد درامي للمعارضة المصرية ؟
مش عارف لية ماشترتهاش
انا كنت سمعت ان كل الصحفيين فى اى بلد كل واحد فيهم بياخد ورقة و فيها السؤال اللى هيسألو للمتحدث باسم الرئاسة :unsure:

محستش انها مشهد درامي للمعارضة المصرية ؟
مش عارف لية ماشترتهاش
بس المشهدة دة لم يظهر طول ال ٨ سنوات السابقة ، و اول مرة يحصل.

بس صراحتنا انا شايف غضب من مؤيدين السيسي تجاه الاقتصاد فعلا. و ناس اسمهم كبير في التأييد 🤭 ، بس بيعترضوا بحنية

عودة
أعلى