بـوابة مصـر الأقتصادية

خبر جميل جدا ليه بقي ده لا يؤثر علي سعر صرف الجنيه بالأيحاب انا درست اقتصاد في كلية التجارة وعندي فمرة مش بدالة عن الاقتصاد لمن الاقتصاد المصري صعب فهمه في الحقيقة وإعتقادي أن السبب عدم الشفافية

الاتحاد الاوروبي اكثر لؤما مما تتصور وليس بالساذج يستغل النزاع السياسي بين مصر وتركيا لصالح اليونان وقبرص ويجعل مصر ايضا شرطي البحر المتوسط ضد هجره الافارقه بتكاليف قليله تسهيل الاقتراض وشراء السلاح الأمور السياسيه هيا من تحكم هنا.

انت ذكرت اننا بناخد بمبالغ و اسعار مرتفعة و ان حتي قضية ريجني سبب في شراء مصر كل هذة الأسلحة و سبب التنوع في الشراء كمان... جة غير باقي النظريات 😓

حاليا بدائت تبقي منطقي و تعترف بالمصالح و ان صفقات السلاح المصرية مدعومة بسبب المصالح.

لو كنت تابعت تعليقات الفرنسين علي قروض صفقات التسليح المصرية كنت عرفت ان مصر استفادت جدا و انها اخدت سلاح بالتقسيط فقط لان فرنسا لها مصالح مع مصر

و ايطاليا ليس بسبب ريجي و لكن بسبب شركة (أيني الايطالية) و مصالح شرق المتوسط

و نضيف ملف ليبيا اللي فرنسا و إيطاليا بيتصارعوا فية......

ومع ذلك فشلت مصر في حشد المجتمع الغربي ضد قضيه سد النهضه او ابتزاز قوي لاوروبا مثل اردوغان في طلب الاموال الكبيره.
ياخي الكريم إحنا بنتكلم علي أنا مصر بتاخد فلوس علشان اللاجئين و أن مصر مستضيفاهم علشان تاخد فلوس و دة لم يحدث ، و المساعدات كانت تافهة جدا

و حتي إنت بنفسك ذكرت إن أوروبا غير مقتنعة بعدد اللاجئين ، و نضيف إن تركيا نفسها لم تحصل المبالغ المتفق عليها من الاتحاد الاوروبي لدعم اللاجئين

الفكرة إن مصر بتشتكي من هذا العدد الضخم إللي بيدخل مصر و إنها محتاجة دعم فعلا و ليس موضوع متاجرة

و اعتقد إن مصر المفروض تقفل الحدود بشكل جيد و ننهي هذة المسائلة بدل الفتح علي البحري

خبر جميل جدا ليه بقي ده لا يؤثر علي سعر صرف الجنيه بالأيحاب انا درست اقتصاد في كلية التجارة وعندي فمرة مش بدالة عن الاقتصاد لمن الاقتصاد المصري صعب فهمه في الحقيقة وإعتقادي أن السبب عدم الشفافية
ده في ٢٠٢١ احنا في ٢٠٢٢

و تاثيرة موجود. و منع انهيار العملة في ٢٠٢١ او حتي انهيارها بشكل اكبر في ٢٠٢٢.

شنّ بعض نواب «تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين» هجومًا على النائب المستقل ضياء الدين داود، الذي انتقد أمس المخصصات المالية لأعضاء الهيئة الوطنية للانتخابات. وهو ما دفع رئيس مجلس النواب قائلًا إنه لا يجوز التعليق «على حديث نائب زميل»، مطالبًا النواب بالتركيز على «الموازنة العامة» التي سيُصوت عليها نهائيًا غدًا، الثلاثاء.

وخلال جلسة الأمس، كان النائب ضياء الدين داوود قد استعرض أرقامًا ضخمة كبدلات لـ «جهود عادية وغير عادية» تُصرف شهريًا لأعضاء «الوطنية للانتخابات»، قائلًا إن تلك البدلات تُصرف بينما تحصل البلاد على قروض وديون التي جعلت «الشعب المصري بأكمله يعمل لدى الديانة» حسب تعبيره، وهو ما قوبل بالاعتراض، أمس

و«تنسيقية شباب الأحزاب والسياسين» هي كيان سياسي أُطلق إثر دعوة من الرئيس عبدالفتاح السيسي في 2018 بأن يكون هناك كيان شبابي يجمع مختلف الأطياف السياسية.

وكشف داود، أمس أن العاملين بالهيئة الوطنية للانتخابات يحصلون على أرقام طائلة في هيئة «بدل جهود غير عادية كل ثلاثة أشهر بـ30 ألف جنيه، وبدل جهود غير عادية في شهر رمضان بـ 36 ألف جنيه، وجهود غير عادية في عيد الفطر تقدر بـ 36 ألف جنيه لكل عضو، ومكافأة وبدل مصيف في يونيو يقدر بـ 20 ألف جنيه، أما في يوليو وأغسطس فيحصل كل عضو على 72 ألف جنيه عن كل شهر لكل عضو، وكل تلك الأموال في بلد تقترض بهذا الشكل»
انا لله وانا اليه راجعون ربنا يخرجنا من البلد دي علي خير

99.9% من المطورين المصرين لا يسلمو الوحده في موعدها وفي عقود اذعان لصالح المطور
ويسرى حكم هذه المادة على كافة المشروعات، بما في ذلك المشروعات الجاري تنفيذها قبل صدور هذه الضوابط، وفي حال النص في العقود المبرمة بين المطور والعميل على شروط أفضل لصالح العميل تطبق الشروط الوارد بالعقد، وعلى المطورين العقاريين بشأن المشروعات الجاري تنفيذها في حالة التأخير عن التسليم توفيق أوضاعهم خلال اثنى عشر شهراً من تاريخ صدور هذه الضوابط، وبما يتفق مع عقود العملاء والبرامج الزمنية للمشروع/ المرحلة.

القانون للقديم والجديد

اللي انتا درسته ده الاقتصاد الحر

انما الواقع المصري غير الاعتمادات المستندية بتتأخر علشان الاحتياطي الدولاري لا يتحمل صرف المبالغ المطلوبه
فبالتالي الاستيراد بيقل وتلاقي السوق واقف ومفيش بضاعه اساسا في السوق والمصانع بتصوت علشان محتاجة تستورد مدخلات الانتاج
تخيل تويوتا رجعت للناس فلوسها بفايدة 18 % وكان احسن لها من انها تسلم للناس العربيات

فبالتالي انخفاض العجز التجاري مفتعل وليس حقيقي

شوف شركات الاسمنت اللي بتتكلم عليها

يعني مش واخد بالك من السبب في كدا ايه ؟؟

و مشاريع الانفاق متفق عليها من عهد مبارك و معمول دراسة الجدوي بتاعتها .
لا يا شيخ
و لاتنسي منطقة امتياز شرق القناة و تعمير سيناء

انا اشك انك جربت تروح سيناء و تشوف نقل البضائع كان عامل ازاي

و مشروع التفريعة انضرب ليس بسبب المشروع لكن بسبب تباطؤ حركة الملاحة و اديك شوفت اهمية المشروع بعد منافسة الصين و روسيا و طرق اخري . العيب ان الحكومة طبلت المشروع زيادة عن اللازم
ومين بقا اللي قلهم ان حركة التجارة هتزيد بنسبه كبيرة فجئة كدا فمحتاجين تفريعه جديدة
والسيسي بنفسه قالك لرفع الروح المعنوية للمصريين

شوف تحليل الراجل دة و ازاي حتي انه ذكر مبالغة الحكومة في تقدير الايردات. و شوف اسلوبة بعيدا عن هبد و مبالغة المعارضة و المؤيدين

لما الحكومة تقولك هتدخل 13.5 مليار دولار واخرها 6 مليار دولار مش يبقي فشل حكومي

انت ذكرت اننا بناخد بمبالغ و اسعار مرتفعة و ان حتي قضية ريجني سبب في شراء مصر كل هذة الأسلحة و سبب التنوع في الشراء كمان... جة غير باقي النظريات 😓
صفقه التايفون ليس لها مبرر اخر
حاليا بدائت تبقي منطقي و تعترف بالمصالح و ان صفقات السلاح المصرية مدعومة بسبب المصالح.

لو كنت تابعت تعليقات الفرنسين علي قروض صفقات التسليح المصرية كنت عرفت ان مصر استفادت جدا و انها اخدت سلاح بالتقسيط فقط لان فرنسا لها مصالح مع مصر
يا رجل كلام فاضي فرنسا باعت فرقاطه فريم مخفضه بمليار يورو وباعت حاملتي الميسترال بعد عناء لعدم وجود مشتريين بسبب عدم جدواها
و ايطاليا ليس بسبب ريجي و لكن بسبب شركة (أيني الايطالية) و مصالح شرق المتوسط

و نضيف ملف ليبيا اللي فرنسا و إيطاليا بيتصارعوا فية......
من المفارقه ان ايطاليا ضد حفتر
ياخي الكريم إحنا بنتكلم علي أنا مصر بتاخد فلوس علشان اللاجئين و أن مصر مستضيفاهم علشان تاخد فلوس و دة لم يحدث ، و المساعدات كانت تافهة جدا

و حتي إنت بنفسك ذكرت إن أوروبا غير مقتنعة بعدد اللاجئين ، و نضيف إن تركيا نفسها لم تحصل المبالغ المتفق عليها من الاتحاد الاوروبي لدعم اللاجئين

الفكرة إن مصر بتشتكي من هذا العدد الضخم إللي بيدخل مصر و إنها محتاجة دعم فعلا و ليس موضوع متاجرة

و اعتقد إن مصر المفروض تقفل الحدود بشكل جيد و ننهي هذة المسائلة بدل الفتح علي البحري
في متاجره بيهم بالتأكيد لكن المحامي ليس شاطر اما الأعداد ستزيد وانظر لعوده الطيران من صنعاء للقاهره بسبب ضغط من المفوضيه الاوروبيه

ويسرى حكم هذه المادة على كافة المشروعات، بما في ذلك المشروعات الجاري تنفيذها قبل صدور هذه الضوابط، وفي حال النص في العقود المبرمة بين المطور والعميل على شروط أفضل لصالح العميل تطبق الشروط الوارد بالعقد، وعلى المطورين العقاريين بشأن المشروعات الجاري تنفيذها في حالة التأخير عن التسليم توفيق أوضاعهم خلال اثنى عشر شهراً من تاريخ صدور هذه الضوابط، وبما يتفق مع عقود العملاء والبرامج الزمنية للمشروع/ المرحلة.
سيكون من المستحيل تطبيقه انتا لا تعلم كيف هو سوق العاصمه
حتي شركات كبيره مثل مونتن فيو وصبور وطلعت تتأخر في التسليم
أوقد يسلموك الوحده دون ادخال المرافق الخدميه

batteryneon @batteryneon batt

يعني مش واخد بالك من السبب في كدا ايه ؟؟

لا انا واخد بالي ان الدولة عملت حماية للمنافسة و ان الشركة بتزود استثمارتها في مصر و ليس كما ادعيتم ان الشركات بتقفل

لا يا شيخ

دة الرد

مشاريع قناة السويس كلها من عهد مبارك و السيسي بنفسة ذكر ذلك و قالك المشاريع كانت في الدرج و مش لاقية اللي ينفذها و معمول دراستها من سنوات

ومين بقا اللي قلهم ان حركة التجارة هتزيد بنسبه كبيرة فجئة كدا فمحتاجين تفريعه جديدة

انت شوفت الفديو طيب. طيب عرفت منافسة قناة السويس و الحاجة لخفض زمن المرور ، طيب عرفت ان مصر بتحاول تجذب المرور بين أمريكا و أسيا بدل قناة بنما....

كمان قرار الانشاء بدء قبل حرب اليمن

والسيسي بنفسه قالك لرفع الروح المعنوية للمصريين

راجع الحديث بتاعه كامل و افهم قصدة الله يكرمك. من كثرة ذكركم للموضوع دة دفعتوني لمشاهدة الحوار كامل و فهم الموضوع

و افهم قصدة بالاستفادة من رفع الروح المعنوية

لما الحكومة تقولك هتدخل 13.5 مليار دولار واخرها 6 مليار دولار مش يبقي فشل حكومي
صحيح و لا انكر ذلك و ذكرت بنفسي و حتي في محتوي الفديو ان مبالغة الحكومة و التطبيل للمشروع كان خطأ و فشل

لكن الحكومة لم تكن تعلم بهبوط حركة الملاحة البحرية و المشروع اتعمل قبل حرب اليمن

و مشروع الانفاق بتاعت قناة السويس بالنسبة ليا من اهم مشاريع مصر الحالية و مبارك فشل في تاخير هذة المشروع المهم و اللي ادي لتدمير شرق القناة و انعدام تعمير سيناء

و بكرة تشوف بنفسك شرق قناة السويس هتبقي ازاي

و يأخي ركز فيه مشاريع تانية و نفقات تانية احق بانك تنتقدها و ليس انفاق قناة السويس و مشروع السكك الحديد اللي هيعمل قناة سويس برية

و يكفي انك تحارب الفساد المالي و تطالب بترشيد الانفاق و التقشف و عدم بعثرة الاموال في حجات بدون رقابة

صفقه التايفون ليس لها مبرر اخر

انا ضد صفقة التايفون و اعتقد انها لن تتم من الاساس.

و بالمناسبة لو تعرف الصحف الايطالية هتعرف ان صفقة التايفون لما مصر طلبتها اتوقفت بسبب قضية ريجني و رجعت تاني دلوقتي بعد هدوء القضية ، لكن توقع إن المعارضة هترفع الموضوع تاني و هتلاقي المعارضين "الشرفاء" نزلوا بتقارير باللغة الانجليزية و الايطالية عن ريجني و خصوصا في الصحف البريطانية

يا رجل كلام فاضي فرنسا باعت فرقاطه فريم مخفضه بمليار يورو وباعت حاملتي الميسترال بعد عناء لعدم وجود مشتريين بسبب عدم جدواها

كلام بدون دليل حقيقي.

و الميسترال كانت بتاعت روسية و فرنسا قررت بيعها بعد فرض العقوبات علي روسيا بسبب غزو اوكرانيا و جزيرة القرم. و بعدها روسيا سمحت لمصر بالحصول عليها و كان فيه دول مهتمة بيها.

من المفارقه ان ايطاليا ضد حفتر

إيطاليا و فرنسا ضد بعض في ليبيا و لذلك الاتنين بيحاولوا يجذبوا مصر لصفهم و الاتنين كارهين تركيا كمان.

و لذلك حتي هتلاقي ان مصر فعليا لم تدخل مع حفتر بقوة و كان الدعم علي الارض من الامارات و روسيا

و حتي محاولات حفر دخول طرابلس مصر كانت خارج الصورة (مجرد تصريحات و خلاص) و السماح للامارات باستخدام المطارات و المواني.

في متاجره بيهم بالتأكيد لكن المحامي ليس شاطر اما الأعداد ستزيد وانظر لعوده الطيران من صنعاء للقاهره بسبب ضغط من المفوضيه الاوروبيه
المشكلة بالنسبة ليا الناس دية بتعمل اية في دولة فقيرة زي مصر!!!

كفاية جدال ملوش لازمة الوضع صعب وواضح للمؤيد قبل المعارض نسئل الله السلامة
انا أوكد كلام حضرتك ، السوق اتخرب فعلا. و علي اخر العام ارقام المبيعات هتكون سيئة جدا

و يكفي مشاكل التوكيلات و الحجوزات و ....

عودة
أعلى