بـوابة مصـر الأقتصادية

اجمالي التخارج هو 1.9 مليار دولار... اجمالي الاستمثار المباشر FDI هو 11 مليار دولار

مصطفى مدبولى / مصر تستهدف مضاعفه الايرادات الدولاريه فى 3 سنوات من 70 مليار دولار الى 191 مليار دولار فى 2026 وهذه الارقام متحفظه​

هوا ده مؤتمر النهاردة الى كانو عمالين يعلنو عنه بقالهم أسبوع
اه هو ولو حصل الى قالوا فى المؤتمر حرفيا مصر هاتكون فى منطقه تانيه
الازمه الحاليه فوقت الحكومه وده افضل شىء

اه هو ولو حصل الى قالوا فى المؤتمر حرفيا مصر هاتكون فى منطقه تانيه
الازمه الحاليه فوقت الحكومه وده افضل شىء
هتفرج وبعد كده ارجع ارد عليك انت عارف مبحبش اشتري سمك فى ميه 🤣

لا البيع شبه مؤكد بقيمه السهم 1000 جنيه
اعتراضي كوضع اقتصادي عام مستقبلا اذا الحكومه بتبيع حصصها في الشركات الناجحه مقابل ابقاء الشركات التي تحقق خسائر الأمر لن يتعدي الي تحصيل سيوله مؤقته لسداد ديون وليس هيكله حقيقيه
لا البيع لو تم هيكون بسعر 1250 جنية للسهم وده سعر كويس جدا وبالقيمة العادلة ليك حق تعترض لو كان البيع هيتم بتمن بخس وللعلم البيع اختياري مش إجبارى اسمه شطب اختياري يعنى البيع او الاحتفاظ قرار خاص بالمساهم ،، انا معنديش مشكلة فى البيع طالما بسعر عادل حتى لو الشركة ناجحة وهتخارج منها

التعديل الأخير:
و بيقولك انه عوز الدولة تتخارج من الاقتصاد!! و بيزعل لما تطرح حصص لها في الشركات 🤮ويقولك بيع البلد

دة احنا بنعيط من سنوات انها تبيع ام الشركات والخصص بتاعتها و ترحم ابونا بقي و تسيب كله للقطاع الخاص.. و المؤسسات الدولية و الخبراء المحترمين و كله بيصوت علي الموضوع دة

عقبال تخارج شركات الجيش و باقي شركات الحكومة و تطوير البورصة بقي
للأسف بيعارضوا للمعارضة فقط مش للمصلحة بيعارضوا للهدم مش للبناء ،، نتمنى والله التخارج يتم وبوتيرة سريعة إنما للأسف لحد دلوقتى كله كلام على ورق مفيش تنفيذ ومع الحكومة دى انا مش متفائل بصراحة

دة FDI حضرتك ياخبير الاقتصاد.. و ازاي عملت استثمار الحكومة في ال FDI 🤣🤣 ارقام الاستثمار المباشر معروفة بالتفصيل لكن انت كمضلل لن تاتي بها و حتي تخرف تعريف معني الاستثمار المباشر..

و الإستثمار في الطاقة النظيفة لا يحسب كستثمار 🙃🙃🙃 دة افضل استمثار في العالم حاليا و شئ عظيم جدا ان مصر جذبت النوع دة، دة المستقبل كله

و المهم ان الشركات المتخلفة الاجنبية لم تسمع كلامكم ان زيادة القدرات الكهربائية في مصر غلط و مفيش تصدير و بتاع 🙃

و الاستثمار في القطاع الانتاجي حضرتك و المصادر هنا و انت اهملتها و كنت بتتريق عليها... يكفي مصانع الصين.. واحد منهم فقط ب 2 مليار دولار

و انتاج الطاقة المتجددة هو انتاج و ابو الانتاج فلا تضلل الناس الطاقة المتجددة هي ابو الانتاج نفسة

اقتصاد الخدمات والطاقه شئ لطيف بس الحكومه كانت معتمده عليه أصلا عشر سنين انتا عندك 110 مليون لازم تحول اقتصادي صارخ لاقتصاد انتاجي صناعي كثيف التشغيل والعماله عشان توازن التشغيل وخفض التضخم

بالمناسبه بيتم انشاء مصنع كيا في غانا بطاقه انتاجيه توسعيه 70000 سياره في السنه قولهم مبروك

للأسف بيعارضوا للمعارضة فقط مش للمصلحة بيعارضوا للهدم مش للبناء ،، نتمنى والله التخارج يتم وبوتيرة سريعة إنما للأسف لحد دلوقتى كله كلام على ورق مفيش تنفيذ ومع الحكومة دى انا مش متفائل بصراحة

و الله صدقت المشكلة فعلا ان الحكومة لحد دلوقتي لم تتخارج اصلا و عمليات البيع متواضعة جدا و دول بيقولوا البلد اتباعت خلاص 😏

الازمة لحد دلوقتي اصلا هي في تاخر عمليات البيع بسبب تاخر الطرح نفسة

نفس المعارض الحبوب بيقولك ان محدش راضي يشتري، بس البلد اتباعت و كدة

اقتصاد الخدمات والطاقه شئ لطيف بس الحكومه كانت معتمده عليه أصلا عشر سنين انتا عندك 110 مليون لازم تحول اقتصادي صارخ لاقتصاد انتاجي صناعي كثيف التشغيل والعماله عشان توازن التشغيل وخفض التضخم

اقتصاد الطاقة اللي هي اهم شئ في العالم و حصوصا الطاقة النظيقة عندي اهم من اي مصنع سيارات.

مشاهدة المرفق 603639
بالمناسبه بيتم انشاء مصنع كيا في غانا بطاقه انتاجيه توسعيه 70000 سياره في السنه قولهم مبروك

تجميع علي قولتلك لو كان في مصر...

و القدرة 35,000 الف سيارة و ليس 70 الف سيارة 🤭 السبعين الف دي في المستقبل بقي... لكن المصنع الحالي اللي بيتم تجهيزة في 2023 هو 35 الف فقط... للتجميع و ليس تصنيع.

الكوميدي لما كنت بجيب ارقام الاستثمار دي في مصر كنت بتتريق و تقولي اية الكلام الفارغ دة 😂😂😂

و مشوفناش الرقص دة في مصانع الاتوبيسات ولا السيارات المصرية و لا الاجهزك المنزلية و لا الهواتف 😏

و ياربت تطور افريقا لانهم دمروا دول شمال افريقا العربية و الامر بقي شبه احتلال حاليا معرفش ليه بيهربوا من التقدم و الفرص الإستثمارية عندهم 🙃

اجمالي الحصيلة الدولارية الحالية هي 113 مليار... معظمها من الصادرات. و الحكومة عوزه ترفعها ال 191 في ثلاث سنوات معتمدة ايضا علي زيادة الصادرات

استمرار تدفق المصانع التركية

اجتمع مسئولو شركة "هيات" التركية بوزير التجارة و الصناعة المصري المهندس أحمد سمير لاستعراض خطة توسع الشركة بالسوق المصري

حيث تعتزم الشركة التركية انشاء ٣ مصانع جديدة باستثمارات ٢١٠ مليون دولار لإنتاج المنتجات الصحية و الاستهلاكية على رأسها حفاضات الأطفال و الفوط الصحية

تملك الشركة ٥ مصانع في مصر باستثمارات ٥٥٠ مليون دولار توفر نحو ١٥٠٠ فرصة عمل مباشرة

"هيات" التركية مالكة ل ١٦ علامة تجارية استهلاكية كبرى على رأسها "مولفكس" ، "جود كير" و "مولبد" و غيرهم.

EL-3kaad @EL-3kaad فاكر لما كنت بكلمك علي نمو صناعة الاجهزة المنزلية في مصر و للي مصانعها حرفيا قريبا مني و بشوفها بعيني و بيشتغلوا حتى يوم الجمعه... و متوفع زيادة نمو صادرتهم بسبب ضعف السوق المحلي حاليا

قطعت مصر شوط طويل في توطين صناعة الأجهزة الكهربائية و قدرت تجذب مؤخراً أشهر العلامات العالمية لصناعة أجهزتها في مصر على رأسها بوش الألمانية ، هاير الصينية ، بيكو التركية ، ال جي الكورية ، لاجيرمنيا الإيطالية ، سامسونج و غيرها ، بخلاف عشرات من البرندات المصرية منها تاتش الزنوكي ، تورنيدو ، فريش

و بدأت الشركات الوطنية توطين الصناعات المكملة لصناعة الأجهزة الكهربائية على رأسها مجموعة العربي اللي بدأت إنشاء مدينة متكاملة للصناعات المكملة بتضم مصانع كومبريسور و مواتير و مسامير و اسطمبات

الاهتمام بصناعة الأجهزة الكهربائية انعكس على صادرات قطاع الصناعات الهندسية اللي سجلت ٣.٨ مليار دولار في ٢٠٢٢ للمرة الأولى في تاريخها مقابل ٢.٤ مليار دولار في ٢٠١٥

بدأت مصر استنساخ التجربة لتوطين صناعات أخرى منها القطارات الكهربائية و السيارات و الهواتف الذكية.

و @وليد المصرى

كلامك صح المصريين دخلوا بقوة و هو دة الصح... سؤال هل ينفع ان مصر تطرح بيع حصص بالدولار المصرين سوا في الداخل او الخارج؟
ممكن جدا للمصريين فى الخارج اطرح حصص بالدولار ودى فكرة عظيمة على فكرة واتطرحت قبل كده بس طبعا لازم سوقك يبقى مغرى عشان تعرف تسوق صح. إنما جوا اعتقد هيبقى صعب لاسباب كتير أبرزها شح العملة وكمان هيبقى فيه عدم عدالة انك تطرح حصص بالدولار فقط داخليا لان مش كل المساهمين فى الداخل معاهم دولار فهيبقى فيها تمييز إنما اللى برة هو كده كده معاه دولار فالبنسبة له الأمر هيبقى عادى

ممكن جدا للمصريين فى الخارج اطرح حصص بالدولار ودى فكرة عظيمة على فكرة واتطرحت قبل كده بس طبعا لازم سوقك يبقى مغرى عشان تعرف تسوق صح. إنما جوا اعتقد هيبقى صعب لاسباب كتير أبرزها شح العملة وكمان هيبقى فيه عدم عدالة انك تطرح حصص بالدولار فقط داخليا لان مش كل المساهمين فى الداخل معاهم دولار فهيبقى فيها تمييز إنما اللى برة هو كده كده معاه دولار فالبنسبة له الأمر هيبقى عادى
اقصد الناس اللي معها دولار في السوق السوداء او رجال الاعمال تلم و تشتري حصص في الشركات و يبقي مطروح بسعرين بالجنية و الدولار لكن الدولار يدي ميزة سعرية شوية

الفكرة انك عندك دولارات كثير جدا حاليا خارج القطاع المصرفي

بمناسبة الكلام عن التخارج عايز اقول حاجة شركة الدخيلة للصلب اللى عز اشترى النسبة الاكبر فيها من الحكومة فى بداية الألفية تقريبا ودفع فرق سعر اكتر من 2 مليار 2015 الشركة دى ياجماعة لو كانت فضلت مع الحكومة كان مصيرها هيبقى زى شركة الحديد والصلب وشركة الكوك وكانت هتفلس وتتصفى الات متهالكة ومفيش تجديد فالنتيجة اكيد التصفية .. انا مختلف مع عز سياسيا بس الراجل ده رجل صناعة ودماغه وفكره خارج الصندوق ورجل اقتصاد واللى يقول غير كده يبقى جاهل او حاقد الراجل ده عامل كيان اسمه عز القابضة روح وزور مصانعه وشوف منتجه اللى بيتصدر تقريبا لاغلب دول العالم واوعى تفكر إن شركة عز الدخيلة الموجودة حاليا هى اللى كانت موجودة من 25 سنة الراجل غير كل حاجة فيها تقريبا وغير فكرة انتاج الحديد فى مصر عموما من استخدام الخردة والخام حجات فنية مش عايز أخوض فيها خلاصة الكلام انت كمصرى لازم تفخر بالكيانات الناجحة عندك من القطاع الخاص لان الفايدة فى الاخر هتعم عليك كدولة من ضرائب وتشغيل ايدى عاملة ودخول العملة الصعبة .

اقصد الناس اللي معها دولار في السوق السوداء او رجال الاعمال تلم و تشتري حصص في الشركات و يبقي مطروح بسعرين بالجنية و الدولار لكن الدولار يدي ميزة سعرية شوية

الفكرة انك عندك دولارات كثير جدا حاليا خارج القطاع المصرفي
انا عارف وفاهمك والله ،، هو لو اطرح بسعرين الكل هيشجع عملة بلده وهيشترى بالجنية 🙂محدش هيطلع الدولار ،،الدولارات المتخزنة دى مش هتطلع للأسف و مش لاقى ليها حل بصراحة فكرة السوق السودا دى اصبحت مميتة للبلد وسبب فى مشاكل كتير من اللى وصلنا ليها

انا عارف وفاهمك والله ،، هو لو اطرح بسعرين الكل هيشجع عملة بلده وهيشترى بالجنية 🙂محدش هيطلع الدولار ،،الدولارات المتخزنة دى مش هتطلع للأسف و مش لاقى ليها حل بصراحة فكرة السوق السودا دى اصبحت مميتة للبلد وسبب فى مشاكل كتير من اللى وصلنا ليها
شوفت كمان في المؤتمر قالك طلعت مصطفي جاب دولارات من حسابه بره و اشتري 😏

هو هيطلع الدولار لو حصل امتيازات في البيع او تسعير عالي للدولار زي مثلا يحسب الدولار فوق الاربعين جنية في البورصة.

شوفت كمان في المؤتمر قالك طلعت مصطفي جاب دولارات من حسابه بره و اشتري 😏

هو هيطلع الدولار لو حصل امتيازات في البيع او تسعير عالي للدولار زي مثلا يحسب الدولار فوق الاربعين جنية في البورصة.
على فكرة نسبة كبيرة من الشركات الكبيرة عندنا واللى بيصدروا بالتحديد بدأو يعتمدوا على نفسهم فى توفير العملة اللازمة لشراء المواد الخام بيحتجزوا جزء من العملة اللى بتيجي من الصادرات ،، هو انا مشفتش المؤتمر بس اللى اقدر اقوله عن طلعت مصطفى انه من رجال الأعمال الناجحيين واكبر مطور عقاري حاليا فى مصر دماغه عالية اوى ومتكلفة ،، بالنسبة للنقطة الاخيرة انه يسعر الدولار على 40 وده امتياز رائع بيدل ان دماغك كبيرة يا ايجى فكرك بيعجينى جدا ماشاء الله عليك والله الفكرة اللى انت قلتهافى لحظة دى حكومة مدبولى ممكن تقعد سنة كاملة عشان توصلها 🙂

عودة
أعلى