بـوابة مصـر الأقتصادية

لا البيع لو تم هيكون بسعر 1250 جنية للسهم وده سعر كويس جدا وبالقيمة العادلة ليك حق تعترض لو كان البيع هيتم بتمن بخس وللعلم البيع اختياري مش إجبارى اسمه شطب اختياري يعنى البيع او الاحتفاظ قرار خاص بالمساهم ،، انا معنديش مشكلة فى البيع طالما بسعر عادل حتى لو الشركة ناجحة وهتخارج منها

لازم نفرق بين بيع أسهم أقليه للحكومه في شركات ناجحه ذي أي صندوق سيادي حكومي في العالم المفترض بيشتري اسهم في شركات ناجحه لتعظيم الموارد الماليه للحكومه

وبين شركات القطاع العام والأعمال والشركات الوطنيه اللي بتمتلكها الحكومه والمؤسسه العسكريه كليا وبتخسر وبتهدر جزء من الموازنه كل سنه لدعمها ودعم مصاريفها .

بمناسبة الكلام عن التخارج عايز اقول حاجة شركة الدخيلة للصلب اللى عز اشترى النسبة الاكبر فيها من الحكومة فى بداية الألفية تقريبا ودفع فرق سعر اكتر من 2 مليار 2015 الشركة دى ياجماعة لو كانت فضلت مع الحكومة كان مصيرها هيبقى زى شركة الحديد والصلب وشركة الكوك وكانت هتفلس وتتصفى الات متهالكة ومفيش تجديد فالنتيجة اكيد التصفية .. انا مختلف مع عز سياسيا بس الراجل ده رجل صناعة ودماغه وفكره خارج الصندوق ورجل اقتصاد واللى يقول غير كده يبقى جاهل او حاقد الراجل ده عامل كيان اسمه عز القابضة روح وزور مصانعه وشوف منتجه اللى بيتصدر تقريبا لاغلب دول العالم واوعى تفكر إن شركة عز الدخيلة الموجودة حاليا هى اللى كانت موجودة من 25 سنة الراجل غير كل حاجة فيها تقريبا وغير فكرة انتاج الحديد فى مصر عموما من استخدام الخردة والخام حجات فنية مش عايز أخوض فيها خلاصة الكلام انت كمصرى لازم تفخر بالكيانات الناجحة عندك من القطاع الخاص لان الفايدة فى الاخر هتعم عليك كدولة من ضرائب وتشغيل ايدى عاملة ودخول العملة الصعبة .
طيب اصلا مش واخد بالك أن شركه عز محتكر وحيد في السوق المصري ومرتبط بجهات سياديه في الدوله
مش واخد بالك ان كان في انباء عن مستثمر صيني واخر ايطالي لانشاء مصنع للحديد في مصر اختفو من المشهد
الإحتكار بيولد النجاح بالتأكيد لما تعلي السعر برحتك ويجي منتج مستورد أرخص بكتير ويتعمله قضيه اغراق في لحظه

لازم نفرق بين بيع أسهم أقليه للحكومه في شركات ناجحه ذي أي صندوق سيادي حكومي في العالم المفترض بيشتري اسهم في شركات ناجحه لتعظيم الموارد الماليه للحكومه

وبين شركات القطاع العام والأعمال والشركات الوطنيه اللي بتمتلكها الحكومه والمؤسسه العسكريه كليا وبتخسر وبتهدر جزء من الموازنه كل سنه لدعمها ودعم مصاريفها .

طيب اصلا مش واخد بالك أن شركه عز محتكر وحيد في السوق المصري ومرتبط بجهات سياديه في الدوله
مش واخد بالك ان كان في انباء عن مستثمر صيني واخر ايطالي لانشاء مصنع للحديد في مصر اختفو من المشهد
الإحتكار بيولد النجاح بالتأكيد لما تعلي السعر برحتك ويجي منتج مستورد أرخص بكتير ويتعمله قضيه اغراق في لحظه
بالنسبة للجزئية الأولى انا مش فاهم برضوا انت عايز ايه انا ليا رأى وقلته سواء الشركة خسرانة او كسبانة كل حاجة وليها سعر طالما هتديني السعر اللى يرضيني وبقيمة عادلة انا موافق انت مش متفق مع وجهة النظر دى مش مشكلتى يا عزيزى وبالمناسبة عز الدخيلة من سنتين بس كان سعرها اقل عشر اضعاف من سعرها الحالى وكانت خسايرها كبيرة جدا لأسباب كتير وقتها مش فى حل ان احنا نعددها دلوقتى صناعة الحديد عامة صناعة بها مخاطرة كبيرة ... بالنسبة للجزئية التانية الإحتكار ده كلام بيتقال من زمن ومش صحيح وهثبتلك احنا عندنا شركات كتير لصناعة الحديد مش عز بس عز مش محتكر الصناعة لوحده زى ما البعض بيتخيل بس اللى مخليه دايما فى الصورة المنتج بتاعه افضل من اى منتج مش فى مصر بس ده فى المنطقة كلها لذلك دايما الطلب عليه لانه منتج مضمون وأغلب المطوريين العقاريين دايما تعاملهم مع عز ولو انت ليك فى الصناعة هتصدق على كلامى ،،فيه شركات كتير جدا للحديد فى مصر وهذكرلك منها العشرى الجارحى عتاقة المراكبى السويس للصلب بشاى المدينة فيه اكتر من 25 شركة فين الاحتكار بقى بالنسبة لمصنع الصلب الصينى هيتعمل فى المنطقة الصناعية للقناة ومفيش اى أخبار عن الغائه وبالنسبة لرسوم الاغراق دى معمول بيها فى بلاد كتير لحماية الصناعة الوطنية مش حاجة احنا مخترعنها ..

اقترضت شركة "العز الدخيلة للصلب" المصرية التابعة لـ"حديد عز"، أكبر منتج للصلب في العالم العربي وأفريقيا، المملوكة بغالبيتها للملياردير المصري أحمد عز، 125 مليون دولار من بنك الإمارات دبي الوطني لتمويل شراء حصة الحكومة بالشركة، بحسب مصدرين مطلعين على الملف تحدثا مع "اقتصاد الشرق".

تأتي تصريحات المصادر بعدما قالت وزيرة التخطيط المصرية هالة السعيد إن الحكومة باعت حصتها البالغة 31% في أسهم شركة "العز الدخيلة" مقابل 241 مليون دولار على أن يتم دفع 40% من القيمة بالعملة المحلية والباقي بالدولار.كان مجلس إدارة شركة "العز الدخيلة للصلب" وافق الليلة الماضية في اجتماعه على شطب أسهم الشركة اختيارياً من بورصة مصر، وشراء أسهم المعترضين وغير الراغبين في الاستمرار بسعر 1,250 جنيهاً للسهم، على أن تموّل عمليات شراء الأسهم من خلال قرض طويل الأجل من خارج مصر.

تمتلك "حديد عز" 64% من أسهم الشركة، وتُتداول 5% من الأسهم في بورصة مصر، حيث تتوزع بشكل أساسي بين عدد من صناديق الاستثمار العالمية والعربية والمحلية.أحد الأشخاص المطلعين على الملف قال لـ "اقتصاد الشرق" إن "القرض الذي ستحصل عليه الشركة سيتم التنازل عنه بالبنوك الحكومية ليسدد قيمته بالجنيه للمستثمرين، بينما ستمول الشركة باقي المبلغ المطلوب من سيولتها الخاصة".يزيد سعر "العز الدخيلة" المعلن لشراء أسهم المعترضين بنحو 18% على السعر العادل الذي سلّمه المستشار المالي لصندوق مصر السيادي الشهر الماضي، البالغ 1060 جنيهاً.أغلق سهم "العز الدخيلة" في بورصة مصر اليوم مرتفعاً بالحد الأقصى 20% عند 978.87 جنيه.

جبل الكريستال في الوادي الجديد الفرافرة ايه قصتو؟

على فكرة نسبة كبيرة من الشركات الكبيرة عندنا واللى بيصدروا بالتحديد بدأو يعتمدوا على نفسهم فى توفير العملة اللازمة لشراء المواد الخام بيحتجزوا جزء من العملة اللى بتيجي من الصادرات ،، هو انا مشفتش المؤتمر بس اللى اقدر اقوله عن طلعت مصطفى انه من رجال الأعمال الناجحيين واكبر مطور عقاري حاليا فى مصر دماغه عالية اوى ومتكلفة ،، بالنسبة للنقطة الاخيرة انه يسعر الدولار على 40 وده امتياز رائع بيدل ان دماغك كبيرة يا ايجى فكرك بيعجينى جدا ماشاء الله عليك والله الفكرة اللى انت قلتهافى لحظة دى حكومة مدبولى ممكن تقعد سنة كاملة عشان توصلها 🙂
دة حقيقى و الاهم عندي المصانع في العاشر بدأت تستهدف التصدير اكثر من السوق المحلي.. كل مصانع الاجهزة المنزلية كانت شغالة حتي بالرغم من ازمة باقي المصانع.. و الله بيشتغلوا حتى يوم الجمعه و في الاجازات علشان يخلصوا التزاماتهم

بقى فسه صحوه لاهمية التصدير و انه المكسب الحقيقي قي الدولار. و ليس السوق المحلي الميت المعرض للتقالبات كل شوية و اللي مليان سلع مهربه و غير منظم

دة ياعزيزي اسمة ال cherry picking مصر بتصنع اتوبيسات و بتصدرها الي لندن و تصنيع سيارات ملاكي.. و كل الاتوبيسات في مصر صناعة محلية و لم نشاهد رقصك مثل رقص غانا

و الله اتمني نهضة أفريقيا يمكن يرحمونا بلدنا العربية في شمال أفريقيا تم احتلالها من المهاجرين و انت شغال تقولي ان أفريقيا في نهضة 🙃

الصين شغالة تأسيس مصناع في منطقة قناة السويس، اصبح لها نصيب الاسد

الناس كانت بتتريق ان رجال الاعمال المصريين غير قادرين و شككت في قدراتهم علي الشراء و اخدنا كلام منهم زي الفل

يارب يعرفو يسلكو معاهم ويعملو لهم برنامج اقتصادي خاص ميكنش كمين لصالح برنامج دولة تانية وجه الاقتصاد فى مصر هيتغير فاكر لما نشرت المحادثات بتاعتهم
علشان كدة عملت ليك منشن

بالمناسبه بيتم انشاء مصنع كيا في غانا بطاقه انتاجيه توسعيه 70000 سياره في السنه قولهم مبروك

مشاهدة المرفق 603641مشاهدة المرفق 603642

لما نضحك مع بعض شوية...و سبحان كل الدول اللي تتمني مصر تقلدهم عملتهم انهارت و عليهم ديون فلكية 🤣 اثيوبيا ، غانا ، تركيا و باقي افريقيا التعيسة

كنت بالصدفة ابحث عن سبب هروب الأفارقة من افريقيا العظمي اللي انت بتأكد انها تحلق في النهضة و المصانع و الاستثمارات و الرخاء و التعاملات الأمنية الطيبة ...

و اذا وجدت ان غانا توجهة لصندوق النقد الدولي و تم فشخها بنجاح

حيث انهارت عملتها للضعف مثل مصر 😅

و ديونها اصبحت فلكية

التضخم اعلي من مصر 🤭

ترتيبهم 140 من 180 دولة علي العالم في HDI ... و دة يعرفك التعليم و الصحة اللي انت شايف انهم اهم من البنية التحتية..ضايعين ازاي ...

شهادة حق حكومة مدنية منذ عقود و ديمقراطية و حرية اعلام ... و دة انعكس علي ال HDI 🤭

المهم فيه ناس بترقص في افتتاح مصنع بقدرة 30 الف سيارة الشعب نفسه لن يستطيع شرائها 🥲

و يقولك مطبلاتي 🤣🤣🤣🤣

لما نضحك مع بعض شوية...و سبحان كل الدول اللي تتمني مصر تقلدهم عملتهم انهارت و عليهم ديون فلكية 🤣 اثيوبيا ، غانا ، تركيا و باقي افريقيا التعيسة

كنت بالصدفة ابحث عن سبب هروب الأفارقة من افريقيا العظمي اللي انت بتأكد انها تحلق في النهضة و المصانع و الاستثمارات و الرخاء و التعاملات الأمنية الطيبة ...

و اذا وجدت ان غانا توجهة لصندوق النقد الدولي و تم فشخها بنجاح

حيث انهارت عملتها للضعف مثل مصر 😅

مشاهدة المرفق 604083

و ديونها اصبحت فلكية

مشاهدة المرفق 604084

التضخم اعلي من مصر 🤭

ترتيبهم 140 من 180 دولة علي العالم في HDI ... و دة يعرفك التعليم و الصحة اللي انت شايف انهم اهم من البنية التحتية..ضايعين ازاي ...

شهادة حق حكومة مدنية منذ عقود و ديمقراطية و حرية اعلام ... و دة انعكس علي ال HDI 🤭

المهم فيه ناس بترقص في افتتاح مصنع بقدرة 30 الف سيارة الشعب نفسه لن يستطيع شرائها 🥲

و يقولك مطبلاتي 🤣🤣🤣🤣

المصيبة السوداء ان غانا اصبحت احد الامثلة الفاشلة للصندوق النقد الدولي 🥲

حكومة مدنية منتخبة و تفعل هذا ؟! و تكون بكل هذا الفشل و الفساد ؟! حتي بالرغم من وجود حرية صحافة و اعلام يسب الحكومة ليل نهار و برلمان ؟!

لماذا فشلت الخلطة السحرية هنا ايضا ؟!

عودة
أعلى