بـوابة مصـر الأقتصادية

الوطني عوز نبيع محطات المياة و الكهرباء و اجود الاراضي الزراعية زي إثيوبيا لان دة استثمار ، لكن لو بعنا حصص في شركات حكومية يبقي اسمة بيع اصول ليس خصخصة 😂

انتحار المنطق 🙃

تخيل لما بلد زراعية و بتبيع اراضي للاجانب و في نفس الوقت شعبها عندة مجاعة... تجربة عظيمة الصراحة 🤣

*
مهو علشان انا لما بيطلع ميتين اهلي و اجيب ليك مصدر شرح كل شئ و ازاي قطار اليابان عمل اية و ساهم بشكل حقيقي في الصناعة و الانتاج اللي انت بتقولها و بعدين انت تهمل كل دة و تمسك في كلمة تافهة و تقرر تناقشني نقاش طفولي، يبقي العيب عليا اني ضيعت و قت و جبت ليك المصادر دي فعلا

تخيل جبت له دراسة عن القطار دة و اسم الشئ اسمة Shinkansen و بيقلبوة بالعمود الفقري لاقتصاد اليابان

طلع عين امي مصادر و دراسات و في الاخر ماسك في كلام هايف و الله كان خسارة الوقت فعلا

و إثيوبيا عاملة قطار داخلي للركاب و ليس لنقل البضاع و بديون للصين

و دول أفريقيا كلها بتعمل قطارات ركاب

مصر بتعمل قطار بضائع لاهم ممر ملاحي في العالم و هيدخل فية طريق الحرير

و فقة الأولويات قولتلك المونوريل كان غلط 🤬 و فية حاجات تانية كتير كان مش وقتها فعلا و بدون ذكر اسماء منها افيال بيضاء حرفيا

و قولتلك العيب كان في عدم زيادة الانتاج و ليس بناء قطار تجاري

و المضحك اني مهما اكلمك ان المفروض الجيش يبيع الشركات بتاعتة ويطلع من الاقتصاد بتطلعني اني مؤيد للجيش

لانك. معارض التسخين و السوشيال ميديا و ليس معارض عقلاني و لذلك خسارة النقاش اللي انا ضيعتة و الله

تخيل لما اكلم و احد علي فوائد عمل قطار كهربائي تجاري و مدني و هيربط مصر بالعرض من البحر المتوسط الي الأحمر، يقوم يطلعني اني مؤيد لكل المشاريع اللي ليس لها أولوية حاليا 🙃🙃🙃
يابني مقارناتك غريبه وإسقاط الحاله اليابانيه علي الحاله المصريه فيها نوع من العبط

لما يبقي ثلثين الشعب المصري تحت خط الفقر والطبقه المتوسطه بتطحن وبتنزل درجات وانتا تقولي قطر تكلفته 23 مليار دولار ينقل بضايع وأفراد في الصحرا هيبقي العمود الفقري للاقتصاد المصري يبقي عته اقتصادي فاخر

مصر دوله المفروض أولويتها التصنيع وبعدين الخدمات والنقل بالتوازي مع الإنتاج مش العكس يا برعي افندي

*

يابني مقارناتك غريبه وإسقاط الحاله اليابانيه علي الحاله المصريه فيها نوع من العبط

لما يبقي ثلثين الشعب المصري تحت خط الفقر والطبقه المتوسطه بتطحن وبتنزل درجات وانتا تقولي قطر تكلفته 23 مليار دولار ينقل بضايع وأفراد في الصحرا هيبقي العمود الفقري للاقتصاد المصري يبقي عته اقتصادي فاخر

مصر دوله المفروض أولويتها التصنيع وبعدين الخدمات والنقل بالتوازي مع الإنتاج مش العكس يا برعي افندي
مانا قولت ليك انا كنت راجل فاضي و حطيت ليك دراسات عن الShinkansen و التغيرات الاجتماعية و الاقتصادية اللي حصلت في بلد كانت غرقانة في الديون و شعبها فقير وقتها 😁 لا و كمان جبت ليك ازاي الصين غير حال مدن موجود في اطراف البلد

علي امل انت هتقرأ و تبقي حيادي و بتاع، لكن طلعت مصري اصيل

المضخك اصلا ان مفيش صناعة بدون شبكة سكك حديد و طرق و كباري اصلا و لازم هما يتعملوا الاول كمان.. و هما اللي هيكون ليهم تثأير زي ما الدرسات اللي شيرتها له كان موجودة

أفريقيا نفسها بتعمل كده اصلا و خصوصا في قطارات نقل الركاب كمان

و التفاهة ان قال عن التكلفة الكلية للمشروع في الربط بين الشرق. الغرب و الشمال و الجنوب لكن لما جة يقارن بالمرور قال علي قطار قناة السويس 🤣

لا و بيتكلم ان التكلفة دي تم دفعها مثلا في عام او تم دفع دولار واحد حتي الان 😂

مانا قولت ليك انا كنت راجل فاضي و حطيت ليك دراسات عن الShinkansen و التغيرات الاجتماعية و الاقتصادية اللي حصلت في بلد كانت غرقانة في الديون و شعبها فقير وقتها 😁 لا و كمان جبت ليك ازاي الصين غير حال مدن موجود في اطراف البلد

علي امل انت هتقرأ و تبقي حيادي و بتاع، لكن طلعت مصري اصيل

المضخك اصلا ان مفيش صناعة بدون شبكة سكك حديد و طرق و كباري اصلا و لازم هما يتعملوا الاول كمان.. و هما اللي هيكون ليهم تثأير زي ما الدرسات اللي شيرتها له كان موجودة

أفريقيا نفسها بتعمل كده اصلا و خصوصا في قطارات نقل الركاب كمان

و التفاهة ان قال عن التكلفة الكلية للمشروع في الربط بين الشرق. الغرب و الشمال و الجنوب لكن لما جة يقارن بالمرور قال علي قطار قناة السويس 🤣

لا و بيتكلم ان التكلفة دي تم دفعها مثلا في عام او تم دفع دولار واحد حتي الان 😂
مفيش صناعه أمال القطاع الخاص كان في عهد مبارك شغال إذاي

وانتا حاليا صرفت مليارات علي البنيه التحتيه ومش عارف تجيب مستثمرين

الباقي كلام عام عن مشروع بدون دراسه جدوي المفروض تعرض علي مجلس شعب حقيقي ويقدمها للناس مش كلام عام

EL-3kaad @EL-3kaad

بعد البحث لقيت ان خالد الجندي بيهري في موضوع لحم الكلاب و الحمير من سنوات طويلة 😂

خد رد دار الإفتاء هذا الأسبوع الموالية للدولة 😉

مفيش صناعه أمال القطاع الخاص كان في عهد مبارك شغال إذاي

وانتا حاليا صرفت مليارات علي البنيه التحتيه ومش عارف تجيب مستثمرين

الباقي كلام عام عن مشروع بدون دراسه جدوي المفروض تعرض علي مجلس شعب حقيقي ويقدمها للناس مش كلام عام
القطاع الخاص في عهد مبارك كان بيصوت بسبب البنية التحتية، الامر اللي قلل حجم الاراضي الصالحة للصناعة و النقل بين المدن و عمل كوارث حرفيا...

في عهدة اصلا طلع سماسرة الاراضي الصناعية و اللي مازالو لعنه حتي الان

و علي الطلاق انت بالذات انا حكيت ليك وضع المصانع 🤬 بس زي ماقولت انا كنت بنفخ في قربة مخرومة

ياعم الحج انا نفسي فعلا معترف ان القطاع الخاص في عهد مبارك كان افصل ر الاستثمار الاجنبي كان كبير و الجيش كان طلع من الاقتصاد لصالح رجال الاعمال و ان كان عندنا حكومة رجال الاعمال و ثورة يناير المجيدة طيرت كل دة (لانها كانت بدون دراسة جدوي 😉)

ياسطي انا كنت بتحشر علشان اوصل من القاهرة للعاشر من رمضان وسط مقطورات و اتوبيسات و بلاوي زرقة علي الطريق لساعات طويلة 😤

عدم قوم مستثمرين ذكرته لحضرتك لاسباب كثيرة من ضمنها عدم احداث اصلاح هيكلي للاقتصاد نفسة و القضاء علي البيروقراطية و عدم توجية السوق لقطاع زي قطاع البناء مثلا... بالرغم من ذلك فية استثمارات كتير بتدخل و مصانع بتفتح و قولت علي المدينة الصناعية الصينية في مصر

هل عندك معلومة لو كان نفسة مالك علامة ناشونال للدهانات ، لان مالكها ايضا اردني و لها مقر رئيسي في الإمارات و تعمل في الاصباغ

و لها مصنع في مصر

حسب ما بحثت وقرأت .. شركة الأصباغ الوطنية القابضة المحدودة الإماراتية هي نفسها National Paints التي قدمت طلب الاستحواذ على باكين المصرية

وشركة الأصباغ الوطنية القابضة المحدودة، هي شركة ذات مسؤولية محددة تأسست في 2014 برأسمال نحو 99 ألف دولار، وهي مناصفة بين إبراهيم فائق الصايغ وسامر سليم الصائغ، ولديها 17 فرع في 3 قارات، وفقا لبيانات عرض الاستحواذ.

الشركة بالفعل تتواجد في مصر وفي ٢٠٢٠ قررت زيادة استمثاراتها وتوسع أعمالها في مصر

كل سنة و انتوا طيبين يا جماعة و رمضان كريم 🌙❤️ مش عايز حد يبقى زعلان منى ارجوكم. و انا عن نفسى همتنع عن انى اعلق على اى حاجة هنا و هنشر اخبار بس بما ان الموضوع حساس و فى ناس بتضايق.

لا قريبا في تعويم جديد وزيادات جديدة
مازالت منتظر رد حضرتك علي كذبي... عن سعر تسليم ارض المصنع و سعر السوق

ياريت تجيب حضرتك سعر تسليم ارض المصنع و تكشف كذبي للاعضاء

الحمد لا اضلل احد و لا انقل من حسبات خبراء السوشيال ميديا المضحكين 🤣
أنت أنسان كذاب سبق ونقلت نن السوشال ميديا كمصدر لمعلوماتك وبالاخير ضحكو عليك الاعضاء.مشكلتك يالشؤون المعنوية اذ شفت هجوم الاعضاء من مصر على السيسي تقوم تذم السيسي وادارته.واذ وقف الهجوم ترجع تلمع فالسيسي والحكومة انهم شغالين زي الحلاوة وان المشكلة في أربع.كورونا.حرب اوكرانيا.ارتفاع الفائده.النسبة السكانية

أنت أنسان كذاب سبق ونقلت نن السوشال ميديا كمصدر لمعلوماتك وبالاخير ضحكو عليك الاعضاء.مشكلتك يالشؤون المعنوية اذ شفت هجوم الاعضاء من مصر على السيسي تقوم تذم السيسي وادارته.واذ وقف الهجوم ترجع تلمع فالسيسي والحكومة انهم شغالين زي الحلاوة وان المشكلة في أربع.كورونا.حرب اوكرانيا.ارتفاع الفائده.النسبة السكانية
نسيت الخامسة الإخوان

عودة
أعلى