بـوابة مصـر الأقتصادية

شوف المعارضة الشريفة قالت اية عن طنطاوي لما قال انه هيترشح 😂. يلا ربنا يتولاه

و ياريت تزود بالمصدر سعر المصنع للحديد في مصر علشان تثبت كذبي و كدة، زي كذبك في زيادة حجم السيولة في سنه و انا زودت المصادر...

troy007 @troy007 علشان انا كذاب و كدة هسهل عليك عملية البحث اسمة سعر الطن تسليم أرض المصنع 😉 و الاخر اسمة سعر المستهلك

يلا اكشف كذبي بالمصادر 😂

و @وليد المصرى

عظيم اننا شايفين منافسة من شركات مصرية للاستحواذ على الشركات الناجحة، دخلوا ضد الإمارات و رفعوا السعر
بالنسبة لباكين الصفقة مش هتخلص على الاسعار دى هتزيد عن كده اكيد وهنشوف شركة الاصباغ الاماراتية هتقدم عرض تانى وده مؤكد
الامارات عينها عليها

يا شباب للتوضيح :

اسم الشركة الأصباغ الوطنية مش الاصباغ الاماراتية الشركة مقرها الإمارات ولكن مالكها أردني

يا شباب للتوضيح :

اسم الشركة الأصباغ الوطنية مش الاصباغ الاماراتية الشركة مقرها الإمارات ولكن مالكها أردني
هل عندك معلومة لو كان نفسة مالك علامة ناشونال للدهانات ، لان مالكها ايضا اردني و لها مقر رئيسي في الإمارات و تعمل في الاصباغ

و لها مصنع في مصر

اولا انا عمري مأيدت شخص لا الملك فاروق 😉😂و لا اي شخص اخر. و ضد تأييد الاشخاص اصلا. و عمري ما مجدت لشخص لا الملك فاروق و عبد الناصر و لا السيسي....

انا حتي يازهيمر بقولك انا مع بيع شركات الجيش و فتح السوق و بقولك ان فيه فساد مالي و اداري 😉

ثانيا المصريين في الخارج اكثر ناس بتتنقد مصر اصلا و مرشقين في النت تنظير علي المصريين و عوزنها تولع و هما في الخارج من غير اي بهدلة ليهم

يحصل بقي انفلات امني، يحصل صراعات احزاب زي 2012 و يدبحوا بعض في الشوارع.. كله مش هيفرق لانهم قاعدين برة اصلا... المهم احلامهم السياسية...

صيب تعرف حاجة عن المصانع الصينية في مصر 🤣 طيب تعرف حاجة عن المدينة الصناعية الصينية في مصر في قناة السويس و المصانع اللي فتحتها مؤخرا 😉

انت عارف حجم استثمارات الصين المباشر في مصر كام و ليس ديون مثل إثيوبيا

و الشركات مفيش حاجة تم بيعها اقل من قيمتها و حاليا هناك مضاربات علي الشركات و فيه صفقات وقفة بسبب انخفاض قيمة العرض...

خليك مركز مع الهبيدة علي تويتر و السوشيال ميديا..

خليك مركز مع إثيوبيا 😂😂 و مصنع المنسوجات ، و محطات المياة اللي بيتم بيعها واجود انواع الاراضي

ماشي ياحمد موسي الملكي يابتاع البوليس السياسي 🤣🤣🤣🤣🤣 كان حلو لكن لما بقي اسمة امن الدولة بقي وحش

و حقيقة لا مجال فيها للنقاش ان امريكا ياعنصري بتاع ان الاقلايات مجرمين... هي ان امريكا اكبر سجن في العالم و دة حتي كلام منظمات حقوق الإنسان و ليس كلامي

يتبعها العديد من دول مجموعة العشرين اللي انت بتحبها.
ههههه وضع يحزن بس خلينا نتسلي شويه
الملكيه افضل من العسكريه في تاريخ مصر علي الاقل كان في تعدد أحزاب وكان حزب الوفد برئاسه مصطفي النحاس اللي بيدير شئون البلد الداخليه

واللي خلق جهاز البوليس السياسي هم الإنجليز وبطرس غالي الكبير العميل الإنجليزي والمسئول عن إعدامات دنشواي ويعتبر لحد النهارده قطب من اقطاب الدوله العميقه لمصر

كل اللي بيفهم في الإقتصاد عارف أن تعويم 2016 ده خراب اقتصادي

التعويم للبلدان الناميه أمتي لما تظبط هيكل الدوله وتكون جاذبه للإستثمارات الصناعيه والخدميه ولما يكون عندك صناعه محترمه وكبيره التعويم هيفيدك في رخص منتجاتك ومنافستها للسوق الدولي

لكن الهدف الرئيسي هو التمويل للموازنه من صندوق النقد بغض النظر عن استعدادك لرهن البلاد للبنك الدولي دون انتاج حقيقي يساعدك فيما بعد تتخطي الصدمه السعريه وارتفاع تكلفه الاستيراد
في الاقتصاد في مكاسب وفي خسائر
ميزان بتقيس به النهج والتخطيط بتاعك
زى التعويم الى حصل له منافع ولكن محدوده جدا جدا
في مقابل كفه الميزان الاخرى الخسائر والاضرار اكبر بكتير جدا جدا
وده الى انا وانت وغيرنا بتحاول توصله ..
بس كارثه العضو المتخفي احمد موسى 😂😂
ملخص كلامه
بيشوف من وجه واحد .. او عايز يوجه النقاش للمكاسب المحدوده ويفخم فيها لانه مش هيعرف ينكر الاضرار والخسائر الى ترتبت على تعويم 2016 انها اكبر بكثير جدا من اى مكاسب ..مش عشان التعويم او خفض العمله خطا .. انما التخطيط الفاشل الى اوصلنا لهذا التعويم وبهذه الطريقه هى الخاطئه وهو لمح لكده بلسانه وباعترافه .. ويرجع في نفس الوقت ينكر على غيره التاكيد على ان الطريقه خطا وترتب عليها كارثه ..

لا تخرج قبل ان تقول سبحان الله عقليه احمد موسى بالضبط .. متعرفش هو عايز ايه بالضبط صعبان عليا والله 😂😂
.. لو لاحظت انا من زمان وانا بقول احمد موسى ده متناقض جدا جدا .. وبيلف ويدور ويحور مش دغرى وصريح .. زى موضوع العسكر .. كان بيقول مالك عندك عقده من العسكر .. وفي تعليق اخر .. يقلك اللخوان والعسكر اسوء من بعض 😂😂
وكذا واحد غيري لاخظوا كده ..
لا تخرج قبل ان تقول سبحان الله .. 😂😂

في الاقتصاد في مكاسب وفي خسائر
ميزان بتقيس به النهج والتخطيط بتاعك
زى التعويم الى حصل له منافع ولكن محدوده جدا جدا
في مقابل كفه الميزان الاخرى الخسائر والاضرار اكبر بكتير جدا جدا
وده الى انا وانت وغيرنا بتحاول توصله ..
بس كارثه العضو المتخفي احمد موسى 😂😂
ملخص كلامه
بيشوف من وجه واحد .. او عايز يوجه النقاش للمكاسب المحدوده ويفخم فيها لانه مش هيعرف ينكر الاضرار والخسائر الى ترتبت على تعويم 2016 انها اكبر بكثير جدا من اى مكاسب ..مش عشان التعويم او خفض العمله خطا .. انما التخطيط الفاشل الى اوصلنا لهذا التعويم وبهذه الطريقه هى الخاطئه وهو لمح لكده بلسانه وباعترافه .. ويرجع في نفس الوقت ينكر على غيره التاكيد على ان الطريقه خطا وترتب عليها كارثه ..

لا تخرج قبل ان تقول سبحان الله عقليه احمد موسى بالضبط .. متعرفش هو عايز ايه بالضبط صعبان عليا والله 😂😂
.. لو لاحظت انا من زمان وانا بقول احمد موسى ده متناقض جدا جدا .. وبيلف ويدور ويحور مش دغرى وصريح .. زى موضوع العسكر .. كان بيقول مالك عندك عقده من العسكر .. وفي تعليق اخر .. يقلك اللخوان والعسكر اسوء من بعض 😂😂
وكذا واحد غيري لاخظوا كده ..
لا تخرج قبل ان تقول سبحان الله .. 😂😂
هههه
من فتره كان في انتقاد علي تكلفه القطر الكهربائي وانه مش وقته في المرحله دي
راح جايب من اليوتيوب كيف ان القطار الكهربائي نهض باليابان وقبل كده كان بيقارن ديون مصر بديون اليابان انها الأعلي علي اساس مصر بتنتج ذي اليابان

اولا كمل. هبدك مع هبدة في. البحث عن سعر تسليم ارض المصنع للحديد و بعدين اهبدوا في سعر السوق اللي انا ذكرت في اول تعليق معرضة للعرض و الطلب و هيرتفع بسبب نقض المعروض

الحمد لا اضلل احد و لا انقل من حسبات خبراء السوشيال ميديا المضحكين 🤣

ههههه وضع يحزن بس خلينا نتسلي شويه
الملكيه افضل من العسكريه في تاريخ مصر علي الاقل كان في تعدد أحزاب وكان حزب الوفد برئاسه مصطفي النحاس اللي بيدير شئون البلد الداخليه

احزاب الملكية زي احزاب دلوقتي 🤣 اتذكر لما كان الملك بيهددهم كل شوية بحل البرلمان و حل الاحزاب لما يزعلوه.
واللي خلق جهاز البوليس السياسي هم الإنجليز وبطرس غالي الكبير العميل الإنجليزي والمسئول عن إعدامات دنشواي ويعتبر لحد النهارده قطب من اقطاب الدوله العميقه لمصر
و لا تزعل نفسك عبد الناصر برئ من الجهاز دة اللي اتأسس في سنه 1913 علي يد الانجليز 🤣 و الملك المسكين مكنش يقدر يعمل حاجة. لانه كان ملك سوري ملوش صلحيات و كدة حتي بعد اعلان الاستقلال

🤣
البوليس السياسي كان في عهد الملك المعظم فاروق و انسي تاريخ التأسيس اللي كان في 1913 في العهد الملكي العظيم اللي اتم احتلال مصر فيه و بيع قناة السويس حرفيا 😂😂😂

بس جلالة الملك و هو قاعد في القصر الفخم بتاعة و الشعب كان يعيش في قاع الريف المظلم و بعضهم بيجر العربات علي قدمين حافيتين، مقررش بيلغي هذ الجهار بعد اعلان الاستقلال 😁

لا و كملوا في فشخ كل المعارضين و قتل اي حد يخالفهم بلاغتيالات

اولا كمل. هبدك مع هبدة في. البحث عن سعر تسليم ارض المصنع للحديد و بعدين اهبدوا في سعر السوق اللي انا ذكرت في اول تعليق معرضة للعرض و الطلب و هيرتفع بسبب نقض المعروض

الحمد لا اضلل احد و لا انقل من حسبات خبراء السوشيال ميديا المضحكين 🤣

احزاب الملكية زي احزاب دلوقتي 🤣 اتذكر لما كان الملك بيهددهم كل شوية بحل البرلمان و حل الاحزاب لما يزعلوه.

و لا تزعل نفسك عبد الناصر برئ من الجهاز دة اللي اتأسس في سنه 1913 علي يد الانجليز 🤣 و الملك المسكين مكنش يقدر يعمل حاجة. لانه كان ملك سوري ملوش صلحيات و كدة حتي بعد اعلان الاستقلال

🤣
البوليس السياسي كان في عهد الملك المعظم فاروق و انسي تاريخ التأسيس اللي كان في 1913 في العهد الملكي العظيم اللي اتم احتلال مصر فيه و بيع قناة السويس حرفيا 😂😂😂

بس جلالة الملك و هو قاعد في القصر الفخم بتاعة و الشعب كان يعيش في قاع الريف المظلم و بعضهم بيجر العربات علي قدمين حافيتين، مقررش بيلغي هذ الجهار بعد اعلان الاستقلال 😁

لا و كملوا في فشخ كل المعارضين و قتل اي حد يخالفهم بلاغتيالات
خلينا في دولتك الوطنيه وإن علي إبن الجنايني إتجوز إنجي بنت الباشا وبقي هو الباشا
هل الوضع تحسن

هههه
من فتره كان في انتقاد علي تكلفه القطر الكهربائي وانه مش وقته في المرحله دي
راح جايب من اليوتيوب كيف ان القطار الكهربائي نهض باليابان وقبل كده كان بيقارن ديون مصر بديون اليابان انها الأعلي علي اساس مصر بتنتج ذي اليابان
صحيح و اليابان كانت خارجة من الحرب العالمية الثانية مديونة و مفشوخة و عملت القطار دة و كان عصر نهضة الطيران و العالم كلة اتريق عليهم

لكن القطار عمل نهضة فعليا و ربط مدن ببعض و خلق مجتماعات سكنية جديدة و فوائد عديدة جدا

العالم كله حاليا حتي أفريقيا شغالين عمل قطارات كهرباء لخلق مجتمعات جديد و ربط البلد بشكل اقتصادي ببعضها.

بالمناسبة إثيوبيا العظمي بتعمل قطار و هو مش وقته و شعبها جعان 😉

شخصيا انا ضد المونوريل لانه اهدار اللمال و الدولار حاليا

اما انت فضد اي حاجة اصلا 🤣🤣🤣 انت كنت بتتكلم عن بديل لقناة السويس و او فية قطار الصين العظيم ولما هما عملوا قناة السويس علي سكة حديد زعلت 😂

خلينا في دولتك الوطنيه وإن علي إبن الجنايني إتجوز إنجي بنت الباشا وبقي هو الباشا
هل الوضع تحسن
مين اقلك اني مؤيد للظباط الاحرار اصلا 😂

هو كدة المعارض المصري الأصيل لو مش معايا تبقي معاهم 😂 انت بتفكرني بالي ماشي يحلف يامه اني مؤيد للجنرال 🤣

بس الحمد لله لست منافق أيد شئ في بلد و ارفضة في بلد اخري بسبب انتماء سياسي 😂

بيع محطات المياة في إثيوبيا استثمار عظيم 🤣 بيع حصص اسهم بعض الشركات في مصر... خراب بيوت و بيع اصول البلد 😂

بيع اجود الاراضي الزاعية في إثيوبيا شئ عظيم و استثمار كبير 🤣 بيع حصة في شركة في مصر الله يخربينهم بيبعوا البلد 🤣

صحيح و اليابان كانت خارجة من الحرب العالمية الثانية مديونة و مفشوخة و عملت القطار دة و كان عصر نهضة الطيران و العالم كلة اتريق عليهم

لكن القطار عمل نهضة فعليا و ربط مدن ببعض و خلق مجتماعات سكنية جديدة و فوائد عديدة جدا

العالم كله حاليا حتي أفريقيا شغالين عمل قطارات كهرباء لخلق مجتمعات جديد و ربط البلد بشكل اقتصادي ببعضها.

بالمناسبة إثيوبيا العظمي بتعمل قطار و هو مش وقته و شعبها جعان 😉

شخصيا انا ضد المونوريل لانه اهدار اللمال و الدولار حاليا

اما انت فضد اي حاجة اصلا 🤣🤣🤣 انت كنت بتتكلم عن بديل لقناة السويس و او فية قطار الصين العظيم ولما هما عملوا قناة السويس علي سكة حديد زعلت 😂

اليابان يا بني أدام دوله منتجه وعندها مصانع منتشره في المقاطعات وربطها بخط سكه حديد هيسهل التجاره والنقل

وبالنسبه لاثيوبيا فهي دوله حبيسه وربطها بقطر مع جيبوتي لتصدير منتجاتها

إحنا بنتناقش بفكره الأولويه الاقتصاديه يا بني ادم مش فكره مشروع بعينه

في امل ينزل تاني
المؤشرات غير جيدة حاليا. لو مفيش تدخل من الدولة (و الدولة اثبتت انها لا تتدخل و بتسيب السوق للهبل في كل السلع) هيفضل السعر بالشكل دة

رئيس شعبة مواد البناء: «بعض شركات الحديد بها نقص من المعروض لديها من الحديد وبعض الشركات تقوم بالتصدير للخارج والبعض يقوم بتعطيش السوق لرفع أسعار الحديد في مصر».

ياراجل بقولك الرز عندنا الناس كلها مخزنة المحصول لحد دلوقتي

مين اقلك اني مؤيد للظباط الاحرار اصلا 😂

هو كدة المعارض المصري الأصيل لو مش معايا تبقي معاهم 😂 انت بتفكرني بالي ماشي يحلف يامه اني مؤيد للجنرال 🤣

بس الحمد لله لست منافق أيد شئ في بلد و ارفضة في بلد اخري بسبب انتماء سياسي 😂

بيع محطات المياة في إثيوبيا استثمار عظيم 🤣 بيع حصص اسهم بعض الشركات في مصر... خراب بيوت و بيع اصول البلد 😂

بيع اجود الاراضي الزاعية في إثيوبيا شئ عظيم و استثمار كبير 🤣 بيع حصة في شركة في مصر الله يخربينهم بيبعوا البلد 🤣
يابني انتا ناصري حتي النخاع ومكشوف جدا انك مع الحكم العسكري

مشكلتك متناقض يعني تقول تؤمن بالاقتصاد الحر والرأسماليه وفي نفس الوقت اول المدافعين عن مشاريع الدوله واحتكار الدوله لتنفيذ المشروعات

وفي جانب تاني بتقول الاثيوبين بيبعو بلدهم للمستثمرين وفي حاله مصر بتقول انا مع البيع والخصخصه

أرسي علي حل وخليك دوغري

اليابان يا بني أدام دوله منتجه وعندها مصانع منتشره في المقاطعات وربطها بخط سكه حديد هيسهل التجاره والنقل

وبالنسبه لاثيوبيا فهي دوله حبيسه وربطها بقطر مع جيبوتي لتصدير منتجاتها

إحنا بنتناقش بفكره الأولويه الاقتصاديه يا بني ادم مش فكره مشروع بعينه
مهو علشان انا لما بيطلع ميتين اهلي و اجيب ليك مصدر شرح كل شئ و ازاي قطار اليابان عمل اية و ساهم بشكل حقيقي في الصناعة و الانتاج اللي انت بتقولها و بعدين انت تهمل كل دة و تمسك في كلمة تافهة و تقرر تناقشني نقاش طفولي، يبقي العيب عليا اني ضيعت و قت و جبت ليك المصادر دي فعلا

تخيل جبت له دراسة عن القطار دة و اسم الشئ اسمة Shinkansen و بيقلبوة بالعمود الفقري لاقتصاد اليابان

طلع عين امي مصادر و دراسات و في الاخر ماسك في كلام هايف و الله كان خسارة الوقت فعلا

و إثيوبيا عاملة قطار داخلي للركاب و ليس لنقل البضاع و بديون للصين

و دول أفريقيا كلها بتعمل قطارات ركاب

مصر بتعمل قطار بضائع لاهم ممر ملاحي في العالم و هيدخل فية طريق الحرير

و فقة الأولويات قولتلك المونوريل كان غلط 🤬 و فية حاجات تانية كتير كان مش وقتها فعلا و بدون ذكر اسماء منها افيال بيضاء حرفيا

و قولتلك العيب كان في عدم زيادة الانتاج و ليس بناء قطار تجاري

و المضحك اني مهما اكلمك ان المفروض الجيش يبيع الشركات بتاعتة ويطلع من الاقتصاد بتطلعني اني مؤيد للجيش

لانك. معارض التسخين و السوشيال ميديا و ليس معارض عقلاني و لذلك خسارة النقاش اللي انا ضيعتة و الله

تخيل لما اكلم و احد علي فوائد عمل قطار كهربائي تجاري و مدني و هيربط مصر بالعرض من البحر المتوسط الي الأحمر، يقوم يطلعني اني مؤيد لكل المشاريع اللي ليس لها أولوية حاليا 🙃🙃🙃

يابني انتا ناصري حتي النخاع ومكشوف جدا انك مع الحكم العسكري

مشكلتك متناقض يعني تقول تؤمن بالاقتصاد الحر والرأسماليه وفي نفس الوقت اول المدافعين عن مشاريع الدوله واحتكار الدوله لتنفيذ المشروعات

وفي جانب تاني بتقول الاثيوبين بيبعو بلدهم للمستثمرين وفي حاله مصر بتقول انا مع البيع والخصخصه

أرسي علي حل وخليك دوغري
معلش اسلوبي الحيادي صعب عليك شوية انت متعود ابيض او اسود شوية،. ان لازم كل الناس زيك تكون مؤيدة لشخص زي الملك مخروق ياما تبقي مؤيدة للسيسي علشان بتدافع عن مشروع القطار الكهرباء.... المضحك اني كنت مؤيد مشروع مرسي ايضا للقطار الكهرباء لما كان هيعملة مع الصين... يبقي انا اخوان 🙃

و المضخك ايضا اني قولت للزهيمر الف مرة اني مع بيع شركات الجيش 🤣

و المضحك اكثر اني اعترضت علي مشاريع كتير كمان

لكن علشان برفض معارضته علي جميع مشاريع الدولة يبقي انا مؤيد للظباط للاحرار بتوع 1952

كل المشاريع غلط و اهدار للمال لو اعترضت علي اي كلمة بقولها و دافعت عن مشروع تبقي مؤيد لعبد الناصر 🤣

دي اخرة. متابعة المعارضة المصرية علي السوشيال ميديا كثير

عودة
أعلى