بـوابة مصـر الأقتصادية

كلامك صحيح

الفلاحين في الشرقية مخبين الرز كانه مخدرات 😂
لا وأضحك على الوزير المغوار راح حرر جزء من الرز الرهينه من التجار للتموين وباقي الشعب يولع ولحد دلوقت مش عارفين الرز راح فين 🤦‍♂️

المصيبة الاكتر ان اى كميه بنستوردها من سلعة علشان نحل بيها أزمة بياخدها التاجر ويضخها مع السلعة بتاعته لسه شايف اكتر من فراخجي حاطين الفراخ البرزيلي المجمدة وبيقطعو منها فراخ بانيه وبيبعوها بسعر السوق المحلى طيب إزاى الحجات دى وصلت لايديهم والمفروض بما أنها استوردت لحل ازمة تعتبر سلعة مدعكة حتى ولو كان الدعم ده بتوفير الدولار لها فقط يعنى بعد كده كل سلعة تنقص علشان تاجرها يخبيها بعد كده استورد يشتري الكمية كلها لحد لما السعر يعلى ويبيعها بالغالى الاكل موجود وبكتير عاوزين توصلو الناس لمجاعة مفتعله المفروض المعتقلات الى مليانه سجناء رأي الناس دى كلها تخرج ويتحط مكانها تجار الدم دول الى بيتاجرو فى قوت الناس

لا تعليق ... :O_0:
«العربية للتصنيع»: أنتجنا محبس بوتاجاز مصريًا آمنا بنسبة تصنيع محلي 90% لأول مرة
للتفاصيل:
عقبال الأبرة وأستك الفلوس والقلم الرصاص والأستيكة

لا اله الا الله .. ابدا .. اقراه كويس وهتعرف انا بتكلم في ايه ..

طببعي انك محموق على السيسي وطبيعي انك شايف اى توصيف له حقا وعدلا يبقى شتيمه... لانك لو قريت كلامى الى فوق هتعرف .. ان الموضوع عندك هوى قلبي .. انت الى قلبك حساس ولا تقبل وصف لجنرالك الفاسل فبتعتبرها شتيمه .. ليييييه
حساسيه قلبيه وعاطفيه من نقد وتوصيف جنرالك ..
نقطه تاتيه ..
انت عقلك وطريقه تفكيرك متناقضه
لييييه .. من ينفعش واحد يرفض توصيف حاكم دبكتاتور بالجهل عشان قلبه الحساس بيعتبرها شتيمه .. زفي نفس الوقت يايد اجرام وطغيان وديكتاتوربه جنراله .. قمه التناقض الفكرى ..
انك تدعو الى عدم للشتيمه ( من وجه نظرك طبعا ) وتؤيد تخوين جنرالك للمعاررضين واعتقالهم والتنكيل بهم ومنع اى راي مخالف او حزب معارض وسجن اى قلم حر
ممكن تنصح جنرالك

فياريت توجه كلامك لمن تعدى بالكلمه والفعل والبلطجه ..
او على الاقل يا ريت نشوف كلامك عن افعاله .. عشان متباقش متناقض فكريا

طيب ممتاز .. ايه الاعتراض في كده ..
تخيل بقى جنرالك الى انت ولا كلمه هاجمته فيها على تصرفاته ومش عاجبك واخد بيوصفه بالجهل وتدمميى اقتصاد بالبلد بالجهل والديكتتتوريه والنتيجه قدام الشغب وللغريب والقريب ..
تخيل بقى جنرالك لا يؤمن بما تعتقده انت والى انت كتبته ..وفي نفس الوقت بتؤيد من سلب منك هذا الحق بالسجن والاعتقال لمجرد.كلمه .. ممكن تشوف مساجين العفو الرئاسي زلسجون مليانه اززاى ؟
او على الاقل يا ريت تقولنا فى كلامك عن تصرفات جنرالك المخالفه لكلامك انت .. شوفت التناقض الى عندك .. ولا اشرحها بزياده ؟

ههههه😂😂
الشطر الاول معاك حق ينفع في اول عشر سنين حكم .. ينفع في واحد لسه ماسك الحكم .. انما واحد بعد غشر سنوات ديكتاتريه قلنا باماره ايه مرحب باى راي معارض لرايه ولفكره.. لا بجد كلمنا عن حربه الفكر والعقل والراي في عهد الديكتاتر على مدار عشر سنوات .. يا ريت تقلننا القرائن او البشارات او اى علامه على املك واحلامك الورديه على مدار عشر سنوات

الشطر الثانى .. ده تاكيد الى قلته لك .. انك متناقض فكريا .. يعنى انا لو رئيس او او عمى وبهذا السوء والفشل وبعد عشر سنوات استمر عادى قي طريق الفشل وتدمير البلد ..
بمعنى الفاشل الديكتاتور بعد عشر سنوات حكم .. وحتى بعد رفضه لاى اعتراف بالخطا نصيحه وحتى بعد رفضه لاى اراء او وجهات نظر وان الدوله تسع لمئه مليون مش دوله تتضبط على مقاس شهوات شخص واطماعه في الحكم .. بعد ده كله بتتكلم عن مصلحه شخص واطماعه ولا مصلحه دوله وشعب .. عرفت مين الى احتقروا دوله باكملها عشان شخص يفضل على الكرسي مخلد حتى الموت .. بلسانك انت سواء الحنرال سمع كلام او لم يسمع فلازم يحكم مئه المليون ..

عرفت انت متناقض ازاى

ههههه😂😂😂
اقسم بالله ضحكتنى .. اسف معلش اصل انا يا عمى الى بسجن الناس وبخون المعارضين وبنكل بهم وباهلهم اصل انا الى موجه الاعلام الرسمى العام ملك السعب بالتمجيد بسموى .. اصل انا الى بصنف السعب مويد للجنرال او معارضين في السجون والمعتقلات لمجرد راي ..
الكارثه العقليه انك بتدعو للشي وعدم التصنيف وفي نفس الوقت بتسجع الجنرال على تصنيف الناس متامرين وخونه وسجن وظلم واعتقالات ومنغ معارضه وحربه راي وقلم ..
عرفت انت متناقض ازاى ؟

ايوه انا هراجه نفسي وهبقى مطبلاتى للحنرال .. 😂😂
السياسيه والاقتصاد والعدل والشافيه والمحاسبه والرقابه وتشريع القوانين والامن والامان الخ .. كلها عوامل متشابكه ومتداخله في الاوضاع الاقتصاديه .. مافيش دوله ب اقتصاد قوى و سليم وعندها فساد سياسي وفساد قضائى وبرلمان بياخدوا اوامر الخ الخ .. طبعا عشان فضايح وديكتاتوربه جنرالك في كل العوامل دى فعايز تلغى الكلام فيها وتتكلم عن المحصله الى هى طبيعه جدا الفشل والخراب والفقر الى الشعب بيحس به الان .. والى شهد به الجنرال نفسه بس بريمها عل. اى حاجه الا هو ... لانه معصوم من الخطا او الفشل
لا هو نصيحه منى .. اولا حضرتك في حكمه معروفه بتقول تحدث حتى اعرفك ..
كلامك كاشف ما في قلبك .. النصيحه .. على العين والراس بالعكس لو ابويا هو الل بيحكم وبهذا السوء والفشل والجهل والخراب بعد عشر سنوات .. هقله تنحى فمصر ومئه مليون اكبر من اطماع وسهواتك.البشريه في الحكم ده الفرق بين عقلى وعقلك .. ومنطقي ومنطقك

.. بس انت الاهم تشوف نفسك وعقلك المتناقض انك بتدعو الى اشياء جنرالك نفسه بيقوم بعكسها تماما وفي نفس الوقت بطريفه عجيبه تؤيده بل تهاجم من يصفه بحقيقته وينتقده 😂😂😂 قمه التناقض العقلي والفكرى ..
نصيحه منى
حاول تحب مصر اكبر من حبك لشخص واطماعه وسهواته البشريه في الحكم والسلطه
لان مصر اكبر من جنرالك الفاشل الجاهل
نحمد الله على نعمة العقل ، ثم نحمد الله على بعد النضرثم نحمد الله على الاخذ بناصية العلم.
كلامك مع الى مبيفهمكش ينقص في العمر كما يقول اخوانى التوانسة.
انا حتكلم على ثلات نقاط بكل اختصار كدليل على صحة كلامى و انا هنا لا ادافع على السيسي بقدر ما الارقام تتكلم على ما انجزه:
1/ في سنة 2014 لما السيسي اصبح رئيس للجمهورية كان 305 ملياردولار(3196 دولار للفرد) في سنة 2022 461 مليار دولار (4415 دولار للفرد). في المحصلة ارتفاع للناتج القومى ب 51% في خلال 8 سنوات
2/ البطالة مرت من 13% الى 7.4% في 2022 وده اقل معدل بطالة في 30 سنة
3/المشاريع المعمارية الى عملها السيسى حنشوف اثرها خلال 10 سنين و حتفتكرو كلامى
طيب لىه مفيش اثر محسوس للنمو على المواطن؟
بكل بساطة لان معدل النمو السكانى بيشفط النمو ويجعله اثرا بعد عين ليه ؟لان الفلوس الي لازم تمشي لتطوير التعليم و الصحة و النقل و تطوير طرق و اساليب الدعم للفقراء رايحة لبناء مدارس و المستشفيات و ليس لتحسين جودة التعليم
و تحسين الخدمات في الصحة ،يبقى هنا ادامنا حل من اثنين: ينعدى لنمو 8% لاستيعاب النمو السكاني
ينشتغل على النمو السكانى بكل الطرق حتى القصرية منها حتي نصل الي نمو1% و ده عاوز ارادة و عزيمة و استراتيجية حكيمة على المدى القصير و المتوسط، سياسة ترغيب و ترهيب فى نفس الوقت ، سياسة العصى و الجزرة .
احنا اجتماعيا للاسف متخلفين جدا على مستوي السياسات الاجتماعية للاسرة و القوانين المنظمة للزواج و الطلاق والانجاب و الانفاق الاسري(كمثال :قصر التعدد على 2 بدل 4، تجريم الزواج العرفي، توعية المواطن في ما يخص التنظيم الاسري،تحديد عدد الاولاد في ما يخص الاعانات، تغريم الاباء الى عندها اكثر من 3 ابناء و عندهم انقطاع مدرسي .....).......
و ده السيسي فشل فيه على طول .
السيسي و حكومته لازم يشتغلو على الاشياء ديه و بسرعة لان الي بيتبنى من جهة بيتهدم من جهة اخرى

عودة
أعلى