بـوابة مصـر الأقتصادية

دايما انا ماشي مع المؤسسات المالية العاملية لو قالت ان الاقتصاد حول بقول كدة و بحط المصدر و لما قالت وحش بحط المصدر بردوا و امامكم و بغير رأي معهم

غير شكك في هذة المصادر لما نقلت اخبار ايجابية و قال إنها بتنقل ارقام من الحكومة 😂 و حاليا لما طلعت تقارير سلبية و نظرات مستقبلية سيئة اصبحت حلوة و زي الفل و ارقامها صحيحة 😂 و يتم تناقلها بين المعارضين

و الحمدلله الحكومة لما انكشف انها لم. توفي بوعدها بحل ازمة استيراد مستلزمات الإنتاج انتقدتها و اضفت مصدر لمعانة الشركات و انخفاض مؤشر مدير المشتريات بسبب شح مستلزمات الإنتاج و التضخم

EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

مازالت منتظر الاجابة ياخبير الاقتصاد علي المعجزة الاثيوبية 🤭 اللي حققت نمو حقيقي حقيقي حقيقي بخلاف مصر و جذبت الاستثمارات و تحقق نمو مذهل جدا
اثيوبيا ياعم احمد موسي من 15 سنه كانت ثالث افقر بلد في العالم وتربعت علي عرش اكبر بلد افريقي نموا لولا الحرب الأهليه مش من فراغ حكومه ابي احمد ذكيه عن الحكومه المصريه وده شئ يثير غضبك فمعروف ومفهوم

دايما انا ماشي مع المؤسسات المالية العاملية لو قالت ان الاقتصاد حول بقول كدة و بحط المصدر و لما قالت وحش بحط المصدر بردوا و امامكم و بغير رأي معهم

غير شكك في هذة المصادر لما نقلت اخبار ايجابية و قال إنها بتنقل ارقام من الحكومة 😂 و حاليا لما طلعت تقارير سلبية و نظرات مستقبلية سيئة اصبحت حلوة و زي الفل و ارقامها صحيحة 😂 و يتم تناقلها بين المعارضين

و الحمدلله الحكومة لما انكشف انها لم. توفي بوعدها بحل ازمة استيراد مستلزمات الإنتاج انتقدتها و اضفت مصدر لمعانة الشركات و انخفاض مؤشر مدير المشتريات بسبب شح مستلزمات الإنتاج و التضخم
انتا ماشي مع الطبله لكن لا ينفع الترقيع في ثوب مهترئ.

EGY FTW @EGY FTW
والنبي يا جدعان سيبونا من خلافات الماضي وشوفو هنعمل ايه فى المصيبه الى جايه علينا صحف كتير النهاردة عمالة تقول اننا داخلين على مصيبة سودا الدولار هيدخل على35 ومش هيهدى غير لما يقفل على 40
الفيد الاقتصادي النهاردة كله منيل عن مصر فا سبونا من اخطاء الماضي وتعالو نصنع أخطأ جديدة 🤦‍♂️
مهو انا ياعم ميدو رجل القش اللي كل واحد عوز يطلع غله فيلبسها ليا
و كمان احنا هنعمل اية يعني هو انا المسؤلين عن الاقتصاد احنا مجرد ناس بنتناقش في منتدى عسكري عن الاقتصاد فقط و كلامنا غير مؤثر نهائيا

و عندك حق التقارير محبطة.. تقرير بلومبرج بيتكلم عن خبية امل من الاموال الساخنه ان مصر لم ترفع اسعار الفائدة اكثر من كدة و هي راضية. حاليا عن سعر الصرف.

لكن الحكومة لو رفعت الفايدة هتلبس نفسها في ديون فشيخة

انت هنا امام خيارين يا تقرر ترجع تعتمد علي الاموال الساخنه تاني و ترفع الفايدة و تلبس نفسها في ديون.... و دة هيحصل قريبا

او انها تحافظ علي سعر الفايدة الحالي و تحاول تخفض التضخم بطريقة او باخري

اثيوبيا ياعم احمد موسي من 15 سنه كانت ثالث افقر بلد في العالم وتربعت علي عرش اكبر بلد افريقي نموا لولا الحرب الأهليه مش من فراغ حكومه ابي احمد ذكيه عن الحكومه المصريه وده شئ يثير غضبك فمعروف ومفهوم
ياحمد موسي الاثيوبي رد علي المصادر و لا ترمي كلام شعارات

EGY FTW @EGY FTW
والنبي يا جدعان سيبونا من خلافات الماضي وشوفو هنعمل ايه فى المصيبه الى جايه علينا صحف كتير النهاردة عمالة تقول اننا داخلين على مصيبة سودا الدولار هيدخل على35 ومش هيهدى غير لما يقفل على 40
الفيد الاقتصادي النهاردة كله منيل عن مصر فا سبونا من اخطاء الماضي وتعالو نصنع أخطأ جديدة 🤦‍♂️
ياعم ميدو بس عشان كان بينكر التاريخ وبيلف ويدور

أما جزء تسعير الدولار فمن جوه الكواليس بعض شركات العقارات بتسعر وحداتها علي اساس الدولار ب50 جنيه
وطبعا فيه ركود في الشراء وخصوصا للعاصمه اللي بيطبل ليها الباشا علي اساس استثمار وكده وهتجيب ماتم صرفه فيها
....
لو مفيش مساعدات خليجيه وده إحتمال كبير هيبقي الوضع أكثر صعوبه

مهو انا ياعم ميدو رجل القش اللي كل واحد عوز يطلع غله فيلبسها ليا
و كمان احنا هنعمل اية يعني هو انا المسؤلين عن الاقتصاد احنا مجرد ناس بنتناقش في منتدى عسكري عن الاقتصاد فقط و كلامنا غير مؤثر نهائيا

و عندك حق التقارير محبطة.. تقرير بلومبرج بيتكلم عن خبية امل من الاموال الساخنه ان مصر لم ترفع اسعار الفائدة اكثر من كدة و هي راضية. حاليا عن سعر الصرف.

لكن الحكومة لو رفعت الفايدة هتلبس نفسها في ديون فشيخة

انت هنا امام خيارين يا تقرر ترجع تعتمد علي الاموال الساخنه تاني و ترفع الفايدة و تلبس نفسها في ديون.... و دة هيحصل قريبا

او انها تحافظ علي سعر الفايدة الحالي و تحاول تخفض التضخم بطريقة او باخري
بص كل واحد حر فيما يعتقد انا مقدرش احجر على رأيك دى مشكلة خلي بالك عندنا فى مصر كل طرف بيعتقد انه صح والباقي غلط حتى انا فى بعض الأحيان بعانى من كده مع نفسي ان ممكن رؤيتى الشخصية تأثر على أحكامى للموقف لكن ممكن نعالج ده عن طريق تحليل اى خبر بنسمعة يعنى انا لو تلاحظ بنشر كل سلبيات الحكومة الحالية لكن لما بتحصل حاجة إيجابية بنشرها بردو وبقول تخوفاتى عامل الموضوع من منظور تحليلي بحت واما تقول رأيك الشخصي قول ان ده رأيك وسيب الناس تعالج البينات وفقا لرؤيتهم هما وريح دماغك يعنى حط نفسك فى وضع الى بيحلل الكلام متحطش نفسك مع طرف عجبك الكلام قوله ومتخفش محستش انك مقتنع اعتبره كلام فاضى وفى النهاية كل واحد حر فى ما يعتقد وكل واحد فينا بيكتب بالشكل الى هوا بيحبه واعتقد ان كلنا مرتاحين لكده علشان بيخلق نوع من انواع التنوع وإلا مكناش فضلنا نرد على بعض فى ناس هنا بتنزل رد محدش بيعبرهم حتى علشان فقدو مصداقيتهم ومؤيد ومعارض اصبح بيتجاهلهم طيب انت تعرف ان انا و EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ كنا اكتر ناس بنقفش فى خناق بعض 😂 بس كل واحد فهم تخوفات التانى وبقينا بندخل نقاشات عقلانية يا تقنعي يا اقنعك وممكن شخص ميقبلش الكلام ويسيب النقاش

أما جزء تسعير الدولار فمن جوه الكواليس بعض شركات العقارات بتسعر وحداتها علي اساس الدولار ب50 جنيه
وطبعا فيه ركود في الشراء وخصوصا للعاصمه اللي بيطبل ليها الباشا علي اساس استثمار وكده وهتجيب ماتم صرفه فيها
....
لا اكتر من كده انا إحتمال ابيع البوكسر بتاعي خلاص الواحد اتخرب بيته 🤣

تاريخ اية اللي بنكرة بس دة انا جايبك لية ردي علي هريك من شهر يوليو 2022 ان القطاع الخاص بينكمش و انت بتقول اني بطبل 😂

في. كلامك اللي انت مقتبسة ليا بقول فيه لازم اعادة هيكلة الحكومة و القضاء علي الفساد الاداري و المالي و وضع فريق اقتصادي جديد

و كل كلامي بالمصادر حتي في قطار اليابان و تركت لك دراسات محترمة. جعلت قطار اليابان مفخرة. وطنية لدي اليابانيين

ثم. ياتي احمد موسي الاثيوبي و الهندي يقولك اني بطبل لهذة الحكومة.

طيب ياسيدي بطبل لبلدي و ليس لاثيوبيا 😂

....
مفيش ركود في العقار ياهبيد، لان الناس حاليا بتدخر فلوسها في العقار حوفا من انهيار العملة و العقار ملاذ امنه لهم حاليا.

العاصمة الادارية للمرة المليون ياهبيد مازالت الحكومة لم تطرح فيها شئ واللي انت بتتكلم عنهم قطاع خاص و فيهم شركات نصب كمان

لو ماتبع هتعرف ان شركات العقارات حققت مكاسب كبيرة الفترة دي

بص كل واحد حر فيما يعتقد انا مقدرش احجر على رأيك دى مشكلة خلي بالك عندنا فى مصر كل طرف بيعتقد انه صح والباقي غلط حتى انا فى بعض الأحيان بعانى من كده مع نفسي ان ممكن رؤيتى الشخصية تأثر على أحكامى للموقف لكن ممكن نعالج ده عن طريق تحليل اى خبر بنسمعة يعنى انا لو تلاحظ بنشر كل سلبيات الحكومة الحالية لكن لما بتحصل حاجة إيجابية بنشرها بردو وبقول تخوفاتى عامل الموضوع من منظور تحليلي بحت واما تقول رأيك الشخصي قول ان ده رأيك وسيب الناس تعالج البينات وفقا لرؤيتهم هما وريح دماغك يعنى حط نفسك فى وضع الى بيحلل الكلام متحطش نفسك مع طرف عجبك الكلام قوله ومتخفش محستش انك مقتنع اعتبره كلام فاضى وفى النهاية كل واحد حر فى ما يعتقد وكل واحد فينا بيكتب بالشكل الى هوا بيحبه واعتقد ان كلنا مرتاحين لكده علشان بيخلق نوع من انواع التنوع وإلا مكناش فضلنا نرد على بعض فى ناس هنا بتنزل رد محدش بيعبرهم حتى علشان فقدو مصداقيتهم ومؤيد ومعارض اصبح بيتجاهلهم طيب انت تعرف ان انا و EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ كنا اكتر ناس بنقفش فى خناق بعض 😂 بس كل واحد فهم تخوفات التانى وبقينا بندخل نقاشات عقلانية يا تقنعي يا اقنعك وممكن شخص ميقبلش الكلام ويسيب النقاش
و الله ياميدو انا شخص ممكن اغير رأيي عادي جدا لو انت جبت ليا مصدر محترم

انت علي سبيل المثال لما. كلمتني عن ازمة المهاجرين عندنا و انا اهملتها لما اتكعبلت في مصدر محترم لاول احصاء للمهاجرين في مصر . اول حد جريت علية و قولت له انه كلامه صح و ان الوضع كارثي كان حضرتك.

و غيرت رأي عادي جدا لان قبلها لم يكن هناك مصدر عاملة احصاء لعدد المهاجرين و اللاجئين.... و يمكن انا كنت منحاز لاعلام المعارضة اللي كذب كلام السيسي ان عندنا 5 مليون لاجئ

فيه عضو اخر محترم اسمة وليد المصرى اقنعني باحترام بفساد طارق عامر و محمد عمران و مشاكل البورصة. و اقتنعت بكامل كلامة و غيرت رأي عادي جدا.

انا هنا للنقاش مش كثر و رأي و كلامي لن يغير من الواقع شئ و بغير رأي عادي جدا.

لكن فية ناس هنا متعصبة للسياسة فقط و دة مؤثر علي كلامها بشكل كبير

يلاحظ فى لغة جسد السيسي طول القاء وتحديدا تبان فى اول دقيقتين
الشعور بالقلق و الغضب وعدم التركيز والشرود لفترات طويلة واضح ان الوضع أسوأ من ما تعلن عنه الحكومة انا شفت البث كامل وتم تقطيع أجزاء منه لكن كنت ملاحظ ملامح غريبه على السيسي طول البث

تانى حاجة لاحظتها الإعداد الضخمة الى دخلت للمصنع بدون ارتداء هير نت او شوز كافر وكمامات مع وجود خطوط الإنتاج المكشوفه بالمخالفة لكل قواعد هيئة سلامة الغذاء يعنى المفروض الإجراء الى بيتاخد ان كل الى على خطوط الإنتاج ده تحديدا التشغيله دى يتم اعدامها واعتبارها غير صالحة للاستخدام او التخزين والمصنع والخطوط يتم تطهيرها بالكامل وده طبعا خطا من مدير المصنع مش معني انه رئيس جمهورية ميلبسش 🤣 مفيش حد احسن من التاني مبارك كان بيلبس عادى وحتى سوزان ولاحظت كمان وجود عمالة مش بتتعامل مع المكينات الى هيا شغالين عليها أرجح ان جزء من العمالة مش عمال فى المصنع أصلا لكن كان فى جزء تانى كان بيعمل شغله صح وطبعا المصنع كان واضع انه شغال بشكل جزئي بما لا يتناسب مع حجم الإنتاج المعلن واضح ان النهاردة العمال كانت اوف ويدوب كان موجود الى يعرفو يدورو المكن هيقفشه بقا عامل ويقعد يقله عاوز شقه ولا المرتب هيا مش ناقصه 🤣

التعديل الأخير:
تاريخ اية اللي بنكرة بس دة انا جايبك لية ردي علي هريك من شهر يوليو 2022 ان القطاع الخاص بينكمش و انت بتقول اني بطبل
ياعمنا الحكومه أقرت الاعتمادات المستنديه من شهر مارس ولحد شهر يونيو بنحاول نفهمك أن الموضوع أضر بالصناعات ودايما بتشكك في مقالات مدي مصر واي موقع تاني لحد ما اقتنعت بعد ما الحال وقف وأصحاب المصانع اشتكت ورئيس الوزراء قعد معاهم .

الوضح واضح جدا الاقتصاد الكلي تعبان نتيجه ديون كبيره ومشروعات مش في وقتها ومعظمها غير انتاجيه إتكلمنا عن الموضوع ده من 2014 وكان كل مطبلاتي يقولك اخوان وبتنجان
قلبنا كان علي البلد والله
السيسي حاليا بيقولك الناس اللي بتقول لو اتجهنا للصناعه بس كان الوضع هيبقي أحسن وده صحيح

ياعمنا الحكومه أقرت الاعتمادات المستنديه من شهر مارس ولحد شهر يونيو بنحاول نفهمك أن الموضوع أضر بالصناعات ودايما بتشكك في مقالات مدي مصر واي موقع تاني لحد ما اقتنعت بعد ما الحال وقف وأصحاب المصانع اشتكت ورئيس الوزراء قعد معاهم .

ياصديقي المصانع عندنا كانت شغالة و مجرد عدم ايفاء الحكومة بالتزامها هاجمتها فورا بدون اي تبرير

و وضحت تابعات هذا الايقاف ليس فقط علي الصناعة لكن علي القطاع الخاص كلة

الغريب ان من قبل حتي قررا المستندات دي و انا بكلمك ان من اهم معوقات الصناعة هي البيروقراطية و التعاملات المالية!! فاكر و لا ناسي من قبل حتي بداية الازمة دي

الوضح واضح جدا الاقتصاد الكلي تعبان نتيجه ديون كبيره ومشروعات مش في وقتها ومعظمها غير انتاجيه إتكلمنا عن الموضوع ده من 2014 وكان كل مطبلاتي يقولك اخوان وبتنجان
قلبنا كان علي البلد والله
السيسي حاليا بيقولك الناس اللي بتقول لو اتجهنا للصناعه بس كان الوضع هيبقي أحسن وده صحيح
و انا كنت معترف معك بقي من زمان ان عندنا عجز في الانتاج و بنستورد و ان فية معوقات في الصناعة وقولت ليك البيروقراطية

و كمان قولتلك المشاريع بتاعت الدولة عيبها انها طويلة الاجل

و قولت لو كانت الحكومة سمحت بنمو القطاع الخاص و الانتاج مع المشاريع بتاعتهم مكنش هيحصل ازمة و الصناعة و التصدير كانت هتوفر دولارات للمشاريع بتاعتهم

و كمان شرحت ليك مليون مرة معوقات الصناعة الحقيقة من ال ease of doing business سهول فتح المشاريع و الاستثمار و البيروقراطية و القوانيين الكتير و ازمة الاراضي الصناعية و ازمة التعليم الفني و التمويل و التعاملات المالية و غيرها كتير....

لكن انت كنت مصمم ان مصانع الجيش موقفة مصانع القطاع الخاص!! علي اساس اننا دولة منتجة و محققين فائص و الاثنين بينافسوا بعض خلاص و مفيش منتجات مستوردة مغرقة السوق! و مركز علي مصانع الاسمنت و المحاجر.

ياصديقي المصانع عندنا كانت شغالة و مجرد عدم ايفاء الحكومة بالتزامها هاجمتها فورا بدون اي تبرير

و وضحت تابعات هذا الايقاف ليس فقط علي الصناعة لكن علي القطاع الخاص كلة

الغريب ان من قبل حتي قررا المستندات دي و انا بكلمك ان من اهم معوقات الصناعة هي البيروقراطية و التعاملات المالية!! فاكر و لا ناسي من قبل حتي بداية الازمة دي
معوقات الصناعه شئ عارفينه لكن الاعتماد المستندي وقف كل الاستيراد المصانع مكانتش عارفه تجيب مواد خام وألات تشغل مصانعها
اول مانزل الاعتماد المستندي الكل قالك وانت منهم انه مفيد للصناعه الوطنيه وهيكبح الإستيراد والمستوردين صحيح وعطل الدوله بأكملها
و انا كنت معترف معك بقي من زمان ان عندنا عجز في الانتاج و بنستورد و ان فية معوقات في الصناعة وقولت ليك البيروقراطية
السيسي لم يصلح الجهاز المدني والاداري للدوله بل كان يستعين بالجيش لتنفيذ توجهاته وقولتك ان مستقبلا ده خطأ كبير وهيعاني منه كل القطاعات الانتاجيه
و كمان قولتلك المشاريع بتاعت الدولة عيبها انها طويلة الاجل
مشاريع من غير درسات جدوي وليست انتاجيه هيفرق في ايه لما الدوله تبني فيلل وشقق غاليه وقري سياحيه وفنادق وأبراج وانتا مش ضامن حركه السياحه المتذبذبه أو المداخيل

الدوله دورها تنظم القطاعات وتشوف القطاع اللي محتاجه فيه إستثمار وتديه للقطاع الخاص بنسب معقوله يبنيه ويشغله
و قولت لو كانت الحكومة سمحت بنمو القطاع الخاص و الانتاج مع المشاريع بتاعتهم مكنش هيحصل ازمة و الصناعة و التصدير كانت هتوفر دولارات للمشاريع بتاعتهم
الدوله اتجهت لاقتصاد الخدمات وخلت رجال الأعمال يتجهو لنفس القطاع عشان الحكومه هتديهم فلوس كتيره وسريعه
و كمان شرحت ليك مليون مرة معوقات الصناعة الحقيقة من ال ease of doing business سهول فتح المشاريع و الاستثمار و البيروقراطية و القوانيين الكتير و ازمة الاراضي الصناعية و ازمة التعليم الفني و التمويل و التعاملات المالية و غيرها كتير....
طيب ايه اللي تغير فاكر إعلان الشباك الواحد الحكومه فشلت في تغير أي شئ وجذب القطاع الخاص الخارجي للاستثمار وده
لكن انت كنت مصمم ان مصانع الجيش موقفة مصانع القطاع الخاص!! علي اساس اننا دولة منتجة و محققين فائص و الاثنين بينافسوا بعض خلاص و مفيش منتجات مستوردة مغرقة السوق! و مركز علي مصانع الاسمنت و المحاجر.
ايه الفرق بين أيام السيسي وأيام جمال مبارك
السيسي اعتمد علي الجيش في كل شئ خدمي واقتصادي وبنائي وحتي اعلامي

جمال مبارك كان بيعتمد علي رجال الأعمال رغم فسادهم لكن مخلي الدوله مدنيه بامتياز

عودة
أعلى