بـوابة مصـر الأقتصادية

من أيام ما يسمي بدعه الدوره المستنديه
EGY FTW @EGY FTW كان بيقولك هتخفض الإستيراد وهتزود التصنيع المحلي 🙃

الحكومه حكومه إقتراض و جبايه تريد حلب الدولارات من المواطن بالطريقه السهله .... وفي ظل قله الإيرادات المتجه للحكومه ونصف الايرادات العامه للدوله تذهب للصناديق الخاصه والمؤسسات الأخري لايمكن ان يحدث انفراجه دون معالجه الداء

بلاش تضليل و كذب، فية فرق بين زيادة الصادرات و بين زيادة حجم القطاع الخاص في الاقتصاد

احنا هنا بنتكلم عن انكماش في القطاع الخاص لاسباب عديدها منها ارتفاع تكلفة الاستيراد للشركات و انخفاض حركة البيع بسبب القدرة الشرائية... دة غير بسبب انخفاض سعر الصرف انخفضت قيمة شركات كتير و حجمها انكمش (للعجز عن تعويض حجم رأس المال)

من شهر يوليو العام الماضي لما كان الدولار ب 19 جنية 👇

حجم المصانع اللي شغالة في التصدير من الأساس قليل و المصانع عموما و لما انخفض سعر الصرف تم غلق استيراد مستزمات الانتاج و هو امر وقف نموهم ايضا في استبدال المنتج المحلي

و مع ذلك ارتفعت الصادرات المصرية الهندسية الي انا كنت بكلمك فيها دايما و انت كنت رافض تصدقني 😂 دلوقتي هتكذب المصدار

و الارتفاع هنا بالدولار بعد انخفاض سعر الصرف يعني الصادرات زادت كميتها بكم اكبر من كدة.

ترتيب القطاع الأكثر نمو في إثيوبيا
القطاع التعديني معدل نمو 91%
القطاع الصناعي معدل نمو 10%
القطاع الخدمي....معدل 9%
القطاع الزراعي معدل نمو 5%

الحكومه الاثيوبيه تعرض شركات المياه والكهرباء والنقل والخدمات العامه للخصخصه بنسبه 51%

الحكومه الإثيوبيه ليس لديها تعدد في الموزنات والصناديق الخاصه ولا توجد مؤسسات أكبر من الحكومه

لف و دور و اهرب من الاجابة

حجم القطاع الخاص الاثيوبي 20% و لا لا يامحترم... انت جايب ليا لية معدلات النمو في القطاعات 😂😂😂

تلاقي واحد معجب بالتجربة الاثيوبية اللي عملتها انهارت في السوق السوداء الي 92 برر و في السوق الرسمي سعرها 52 و يقولك تجربة استثمارية ناجحة.

نمو وصادرات زراعية و 14٪ من الشعب في مجاعة و دية. ارقام رسمية من نفس المؤسسات اللي بتفضح الوضع في مصر

صراحه لم يستطع منافسه القطاع الخاص كان في تجربه لاجهزه حلوان وفشلت وفي شركه سايلو ومياه صافي وبسكو مصر وغيرهم لكن الموضوع فشل كالعاده مثل فشل الدخول في تحقيق سياره وطنيه ومنافسه المحتكرين لهذا القطاع

يبقي تسكت لما اقولك ان المسيطر هو القطاع الخاص و بلاش هري و تعمل نفسك ناصح عليا

السوق كله منتجاتها قطاع خاص مصرية و منتجات مستوردة و الشركات الموجودة بتطلب وظائف من المصريين باستمرار و مطروحة في البورصة... فبلاش هري كتير

جايب ليا مصانع فاشلة و يقولك الجيش بينافس 😂

في شركات أسمنت قطاع خاص أعلنت افلاسها ...والجيش لم يستطع الدخول في مجال الحديد او هيكله مصنع حلوان الذي تم تصفيته لأسباب خاصه .

شركات الاسمنت شغالة عادي لكن حصل عند بعضها تعثر

الشركة المكسيكية cemex بتحقق نمو حاليا في المبيعات

تلاقي واحد كندي بيقولك عيب مصر انها مفتحتش مصانع و زودت الانتاج... و في نفس الوقت يقولك الجيش بيفتح مصانع و ينافس القطاع الخاص 🙃 لا و في نفس الوقت يقولك اننا بنستورد كمان 🙃..... يعني فيه منافسة (تشبع للسوق و كمان بنستورد) ماشاء الله

بعيد عن الهزار
الموضوع بقا هادئ و النقاشات مفيدة للغاية
علشان كلة راح لموضوع هبوط الجنية و الخناقة السياسية اصبحت هناك.

هنا نقدر نتكلم بقي عن مشاكل الاقتصاد الحقيقة و يحصل نقاش حقيقي في اختلاف وجهات النظر عن الاقتصاد و كل واحد حر في رائية و يعرض و جهة نظرة

كنتم لا تعترفون ببيانات التصنيف الائتماني و بتقولوا انها مضروبة لانها بتاخد ارقامها من الحكومة 🤭
كنتم !!!من نكون نحن :unsure:
لا تحدثني بلغة الجمع فنايت هوك لا يعبر غير عن أفكارة وقناعاته سواء اختلفت أو اتفقت معها

لن تتغير الاوضاع فى مصر الا بتغيير .

الحكومة الآن .
الفريق الاقتصادي الآن.
السيسي فى 2024 بعدم الترشح .

على المهتمين بالشأن المصرى القيام بصفقة مع العسكر ، تنتهى بمنع السيسي من الترشح مرة اخرى ، واستبداله برئيس مدنى لفترة رئاسية انتقالية .. والا فإن العواقب غير محمودة .

كنتم !!!من نكون نحن :unsure:
لا تحدثني بلغة الجمع فنايت هوك لا يعبر غير عن أفكارة وقناعاته سواء اختلفت أو اتفقت معها
تمام لماذا لم تنقل من نفس الوكالات لما كانت بتقول اخبار ايجابة ياخ نايت؟

تفتكرو لو حطينا عقوبة الإعدام لكل الى يختلس مال عام او لأى فاسد فى المنظومة الحكومية هنعدم كام مليون على رأى حسنى مبارك كروشهم كبرت قوى 😱😱

تمام لماذا لم تنقل من نفس الوكالات لما كانت بتقول اخبار ايجابة ياخ نايت؟
وايه نتيجة الاخبار الايجابيه وايه الوضع الحالي!!!!
يعني انت موافق ان مصر من اكبر عشر اقتصادات 2030 وان ديوننا فالحدود الأمنه؟؟؟؟
الحقيقه بانت خلاص

الحقيقه بانت خلاص
أرحب أول الغيث قطرة هتتباع كلها عشان ندفع للديانة وربنا يخليلنا الجيش

EGY FTW @EGY FTW ما تسمعونا حسكوا ايه اللي حصل عندكوا​

التعديل الأخير:
الحقيقه بانت خلاص
ليس القصد ياخ حذيفة القصد انه لا يتعمد الحيادية و بيفرح في الاخبار الزفت.

يعني مثلا لما كنت بتقل تصنيف وكلات الائتمان و المؤسسات المالية الدولية كان الناس بتقولي انها غلط و انها بتاخد ارقام من الحكومة!!!

و كنت بفضل اشرح انها لا تعتمد علي ارقام الحكومة و لها طرق قياس خاصة بيها و مكنش حد غلب لو الموضوع كدة.

و كنت بوضح ان نفس الوكلات كانت مهتمة بفكرة الخصخصة و تخارج الحكومة من الاقتصاد (جيش و حكومة)

حاليا اصبح موثوقة لانها بتنقل اخبار زفت..!!

يبقي الناس تحترم اني كنت بنقل من مصادر محترمة و بنقل من مصادر لو في حاجة غلط في البلد هتكشفها فورا

أرحب أول الغيث قطرة هتتباع كلها عشان ندفع للديانة وربنا يخليلنا الجيش

EGY FTW @EGY FTW ما تسمعونا حسكوا ايه اللي حصل عندكوا​

حس اية ياسطي انت مش مع خروج الجيش من الاقتصاد و عدم مزاحمة القطاع الخاص!!

انت لسة ناقل خفض تصنيف مودي و اللي طول الوقت بيطالب بكدا و حتي ذكر ان بيع شركات الدولة (حكومة و جيش مفيد للاقتصاد)

اثبت علي رأي انت مع القطاع الخاص و لا مع ان الحكومة الشريرة الي مبتدفعش ضرائب و تزاحم القطاع الخاص هي من تمتلك!!!

و البرنامج من 2019 لو متعرفش يعني... بس معرفوش يطبقوة من وقتها و حصل مماطلة دلوقتي بيطبقوة بالغصب و في وقت السوق فية واقع

و اعتقد كان فية مشكلة في تنظك ورق الشركات دي قبل طرحها

>يلتقي المسار الأول مع دعوة صندوق النقد الدولي إلى "مركزة ملكية الدولة في كيان واحد"، والتي يمكن أن تشمل نقل الشركات العسكرية إلى قطاع الأعمال العام (أي مجموعة الشركات العامة المدنية المُنتجة للسلع القابلة للتداول). ويتوافق ذلك أيضًا مع مسعى الحكومة المصرية لإعادة هيكلة الشركات العامة الخاسرة من خلال عمليات الدمج والتصفية وبيع الأسهم لمستثمري القطاع الخاص.

>أمًا المسار الثاني، فيتماشى تمامًا مع جهود إدارة السيسي منذ العام 2018 لجمع وتسويق أصول الدولة من خلال وضعها في تصرّف صندوق الثروة السيادي لمصر، أم طرح الحصص الجزئية فيها عبر البورصة المصرية في بعض الحالات. ولقد تلقت هذه الاستراتيجية الدعم السياسي الحيوي حين وافق الصندوق السيادي في شباط/فبراير 2020 على تحضير عشر شركات عسكرية لطرح أسهمها أمام المستثمرين بنسب قد تصل إلى 100 في المئة. وسيتماشى ذلك أيضًا مع التشريع الحكومي الصادر في أيار/مايو 2021 الذي سمح لمقدّمي الخدمات العامة التابعين للدولة بـ"توريق الإيرادات المستقبلية وتداولها للبيع للمستثمرين ".

بلاش تضليل و كذب، فية فرق بين زيادة الصادرات و بين زيادة حجم القطاع الخاص في الاقتصاد

احنا هنا بنتكلم عن انكماش في القطاع الخاص لاسباب عديدها منها ارتفاع تكلفة الاستيراد للشركات و انخفاض حركة البيع بسبب القدرة الشرائية... دة غير بسبب انخفاض سعر الصرف انخفضت قيمة شركات كتير و حجمها انكمش (للعجز عن تعويض حجم رأس المال)

من شهر يوليو العام الماضي لما كان الدولار ب 19 جنية 👇

مشاهدة المرفق 548850

حجم المصانع اللي شغالة في التصدير من الأساس قليل و المصانع عموما و لما انخفض سعر الصرف تم غلق استيراد مستزمات الانتاج و هو امر وقف نموهم ايضا في استبدال المنتج المحلي

و مع ذلك ارتفعت الصادرات المصرية الهندسية الي انا كنت بكلمك فيها دايما و انت كنت رافض تصدقني 😂 دلوقتي هتكذب المصدار

و الارتفاع هنا بالدولار بعد انخفاض سعر الصرف يعني الصادرات زادت كميتها بكم اكبر من كدة.

أستاذ في اللف والدوران كعادتك وبقيت مكشوف جدا وبتغير مواقفك حسب الحاله.

فاكر نقاش الاعتمادات المستنديه اللي اقرتها الحكومه لنقص السيوله وإثرت علي مدخلات الانتاج ورفعت الأسعار ايامها وبعد ان اشتكي اصحاب المصانع من ارتفاعها كنت بتطبل وبتقول عشان زياده المنتج المحلي وتشجيع المنتج الوطني

وبعد ان أشتكي أصحاب المصانع من القرار وتوقف عجله الإنتاج قلت الحكومه هتقعد مع المصدرين وتحل المشاكل ومطلعش تطبيلك صح ان في زياده للمنتج المحلي

المرفقات

80.4 KB · المشاهدات: 22
عودة
أعلى