بـوابة مصـر الأقتصادية

لا اكتر من كده انا إحتمال ابيع البوكسر بتاعي خلاص الواحد اتخرب بيته 🤣
ده حتي الطبقه الغنيه بتشتكي من الغلا وطلاب الجامه الامريكيه عملين مظاهرات الوضع هيكون صعب الله يعين الناس

يلاحظ فى لغة جسد السيسي طول القاء وتحديدا تبان فى اول دقيقتين
الشعور بالقلق و الغضب وعدم التركيز والشرود لفترات طويلة واضح ان الوضع أسوأ من ما تعلن عنه الحكومة انا شفت البث كامل وتم تقطيع أجزاء منه لكن كنت ملاحظ ملامح غريبه على السيسي طول البث

تقريبا كده الدعم الخليجي بح

EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ
EGY FTW @EGY FTW
والنبي يا جدعان سيبونا من خلافات الماضي وشوفو هنعمل ايه فى المصيبه الى جايه علينا صحف كتير النهاردة عمالة تقول اننا داخلين على مصيبة سودا الدولار هيدخل على35 ومش هيهدى غير لما يقفل على 40
الفيد الاقتصادي النهاردة كله منيل عن مصر فا سبونا من اخطاء الماضي وتعالو نصنع أخطأ جديدة 🤦‍♂️
بيع الكلى وبفلوسها شوفلك اي دولة وهاجر

أنا أعرف أسافر بسهولة لكن ظروفي العائلية لا تسمح بذالك
نفس الوضع معايا انا كنت هطفش من 2012... مش هينفع اسيب اتنين عواجيز لوحدهم 😢 و ابقي عاق ليهم فقولت ابقي عجوز معاهم و خلاص

نفس الوضع معايا انا كنت هطفش من 2012... مش هينفع اسيب اتنين عواجيز لوحدهم 😢 و ابقي عاق ليهم فقولت ابقي عجوز معاهم و خلاص
الله يعينك و يرزقك الجنة
بس ليه أنت بتطبل وبتقول أن مصر جميلة وأن نايت هوك و 13مليون مغترب طافشين من النعيم اللي في مصر وبيدوروا على الشقي​

الله يعينك و يرزقك الجنة
بس ليه أنت بتطبل وبتقول أن مصر جميلة وأن نايت هوك و 13مليون مغترب طافشين من النعيم اللي في مصر وبيدوروا على الشقي​
و لية انت بتكذب و بتقولني كلام... متي ذكرت ان مصر نعيم 🤔 و متي قارنت بين مصر و اي دولة غربية او خليجية مثلا!!!

و لمعلوماتك الهجره ليست فقط للمال

و لية انت بتكذب و بتقولني كلام... متي ذكرت ان مصر نعيم 🤔 و متي قارنت بين مصر و اي دولة غربية او خليجية مثلا!!!

و لمعلوماتك الهجره ليست فقط للمال
ردودك في الشق الإقتصادي كلها تطبيل وكأننا ضمن G20

تلاعب بأسعار خامات الإنتاج الأساسية وهما بيلعبو والدولة بتلعب معاهم مجموعة من المستهترين هيودو البلد فى مصيبة علشان مكاسب شخصية وخامات كتير عمالين يخدوها من السوق المحلى فى صورتها الخام وبيصدروها لخدمة أسواق تانية قبل ما يتم تحويلها مع أزمة الاستيراد وعدم ثبات سعر الدولار و الرقابة الحكومية عندنا فى الضياع وبتشتغل بس بشكل صوري أمام الإعلام فقط حرفيا محدش لاقى خامات لو استمر الوضع على كده بدون تفجير رقابي سريع للوضع الحالى من الحكومة حرفيا الى نفسه فى حاجه ياكلها اليومين دول علشان بعد كده مش هيلاقيها فى مصيبة ولعب فى الأمن الغذائي للناس ومقبلين على كارثة لسه مظهرش غير جزء صغير منها حتى الأن زى مزارع الفراخ كده بس الفرق ان إعادة بناء المصانع دى تانى هياخد سنين ووقتها أسعار الاكل هتكون فى متنوال المواطن تاجر الالماظ
للأسف كلام صحيح مليون فى الميه واستكمال للكلام الى كنا بنقوله فى الصناعات الغذائية الكل اتخرب بيته والسيسي مش فالح بس غير كل ما يتكلم يقلك مقاطعه طيب الناس قاطعت الفراخ لما سعرها غلي الضعف مرتين فى شهرين وبقو بياكلو لحمة طيب ما اللحمة هتغلى الغريب السمك الى صرفنا عليه مليارات علشان تنمية تنمية الثروة السمكية ومزارع جيش وحكومة وخرا وفى الأخر سعره يبقا من أغلي الأسعار عصابة بتحكم كروشهم هتنفجر من كتر الأكل وطرطور بيحكم

للأسف كلام صحيح مليون فى الميه واستكمال للكلام الى كنا بنقوله فى الصناعات الغذائية الكل اتخرب بيته والسيسي مش فالح بس غير كل ما يتكلم يقلك مقاطعه طيب الناس قاطعت الفراخ لما سعرها غلي الضعف مرتين فى شهرين وبقو بياكلو لحمة طيب ما اللحمة هتغلى الغريب السمك الى صرفنا عليه مليارات علشان تنمية تنمية الثروة السمكية ومزارع جيش وحكومة وخرا وفى الأخر سعره يبقا من أغلي الأسعار عصابة بتحكم كروشهم هتنفجر من كتر الأكل وطرطور بيحكم

انتظروا ثورة الجياع

انتظروا ثورة الجياع
المشكلة ان الصناعات دى فى منها عندنا منه اكتفاء ذاتي لكن الأزمه الحالية مفتعله بحيث يتم رفع الخامات لاقصي سعر علشان الدولة تخارجت من مجالات كتير وبتدخل بقوه فى الإنتاج الغذائي فا عاوزين يوصلو لأعلى نقطة سعر فى السوق بحيث لما يدخلو يبقو بيلعبو دور المنقذ لكن الحقيقة الأزمه مفتعله يعنى مثلا سلعة سعرها 30 مهما سعرها على بسبب الأزمه العالمية هتلاقيها هتزيد 5الى10 بالكتير لكن الوضع حاليا انها وصلت ل90😱 و100كمان فلما يجي المنقذ يدهالك ب70يبقا هوا كده لعبها خرسه استرجع استثماراته فى وقت قليل جدا ده غير كل المكسب ده على كرشه

ردودك في الشق الإقتصادي كلها تطبيل وكأننا ضمن G20
لا انت بس بتحمل ردودي اكثر من حجمها، عوز الكل يشتم و بعترض و بس و لا معنها ان مصر دولة عظمي

ربنا يوفق الجميع، انا شخصيا بنصح اي شخص بالسفر، حتي لو فشل في الخرج فمصر مش هتروح في حته يعني.

معروف جدا ان اثناء عدم استقرار سعر الصرف الناس بتعمل اقبال كبير علي العقارات و المدن الجديدة و المشاريع الجديدة استفادت من كدة و حققت مبيعات ضخمة

عودة
أعلى